Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #1 Skrevet 20. desember 2014 Er det flere enn meg som blir gale av den evige diskusjonen på hvert foreldremøte? Ja til å spare på konto med barnets navn. De som ikke sparer, får ikke blitt med. Enkelt og greit! Anonymous poster hash: 23cd5...315
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #2 Skrevet 20. desember 2014 Ikke enig. Det kan bli veldig trist og leit for barn hvis foreldre ikke vil, kan, orker eller har mulighet til å bidra. I vår klasse opprettet vi klassekonto i 1.klasse og alle som vil betaler inn 2 ganger i året. Pengene legges i en umerket konvolutt og gis til læreren. Anonymous poster hash: d18e8...77d
Elsker livet Skrevet 20. desember 2014 #3 Skrevet 20. desember 2014 Da jeg gikk på barneskolen hadde vi innsamling i eget navn hver uke. Vi betalte 30 eller 50 kr. til læreren som førte regnskap for hver enkelt elev. Tror det var en god løsning for de fleste familier, unntatt min. Så jeg hadde aldri penger med fordi min mor fnøys av hele greia og sa hun ikke orket grave frem småpenger hver uke, hun ville heller betale alt i en omgang.
Elsker livet Skrevet 20. desember 2014 #4 Skrevet 20. desember 2014 Da jeg gikk på barneskolen hadde vi innsamling i eget navn hver uke. Vi betalte 30 eller 50 kr. til læreren som førte regnskap for hver enkelt elev. Tror det var en god løsning for de fleste familier, unntatt min. Så jeg hadde aldri penger med fordi min mor fnøys av hele greia og sa hun ikke orket grave frem småpenger hver uke, hun ville heller betale alt i en omgang. Hva er det forresten dere diskuterer HI?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #5 Skrevet 20. desember 2014 Ikke enig. Skal de dra på tur i regi av skolen kan det ikke gjøres slik. Da får de dra på tur uten skolen. Anonymous poster hash: 97821...8eb
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #6 Skrevet 20. desember 2014 Ikke enig. Det kan bli veldig trist og leit for barn hvis foreldre ikke vil, kan, orker eller har mulighet til å bidra. I vår klasse opprettet vi klassekonto i 1.klasse og alle som vil betaler inn 2 ganger i året. Pengene legges i en umerket konvolutt og gis til læreren. Anonymous poster hash: d18e8...77d Vi og leverer i konvolutter. Men det hjelper jo ikke når folk ikke gidder det engang. Neste alle har råd til å betale 48 kr mnd ( vi har regnet ut). For de som ikke har råd, finnes det støtteordninger. De fleste som sier de ikke har råd, tenner på røyken med en gang de går ut fra skolen etter foreldremøte. Det er kun en prioritering. Blir litt mer forpliktende å spare i barnets navn. Anonymous poster hash: 23cd5...315
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. desember 2014 #7 Skrevet 20. desember 2014 Jeg tror alle har råd til å spare litt hver mnd, og jeg betaler gjerne for de som ikke har det! Når jeg dro på leirskole kosta det mange tusen. Mamma hadde egentlig ikke råd, men fiksa det likevel
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #8 Skrevet 20. desember 2014 Hmm, her har de sagt på skolen at det ikke er lov med foreldrebetalt leirskole på barneskolen lenger, så her er leirskolen i 6.klasse gratis for oss, skolen betaler. Det er da skolen som bestemmer hvor de skal dra, og de har lagt en langtidsavtale med en leirskole og fått litt rabatter på det. 6.klasse hvert eneste år reiser til samme leirskole. Dette går av skolens budsjetter. Når de begynner på ungdomsskolen begynner de å spare til en tur i 10.klasse. Men denne er det ikke skolen som arrangerer og elevene får ikke fri fra skolen en hel uke. Som regel søkes det om fri to dager også reiser de på tur fra onsdag til søndag. Denne turen betales med dugnad, altså samles det ikke inn penger her heller, men klassen tjener penger på dugnadsarbeid. Det er opp til foreldrene hva slags dugnader som skal gjennomføres, kan være alt fra salg av småkaker eller dopapir på dørene til folk til vaffelsalg på kjøpesenteret, varetelling på Kiwi eller noe lignende. 8.klasse har også ansvaret for 17.mai-feiringen på skolen og pengene de samler inn på lodd, pølse, brus, kake og issalg denne dagen går til klassekassen og tur i 10.klasse. Så rart at dette er forskjellig fra skole til skole, når de sa her at det ikke lenger er lov med foreldrebetalt leirskole her trodde jeg det gjaldt hele landet jeg. Anonymous poster hash: 90dd3...30d
