Twintipp og himmelblå Skrevet 18. desember 2014 #1 Skrevet 18. desember 2014 Er så ambivalent ifht dette. Som oftes veldig hyggelig, samtidig som jeg føler meg litt invadert. Hadde laget julemiddag, skulle pynte juletre og slenge rundt i pysjamas i kveld. Plutselig svinger det inn besøk som skal både spise her og styre rundt. Jeg skal jobbe i julen så hadde gledet meg til denne kvelden veldig med sønnen min... Han skal bort hele helgen. Vi har fartet rundt hele dagen og den siste tiden og jeg verdsetter denne alenetiden svært høyt da vi har en stram tidsplan. Istedet må jeg dekke på i stua, ikke har vi mer ribbe igjen som vi sku kose oss med senere i jula, huset står på hode og du blir vertinne, når du egentlig vil ha ro. Plutselig skulle alle pynte tre og noen se på tv og andre spille spill. Når vi var på handletur ringer andre og lurer på hvor vi er, for de står i gården og lurer på om vi ikke kommer hjem snart. Mulig det er frekt, men jeg ønsker mer fred og ro. Føler meg overkjørt når det plutselig står folk utenfor, som jo ser oss i vindu og som egentlig bare er hyggelige.. Meeen, som vi jo skal treffe ellers i julen.. Si det er julestri jeg.. Ser allerede på billetter til å feire neste års jul på Sri Lanka!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #2 Skrevet 18. desember 2014 Grøsser ved tanken og synes du er ekstremt snill og tålmodig som ikke har satt foten ned (les: eksplodert!) for lenge siden! Jeg har en gang hatt noen som bare kom innom, og da sa jeg til slutt noe sånt: "Vet du hva, jeg elsker å ha deg på besøk, men neste gang må du rett og slett ringe først og avtale. Det er ikke alltid det passer, og jeg vil jo ikke hive deg på dør heller vet du". Det funket det, hun begynte å ringe eller sende sms på forhånd. Anonymous poster hash: 1bb26...c9b
MrsMilla Skrevet 18. desember 2014 #3 Skrevet 18. desember 2014 Liker besøk. Men slik du beskriver, ville også jeg satt ned foten og sagt at "det er så hyggelig at dere kommer over, bare så synd at det rett og slett ikke passet i dag. Men vi kan ta det en annen dag!"
guggu Skrevet 18. desember 2014 #4 Skrevet 18. desember 2014 Her er det helt vanlig å dukke opp uanmeldt på besøk- men da er det ingen som forventer noen annen servering enn kaffe eventuelt noen kjeks/ frukt om man skulle ha det. Men nå bor vi på landsbygda så mulig det har noe å si? Men besøkende blir jo sjelden lengre enn maks noen timer. Men er man på butilkken når noen ringer så sier man jo bare som det er at kommer ikke hjem før om noen timer. Men har jo skjønt at det er andre "regler" i byer eks
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #5 Skrevet 18. desember 2014 Er du en skrivende dørmatte? Anonymous poster hash: 04a7a...6b3
Twintipp og himmelblå Skrevet 18. desember 2014 Forfatter #6 Skrevet 18. desember 2014 Er du en skrivende dørmatte? Anonymous poster hash: 04a7a...6b3 He he, det er kanskje ikke så langt unna! Lett å si at det bare er å avvise de når ungene står og hopper av glede og ikke levner den minste tanke om at mor får grå hår og kan vris opp etterpå😜 Tror nok det er litt annerledes i landligere omgivelser..
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #7 Skrevet 18. desember 2014 Samfunnet har blitt så lite raust. Man strør om seg med penger, dyre gaver osv. Men å tilbringe tid sammen uten å avtale på forhånd er fy fy! Sett pris på at du har noen som stikker innom, det er det ikke alle som har. Anonymous poster hash: 0981e...cf6
moota m storebror&lillebror Skrevet 18. desember 2014 #8 Skrevet 18. desember 2014 Jeg synes du høres ut til å være tålmodig og snill Det er sjelden vi har uventet besøk. Jeg synes som regel det er koselig, men forstår at det er travelt og at man vil ha tid til å nyte julen også. Jeg dukker veldig sjelden til aldri bare opp hos andre enn svigers. Har jo ikke lyst til å føle jeg er i veien..
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #9 Skrevet 18. desember 2014 Samfunnet har blitt så lite raust. Man strør om seg med penger, dyre gaver osv. Men å tilbringe tid sammen uten å avtale på forhånd er fy fy! Sett pris på at du har noen som stikker innom, det er det ikke alle som har. Anonymous poster hash: 0981e...cf6 Det er både normalt og menneskelig å ikke like å måtte endre planene i siste liten, og da spesielt dersom det var noe en gledet seg veldig til og man i tillegg er sliten. Jeg vil påstå at det er svært unormalt å glede seg til noe være sliten og så bli GLAD for at noen kommer å forvente full oppvartning og ødelegger alt du hadde sett fram til. Det koster veldig, veldig lite å sende en kjapp sms på forhånd for å spørre om det passer. Anonymous poster hash: 1bb26...c9b
Twintipp og himmelblå Skrevet 18. desember 2014 Forfatter #10 Skrevet 18. desember 2014 Samfunnet har blitt så lite raust. Man strør om seg med penger, dyre gaver osv. Men å tilbringe tid sammen uten å avtale på forhånd er fy fy! Sett pris på at du har noen som stikker innom, det er det ikke alle som har. Anonymous poster hash: 0981e...cf6 I en hektisk hverdag bestående av å stå til tjeneste for andre dagen lang, så mener jeg det må være en rett og kunne få ha noen dager hvor man kun kan være og ikke betjene. Vi er jo ikke slemme mot de ellers i året og åpner våre hjerter og husrom for venner og familie ofte. Men når kroppen og hodet vil ha fri, så må det vel være lov og kun få være i sitt eget selskap? Hvor skal man ellers få hentet overskudd?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #11 Skrevet 18. desember 2014 Helt enig med deg! Hos oss er det ikke veldig lett å se oss gjennom vinduet, så om jeg har holdt meg unna vinduer åpner jeg ikke om det ringer på uanmeldt. Anonymous poster hash: d28b1...fc0
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #12 Skrevet 18. desember 2014 Er så ambivalent ifht dette. Som oftes veldig hyggelig, samtidig som jeg føler meg litt invadert. Hadde laget julemiddag, skulle pynte juletre og slenge rundt i pysjamas i kveld. Plutselig svinger det inn besøk som skal både spise her og styre rundt. Jeg skal jobbe i julen så hadde gledet meg til denne kvelden veldig med sønnen min... Han skal bort hele helgen. Vi har fartet rundt hele dagen og den siste tiden og jeg verdsetter denne alenetiden svært høyt da vi har en stram tidsplan. Istedet må jeg dekke på i stua, ikke har vi mer ribbe igjen som vi sku kose oss med senere i jula, huset står på hode og du blir vertinne, når du egentlig vil ha ro. Plutselig skulle alle pynte tre og noen se på tv og andre spille spill. Når vi var på handletur ringer andre og lurer på hvor vi er, for de står i gården og lurer på om vi ikke kommer hjem snart. Mulig det er frekt, men jeg ønsker mer fred og ro. Føler meg overkjørt når det plutselig står folk utenfor, som jo ser oss i vindu og som egentlig bare er hyggelige.. Meeen, som vi jo skal treffe ellers i julen.. Si det er julestri jeg.. Ser allerede på billetter til å feire neste års jul på Sri Lanka! Jeg føler med deg, samtidig som jeg tror det kan lønne seg å si nei, når man mener nei. De fleste tåler det, til og med om det blir sagt på en sur måte (men det kan man jo unngå). Jeg hadde aldri gjort det du har gjort i dag, jeg hadde kastet dem på dør. Ønsker meg en dørmatte der det står "stå ikke der og frys, gå heller hjem igjen". Jeg er nok ikke den rauseste personen på jord, men så lever jeg også veldig godt med meg selv og har mange gode venner, hvor det er en gjensidig respekt. Anonymous poster hash: 65a7a...289
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #13 Skrevet 18. desember 2014 Hvilken relasjon har dere? Synes det høres rart ut å komme uanmeldt på middag... Anonymous poster hash: 04a7a...6b3
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #14 Skrevet 18. desember 2014 Skjønner godt at du reagerer, det hørtes ikke ut som 1 person for en liten halvtime, men en hel gjeng som attpåtil forventet middag! Og som tok over juletrepyntingen. Anonymous poster hash: b237a...b27
Iiiiik Skrevet 18. desember 2014 #15 Skrevet 18. desember 2014 Jeg liker idéen om spontane besøk, ønsker å takle dem på strak arm og slenge meg ned og skravle selv om huset ikke er strøkent. Med de nærmeste (dette betyr for meg enkelte venninnner) er det også sånn. Men i det enkelte tilfelle er det nok allikevel ikke alltid sånn at jeg jubler. Jeg er heldigvis stadig flinkere til å si fra om hva som passer, så jeg ville nok kunne sagt "Så hyggelig at dere kom innom. I dag har vi dessverre ikke mer middag enn til oss selv og vi har planer om å pynte juletreet. Jeg er kanskje sær altså, men akkurat det vil jeg gjøre alene med Kristian siden vi ikke får så mye tid sammen denne helga. Jeg kan finne frem en kopp te til deg og litt saft til ungene, så skravler vi litt. Men klokka seks må dere nesten dra så vi får gjort det vi har planlagt".
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #16 Skrevet 18. desember 2014 Dukker det opp uventet besøk her blir de ikke vartet opp med mer en kaffe og saft. Evt om vi har noen kjeks liggende. I disse tider har vi litt julekaker. Jeg syns det er greit med uventet besøk, men nå blir ikke de her i timesvis eller forventer å bli vartet opp. Slik som besøket du hadde hadde jeg satt ned foten til og har ingen problemer med å si det ikke passer. Jeg kan fint ljuge om jeg hadd hatt slike venner og sagt at vi skulle dra om en halvtime. Og da hadde jeg satt meg i bilen også, kjørt en gag rundt kvartalet og gått inn igjen når jeg viste besøket hadde reist. Min mann har gjort det engang mot moren sin. Han orket ikke besøk av henne og når hun ikke tok ett nei for ett nei når hun ringte, så slepte han oss alle ut i bilen etter en liten stund. Sa moren måtte gå for vi skulle dra, og vi kjørte en liten tur før vi dro tilbake. Siden det har moren tatt ett nei for ett nei. Anonymous poster hash: 17c30...3c3
Fandens Oldemor Skrevet 19. desember 2014 #18 Skrevet 19. desember 2014 Familien til mannen pleide å komme mye uanmeldt. Også søndags morgen før vi hadde stått opp, eller kjempesent på kvelden når vi var på tur i seng. Til slutt følte vi at vi måtte ta det opp (på en høflig og saklig måte), for vi slappet ikke av i eget hjem. Plutselig kunne de stå der, og de tok gjerne med seg andre. Dessverre taklet de det veldig dårlig. Ble fryktelig sure, sendte en del angripende meldinger, og jeg fikk selvsagt skylden siden de alltid hadde praktisert et åpent hjem. Ekstra tungt var det at dette var like før termin, det ødela rett og slett de siste dagene for oss, spesielt mannen. Vi er ikke vant til eller ute etter å krangle med noen, så det var skikkelig ubehagelig. Det er fortsatt litt ekkelt i dag, en ugrei stemning mellom oss. De liker ikke mitt "regime", som de kalte det, og jeg synes det var fryktelig selvsentrert å lage så mye drama for sønnen like før han skulle få sitt første barn.
Isola&Lille+julegave Skrevet 19. desember 2014 #19 Skrevet 19. desember 2014 Jeg syns det er veldig hyggelig med uventet besøk! Men har måttet lære meg å si at "beklager, akkurat nå passer det ikke så bra, men du er hjertelig velkomen tilbake en annen dag". Og det er det ingen som blir sure for!
sug lut Skrevet 19. desember 2014 #20 Skrevet 19. desember 2014 Jeg vil ha forhåndsvarsel så jeg kan juge meg unna.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #21 Skrevet 19. desember 2014 Hvorfor forventer de middag? Vi kan også få uventet besøk av familie, men de har alltid med seg noe. Kaker etc. Og blir gjerne bare en time. Lengre besøk avtales. Anonymous poster hash: 0b117...e6f
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #22 Skrevet 19. desember 2014 Ser liksom ikke helt poenget i og ikke gi beskjed i vår teknologiske alder. Kommer man på uanmeldt besøk er det bare rett og rimelig at man ikke blir alt for lenge. Det er da (nesten) ingen som er så frekke at de hiver ut gjesten, så da er det gjesten sitt ansvar og ikke drøye den for lenge. Broren til mannen min kommer stadig på "overraskelsesbesøk", i tillegg kjører han 3 timer, så han stikker liksom ikke bare innom. Jeg tror han tror vi syns det er festlig at han plutselig dukker opp. Barna syns det er kjekt, men jeg og mannen må som regel bryte planene våre. Verken jeg eller mannen "våger" og si i fra, vi vil bevare familiefreden. Broren hans blir lett sur og hadde nok vært fornærmet de neste ti årene om vi kritiserte visittvanene hans. Anonymous poster hash: 69cbf...b60
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2014 #23 Skrevet 19. desember 2014 Jeg og naboen går ofte på uanmeldt besøk til hverandre. Men, vi serverer alltid bare en kaffekopp, eventuelt noe vi har liggende. Og vi overser rot og støv. Og passer det ikke, sier vi ifra i døren, skravler litt i døråpningen og går hjem igjen. Andre venninner bor lengre borte, så det er naturlig å si ifra. Anonymous poster hash: ae489...236
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå