Gå til innhold

Min sønn løper rundt i gåstol..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 5 mnd. Er det feil?

Anonymous poster hash: 2e621...75f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er feil. Han skal ikke løpe rundt før han klarer å gå på egenhånd. Skjelett og muskulatur/sener/ligamenter er ikke sterke nok til å klare belastningen. 

Anonymous poster hash: f141b...434
Skrevet

Han sitter jo da. Står ikke selv lenge av gangen. Bare sitter der og sparker fra meg bena.

Skrevet

Feil er det uansett. 

Anonymous poster hash: f141b...434
Skrevet

Ok. Takk for svar .

Skrevet

det kommer an på hvor mye han sitter oppi der. Jeg vet ikke hvor lenge han kan sitte før det er skadelig, men det har ikke mye positivt med seg. Kroppen hans er ikke klar for belastningen, han kan like det så godt at han vil kjede seg uten, og det kan forsinke den motoriske utviklingen.

Skrevet

Hvorfor leser ikke folk anbefalinger fra eksperter osv før de gjør ting hjemme? At motorikken utvikler seg som den skal er ganske!! viktig, og ALLE vet at babyer ikke skal hjelpes til å sitte/gå før de kan det selv.

Blir stadig overrasket over hva folk ikke vet noe om.

Anonymous poster hash: bdc63...79d

Skrevet

Kast gåstolen og legg barnet på gulvet.

Det blir liksom ikke mer feil enn gåstol.

Skrevet

Jeg husker når barna mine var små så var jeg veldig opptatt av å gjøre dette rett, min søster gikk mot alle råd og satte barnet opp lenge før tiden osv. Men nå som barna er større så ser det ikke ut som noen har tatt skade. Det går nok bra i de aller fleste tilfelle, selv om man ikke følger boken til punkt og prikke.

Anonymous poster hash: 7eda3...6b3
Skrevet

Hvorfor leser ikke folk anbefalinger fra eksperter osv før de gjør ting hjemme? At motorikken utvikler seg som den skal er ganske!! viktig, og ALLE vet at babyer ikke skal hjelpes til å sitte/gå før de kan det selv.

Blir stadig overrasket over hva folk ikke vet noe om.

Anonymous poster hash: bdc63...79d

Alle vet ikke det nei, så da er det jo fint å ha et sted å spørre, ikke sant?

Anonymous poster hash: 385e8...fba

Skrevet

Han er 5 mnd. Er det feil?Anonymous poster hash: 2e621...75f

Er jeg den eneste som tenker "ikke mat trollet!" når jeg ser slike innlegg skrevet kl. 23.49 en onsdag kveld?

Neste blir vel "jeg gir øl til babyen før tåteflasken så den får malt på naturlig måte, er det feil?"...

Anonymous poster hash: eae5b...9dd

Skrevet

Gåstol og hoppehuske er ikke bra for de små. Noen minutter av og til går nok greit, men det må for all del ikke brukes lenge om gangen.

Anonymous poster hash: c8f8f...420

Skrevet

Sett flere eksempler av de som har vært mye i sånn type stoler,som blir tregere motorisk når de skal begynne og gå.

De mister balanse følelsen.

Min eldste satt litt i sånn stol,Litt.og han gikk da han var 11 mnd så der fikk det ingen innvirkning.men nøkkelordet her er vel litt

Skrevet

Er han handikappet siden han trenger gåstol?

Anonymous poster hash: 9d67e...c3c

Skrevet

Jeg hørte bare om hvor forferdelig det var med gåstol, og at de som brukte det ble senere ute motorisk osv.

Så her brukte vi ikke det. Gutten er 14 mnd og er ikke i nærheten av å gå.

Søsteren min sin brukte gåstol og gikk når han var 10 mnd.

Samme gjelder ei venninne si jente og 2 i barselgruppa.

Sikkert tilfeldig, men for meg virker det som om de som bruker det, går mye tidligere?!

Anonymous poster hash: 70bd6...8f7

Skrevet

Jeg hørte bare om hvor forferdelig det var med gåstol, og at de som brukte det ble senere ute motorisk osv.

Sikkert tilfeldig, men for meg virker det som om de som bruker det, går mye tidligere?!

Bare tull. Gutten min gikk da han var 9 mnd selv om han aldri har brukt gåstol

Anonymous poster hash: 39bb6...234

Skrevet

Sikkert tilfeldig, men for meg virker det som om de som bruker det, går mye tidligere?!Anonymous poster hash: 70bd6...8f7

Tilfeldig. Min brukte aldri gåstol og gikk 8 mndr gammel. Hvilket er virkelig ikke så positivt som man skulle trodd, bare så du er klar over det. De som har barn som går sent burde bare visst hvor stressende det er med de som begynner tidlig...

Jeg visste ikke en gang at man solgte gåstol lenger, det er forbudt der jeg kommer fra pga stygge fallulykker i trapper.

Skrevet

Anbefales IKKE! Pga manglende styrke i mage og rygg når de er så gamle(små), de liker å komme opp og det kan være vanskelig å få de ned på gulvet igjen, noe som stimulerer motorisk utvikling. Ja det går som regel greit, men vi sier på alle 4-mnds kontroller at vi anbefaler IKKE hoppedisser eller gåstol til funksjonsfriske barn. Hilsen barnefysio

Anonymous poster hash: dcb2e...94a

Skrevet

Du kan spørre alle fysioterapeuter og kiropraktere - gåstol er rett og slett VELDIG skadelig!!

Og til deg som føler at barn i gåstol går tidligere - TØYS!! Og er d noe mål at ungen skal gå tidligest mulig?? Ungen går når h*n er klar!

Har fire barn selv:

Nr.1 gikk når hun var 15 mnd (begynte å krype ca 11 mnd, og reiste seg opp i stående alene på 1års dagen sin)

Nr.2 gikk rundt bordet når hun var ca 7 mnd og gikk selv når hun var 9 mnd (mareritt!!)

Nr.3 var ca 11 mnd

Nr.4 var 1 år og 1 uke :)

Ca 1 år er vel gj.snittet, så da er d romslig slingringsmonn ;)

Anonymous poster hash: 2dbba...a41

Skrevet

Du trenger nok flere å sammenligne med enn det for å kunne si noe om gåstolens påvirkning av motorisk utvikling. Jeg har lest et sted at de som brukte gåstol i snitt gikk 3 dager senere enn de som ikke brukte det. Da kan man konkludere med at det forsinker litt, og at det sannsynligvis forsinker noen mer enn andre. Hvor mye de satt i gåstol påvirker sansynligvis også.

I tillegg vet vi jo at gåstol ikke anbefales pga belastning og motorisk utvikling, så da er det jo lett å ta valget på å droppe å bruke gåstol :-) Jenta mi gikk da hun var 8 mnd, har aldri satt henne opp før hun satt selv, ikke engang i fanget, og aldri brukt hoppehuske eller gåstol. Men jeg vet jo ingenting om når hun hadde lært å gå dersom vi hadde puttet henne i gåstol.

Skrevet

Hvorfor det skulle være positivt å ha en baby som er mobil ved hjelp av en gåstol er for meg et mysterium. Personlig hadde jeg lyst til å gutten fast på gulvet fra han begynte å gå og klatre på møbler 8 mndr gammel. Pleier å vitse om at neste barn aldri vil ligge på magen og alltid sitte i vippestol, for jeg ønsker meg ikke en baby til som er tidlig ute motorisk...

Men som sagt, er nokså overbevist på at HI bare er et troll som var ute etter å provosere sent på kvelden.

Skrevet

Ikke bra. 5 mnd. er altfor tidlig. En venninne av meg hadde gutten sin i gåstol for tidlig/mye. Han måtte ha hjelp av fysio i ettertid.

Anonymous poster hash: 2425a...97a
Skrevet

Det burde rett og slett vært forbudt å selge slikt. Og til deg som sammenligner ditt barn med andres. Vi er alle ulike. Min yngste gikk da han var 15 mnd. Holdt seg i alt mulig på veien rundt i huset. Eldste gikk da hun var 8,5 mnd. En dag reiste hun seg rett opp fra gulvet, holdt seg ikke fast i noe som helst og gikk et par skritt. 5 dager senere gikk hun rundt i hele huset, holdt seg aldri fast til noe. Stor forskjell, ingen gåstol.

Skrevet

Som du selv er inne på: det statistiske grunnlaget ditt er fem personer, så det du ser er tilfeldig. Dessuten er alle barn forskjellige, noen vil påvirkes mer enn andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...