Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #1 Skrevet 17. desember 2014 Det er en gutt i klassen, (5.klasse) som konsekvent hakker på andre. Han får meg seg et par andre fordi de synes han er så kuuuul. Han går inn for å ødelegge undervisningen for de andre, han slår, spytter og sparker. I fjor sparka og slo han en lærer. Han har vært ute etter min datter siden dag 1, og antageligvis holder han på fordi hun blir sur, naturlig nok. Jeg har forsøkt å si at hun ikke skal bry seg, men det er ikke lett, og det skjønner jeg godt!Jeg har tatt opp dette med både lærer (den tidligere), rektor, og lærer som de har nå. Han drapstruet henne på skolen, og foreldrene bare fnyste av det og mente det var urimelig av meg å tro at dems sønn faktisk kom til å gjøre det. Det er jo uansett ikke viktig, jeg er ikke redd for at han skal drepe henne, men jeg synes ikke noe om at han skal gå rundt å si det.Nå kom det frem at han i lengre tid har gått rundt å kalt henne for en hore. Jenta selv har sagt fra til lærer og sosiallærer, men føler aldri at hun blir hørt.Rektor har hvert år på hvert eneste foreldremøte en lang forelesning om at mobbing ikke er ok, de har nulltoleranse for det og vi skal bare komme til han om det er noe. Vel, det er forsøkt uten hell. De gjør ikke noe med det, så hvem kan vi da kontakte?Jeg har sagt til jenta mi at det å nappe luer og småpirke litt er ikke mobbing, men jeg syns ikke hun skal finne seg i å bli kalt hore.Det er kommet til det punktet at hun ikke tør å gå i de klærne hun selv ønsker fordi hun er redd for hva han måtte mene... Selvom jeg sier at hun bare skal gi en lang masj i hva han mener, så har jeg forståelse for at det ikke er enkelt.Så, når lærer og rektor ikke tar tak i det, og foreldrene behandler han som en porselensdukke (vet fra andre som har jobbet med barnet tidligere at foreldrene ikke ser problemet) hvem kontakter jeg da?? Helsesøster på skolen er like fjern.... Anonymous poster hash: 07c11...9be
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #2 Skrevet 17. desember 2014 Du skal be om et møte med rektor, kontaktlærer og foreldrene til gutten. Og så skal du si at om ikke de setter inn tiltak og trygger hverdagen til jenta di så kommer du til å anmelde både skolen og gutten. Og så skal du gjennomføre trusselen. Anonymous poster hash: 4145b...0e3
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #3 Skrevet 17. desember 2014 Gå til rektor igjen og fortell at hvis de ikke tar skikkelig tak i dette så går du til avisene, og du kommer til å ta det opp med fylkesmannen. Dessverre så må noen få en sånn trussel over seg for at de skal få ut fingeren og gjøre noe med situasjonen. Hvis det ikke gjøres noe tiltak fra skolen sin side, så gjør du det du har sagt; du går til avisene, og du går til fylkesmannen og forteller situasjonen akkurat som den er. Skolen er her ansvarlig for å ta kontakt med foreldrene til den aktuelle gutten og sørge for at tiltak gjennomføres for å sikre både en trygg skoledag for de andre elevene, samt at den som skaper trøbbel får hjelp. Anonymous poster hash: f534f...ce9
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #4 Skrevet 17. desember 2014 Du bør henvende deg skriftlig til rektor med kopi til lærer, helsesøster og den som er overordnet rektor (komunens skolesjef i min komune). Da sikkrer du at henvendelsen ikke bare forsvinner i systemet. (Det er et vanlig problem at det skjer når det gjelder ubehagligheter på skolen). Stil konkrete krav om at skolen skal løse lage en plan for å løse problemet innen for eksempel 2 uker og krev skriftlig tilbakemelding. Anonymous poster hash: 1f078...97e
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #5 Skrevet 17. desember 2014 Du skal be om et møte med rektor, kontaktlærer og foreldrene til gutten. Og så skal du si at om ikke de setter inn tiltak og trygger hverdagen til jenta di så kommer du til å anmelde både skolen og gutten. Og så skal du gjennomføre trusselen. Anonymous poster hash: 4145b...0e3 Kan man det da? anmelde skolen? På hvilket grunnlag? Det hadde vært fristende, men jeg tenker at det bør gå ann å snakke med foreldrene og be de ta gutten skikkelig (ikke gi han juling altså, selvom det frister) og be han oppføre seg. Jeg mener, han er snart 11 og vet forskjell på rett og galt. Problemet er jo at hverken rektor, lærer eller foreldrene forstår problemet.... Anonymous poster hash: 07c11...9be
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #6 Skrevet 17. desember 2014 Du skal be om et møte med rektor, kontaktlærer og foreldrene til gutten. Og så skal du si at om ikke de setter inn tiltak og trygger hverdagen til jenta di så kommer du til å anmelde både skolen og gutten. Og så skal du gjennomføre trusselen. Anonymous poster hash: 4145b...0e3 Kan man det da? anmelde skolen? På hvilket grunnlag? Det hadde vært fristende, men jeg tenker at det bør gå ann å snakke med foreldrene og be de ta gutten skikkelig (ikke gi han juling altså, selvom det frister) og be han oppføre seg. Jeg mener, han er snart 11 og vet forskjell på rett og galt. Problemet er jo at hverken rektor, lærer eller foreldrene forstår problemet.... Anonymous poster hash: 07c11...9be Ja, det kan man. Det har vært flere artikler i avisen om nettopp dette. Man kan også politianmelde barn, det blir mest sannsynlig barnevernssak ut av det da. Men det er kanskje like greit at foreldrene får veiledning. Det er jo derfor du skal anmelde, når hverken rektor, lærer eller foreldrene forstår problemet. Anonymous poster hash: 4145b...0e3
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #7 Skrevet 17. desember 2014 Å bare og belage seg på at skolen ikke gjør noe. Been there. Anonymous poster hash: bff13...e13
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #8 Skrevet 17. desember 2014 Du skal be om et møte med rektor, kontaktlærer og foreldrene til gutten. Og så skal du si at om ikke de setter inn tiltak og trygger hverdagen til jenta di så kommer du til å anmelde både skolen og gutten. Og så skal du gjennomføre trusselen. Anonymous poster hash: 4145b...0e3 Kan man det da? anmelde skolen? På hvilket grunnlag? Det hadde vært fristende, men jeg tenker at det bør gå ann å snakke med foreldrene og be de ta gutten skikkelig (ikke gi han juling altså, selvom det frister) og be han oppføre seg. Jeg mener, han er snart 11 og vet forskjell på rett og galt. Problemet er jo at hverken rektor, lærer eller foreldrene forstår problemet.... Anonymous poster hash: 07c11...9be Ja, det kan man. Det har vært flere artikler i avisen om nettopp dette. Man kan også politianmelde barn, det blir mest sannsynlig barnevernssak ut av det da. Men det er kanskje like greit at foreldrene får veiledning. Det er jo derfor du skal anmelde, når hverken rektor, lærer eller foreldrene forstår problemet. Anonymous poster hash: 4145b...0e3 Begge foreldrene jobber i barnevernet, så vet ikke om den type veiledning er det de trenger. I følge andre som har hatt sine barn hjemme på besøk der oppfører han seg eksemplarisk hjemme! Svarer høflig og gjør alt han får beskjed om. Så det er nok en stram line hjemme for hva som er greit og ikke, og det er derfor jeg tenker at det kan være vanskelig for foreldrene å forstå. Gutten har blitt sendt til rektor x-antall ganger og da må jo foreldrene ha fått beskjed...? Men når rektor, lærer og helsesøster fnyser av det så virker det så håpløst å skulle ha møte med de. Har snakket med rektor om mange andre ting og han er virkelig en arrogant drittsekk. Og jeg er ikke alene om å synes det... Anonymous poster hash: 07c11...9be
Gjest Minnieropptatt Skrevet 17. desember 2014 #9 Skrevet 17. desember 2014 Da må du ta saken til rektors overordnede. Du vet at det ikke nytter å ta det opp med de som skal ta det på alvor. Da må du gå andre veier. Du gjør det for datteren din, husk det. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #10 Skrevet 17. desember 2014 Du skal be om et møte med rektor, kontaktlærer og foreldrene til gutten. Og så skal du si at om ikke de setter inn tiltak og trygger hverdagen til jenta di så kommer du til å anmelde både skolen og gutten. Og så skal du gjennomføre trusselen. Anonymous poster hash: 4145b...0e3 Kan man det da? anmelde skolen? På hvilket grunnlag? Det hadde vært fristende, men jeg tenker at det bør gå ann å snakke med foreldrene og be de ta gutten skikkelig (ikke gi han juling altså, selvom det frister) og be han oppføre seg. Jeg mener, han er snart 11 og vet forskjell på rett og galt. Problemet er jo at hverken rektor, lærer eller foreldrene forstår problemet.... Anonymous poster hash: 07c11...9be Ja, det kan man. Det har vært flere artikler i avisen om nettopp dette. Man kan også politianmelde barn, det blir mest sannsynlig barnevernssak ut av det da. Men det er kanskje like greit at foreldrene får veiledning. Det er jo derfor du skal anmelde, når hverken rektor, lærer eller foreldrene forstår problemet. Anonymous poster hash: 4145b...0e3 Begge foreldrene jobber i barnevernet, så vet ikke om den type veiledning er det de trenger. I følge andre som har hatt sine barn hjemme på besøk der oppfører han seg eksemplarisk hjemme! Svarer høflig og gjør alt han får beskjed om. Så det er nok en stram line hjemme for hva som er greit og ikke, og det er derfor jeg tenker at det kan være vanskelig for foreldrene å forstå. Gutten har blitt sendt til rektor x-antall ganger og da må jo foreldrene ha fått beskjed...? Men når rektor, lærer og helsesøster fnyser av det så virker det så håpløst å skulle ha møte med de. Har snakket med rektor om mange andre ting og han er virkelig en arrogant drittsekk. Og jeg er ikke alene om å synes det... Anonymous poster hash: 07c11...9be Uff, for en lei situasjon. Men da er det jo bare en ting å gjøre. Anonymous poster hash: 4145b...0e3
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #11 Skrevet 17. desember 2014 For en kjip situasjon. Håper det blir ordnet opp i. Beste måte ut av mobbing er å skaffe seg en skikkelig venn. Det gjelder også mobberen, som sikkert ikke har det særlig bra han heller. Anonymous poster hash: 2cdf2...4b6
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #12 Skrevet 17. desember 2014 Da må du ta saken til rektors overordnede. Du vet at det ikke nytter å ta det opp med de som skal ta det på alvor. Da må du gå andre veier. Du gjør det for datteren din, husk det. Lykke til Ja, men hvem er det da? Kommunesjefen? Eller? Anonymous poster hash: 07c11...9be
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #13 Skrevet 17. desember 2014 For en kjip situasjon. Håper det blir ordnet opp i. Beste måte ut av mobbing er å skaffe seg en skikkelig venn. Det gjelder også mobberen, som sikkert ikke har det særlig bra han heller. Anonymous poster hash: 2cdf2...4b6 Ja jeg har oppfordret henne til å spørre om de skal leke sammen. Og forklart henne at de som gjør sånn ofte sliter med noe selv, og at eneste grunnen til at han har pekt seg ut henne er at hun er den som blir mest fornærma og lei seg. Han er jo "bare" 10, snart 11 år. Ingen ER onde fordi de vil...tenker jeg da... Anonymous poster hash: 07c11...9be
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #14 Skrevet 17. desember 2014 Sender deg en god klem. Har selv en datter som ble mobbet av en gutt helt til hun gikk ut av ungdomsskolen. Bor på et lite sted det ikke er mulighet til å bytte skole. Trodde virkelig på lærerene da de sa de tok tak i det. Hadde jo så fine mobbeplaner. Sannheten var at de ikke klarte å håndtere denne gutten. Krev et møte straks med foreldre/barn, lærer og rektor. Krev strakstiltak. Jeg koblet inn politiet, men denne gutten blir jo for ung. Truet rektor med politi anmeldelse da... Og kontakt barnevernet. Foreldrene til dene gutten trenger tydeligvis hjelp. Jeg opplevde at læreren snudde seg mot datteren min. (var hennes skyld alt) Men, hadde faktisk lest om at det kunne skje så var forberedt. Politiet slo også hardt ned på dette. Anonymous poster hash: 99abd...297
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #15 Skrevet 17. desember 2014 Sender deg en god klem. Har selv en datter som ble mobbet av en gutt helt til hun gikk ut av ungdomsskolen. Bor på et lite sted det ikke er mulighet til å bytte skole. Trodde virkelig på lærerene da de sa de tok tak i det. Hadde jo så fine mobbeplaner. Sannheten var at de ikke klarte å håndtere denne gutten. Krev et møte straks med foreldre/barn, lærer og rektor. Krev strakstiltak. Jeg koblet inn politiet, men denne gutten blir jo for ung. Truet rektor med politi anmeldelse da... Og kontakt barnevernet. Foreldrene til dene gutten trenger tydeligvis hjelp. Jeg opplevde at læreren snudde seg mot datteren min. (var hennes skyld alt) Men, hadde faktisk lest om at det kunne skje så var forberedt. Politiet slo også hardt ned på dette. Anonymous poster hash: 99abd...297 Så trist å høre Vil jo ikke at det skal bli sånn for datteren min. Ble selv mobbet hele grunnskolen og utover på videregående, så vet hvor vondt det er. Jeg forventer ikke at alle skal være venn med henne, men jeg forventer at de alle behandler hverandre med respekt. Såpass må man jo kunne forlange. Jeg har forstøkt å være i kontakt med rektor ang noe annet med sønnen min, og fikk krasse beskyldninger slengt i retur, samt en lang mail hvor det blandt annet sto ting som "vi finner oss ikke i at du skal fortelle oss hvor lang tid vi skal bruke på denne saken" (Mannen min sa noe sånt som at vi forventet at det ble ordnet opp i og at vi fikk et svar iløpet av 2 dager) og hvor han helt til slutt skrev "Jeg minner om at all korrespondanse lagres i elevmappen!"... Så han er ikke noe ålreit kar å forholde seg til! Anonymous poster hash: 07c11...9be
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #16 Skrevet 17. desember 2014 Min sønn i 2 klasse opplevde mye plaging fra en i 5 klasse. Uansett hva skolen gjorde så hjalp det ikke. Jeg vet det ikke var rett av meg, men jeg gikk ned på skolen å kjeftet på denne gutten. Siden da har han ikke rørt sønnen min og har oppført seg veldig pent mot han. Sier ikke at det er rette løsningen, men det var i allefall det jeg gjorde for å løse situasjonen. Anonymous poster hash: 172b6...480
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #17 Skrevet 17. desember 2014 Sender deg en god klem. Har selv en datter som ble mobbet av en gutt helt til hun gikk ut av ungdomsskolen. Bor på et lite sted det ikke er mulighet til å bytte skole. Trodde virkelig på lærerene da de sa de tok tak i det. Hadde jo så fine mobbeplaner. Sannheten var at de ikke klarte å håndtere denne gutten. Krev et møte straks med foreldre/barn, lærer og rektor. Krev strakstiltak. Jeg koblet inn politiet, men denne gutten blir jo for ung. Truet rektor med politi anmeldelse da... Og kontakt barnevernet. Foreldrene til dene gutten trenger tydeligvis hjelp. Jeg opplevde at læreren snudde seg mot datteren min. (var hennes skyld alt) Men, hadde faktisk lest om at det kunne skje så var forberedt. Politiet slo også hardt ned på dette. Anonymous poster hash: 99abd...297 Så trist å høre Vil jo ikke at det skal bli sånn for datteren min. Ble selv mobbet hele grunnskolen og utover på videregående, så vet hvor vondt det er. Jeg forventer ikke at alle skal være venn med henne, men jeg forventer at de alle behandler hverandre med respekt. Såpass må man jo kunne forlange. Jeg har forstøkt å være i kontakt med rektor ang noe annet med sønnen min, og fikk krasse beskyldninger slengt i retur, samt en lang mail hvor det blandt annet sto ting som "vi finner oss ikke i at du skal fortelle oss hvor lang tid vi skal bruke på denne saken" (Mannen min sa noe sånt som at vi forventet at det ble ordnet opp i og at vi fikk et svar iløpet av 2 dager) og hvor han helt til slutt skrev "Jeg minner om at all korrespondanse lagres i elevmappen!"... Så han er ikke noe ålreit kar å forholde seg til! Anonymous poster hash: 07c11...9be Her må dere ikke gi dere. Gi beskjed om at dere ikke finner dere i en slik håndtering av saken. Trapp opp på skolen og krev et møte! Her var nok rektor sur, men det gav jeg blaffen i. Barnet mitt er viktig, og da var begeret mitt nådd. Har faktisk hørt om flere foreldre som har møtt opp på skolen og stilt rektoren her til veggs. Anonymous poster hash: 99abd...297
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #18 Skrevet 17. desember 2014 Sender deg en god klem. Har selv en datter som ble mobbet av en gutt helt til hun gikk ut av ungdomsskolen. Bor på et lite sted det ikke er mulighet til å bytte skole. Trodde virkelig på lærerene da de sa de tok tak i det. Hadde jo så fine mobbeplaner. Sannheten var at de ikke klarte å håndtere denne gutten. Krev et møte straks med foreldre/barn, lærer og rektor. Krev strakstiltak. Jeg koblet inn politiet, men denne gutten blir jo for ung. Truet rektor med politi anmeldelse da... Og kontakt barnevernet. Foreldrene til dene gutten trenger tydeligvis hjelp. Jeg opplevde at læreren snudde seg mot datteren min. (var hennes skyld alt) Men, hadde faktisk lest om at det kunne skje så var forberedt. Politiet slo også hardt ned på dette. Anonymous poster hash: 99abd...297 Så trist å høre Vil jo ikke at det skal bli sånn for datteren min. Ble selv mobbet hele grunnskolen og utover på videregående, så vet hvor vondt det er. Jeg forventer ikke at alle skal være venn med henne, men jeg forventer at de alle behandler hverandre med respekt. Såpass må man jo kunne forlange. Jeg har forstøkt å være i kontakt med rektor ang noe annet med sønnen min, og fikk krasse beskyldninger slengt i retur, samt en lang mail hvor det blandt annet sto ting som "vi finner oss ikke i at du skal fortelle oss hvor lang tid vi skal bruke på denne saken" (Mannen min sa noe sånt som at vi forventet at det ble ordnet opp i og at vi fikk et svar iløpet av 2 dager) og hvor han helt til slutt skrev "Jeg minner om at all korrespondanse lagres i elevmappen!"... Så han er ikke noe ålreit kar å forholde seg til! Anonymous poster hash: 07c11...9be Her må dere ikke gi dere. Gi beskjed om at dere ikke finner dere i en slik håndtering av saken. Trapp opp på skolen og krev et møte! Her var nok rektor sur, men det gav jeg blaffen i. Barnet mitt er viktig, og da var begeret mitt nådd. Har faktisk hørt om flere foreldre som har møtt opp på skolen og stilt rektoren her til veggs. Anonymous poster hash: 99abd...297 Ja jeg må jo bare gjøre det. Jeg har bare så lett for å begynne å grine når jeg blir sinna, hehe får ta med mannen som støtte! Anonymous poster hash: 07c11...9be
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #19 Skrevet 17. desember 2014 det jeg har erfaring med som effektivt er å gå til foreldrene, minne dem på at du og skolen ved flere anledninger har bedt dem få styr på gutten sin. si at det virker som de har problemer med det, at ungen viser alvorlige og vedvarende adferdsproblemer. noe som kan tyde på at han lider av en form for omsorgssvikt, at de verken greier å sette grenser eller dørge gor tilstrekkelig med nental utvikling og å lære barnet ditt rmpati og respekt for andre. si du blir nødt til å hå videre med dette om ying ikke bedrer seg umiddrlbart! ingen vil ga barnevegnet på døra, og da greier de å få ordrn i sakene også. og om de ikke gjør det er det absolut på sin plass med litt foreldreveilefning. det er faktisk temmelig ille å ikke følge opp barna sine mår det kommer til dette. Anonymous poster hash: 8a913...791
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #20 Skrevet 17. desember 2014 det jeg har erfaring med som effektivt er å gå til foreldrene, minne dem på at du og skolen ved flere anledninger har bedt dem få styr på gutten sin. si at det virker som de har problemer med det, at ungen viser alvorlige og vedvarende adferdsproblemer. noe som kan tyde på at han lider av en form for omsorgssvikt, at de verken greier å sette grenser eller dørge gor tilstrekkelig med nental utvikling og å lære barnet ditt rmpati og respekt for andre. si du blir nødt til å hå videre med dette om ying ikke bedrer seg umiddrlbart! ingen vil ga barnevegnet på døra, og da greier de å få ordrn i sakene også. og om de ikke gjør det er det absolut på sin plass med litt foreldreveilefning. det er faktisk temmelig ille å ikke følge opp barna sine mår det kommer til dette. Anonymous poster hash: 8a913...791 Begge foreldrene jobber i barnevernet... Men jeg ønsker ikke å få disse foreldrene på nakken, så om skolen kunne tatt ansvar hadde det vært fint! Jeg skal snakke med lærer i første omgang, og hvis det ikke gir seg må vi ha møte med rektor. Anonymous poster hash: 07c11...9be
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #21 Skrevet 17. desember 2014 Jeg ville ha kontaktet barnevernet selv, når jeg leser om hva du skriver her. Du kan kontakte de anonymt og bare forhøre deg om saken. Spør om navnet på den du snakker med for å forsikre deg om at det ikke er en av foreldrene til gutten, og så kan du fortelle hele historien, inkludert at foreldrene jobber i barnevernet så du er redd for å melde de direkte, samt at de ikke vil se problemet, sammen med både skole og lærer selv om du gjentatte ganger har prøvd å sette lys på situasjonen og kreve forandring. Hør hva de anbefaler å gjøre, og om det er noen ting du bør tenke på som du ikke har gjort enda. Jeg tenker også som så at dersom både lærere og rektor er så arrogante og inkompetente når det kommer til barnas beste, så ville jeg vurdert om det går an å bytte skole. Hadde ikke stolt et sekund på at de så barnas beste og handlet deretter. Hva sier de andre foreldrene på skolen, er de fornøyde? Og hvordan er samholdet ellers, sett bort i fra problemene med denne gutten? Anonymous poster hash: f534f...ce9
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #22 Skrevet 17. desember 2014 Herregud, jeg blir helt oppgitt når jeg leser dette. Hvor mange mobbesaker skal vi ha, hvor mange ødelagte liv må vi høre om i media før skolepersonalet lærer noe?!! Jeg hadde faktisk brukt dette mot dem. Det går ikke an å spille uvitende i dag når det gjelder mobbing. Jeg kjenner jeg selv har lyst til å ta en prat med den rektoren. Stå på, det er du som har rett her! Skriv et innlegg i lokalavisa dersom de fremdeles ikke hører på deg. Skriv en klage til fylkesmannen. Disse holdningene må du bare bringe i kne så fort som mulig. Er ikke usannsynlig at det er flere på den skolen som har det som datteren din og som heller ikke blir hørt. Anonymous poster hash: cbd0b...35b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå