Gå til innhold

jul og alkohol og unger og avhold og sånn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Debatten raser. Men hvorfor må det være enten eller?

Jeg kjenner meg, mine barn og min familie. Her tar far og bestefar hver sin øl og hver sin akevitt til julemiddaggen. En av hver altså. Og når gavernog dessert er ferdig og freden senker seg, så kan de ta en øl til mens jeg og bestemor tar hvert vårt glass vin. Ikke mere enn det, det drikkes både te og kaffe og brus også.

Dette mener jeg gir barna våre mulighet til åmse at man kan kose seg med en øl, uten ai man har ett rusproblem og uten at man trenger drikke mye, og bli full.

Det hender om sommeren at vi har reke og hvitvin også vi, mens barna er hjemme, og våkne....og i sommer drakk jeg 1 pils til maten i grillselskap hos ett vennepar.....far kjorte hjem.

Ser ikke problemet. Det som er rett for noen er ikke rett for andre.

I min verden er det normalt at man nyter ett glass innimellom, være seg vin, øl, en rom, eller en baylies.

Normalt.

Anonymous poster hash: 00d9e...797

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg, forsåvidt, men samtidig tenker jeg mitt om dem som MÅ ha alkohol for å feire jul. 

Jeg kan også godt ta et glass vin til julemiddagen, mannen min en øl og besteforeldrene en akevitt, men det er ikke noe vi MÅ, og det er ingen krise om det ikke serveres.

Og så må man tilpasse feiringen etter sine gjester, hvis man vet det er noen der med et problematisk forhold til alkohol, eller som har vonde opplevelser knyttet til dette, så synes jeg godt man kan holde det alkoholfritt.

Skrevet

Du kan så si. Nå er det en gang sånn at denne diskusjonen må vi igjennom hvert et eneste år på dette forumet ;) 

Noen er enige, andre uenige. Noen kjenner alle andres barn mye bedre enn foreldrene, noen ser at det faktisk er forskjell på både voksne og barn. 

Jeg tar meg et glass vin til maten ofte, og noen ganger er ungene våkne og med på middagen. Det går faktisk helt fint. 

Anonymous poster hash: 18cec...696
Skrevet

Null stress, tenker jeg. Det viktigste er at man ikke blir tydelig påvirket, slik at ungene opplever at foreldrene endrer seg på en negativ måte. Dersom man har for vane å bli høyrøstet, ubehagelig eller lignende etter et par alkoholenheter, bør man helt klart styre unna når det er barn i nærheten. Det eneste problemet med denne tilnærmingen, er at det krever at voksenpersonene har en del selvinnsikt når det gjelder hvordan de oppfører seg med litt alkohol innabords. Noen fornekter at de blir lite barnevennlige, og da er jo totalavhold en bedre policy.

Selv vokste jeg opp med foreldre som jevnlig tok seg noen glass i mitt nærvær. Jeg opplevde det aldri som problematisk at mamma ble litt ekstra glad og oppstemt i sånne sammenhenger, hun var jo alltid fullt til stede for oss barna. (Pappa merket jeg aldri noe som helst på, han er oppvokst i Sør-Tyskland og vant til et kontinentalt alkoholkonsum, og tåler nok vesentlig mer enn han pleide å drikke).

Som voksen har jeg fått et veldig naturlig og avslappet forhold til alkohol, og selv om jeg generelt drikker lite, synes jeg overhodet ikke det er noe problem å ta et par glass vin med toåringen til stede. Jeg gjør det likevel ikke så ofte, sist var i sommerferien. (Det er ikke fordi jeg oppfatter det som problematisk å drikke litt med henne til stede, men fordi det av andre grunner sjelden er naturlig for meg å drikke før vi legger henne kl sju, utenom når jeg er ute med venner etter jobb og hun er sammen med faren. Derfor blir det kun i ferier, når det kan passe med et glass øl/vin til lunsj.)

Min oppfatning er at barn som eksponeres for foreldrenes måteholdne, fornuftige og hyggeskapende alkoholbruk kun har godt av det. Som alle andre sosiale ting, lærer barn mye av å se på foreldrene, også når det gjelder hvordan det er riktig å omgås alkohol. Misbruk er "arvelig" (om det er arv eller miljø er usikkert). En tilnærming basert på måtehold og hygge er nok også mulig å gi videre.

Anonymous poster hash: e178f...37a
Skrevet

Ja, det er akseptert å ta seg et glass foran barn. Mange mener det er bedre enn at barna aldri ser at foreldrene rører alkohol. De mener at på den måten vokser barn opp med et normalt forhold til alkohol.

Men jeg tenker at på den måten lærer du barn at alkohol hører til. At rusmidler er like selvsagt som gjester og mat. Jeg synes det er feil og det opprettholder denne alkohol og rusfikseringen vi har i samfunnet vårt.

Anonymous poster hash: dc3c1...992

Skrevet

Ja til alkohol i nærheten av barna - nei til fyll!!

God jul!!

Skrevet (endret)

Jeg er enig med deg. Samtidig kjente jeg meg veldig igjen i artikkelen i aftenposten(?) i dag, angående besteforeldre og alkohol. Vi hadde begge sett besteforeldre her i julen i fjor, og mens vi andre voksne tok et lite glass rødvin til middagen og en liten, svak eiswein til desserten, ble begge bestefedrene rimelig overstadig på (medbrakt) akevitt. Ikke ok. Heldigvis blir ingen av dem ufine, den ene sovnet og den andre skravlet i ett sett, men uansett ugreit å føle at man må passe på sine egne foreldres drikking i julen.

Ironisk nok så jeg at min egen far hadde trykket "liker" på "Av og til" sin facebookside. Så hos oss blir det gjerne helt alkoholfritt de julene vi har besteforeldre på besøk fremover. Problemet er bare at de tar med sin egen akevitt, så vi må nok uansett ta en prat...

Endret av Iselilja
Skrevet

Ja, det er akseptert å ta seg et glass foran barn. Mange mener det er bedre enn at barna aldri ser at foreldrene rører alkohol. De mener at på den måten vokser barn opp med et normalt forhold til alkohol.

Men jeg tenker at på den måten lærer du barn at alkohol hører til. At rusmidler er like selvsagt som gjester og mat. Jeg synes det er feil og det opprettholder denne alkohol og rusfikseringen vi har i samfunnet vårt.

Null problem, for meg "hører det til" med et glass vin i mange (men ikke alle) hyggelige sammenhenger.

Jeg har ikke noe problem med det om min datter tar med seg den holdningen, og ønsker egentlig generelt gjerne å overføre mitt avslappede, men måteholdne forhold til alkohol til henne.

Skrevet

Problemet er at barna våre vil på et tidspunkt bli eksponert for alkohol uansett hvor mye vi prøver å skjerme dem. Jeg ser for meg at hvis de får se foreldrene nyte alkohol på en fornuftig måte i ung alder, lærer de om måtehold, og de positive sidene ved alkohol. For alkohol har også positive sider, selv om det er de negative det gjerne fokuseres på. Og så er det sånn at uansett hvor mye vi skulle ønske vi kunne holde barna våre unna visse ting, så er blant annet alkohol noe man kommer til å måtte få et forhold til. For, som du selv sier, alkohol ER en del av samfunnet vårt, uansett hvor avholds man måtte være selv (da har man også et forhold til alkohol, nemlig å holde seg unna det).

Men hvis man har en erfaring med alkohol hjemmefra som er basert på ro, trygghet og måtehold, så gjør det kanskje at man lettere kan få et godt forhold til alkohol enn om man brått kastes ut i en ungdomsverden med fest og drikking hvor man ikke har noen som helst peiling eller erfaring med alkohol og hva som kan være et greit konsum?

Men der har vi forskjellige meninger, og du har selvsagt like stor rett til din mening som jeg har til min :) 

Anonymous poster hash: 97c9b...ffe

Skrevet

Jeg er av den oppfatningen at barn ikke tar skade av å se rolige, ansvarsfulle og stabile voksne ta seg EN øl eller ETT glass vin. Det er ikke et slikt rolig forhold til alkohol barn opplever som belastende, skremmende eller skadelig. Det er de store fylleslagene og festene der mor, far, besteforeldre, tanter, onkler, eldre søsken ect. endrer fullstendig personlighet, blir kranglete, bråkete osv osv. at barn opplever utrygghet og blir engstelige. Noen tar seg helt ut med festing på ferier og i høytider, mens andre barn lever med voksne som drikker og fester i hverdagen også selv midt i uka..Det er DISSE barna som lider i jula, ikke de barna som ser at deres ansvarlige foreldre eller slektninger sitter rundt middagsbordet og har noe godt i glasset. Vi må skille litt her altså!!!!!

Anonymous poster hash: 6a048...159

Skrevet (endret)

Jeg har alltid vært et av de barna som gruer seg til jul.

Har vokst opp med både besteforeldre og foreldre (2 mannsbolig), og de er strake motsetninger når det kommer til alkohol.

Mamma og pappa er jeg vant til å se fulle like så ofte som edru, mens med farmor og farfar var det alltid ett glass vin til middag, eller en øl da vi var ute på café og lignende. Var aldri redd for at de skulle drikke for mye, har fortsatt den dag i dag aldri sett noen av dem fulle. Var aldri nervøs i anledninger med alkohol da jeg var sammen med dem. 
Men med mamma og pappa derimot.. Hver fredag gikk jeg rundt med klumpen i halsen og grudde meg til hva som ventet. Ville dette være kvelden pappa dreper mamma? Kommer politiet i dag? Vil jeg få kjeft i dag? Når kommer pappa til å legge seg i natt? 
Hver helg var et mareritt, og julaften var ikke et unntak. 

Julekvelden for meg, var å sitte tyst ved bordet og pirke i poteten min med saus på. Snakket ikke i det hele tatt. Vente på gaver, for så å løpe opp til vår leilighet når gavene var åpnet, så tidlig som jeg fikk lov til. Så var det å sitte der å grue seg til mamma og pappa også kom opp, for da visste jeg at de hadde drukket masse akevitt, øl og vin. Så ble jeg holdt våken til kl 04-05-06, pga høylytt krangling og ofte vold. 

De som gruer seg til jul, gruer seg fordi de vet så godt på forhånd hvordan stemningen og julekvelden ender opp.De er ganske vant til det! 

At det er "lov" å kose seg med et glass vin eller en øl i helg eller til jul, har ingenting med barn som gruer seg til jul å gjøre. 
De som gruer seg, er som oftes de som har det slik hver eneste fredag og lørdag.

Endret av Bustetroll
Skrevet

Debatten raser. Men hvorfor må det være enten eller?

Jeg kjenner meg, mine barn og min familie. Her tar far og bestefar hver sin øl og hver sin akevitt til julemiddaggen. En av hver altså. Og når gavernog dessert er ferdig og freden senker seg, så kan de ta en øl til mens jeg og bestemor tar hvert vårt glass vin. Ikke mere enn det, det drikkes både te og kaffe og brus også.

Dette mener jeg gir barna våre mulighet til åmse at man kan kose seg med en øl, uten ai man har ett rusproblem og uten at man trenger drikke mye, og bli full.

Det hender om sommeren at vi har reke og hvitvin også vi, mens barna er hjemme, og våkne....og i sommer drakk jeg 1 pils til maten i grillselskap hos ett vennepar.....far kjorte hjem.

Ser ikke problemet. Det som er rett for noen er ikke rett for andre.

I min verden er det normalt at man nyter ett glass innimellom, være seg vin, øl, en rom, eller en baylies.

Normalt.Anonymous poster hash: 00d9e...797

Jeg er av nøyaktig samme oppfatning som deg.

Jeg er ikke oppvokst med alkohol på julaften med mine foreldre, besteforeldre, tanter, kusiner osv, men etter jeg stiftet min egen familie, har mannen min sin familie det som tradisjon å ta seg en pils, eller at svigermor tar seg et glass rødvin. Gjerne ett til maten, og ett når ungene er lagt og vi koser oss sent på kvelden.

Syns heller ikke det skal være enten eller. Ungene har ikke vondt av å se at alkohol nytes i så små mengder - da får man et mer avslappende forhold til det, og et mer naturlig som sådan.

Hadde jeg sagt: "Nei, nei! Her drikkes det IkKE", tror jeg nesten barna får et mer anstrengt forhold til det. Og selvfølgelig om det drikkes i store mengder så man blir beruset.

Vin(eller jeg som regel da) tar gjerne et glass vin til grillmaten etter rekene når vi spiser ute på sommeren. Aldri inne til middag, det er ikke naturlig for meg. Heller da etter ungene er i seng og mannen og jeg skal ha en "lørdagsbiff" el.

Alt med måte!:-)

Anonymous poster hash: 66e81...cf0

Skrevet

Siste setning : Jeg kan gjerne ta et glass vin til grillmaten eller rekene på sommeren mens barna er der. Men kun ett som jeg fyller på inne. Har ikke flaska stående på bordet lissom.

Anonymous poster hash: 66e81...cf0

Skrevet

Jeg bare lurer - til alle dere som forsvarer ett glass ditt og ett glass datt til mat og kos og gudene vet... Tror dere virkelig at barn tar skade av å se at foreldrene IKKE drikker? Alt "måteholdent" alkoholinntak skal forsvares med at barna har godt av å se at voksne kan drikke uten å bli fulle.

Og joda, det er sikkert ikke nødvendigvis skadelig. Men at det er BEDRE enn å se at foreldrene faktisk kan kose seg uten alkohol overhode? Dere er antagelig de samme som når dere blir gravide driver og bytter etiketter på vin- og ølflasker og koker opp fantastiske medisin-forklaringer fordi ingen noen gang vil tro at dere helt uten grunn kan la være å drikke en kveld. Vitner det om et sunt forhold til alkohol? At kos og fest ALLTID betyr alkohol?

Jeg nekter å tro at det å aldri se sine foreldre drikke et glass vin fører til barn som drikker seg sanseløse. Det er et kjent faktum at barn tar etter sine foreldre - de lærer det de ser. Ser de foreldre som IKKE drikker, er det nærliggende å tro at de lærer seg at man ikke trenger å drikke. Ser de foreldre som drikker i alle hyggelige anledninger, er det nærliggende å tro at barna lærer at alkohol er en viktig del av det å kose seg.

Og det er forsåvidt sikkert ikke farlig, men det er ikke akkurat noe kronargument.

At barn ikke merker at foreldrene endrer seg når de drikker en øl, en akevitt, en ditt eller en datt, det er i de fleste tilfeller bullshit. Barna merker det. De fleste barn tar ingen skade av det, men det er bare tull at om man bare tar et glass så merker ingen noe.

Skrevet

Jeg bare lurer - til alle dere som forsvarer ett glass ditt og ett glass datt til mat og kos og gudene vet... Tror dere virkelig at barn tar skade av å se at foreldrene IKKE drikker? Alt "måteholdent" alkoholinntak skal forsvares med at barna har godt av å se at voksne kan drikke uten å bli fulle.

Og joda, det er sikkert ikke nødvendigvis skadelig. Men at det er BEDRE enn å se at foreldrene faktisk kan kose seg uten alkohol overhode? Dere er antagelig de samme som når dere blir gravide driver og bytter etiketter på vin- og ølflasker og koker opp fantastiske medisin-forklaringer fordi ingen noen gang vil tro at dere helt uten grunn kan la være å drikke en kveld. Vitner det om et sunt forhold til alkohol? At kos og fest ALLTID betyr alkohol?

Jeg nekter å tro at det å aldri se sine foreldre drikke et glass vin fører til barn som drikker seg sanseløse. Det er et kjent faktum at barn tar etter sine foreldre - de lærer det de ser. Ser de foreldre som IKKE drikker, er det nærliggende å tro at de lærer seg at man ikke trenger å drikke. Ser de foreldre som drikker i alle hyggelige anledninger, er det nærliggende å tro at barna lærer at alkohol er en viktig del av det å kose seg.

Og det er forsåvidt sikkert ikke farlig, men det er ikke akkurat noe kronargument.

At barn ikke merker at foreldrene endrer seg når de drikker en øl, en akevitt, en ditt eller en datt, det er i de fleste tilfeller bullshit. Barna merker det. De fleste barn tar ingen skade av det, men det er bare tull at om man bare tar et glass så merker ingen noe.

Jeg er selv vokst opp med foreldre som gjerne tok et glass eller to til maten. Merket ikke noen endring hos dem, og har absolutt ingen negative erfaringer.

Jeg mener det er helt greit å vise barna et avslappet forhold til alkohol. Selv drikker jeg så godt som aldri, og aldri mer enn et glass, men det er fordi jeg rett og slett ikke er så glad i alkohol.

Min venninne vokste opp med foreldre som var helt avholds. Alkohol ble for henne veldig spennende og en del av ungdomsopprøret. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet ta ansvar for henne. Den ene gangen jeg ikke var der ble hun sovevoldtatt av en dobbelt så gammel mann. Hun kunne ikke si noe, siden hun var redd for foreldrenes reaksjon på at hun hadde drukket.

Anonymous poster hash: 05f36...993

Skrevet

Stor forskjell på å se foreldre drikke et glass ved en tilstelning innimellom, som f.eks på julaften og én grillkveld om sommeren og å se de drikke et glass ved hver bidige anledning.

Måtehold dreier seg like mye om å ikke behøve å drikke ved hver sjanse man får, og nettopp vise at man kan kose seg like mye uten alkohol.

Skrevet

Stor forskjell på å se foreldre drikke et glass ved en tilstelning innimellom, som f.eks på julaften og én grillkveld om sommeren og å se de drikke et glass ved hver bidige anledning.

Måtehold dreier seg like mye om å ikke behøve å drikke ved hver sjanse man får, og nettopp vise at man kan kose seg like mye uten alkohol.

Greien er jo ofte at voksne ikke kan kose seg uten det glasset(eller de glassene), så barna lærer da også at man ikke kan kose seg uten å drikke alkohol. Det blir jo gjentatt hele tiden her inne..Er det ikke mulig å kose seg en julaften, nyttårsaften, grillkveld, lørdagskveld osv uten alkohol? Min datter er snart 9 år, og hun har fremdeles ikke sett meg drikke et eneste glass vin. Jeg koser meg like godt uten. 

En annen ting er at mange tror de drikker lite, men egentlig er det litt for mye iom at barna merker det. Det er ikke uten grunn at helsedirektoratet går ut med kampanjer i forhold til barn og alkohol, til og med i forhold til graviditet og alkohol..

Skrevet

Jeg har foreldre som har drukket øl eller vin på lørdagskveld, jul osv

Har aldri sett de full. Som voksen har jeg merket at mamma har vært litt fnisete etter flere glass. Men aldri som barn. Aldri merket noe på noen av de. Og mitt barn kommer ikke til å se det på hverken besteforeldre eller foreldre

Anonymous poster hash: 023e4...078

Skrevet

Den var ufin. Det er stor forskjell på å drikke i svangerskapet (det er på linje med å helle rødvin i tåteflaska til en baby, og potensielt svært skadelig, avhengig av mengde) og å ta seg et glass i barns påsyn. Babyen i magen får promille, det får ikke det barnet som har en mamma som tar et glass vin eller to i en situasjon preget av trygt og koselig familieliv. Drikking av merkbare kvanta i svangerskapet bør heller sammenlignes med å gi alkohol til barna sine enn med selv å ta seg et glass foran dem.

Skrevet

Jeg ser overhodet ikke problemet med måteholden alkoholbruk. Jeg synes heller ikke at det må begrenses til ett glass, slik noen over her påpeker.. Jeg kan fint ta et par glass både en fredag kveld, til grilling om sommeren eller julekvelden uten at barna merker noe på det.

Og jeg tror faktisk ikke jeg kjenner noen som ikke gjør det. Bare her på dib at alle er så opptatt av at alkohol (uansett hvor mye) er fy fy.

Skrevet

Greien er jo ofte at voksne ikke kan kose seg uten det glasset(eller de glassene), så barna lærer da også at man ikke kan kose seg uten å drikke alkohol. Det blir jo gjentatt hele tiden her inne..Er det ikke mulig å kose seg en julaften, nyttårsaften, grillkveld, lørdagskveld osv uten alkohol? Min datter er snart 9 år, og hun har fremdeles ikke sett meg drikke et eneste glass vin. Jeg koser meg like godt uten.

En annen ting er at mange tror de drikker lite, men egentlig er det litt for mye iom at barna merker det. Det er ikke uten grunn at helsedirektoratet går ut med kampanjer i forhold til barn og alkohol, til og med i forhold til graviditet og alkohol..

Jeg kan kose meg med alkohol og uten alkohol, det kan de fleste jeg kjenner også.

Anonymous poster hash: b515d...9ae

Skrevet

Den var ufin. Det er stor forskjell på å drikke i svangerskapet (det er på linje med å helle rødvin i tåteflaska til en baby, og potensielt svært skadelig, avhengig av mengde) og å ta seg et glass i barns påsyn. Babyen i magen får promille, det får ikke det barnet som har en mamma som tar et glass vin eller to i en situasjon preget av trygt og koselig familieliv. Drikking av merkbare kvanta i svangerskapet bør heller sammenlignes med å gi alkohol til barna sine enn med selv å ta seg et glass foran dem.

Ufin? Hvor i all verden ser du at jeg sier at det å drikke et glass vin i barns nærvær er like ille som å drikke seg fra sans og samling i svangerskapet?

Det jeg sier er at det er sikkert i de fleste tilfellene helt uskadelig å ta et glass vin med barnet til stede - men for meg er det noe ekstremt krampeaktig over det å hevde at å se foreldrene drikke "uten å bli påvirka" og å "kose seg med et glass uten å bli fulle" er BEDRE for barn enn å kunne oppleve at foreldrene faktisk kan kose seg UTEN alkohol. Jeg tviler meget sterkt på at det finnes noe saklig forskning som peker i retning av at barn som ikke ser foreldrene drikke et glass vin i ny og ne får et mer usunt forhold til alkohol.

For meg handler det rett og slett om å lære min datter at alkohol ikke er en nødvendig del av å kose seg. Jeg har ingen ambisjon om å gjøre henne til totalavholds, men jeg håper jeg greier å oppdra et menneske som i voksen alder kan si "neitakk, i dag tar jeg cola" uten at noen reagerer på det. Og jeg tror virkelig ikke mangelen på juleakevitt i hennes nærvær vil påføre henne store alkoholproblemer i ungdomstiden.

Og det er ikke sunt når et rusmiddel blir så viktig at man trenger å rakke ned på de som velger å la være å ruse seg med barn til stede. Hvis det er noen det er noe feil på, så er det i alle fall ikke de som velger alkoholfri jul!

Skrevet

Det er jo ikke de samme som skriver alle postene. Jeg har vært på mange grillkvelder, men bare drukket alkohol på et fåtall av de. Uansett om det har vært borte eller hjemme.

På samme måte som jeg fint kan ta et glass vin en torsdagskveld hvia jeg føler for det. Barna ser meg kose meg med alkohol, men oftere uten.

Det er som ned godteri, man kan kose seg med fornuftige mengder innimellom, men også kose seg godt uten.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg er enig med deg, forsåvidt, men samtidig tenker jeg mitt om dem som MÅ ha alkohol for å feire jul. 

Jeg kan også godt ta et glass vin til julemiddagen, mannen min en øl og besteforeldrene en akevitt, men det er ikke noe vi MÅ, og det er ingen krise om det ikke serveres.

Og så må man tilpasse feiringen etter sine gjester, hvis man vet det er noen der med et problematisk forhold til alkohol, eller som har vonde opplevelser knyttet til dette, så synes jeg godt man kan holde det alkoholfritt.

Syns det er viktig å tilpasse situasjonen etter hvem som er der. Mamma vil kjøre hjem, så hun får Munkholm, broren min har lagt bak seg en periode der han har slitt med alkoholen, så han får ingefærøl. Men han har ikke noe ønske om at vi andre skal være avholds på julaften, så jeg kommer til å ta meg litt rødvin. Hvis han syntes det var plagsomt, ville jeg la være. Men i utgangspunktet er det ikke på julaften jeg skal være sunn og disiplinert, eller "statuere et eksempel".

Og så kan man jo spørre seg; er det fordi jeg MÅ ha det og ikke "klarer" å være uten? Jeg ser på det litt på en annen måte. Jeg er også et individ, julaften er en dag jeg gleder meg til jeg også. Jeg skal også nyte den. Og jeg liker ikke brus, rører det faktisk ikke. Jeg syns noe av det beste med jul er maten, og til den maten vi pleier å ha (vilt) er det bare rødvin som duger. På en vanlig tirsdag er vann ok, det samme på en hvilken som helst lørdag året gjennom. Men julaften med vann til maten blir ikke akkurat et kulinarisk høydepunkt. Så når jeg nå lever som jeg lever - driver ikke med shopping, vil ikke har gaver og liker ikke søtsaker, så er det noen få ting jeg faktisk har tenkt å nyte i jula. Det er god mat, god drikke, fin julemusikk, koselige julefilmer og laaaaaange julemorgener uten stramt program. Det er hva jeg ønsker meg i julegave. Og jeg kommer ikke til å renonsere på rødvinen for å være ekstra flink. Ungene gleder seg til skolefri, selskap og gaver, jeg gleder meg til noe annet. Og det fortjener jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...