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #9 Skrevet 20. desember 2014 Forslaget ditt er 1: ulovlig 2: usolidarisk og det er helt naturlig at denslags holdninger fremmer debatt. Heldigvis. Anonymous poster hash: 1f01a...9ac
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #10 Skrevet 20. desember 2014 Forslaget ditt er 1: ulovlig 2: usolidarisk og det er helt naturlig at denslags holdninger fremmer debatt. Heldigvis. Anonymous poster hash: 1f01a...9ac Hva er usolidarisk? Det er KUN en prioritering. Mye som er ulovlig. Men ikke alle lover som er like fornuftige. Anonymous poster hash: 23cd5...315
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #11 Skrevet 20. desember 2014 Skolen skal bære gratis, så å betale for en leiskole er da igrunn ulovlig. Å kreve at alle skal betale og at de skal betale likt blir også feil. At noen unger ikke får være med pga at foreldrene ikke kan betale det flertallet mener betyr da st ingen kan dra om ikke noen er villige til å betale mer. På skolen her har alle klasser klasskasse, og ulik praksis har jeg hørt. De to barna jeg har på skolen har lik praksis, og det er vi som har store klassekasser også. Eneste innbetaling til klassekassa er loddsalg på jule og sommersvsluttning. 5kr loddet og alle velger hva de ønsker å kjøpe. Om noen vil mer pengeri boksen er det helt greit det også. Hver familie tar med en ting å lodde ut, max prisen er 25kr. Og hva som er i varierer i det uendelige. Dette fungerer utmerket, og vi sliter mer med å bruke noen av pengene enn å få noe inn. Og for de som har dårlig råd syns dette er supert, for d kan kjøpe noen lodd uten at det gjør ett stort innhogg og ungene merker ikke de er fattige. I år vant læreren som kjøpte ett lodd. Det gjorde vi ett lite nummer ut av slik at om noen unger syns de khaddekjøpt få lodd skjønte at det var ikke mengden på lodd som telte om de skulle vinne. Anonymous poster hash: 44c5f...194
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #12 Skrevet 20. desember 2014 Skolen skal bære gratis, så å betale for en leiskole er da igrunn ulovlig. Å kreve at alle skal betale og at de skal betale likt blir også feil. At noen unger ikke får være med pga at foreldrene ikke kan betale det flertallet mener betyr da st ingen kan dra om ikke noen er villige til å betale mer. På skolen her har alle klasser klasskasse, og ulik praksis har jeg hørt. De to barna jeg har på skolen har lik praksis, og det er vi som har store klassekasser også. Eneste innbetaling til klassekassa er loddsalg på jule og sommersvsluttning. 5kr loddet og alle velger hva de ønsker å kjøpe. Om noen vil mer pengeri boksen er det helt greit det også. Hver familie tar med en ting å lodde ut, max prisen er 25kr. Og hva som er i varierer i det uendelige. Dette fungerer utmerket, og vi sliter mer med å bruke noen av pengene enn å få noe inn. Og for de som har dårlig råd syns dette er supert, for d kan kjøpe noen lodd uten at det gjør ett stort innhogg og ungene merker ikke de er fattige. I år vant læreren som kjøpte ett lodd. Det gjorde vi ett lite nummer ut av slik at om noen unger syns de khaddekjøpt få lodd skjønte at det var ikke mengden på lodd som telte om de skulle vinne. Anonymous poster hash: 44c5f...194 Sånn gjør vi her også, men leirskolen i 6.klasse er det som sagt skolen som betaler for. Klassekassen følger elevene hele grunnskolen, og her er det vanlig å bruke pengene i klassekassen til en tur i 7.klasse for å feire avslutningen på barneskolen. Da leier de en turbuss og reiser på dagstur til et stort badeland som ligger et par timers kjøring unna. Å leie turbuss med sjåfør, og inngang til badelandet koster ganske mye for en hel klasse, så da får klassekassen en skikkelig innhugg. Det som er igjen følger de over til ungdomsskolen. Anonymous poster hash: 90dd3...30d
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #13 Skrevet 20. desember 2014 Er det flere enn meg som blir gale av den evige diskusjonen på hvert foreldremøte? Ja til å spare på konto med barnets navn. De som ikke sparer, får ikke blitt med. Enkelt og greit! Anonymous poster hash: 23cd5...315 Kanskje de må lese lovverket litt bedre på skolen deres? Loven ble endret allerede i 2003 og da skrev de: Kommunene har hittil hatt en begrenset adgang til å ta betaling for utgifter til reise, kost og losji knyttet til et reelt frivillig leirskoleopphold. Etter den nye lovbestemmelsen § 2-15 i opplæringsloven vil det ikke lenger være lov å kreve noen former for egenandeler av elevene/foreldrene til leirskoleopphold (reise, kost og losji) eller til andre turer som er en del av grunnskoleopplæringen. Det er kommunene/skolene som bestemmer aktivitetene i grunnskoleopplæringen, herunder om det skal gis leirskoleopphold. Kommunene/skolene er ikke forpliktet til å gi leirskoleopphold for elevene i løpet av grunnskolen, men en del av undervisningstiden kan brukes til slik opplæring, jf. opplæringsloven § 2-3 første ledd. "Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen" legger vekt på bruk av ute- og fritidsaktiviteter innenfor rammene av den vanlige undervisningen, der leirskole kan være ett alternativ. Kommunene/skolene står således relativt fritt til å velge ulike former for uteaktiviteter. Dersom kommunene/skolene velger å bruke en del av undervisningstiden til leirskoleopphold, skal kommunene/skolene dekke utgifter til reise, opphold og undervisning. Funksjonshemmede elever skal kunne delta på lik linje med funksjonsfriske, og kommunen/skolen må dekke eventuelle kostnader som er nødvendige for at funksjonshemmede elever skal kunne delta, f eks kostnader til assistent. Kommuner som sender klasser på leirskole, kan søke tilskudd til leirskoleopphold og leirskoleopplæring for de klassene som har leirskoleopphold med en varighet på minst 3 overnattinger. De kan søke om tilskudd for ett opphold per klasse. Departementet viser for øvrig til rundskriv F-06-03 om tilskuddssatsene og vilkårene for statstilskudd. https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/rundskriv-f-14-03/id109309/ Anonymous poster hash: 90dd3...30d
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #14 Skrevet 20. desember 2014 Er det flere enn meg som blir gale av den evige diskusjonen på hvert foreldremøte? Ja til å spare på konto med barnets navn. De som ikke sparer, får ikke blitt med. Enkelt og greit! Anonymous poster hash: 23cd5...315 Kanskje de må lese lovverket litt bedre på skolen deres? Loven ble endret allerede i 2003 og da skrev de: Kommunene har hittil hatt en begrenset adgang til å ta betaling for utgifter til reise, kost og losji knyttet til et reelt frivillig leirskoleopphold. Etter den nye lovbestemmelsen § 2-15 i opplæringsloven vil det ikke lenger være lov å kreve noen former for egenandeler av elevene/foreldrene til leirskoleopphold (reise, kost og losji) eller til andre turer som er en del av grunnskoleopplæringen. Det er kommunene/skolene som bestemmer aktivitetene i grunnskoleopplæringen, herunder om det skal gis leirskoleopphold. Kommunene/skolene er ikke forpliktet til å gi leirskoleopphold for elevene i løpet av grunnskolen, men en del av undervisningstiden kan brukes til slik opplæring, jf. opplæringsloven § 2-3 første ledd. "Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen" legger vekt på bruk av ute- og fritidsaktiviteter innenfor rammene av den vanlige undervisningen, der leirskole kan være ett alternativ. Kommunene/skolene står således relativt fritt til å velge ulike former for uteaktiviteter. Dersom kommunene/skolene velger å bruke en del av undervisningstiden til leirskoleopphold, skal kommunene/skolene dekke utgifter til reise, opphold og undervisning. Funksjonshemmede elever skal kunne delta på lik linje med funksjonsfriske, og kommunen/skolen må dekke eventuelle kostnader som er nødvendige for at funksjonshemmede elever skal kunne delta, f eks kostnader til assistent. Kommuner som sender klasser på leirskole, kan søke tilskudd til leirskoleopphold og leirskoleopplæring for de klassene som har leirskoleopphold med en varighet på minst 3 overnattinger. De kan søke om tilskudd for ett opphold per klasse. Departementet viser for øvrig til rundskriv F-06-03 om tilskuddssatsene og vilkårene for statstilskudd. https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/rundskriv-f-14-03/id109309/ Anonymous poster hash: 90dd3...30d Jada jada. Men foreldre må da kunne unne barna sine å dra på leirskole? Fryktelig mange egoistiske foreldre. Røyk har de jo som regel råd til. Anonymous poster hash: 23cd5...315
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #15 Skrevet 20. desember 2014 Er det flere enn meg som blir gale av den evige diskusjonen på hvert foreldremøte? Ja til å spare på konto med barnets navn. De som ikke sparer, får ikke blitt med. Enkelt og greit! Anonymous poster hash: 23cd5...315 Kanskje de må lese lovverket litt bedre på skolen deres? Loven ble endret allerede i 2003 og da skrev de: Kommunene har hittil hatt en begrenset adgang til å ta betaling for utgifter til reise, kost og losji knyttet til et reelt frivillig leirskoleopphold. Etter den nye lovbestemmelsen § 2-15 i opplæringsloven vil det ikke lenger være lov å kreve noen former for egenandeler av elevene/foreldrene til leirskoleopphold (reise, kost og losji) eller til andre turer som er en del av grunnskoleopplæringen. Det er kommunene/skolene som bestemmer aktivitetene i grunnskoleopplæringen, herunder om det skal gis leirskoleopphold. Kommunene/skolene er ikke forpliktet til å gi leirskoleopphold for elevene i løpet av grunnskolen, men en del av undervisningstiden kan brukes til slik opplæring, jf. opplæringsloven § 2-3 første ledd. "Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen" legger vekt på bruk av ute- og fritidsaktiviteter innenfor rammene av den vanlige undervisningen, der leirskole kan være ett alternativ. Kommunene/skolene står således relativt fritt til å velge ulike former for uteaktiviteter. Dersom kommunene/skolene velger å bruke en del av undervisningstiden til leirskoleopphold, skal kommunene/skolene dekke utgifter til reise, opphold og undervisning. Funksjonshemmede elever skal kunne delta på lik linje med funksjonsfriske, og kommunen/skolen må dekke eventuelle kostnader som er nødvendige for at funksjonshemmede elever skal kunne delta, f eks kostnader til assistent. Kommuner som sender klasser på leirskole, kan søke tilskudd til leirskoleopphold og leirskoleopplæring for de klassene som har leirskoleopphold med en varighet på minst 3 overnattinger. De kan søke om tilskudd for ett opphold per klasse. Departementet viser for øvrig til rundskriv F-06-03 om tilskuddssatsene og vilkårene for statstilskudd. https://www.regjeringen.no/nb/dokumenter/rundskriv-f-14-03/id109309/ Anonymous poster hash: 90dd3...30d Jada jada. Men foreldre må da kunne unne barna sine å dra på leirskole? Fryktelig mange egoistiske foreldre. Røyk har de jo som regel råd til. Anonymous poster hash: 23cd5...315 Men hvorfor aksepterer foreldrene at de må betale, det står jo ganske klart her at skolen skal betale, og de kan søke statsstøtte for å dekket det. Jeg har råd til å betale jeg, og ikke røyker jeg heller, men mener skolen skal betale dette for å slippe slike kamper som det HI skriver om. I en klasse er det alltid de ressurssterke som må dra lasset, det er alltid foreldre som ikke har råd, som ikke gidder være med på dugnader, eller som rett og slett ikke evner å følge dette opp. For av barna til disse foreldrene ikke skal lide må leirskole på barneskolen være gratis. Anonymous poster hash: 90dd3...30d
Lammelåret Skrevet 20. desember 2014 #16 Skrevet 20. desember 2014 Sånn bortsett fra at det ikke er lov å spare for et konkret barn, hi..
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #17 Skrevet 20. desember 2014 Det irriterer meg at skolene ikke betaler dette. Jeg har råd til det, fordi om jeg røyker , men jeg er av den oppfatning at skolen bør betale det! Anonymous poster hash: 2d3f6...c9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå