Gå til innhold

Stevning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kommet dit at jeg vurderer å stevne far.

Han gjør ingenting godt for sønnen sin, enda jeg både prøver å tilrettelegge og være raus. Samarbeidet fungerer ikke for han er kun ute etter å ta meg. Helt bak mål. Igår toppa han det hele med å erklære krig. Jeg forstår ikke hva han mener med det, det eneste jeg vet er at jeg ikke ønsker for sønnen min å leve med og føle lojalitet for et sånt menneske. Jeg går ikke innpå detaljer her dere må bare ta meg på mitt ord.

Hvordan kan jeg bevise ved en evt. stevning at han ikke eier den omsorgsevne som skal til? Det vil jo bli ord mot ord, hva skjer? Hvis en dommer hadde sett det jeg har sett og opplevd vet jeg at far hadde mista omsorgsretten sin momentant. Skal jeg bare legge min lit til at de vil tro meg og ikke han? Det er jo enorm risikosport det her.

Jeg er så fortvilt nå...familievernkontoret kan ikkehjelpe oss mer. Og alle møtene der har vært ubehagelige fordi denne eksmannen smisker så voldsomt og er så enig og med en gang vi er ute av døra får pipa en annen lyd, jeg har vært på møter alene også, men jeg får ikke noe hjelp.. Helt rådvill og på grensa til desperat! Skulle ønske han var den kjærlige omsorgsfulle pappaen jeg trudde han var.. Nå ødelegger han livet mitt og i verste fall sønnen min sitt,

Anonymous poster hash: 495ac...bbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du beviser i form av skriftlige utsagn? SMS, mail? Du kommer nok ikke langt med ord mot ord. Hvor gammelt er barnet? En sakkyndig vil antakelig snakke med ham. Hva vil han si? Jeg har stor medfølelse med deg, har selv opplevd noe liknende. Men vær oppmerksom på at det skal veldig mye til før man mister samværsretten! Det er barnet som har rett til samvær, ikke foreldrene. 

Jeg ville tatt kontakt med advokat. Han/hun vil kunne gi deg mye bedre svar, og du vil kunne fortelle alt. Lykke til!

Anonymous poster hash: 3d345...536
Skrevet

Har du beviser i form av skriftlige utsagn? SMS, mail? Du kommer nok ikke langt med ord mot ord. Hvor gammelt er barnet? En sakkyndig vil antakelig snakke med ham. Hva vil han si? Jeg har stor medfølelse med deg, har selv opplevd noe liknende. Men vær oppmerksom på at det skal veldig mye til før man mister samværsretten! Det er barnet som har rett til samvær, ikke foreldrene.  Jeg ville tatt kontakt med advokat. Han/hun vil kunne gi deg mye bedre svar, og du vil kunne fortelle alt. Lykke til! Anonymous poster hash: 3d345...536

Takk.

Barnet er kun åtte mnd og et uønsket barn av far. Jeg har på melding trur jeg hvor han diskuterer før barnet er født at det er et barn han ikke vil ha.

Han kasta meg ut av vårt felles hjem rett etter at babyen var født, da jeg skulle føde reiste han bort og var borte i tre måneder. I den perioden han var bortreist fant han seg ny kjæreste og kom hjem for å hive meg ut.

Jeg har en del meldinger det han angriper meg, men lite angående sønnen

Han har sett sønnen sin på eget initiativ til sammen kanskje fire timer i mnd disse månedene. Nå krever han å ha han på overnatting og aller helst 50/50. Det er selvsagt uaktuelt, men det er så innmari ubehagelig å måtte forklare han gang på gang på gang hvorfor det ikke er aktuelt. Han er ikke riktig klok og virker virkelighetsfjern. Jeg er ingen lege, men er redd den mannen er blitt syk. Og det gjør jo alt enda verre.

Skrevet

At han har skrevet at han ikke ønsker barnet vil nok ikke bli tillagt vekt, for det er mange som skifter mening om slikt når barnet er født. At han reiste bort rundt fødsel og kastet deg ut (og barnet?) høres verre ut, og tyder jo ikke på en veldig omsorgsfull person. Spørs nok likevel hvor mye vektlagt det vil bli, jeg vet ikke. Men selvsagt får han ikke 50/50 når barnet er så lite, og det å kreve det tyder jo på liten innsikt. Har dere samværsavtale?

Kontakt advokat, for all del. Skjønner at du ikke vil gå i detaljer her, men du må snakke med noen som kjenner hele historien. 

Anonymous poster hash: 3d345...536
Skrevet

At han har skrevet at han ikke ønsker barnet vil nok ikke bli tillagt vekt, for det er mange som skifter mening om slikt når barnet er født. At han reiste bort rundt fødsel og kastet deg ut (og barnet?) høres verre ut, og tyder jo ikke på en veldig omsorgsfull person. Spørs nok likevel hvor mye vektlagt det vil bli, jeg vet ikke. Men selvsagt får han ikke 50/50 når barnet er så lite, og det å kreve det tyder jo på liten innsikt. Har dere samværsavtale? Kontakt advokat, for all del. Skjønner at du ikke vil gå i detaljer her, men du må snakke med noen som kjenner hele historien.  Anonymous poster hash: 3d345...536

Vi har ingen samværsavtale. Sist vi var på fmvk ba jeg om en skriftlig avtale med faste tider.vi satt opp en plan der og skulle ta den med oss hjem for å se nøyere og fylle ut mer for så å tilbake for å full yrke avtalen. Han skrev ikke under fordi han var uenig. Nå lager han bare helvete hele tiden og sier jeg saboterer samvær fordi jeg ikke vil la sønnen overnatte hos han. Jeg har sagt at de kan være sammen så mye de vil, men at han sover hos meg i hjemmet sitt.

Skal på ny runde hos fmvk over jul og kreve skriftleg samværsavtale fordi det sporadiske systemet vi har nå fungerer ikke.

Skrevet

At han har skrevet at han ikke ønsker barnet vil nok ikke bli tillagt vekt, for det er mange som skifter mening om slikt når barnet er født. At han reiste bort rundt fødsel og kastet deg ut (og barnet?) høres verre ut, og tyder jo ikke på en veldig omsorgsfull person. Spørs nok likevel hvor mye vektlagt det vil bli, jeg vet ikke. Men selvsagt får han ikke 50/50 når barnet er så lite, og det å kreve det tyder jo på liten innsikt. Har dere samværsavtale? Kontakt advokat, for all del. Skjønner at du ikke vil gå i detaljer her, men du må snakke med noen som kjenner hele historien.  Anonymous poster hash: 3d345...536

Vi har ingen samværsavtale. Sist vi var på fmvk ba jeg om en skriftlig avtale med faste tider.vi satt opp en plan der og skulle ta den med oss hjem for å se nøyere og fylle ut mer for så å tilbake for å full yrke avtalen. Han skrev ikke under fordi han var uenig. Nå lager han bare helvete hele tiden og sier jeg saboterer samvær fordi jeg ikke vil la sønnen overnatte hos han. Jeg har sagt at de kan være sammen så mye de vil, men at han sover hos meg i hjemmet sitt.

Skal på ny runde hos fmvk over jul og kreve skriftleg samværsavtale fordi det sporadiske systemet vi har nå fungerer ikke. Anonymous poster hash: 495ac...bbd

Og det faktum at han har erklært "krig" mot meg. Jeg skjønner ikke hva det betyr. Jeg vil jo at sønnen min skal kjenne pappaen sin, men det skal være trygt og forutsigbart. Jeg når ikke inn og nå er jeg redd for å miste han. Det er galskap i det huset til far. Men jeg får jo ikke bevist det på noen måte annet enn at noen må inn der å bli der over tid for å se hvor ille det er.

Skrevet

Jeg har en del meldinger og faktiske hendelser som beviser at han ikke er en særlig omsorgsfull person, men at jeg derimot er det. Vil retten legge vekt på det? Enda det ikke har gått utover vårt barn, men barn han har fra tidligere forhold?

Jeg må overbevise retten om at jeg ikke kun er en bitter eks som har blitt dumpa til fordel for en annen, for det er jeg ikke. Jeg er glad jeg slapp unna, jeg er glad jeg kom meg vekk og jeg er lykkeligere nå enn jeg noen gang var med han, men samtidig så hinsides redd for at sønnen min skal måtte lide under at jeg har gjort feil..

Skrevet

Jeg tar deg gjerne på ordet, for sånne personer vet jeg av erfaring finnes.

Hvilken påstand har du tenkt å nedlegge i stevningen? Har du som mål at han skal miste samværsretten?

Jeg må dessverre skuffe deg å si at retten setter et strengt skille mellom ditt forhold til ham og barnets forhold til ham. Dersom forholdet mellom ham og barnet er dårlig, risikerer du å i det minste bli sett på som medansvarlig for det, hans advokat vil garantert anklage deg for foreldrefiendtliggjøring. 

Dette er systemet i praksis. Det jobber ikke for barns beste alltid, men setter samværsretten og unngåelse av konflikt øverst dersom barnets beste kolliderer med det. Man finner tilfeller hvor tunge rusmisbrukere får samværsrett, for at barnet skal fungere som gulerot for at de skal komme seg ut av rusmisbruk, fedre som har skambanket mødre pga at de ennå ikke har utøvd vold mot barna, osv. Det skal svært mye til for å miste samværsrett, du må nesten påvise at det er fare for liv og helse (vold, rus, seksuelt misbruk, bortføring).

Det beste du gjør foreløpig, er å holde hodet kaldt. Forlang at all kommunikasjon skal være skriftlig. Dersom du snakker på tlf, gjør ham oppmerksom på at du tar opptak av samtalene. Hvis han er klar over det, kan det brukes som bevis i retten. Hvis ikke, er det verdiløst.

Dersom han ikke kan fradømmes samværsrett, kan du muligens be om begrenset samvær eller samvær under tilsyn. Du bør konferere deg med en advokat hvor langt du kan komme før du sender inn stevning. 

Husk at du mest sannsynlig må dekke dine egne saksomkostninger.

Anonymous poster hash: 3ec37...d37
Skrevet

Og PS: Du er ikke den første som har blitt truet med omsorgsovertakelse fordi du ikke går med på delt omsorg. Det er dagligdags.

Mitt råd er at du står på ditt. Ikke nekt samvær, men forlang forutsigbarhet med henvisning til barnets beste. 

Det siste retten vil se, er en far som forlanger 50/50, men som ikke evner å holde seg til helt enkle avtaler om faste dager og tider. Dersom samarbeidet er dårlig, og han ikke klarer å inngå og holde avtaler,vil det mest sannsynlig føre til begrenset samvær på sikt.

Jeg ville ikke stevnet ham, men latt ham stevnet meg. I mellomtiden dokumenterer du. Lag logg, skriv e-post og SMS, ta lydopptakk. Har du iphone finnes det en app som heter TapeACall, du må ha konferansesamtaler i abonnementet ditt og det koster en hundrelapp å aktivere appen for bruk, men den er enkel å bruke og vel verdt det.

Skrevet

Og PS: Du er ikke den første som har blitt truet med omsorgsovertakelse fordi du ikke går med på delt omsorg. Det er dagligdags.

Mitt råd er at du står på ditt. Ikke nekt samvær, men forlang forutsigbarhet med henvisning til barnets beste. 

Det siste retten vil se, er en far som forlanger 50/50, men som ikke evner å holde seg til helt enkle avtaler om faste dager og tider. Dersom samarbeidet er dårlig, og han ikke klarer å inngå og holde avtaler,vil det mest sannsynlig føre til begrenset samvær på sikt.

Jeg ville ikke stevnet ham, men latt ham stevnet meg. I mellomtiden dokumenterer du. Lag logg, skriv e-post og SMS, ta lydopptakk. Har du iphone finnes det en app som heter TapeACall, du må ha konferansesamtaler i abonnementet ditt og det koster en hundrelapp å aktivere appen for bruk, men den er enkel å bruke og vel verdt det.

Veldig enig i det som er skrevet her. Vis deg som den fornuftige parten.

Én ting til: Det er bra å dokumentere. Ta gjerne også opp samtaler, men vurdér nøye om det er hensiktsmessig å bruke dem. Det bør være temmelig graverende ting som kommer frem i samtalene for at det å foreta opptak av den andre forelderen skal være rettferdiggjort i utenforståendes øyne. Hvis du legger frem opptak av samtaler som bare dreier seg om krangler etc., risikerer du at det er du som kommer dårlig ut.

Anonymous poster hash: 9e54b...d35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...