Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #1 Skrevet 18. desember 2014 Tok meg selv i å tenke på dette ukjente landet på jobb i dag. Jeg får med meg nyheter både på radio og tv hver dag, men det er aldri innslag fra eller om Finland... Jeg vet ikke engang hvem som er president/konge der! Er ikke dette rart?? Anonymous poster hash: 18858...f62
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #2 Skrevet 18. desember 2014 Det er jo nabolandet til Norge. Synes det vitner om lav IQ å ikke vite hvilket regime nabolandene har og hvem som er president der. Det meste finnes på Wikipedia, hvis du ikke gidder å lese "ordentlige" kilder. Anonymous poster hash: 0ddd7...d6a
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #3 Skrevet 18. desember 2014 Hvor var du i samfunnsfagstimene på barneskolen, da? Kunnskap om våre nærmeste naboland er barnelærdom. Finland er republikk, sånn btw, hovedspråket er finsk, et språk som tilhører en annen språkfamilie enn vårt norske språk. Språk fra den finsk-ugriske språkfamilien har få eller ingen likheter med den indo-europeiske språkfamilien som de germanske språkene tilhører. Germanske språk er da en av flere greiner på det indo-europeiske språktreet. Finland er medlem av EU og benytter Euro som valuta. Les her: https://snl.no/Finland Anonymous poster hash: 44825...f82
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #4 Skrevet 18. desember 2014 Om HI vil ha fakta om Finland så vet hun vel at hun kan finne på på nettet. Så klart har vi lært om Finland på barneskolen, men jeg vet faktisk ikke hva presidenten heter. Litt av poenget i HI er vel at vi faktisk aldri hører noe om Finland i media, og jeg er enig når jeg tenker meg om. Jeg leser og hører nyheter hver eneste dag, men aldri noen om Finland egentlig.. Har sett noen dokumentarer om det, men aldri noen innslag på nyhetene. Men nå hører vi jo forsåvidt mest om midtøsten, USA, England og enkelte ganger Sverige/Danmark. Er jo det mediene her i landet er konsentrert om. Derfor bruker jeg i tillegg til de norske avisene, lese en del utenlandske aviser på nett. Anonymous poster hash: 7e40f...0b8
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #5 Skrevet 18. desember 2014 Om HI vil ha fakta om Finland så vet hun vel at hun kan finne på på nettet. Så klart har vi lært om Finland på barneskolen, men jeg vet faktisk ikke hva presidenten heter. Litt av poenget i HI er vel at vi faktisk aldri hører noe om Finland i media, og jeg er enig når jeg tenker meg om. Jeg leser og hører nyheter hver eneste dag, men aldri noen om Finland egentlig.. Har sett noen dokumentarer om det, men aldri noen innslag på nyhetene. Men nå hører vi jo forsåvidt mest om midtøsten, USA, England og enkelte ganger Sverige/Danmark. Er jo det mediene her i landet er konsentrert om. Derfor bruker jeg i tillegg til de norske avisene, lese en del utenlandske aviser på nett. Anonymous poster hash: 7e40f...0b8 Likevel når man bor i så lite land som Norge så bør man vite det grunnleggende om nabolandene Danmark, Finland, Sverige og Russland. Hva man hører er en ting, hva man leser seg opp på og holder seg oppdatert på, er noe annet. Hvis man bare ser på TV og aldri leser noe så har man ikke noe særlig høy intelligens eller interesse for samfunnet vi lever i. Anonymous poster hash: 0ddd7...d6a
ostepop123 Skrevet 18. desember 2014 #6 Skrevet 18. desember 2014 Jeg vet heller ikke hva presidenten i Finland heter, men jeg vet ihvertfall at det er president og ikke konge. Hallois.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #7 Skrevet 18. desember 2014 Samme her. Lite skjer i Finland. Sist de var i media som jeg husker var et skytedrama på en skole. Ellers er det jo dopa idrettsutøvere da. Anonymous poster hash: 7ffac...b6d
Jezebel Skrevet 18. desember 2014 #8 Skrevet 18. desember 2014 (endret) Det er jo nabolandet til Norge. Synes det vitner om lav IQ å ikke vite hvilket regime nabolandene har og hvem som er president der. Det meste finnes på Wikipedia, hvis du ikke gidder å lese "ordentlige" kilder. Anonymous poster hash: 0ddd7...d6a Manglende kunnskaper om naboland har ingen ting med IQ å gjøre. Om noe kan hun kalles "lite opplyst" (jeg synes ikke det, bare så det er sagt), men å trekke inn IQ blir feil. Kunnskapsnivå og intelligens er to forskjellige ting. Endret 18. desember 2014 av Jezebel
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #9 Skrevet 18. desember 2014 Det er jo nabolandet til Norge. Synes det vitner om lav IQ å ikke vite hvilket regime nabolandene har og hvem som er president der. Det meste finnes på Wikipedia, hvis du ikke gidder å lese "ordentlige" kilder. Anonymous poster hash: 0ddd7...d6a Hvordan i all verden skulle det vitne om lav IQ? Vet du i det hele tatt hva IQ er? Anonymous poster hash: eb293...13f
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #10 Skrevet 18. desember 2014 Ja det er litt merkelig at det er så lite om finland i norske medier. Det er jo et av våre naboland og en del av norden. Jeg tror det kan ha litt med at vi søker "sørover" og få nordmenn er interessert. De tilhører jo også den finsk-ugriske språkgruppen og er derfor litt fremmed for oss. Finlands historie er spennende og dramatisk ved at de ligger med så stor grense til russland og det er et flott land. (Har bare vært der en gang for maaaange år siden) Anonymous poster hash: c64ed...5a4
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #11 Skrevet 18. desember 2014 Den finske skolen kommer omtrent alltid veldig bra ut i målinger. Og; siden dette er et mammaforum; den finske metoden ved fødsel 😜 Anonymous poster hash: 46aa7...4a8
Helene Harepus Skrevet 18. desember 2014 #12 Skrevet 18. desember 2014 De er veldig kreative og det er mye bra litteratur, film og design som kommer derfra. De har også et av verdens beste skolesystemer. Jeg kjenner ikke så veldig mange finner, men de jeg kjenner er veldig hyggelige folk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå