Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #1 Skrevet 20. desember 2014 Jeg har ei jente på 8,5 år (3.klasse) som "klarer" å holde seg lenger oppe på kvelden enn det hun f.eks gjorde bare for et år siden. På hverdagen skal hun være i seng til 20.30, og da leser vi bok og lekser til 20.45. Ofte vil hun tegne, strikke eller pusle med andre ting etter det. Jeg sier hun skal holde seg i senga, men det er ofte jeg kommer opp og hun har sittet ved pulten sin el. Styrer litt frem og tilbake. Kan komme ned 21.30 å tisse, lure på noe el. Det er sjelden da, men.. Står opp kl 07.00 i hverdagen, og kan sove til 9.00 i helga (noen ganger våkner hun mellom 7-8 også. Virker som hun trenger mindre søvn? Hva med deres barn? Hun er aldri noe særlig trøtt om morgenen, "spretter" opp av senga når hun blir vekket kl 07. Aldri noe spes sliten el på ettermiddagen. Sitter med IPaden ofte før hun skal opp å legge seg, men tror ikke det er derfor hun sovner senere. Anonymous poster hash: 79c9f...709
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #2 Skrevet 20. desember 2014 Sønnen min går i 3. klasse. Legger seg ca.20.00 i hverdager. Står opp 07.30 når han skal på skolen. Tenker han skal få være oppe til 20.30 om ikke lenge. Unger er forskjellige, alle trenger ikke like mye søvn. Anonymous poster hash: c1d93...4db
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #3 Skrevet 20. desember 2014 Går i dusjen hver kveld 19.30-19.45. Innen 20.30 er de (twins) langt inni drømmeland Anonymous poster hash: 388f8...3f7
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #4 Skrevet 20. desember 2014 Min åtteåring strever med å sovne om kvelden.. det har han i grunn alltid gjort.. men han er trøtt som et murmeldyr om morgenen.. Han legger seg kl 20.00 men ligger gjerne og hører på lydbok til 21/2130.. opp halv sju.. dras opp av sengen.. ikke skjønner jeg hvorfor han ikke er trøtt om kvelden.. Anonymous poster hash: 01357...314
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #5 Skrevet 20. desember 2014 8,5 år. I seng 20.00 på hverdager, 20.30 på fredag og lørdag. Leser ca en halv time etter dette. Har stort sett lett for å sovne og står opp litt før syv. Har storesøster som har litt andre rutiner. Hun liker å skrive, leke, tegne etc. en halvtime etter at hun legger seg. I tillegg har hun fått lese 15 minutter fordi lesing tidligere var en utfordring for henne. I perioder sovner hun greit rakst, men så kan hun ha perioder der hun trenger både en og to timer på å sovne. Men hun er helt rolig, ikke noe mas og styr. Jeg er likedan selv, trenger lang tid på å sovne, uten at det plager meg. Er derfor lite stresset når hun sliter med å sovne. Vi er forskjellige. Anonymous poster hash: 09691...d6f
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #6 Skrevet 20. desember 2014 Kl 20.00 Anonymous poster hash: 20f30...021
moota m storebror&lillebror Skrevet 21. desember 2014 #7 Skrevet 21. desember 2014 Eldste er 9 1/2 år og skal være i seng til 20.15. 20.30 går, men det er tullet etter leggetid som drar ut og gjør det tungt å stå opp neste dag. Hadde jeg visst at det ikke ble noe tull kunne leggetid vært 20.30 - 20.45. Vi står opp litt før kl.7.
Gjest Antarctica Skrevet 21. desember 2014 #8 Skrevet 21. desember 2014 Hvis hun sover to timer mer i helgene, har hun kanskje samla opp et søvnbehov? Min 3.klassing burde ideelt sett være i bingen kl 2030 på ukedager. Han må stå opp ca 0730, og hvis han kommer seg i seng i rett tid, er han lett å vekke (eller våken før klokka). Blir den 2100 må han vekkes og "mases på."
Gjest Antarctica Skrevet 21. desember 2014 #9 Skrevet 21. desember 2014 Min åtteåring strever med å sovne om kvelden.. det har han i grunn alltid gjort.. men han er trøtt som et murmeldyr om morgenen.. Han legger seg kl 20.00 men ligger gjerne og hører på lydbok til 21/2130.. opp halv sju.. dras opp av sengen.. ikke skjønner jeg hvorfor han ikke er trøtt om kvelden..Anonymous poster hash: 01357...314 Overtrøtt?
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2014 #10 Skrevet 21. desember 2014 9åringen skal legge seg for å sove kl 22. Om det er noe på tv kan hun gå til sengs da, men skal hun lese eller gjøre noe annet i senga må hun finne senga tidligere, kl 22 er det sove tid. Dette passer henne, for hun står opp når klokka ringer. Våken og opplagt. Ikke trøtt og sliten gjennom dagen. Sovner greit når hun finner puta om kvelden. Vi prøvde tidligere en stund, men det ble bare surr. Kroppen hennes var ikke klar for å sove slik st hun brukte lang tid på å sove, og da ble hun til slutt overtrøtt, slet med å våkne om morran og var trøtt på ettermiddagen. Storesøster har også samme leggetider, selv om hun egentlig kunne ha lagt seg litt senere. Hun sliter med søvnen, så er hun ikke nok trøtt når hun går i seng så kan det ta timer før hun får sove. Hun har en sykdom som gjør det vanskelig å sovne, så nytter ikke å være streng med å si hun må sove. Skjønner det er vanskelig for henne, for det er lett å se hun har det vondt om kvelden. Min mann har to barn, de er i den andre enden av skalaen. Når de var 9 år så la de seg for å sove klokka 20. Helst skulle det vært tidligere, men det er ikke lett når mine to som er mindre var lenger oppe. Da måtte vi inngå en avtale med de minste, om å gå til seng tidligere, kose seg i senga med forskjellige ting men være stille slik at de andre trodde de sov. Nå er hun ene 13år og de siste ukene har hun sovnet før kl 21. Sovnet på sofaen hennes hver kveld, men gjøre seg klar for senga nekter hun for hun får være oppe til klokka 23 av moren sin. Hun er trøtt hele kvelden, sovner på sofaen og er skikkelig trøtt om morran. Så ungene trenger ulik mengde søvn. Mine legger seg sent, men de får passe søvn for de. De har også migrene begge to, som også slår ut om søvnen er dårlig, noe den ikke gjør med denne tiden. Kan nesten ikke huske sist migreneanfall ette vi innså at de må legge seg så sent slik at de ikek blir liggende å surre i senga. Anonymous poster hash: 0d6af...ffb
Skylander Skrevet 21. desember 2014 #11 Skrevet 21. desember 2014 Min 8 åring har plutselig forandret rytme helt. Han legger seg kl 20.00, men holder seg våken til 21.00 - 21.30. Står opp 07.30 om morgenen. Men mange ganger våkner han før klokka mi ringer og sitter lys våken på stua å spiller tvspill når jeg står opp :s
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå