Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #1 Skrevet 19. desember 2014 Eldste var nesten 6 år, langt fornavn på 9 bokstaver. Nr 2 var 5,5 år, fornavn på 5 bokstaver Nr 3 var 3,5 år, fornavn på 5 bokstaver men interessert i navnet sitt siden han fylte 2. Når har deres kunnet skrive eget navn? Anonymous poster hash: 5483a...924
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #2 Skrevet 19. desember 2014 Husker ikke helt, men jeg tror de første forsøkene var ved ca 2,5 års alder. Har skrevet alle bursdagskort selv fra 4 år. Anonymous poster hash: 746c3...403
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #4 Skrevet 19. desember 2014 Fra 3,5 - 4 år her i huset. Anonymous poster hash: 87fa3...d94
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #5 Skrevet 19. desember 2014 Wow! Så flinke barn! Er dette normalen? Anonymous poster hash: 5483a...924
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #6 Skrevet 19. desember 2014 Det ble faktisk sjekket av helsesøster på fireårskontrollen! Så en gang mellom 3,5-4 kanskje? Anonymous poster hash: adef0...20c
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #7 Skrevet 19. desember 2014 Mi skreiv navnet på armbåndet hun fikk utdelt ved fødsel selv. Helt normalt 😜 Neida, der er det nok store variasjoner. Om de har eldre søsken, interessen for bokstaver, foreldre som terper osv osv Anonymous poster hash: f50f7...a22
tussilagofarfara Skrevet 19. desember 2014 #8 Skrevet 19. desember 2014 Eldste var sikkert rundt 3 pluss minus, yngste er 5 å ikke interessert i mer en forbokstaven....
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #9 Skrevet 19. desember 2014 Begge mine har korte navn. Begge skrev navnet sitt da de var rundt 4. Hun eldste har litt vanskeligere bokstaver, enn hun yngste. Slik jeg husker det, var yngste derfor noen mnd. tidligere med å skrive navnet sitt. Anonymous poster hash: f3ff4...a4e
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #10 Skrevet 19. desember 2014 Sikkert mye skryting her inne er pedagog i bhg og ser at de fleste begynner å interessere seg rundt 4 års alderen. Mellom 4,5 og 5,5 år kan de fleste skrive navnet sitt her. Ikke mange tidligere enn det, selv om mange kjenner bokstavene sine før det. Anonymous poster hash: dd236...ac6
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #11 Skrevet 19. desember 2014 Min som akkurat ble fire klarer å skrive første bokstaven i navnet sitt. Ikke mer enn det. Anonymous poster hash: 149e2...f02
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #12 Skrevet 19. desember 2014 Min på 5 1/2 kan skrive 2-3 bokstaver.. Det er nok endel fokus på det i bhg for han er allerede bekymret for hvordan det skal gå på skolen hvis han ikke greier å lære bokstavene, om han får nytt ark hvis det blir feil osv.. Stakkars Anonymous poster hash: 47f46...e83
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #13 Skrevet 19. desember 2014 Her skrev hun (hermet) navnet sitt ved 4-årsalder, men hun skrev det ikke selv Før nærmere 5 år. Anonymous poster hash: 4d96d...353
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #14 Skrevet 19. desember 2014 Min var tidlig interessert i skriving og den slags, så hun var tidlig. Hun var vel rundt 3-3,5 år. Hun begynte også tidlig å skrive lapper til meg, og den første har jeg ennå, der står det: deg i gla Hadde ikke helt kontroll på hvor bokstavene skulle stå, men jeg ble så glad og stolt Hun var vel rundt 4 da Anonymous poster hash: 5aa26...370
Galskapens overhode Skrevet 19. desember 2014 #15 Skrevet 19. desember 2014 Min på 5 1/2 kan skrive 2-3 bokstaver.. Det er nok endel fokus på det i bhg for han er allerede bekymret for hvordan det skal gå på skolen hvis han ikke greier å lære bokstavene, om han får nytt ark hvis det blir feil osv.. Stakkars Anonymous poster hash: 47f46...e83 Stakkars. Min var også slik. Tok litt tid å få ham til å forstå at alle gjør feil og at det er slik vi lærer.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #16 Skrevet 19. desember 2014 Alle mine 4 barn har skrevet navnet sitt selv på den testen de har på 4-års kontrollen, men utover det har det vært stor forskjell på dem. Han som var minst opptatt av bokstaver lærte dem på skolen og knakk ikke lesekoden før mot slutten av 1.klasse. Yngste har vært veldig opptatt av bokstaver og kunne hele alfabetet før hun var 3 år, knakk lesekoden da hun var 4 og nå som hun er 5 kan hun lese hele setninger og skriver både huskelapper til butikken og kort/brev selv. Anser begge som normale, men med forskjellige interesser og i hver sin ende av skalaen. Anonymous poster hash: a4b4d...747
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #17 Skrevet 19. desember 2014 2,5 år var min første, tvillingene mine på snart 6 år, er ikke intressert i hele tatt,så gruer meg til de begynner på skolen til høsten. alle 3 er gutter. han elsde leste når han var 3,5 år,men tvillingene liker ikke det heller. elsde er nå 15 og veldig skoleflink og 4-5 i alle fag, håper de 2 andre kommer etter broren sin Anonymous poster hash: fa667...196
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #18 Skrevet 20. desember 2014 Okei - du som gruer deg til skolestart mht det med bokstavene osv. Du har jo barn fra før av og jeg kan forsikre deg om at det er en utrolig laaaaaangsom progresjon på skolen. OG tilpasset undervisning er noe jeg bare har hørt om i teorien. Tilpasset betyr visst at de langsomste skal med.... Anonymous poster hash: 746c3...403
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #19 Skrevet 20. desember 2014 Jeg tenker at det jo også må være sterkt avhengig av om barnet heter Ea eller Bernhard August Maximillian... Anonymous poster hash: 90156...62d
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #20 Skrevet 20. desember 2014 Hun var 3 da hun skrev navnet sitt første gang. Men allerede ved 2,5 år forsøkte hun å stave det med kjøleskapsmagnetene. Er veldig interessert i bokstaver og tall. Hun har akkurat fylt fire og kan skrive hele alfabetet, lese korte ord og regne litt. De siste par måneder har hun begynt å analysere lydene i et ord for å finne ut hvilke bokstaver det består av. Anonymous poster hash: 166a0...857
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #21 Skrevet 20. desember 2014 3 år og skriver sitt navn, mitt navn og katten sitt navn, og noen andre småord. Kunne alle bokstavene da hun var 2 år. Noen barn er interessert i spill, noen er flinke til å synge, noen tegner fantastiske ting, noen er tidlig og noen er senere. Sånn er det bare og de fleste oppmunterer barna på det de er interesserte i. Anonymous poster hash: 45943...bac
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2014 #22 Skrevet 20. desember 2014 Haha, min gutt på fire vil knapt ta i en blyant en gang! Han kjenner igjen navnet sitt da, det vet jeg. Jeg har prøvd noen få ganger for å se om han interesserer seg for bokstaver, men nei. Han har nylig blitt så intressert i hva alle heter så kanskje han snart vil prøve å skrive navnet sitt, men hvem vet. Anonymous poster hash: 1d45c...7ce
trollemor86 Skrevet 20. desember 2014 #23 Skrevet 20. desember 2014 Min eldste på 4,5 har alltid vært glad i bokstaver. Han kjenner igjen de fleste bokstaver og familiens navn. Skrive liker han derimot ikke... Han har aldri likt tegning av noe slag og det er først i høst at han har greid å tegne feks. En sirkel pø et ark. Kommer vel an på interresser tenker jeg!
Gjest Turid87 Skrevet 20. desember 2014 #24 Skrevet 20. desember 2014 Min søster skrev navnet sitt som 2-åring (4 bokstaver), og dette ga barnehagepersonalet hakeslepp. Min ettåring intersesserer seg for tall og bokstaver, og derfor viser jeg henne bokstaven hennes. Jeg vil tro det kommer mest an på interesser hos barnet, i tillegg til lengde på navnet, og at det sannsynligvis ikke har noen betydning når det skjer sånn ellers i livet :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå