Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #1 Skrevet 16. desember 2014 Vi har baby i hus, og jeg er litt utkjørt av nattamming, våkennetter, fødsel osv. Jeg føler at jeg ikke håndterer å være tobarnsmamma. 3,5 åringen har reagert relativt kraftig på familieforøkelsen og absolutt alt er en kamp. Barnet er oppe om natta, trøtt og sliten om dagen men finner på så mye tull at det vil ingen ende ta. Vi foreldre forsøker å gi barnet masse oppmerksomhet, vi vet at det å få småsøsken er et sjokk. Vi forsøker virkelig å ikke miste tålmodigheten, men barnet vil absolutt ikke høre på noen beskjeder, gjøre enkle ting som å gå med på å kle på seg, kle av seg, spise middag ved bordet, vaske hender, slutte å ødelegge ting. Vi er helt rådville! Hva i all verden skal vi gjøre? Det er så ille at jeg av og til faktisk har lyst til å sende barnet til besteforeldre et par dager bare for å få litt pause! Får ikke anledning til å hente meg inn, jeg er trøtt konstant. Forstår ikke at noen klarer mange barn. Jeg er helt ferdig. Anonymous poster hash: 37199...480
hysterika Skrevet 16. desember 2014 #2 Skrevet 16. desember 2014 (endret) Hvis du har besteforeldre som er villige til å trå til, må du få dem til å ta babyen. Ta babyen så du får sove, ta babyen så du kan komme deg ut med den største. Jeg vet det er vanskelig, men ignorer dårlig oppførsel, finn på koselige ting dere kan gjøre, legg vekt på at dette er det bare hun som kan være med på, at baby er for liten, send baby ut på trilletur med bestefar slik at du kan lese bok med eldstemann, bake pepperkaker, kjøpe julegave til pappa ... Endret 16. desember 2014 av hysterika
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #3 Skrevet 16. desember 2014 Det blir bedre etterhvert...hold ut Anonymous poster hash: ba29e...855
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #4 Skrevet 16. desember 2014 Mitt råd er at du absolutt ikke må stue bort den største, det er ikke noen god idee. Få besteforeldrene til å passe babyen så dere kan kose dere sammen med storesøsteren, hun trenger det! Anonymous poster hash: 39fb1...92d
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #5 Skrevet 16. desember 2014 Takk for råd. Bør kanskje få besteforeldre til å passe baby og ta med 3,5 åringen på noe morsomt. Vi er flinke til å involvere i alt som har med stell av baby osv, men det blir nok mye fokus på den nye. Satser på at det går seg til snart. 3,5 åringen er nemlig kun opptatt av meg. Det hjelper liksom ikke at pappa vil finne på masse, det er kun jeg som gjelder. Vel, jeg skal gi barnet enda mer oppmerksomhet og ignorere dårlig oppførsel. Hi Anonymous poster hash: 37199...480
Gjest Antarctica Skrevet 16. desember 2014 #6 Skrevet 16. desember 2014 Takk for råd. Bør kanskje få besteforeldre til å passe baby og ta med 3,5 åringen på noe morsomt. Vi er flinke til å involvere i alt som har med stell av baby osv, men det blir nok mye fokus på den nye. Satser på at det går seg til snart. 3,5 åringen er nemlig kun opptatt av meg. Det hjelper liksom ikke at pappa vil finne på masse, det er kun jeg som gjelder. Vel, jeg skal gi barnet enda mer oppmerksomhet og ignorere dårlig oppførsel. HiAnonymous poster hash: 37199...480 La pappa stelle babyen uten at du deltar, mens storesøster og mamma bare koser, kanskje? I alle fall i noen dager?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #7 Skrevet 17. desember 2014 Det som hadde veldig stor og positiv virkning hos oss var at pappaen tok seg MASSE av den eldste hver gang vi fikk barn. Og han var mye ute - enten på lekeplass, kafe, svømmehall, etc. På den måten fikk eldste ordentlig kvalitetstid og følte at hn ble sett. Det er mitt råd til deg! I dag har de eldste barna våre et helt fantastisk forhold til pappaen sin😍 Lykke til, jeg føler så med deg - det er kjempetungt og slitsomt, men det blir bedre!! Anonymous poster hash: 54c39...bbc
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #8 Skrevet 17. desember 2014 Hvorfor sliver du storesøster i tittel, for så å kalle henne barnet resten av innleggene? Er det det du kaller henne? "Barnet"? Litt spesielt.. Anonymous poster hash: c2aca...7a9
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #9 Skrevet 17. desember 2014 Hvorfor kan ikke du ta deg av storesøster mens noen andre tar seg av lillesøster. Den lille er nettopp det - liten. Hun trenger mat og skift og nærhet. Hvis du ammer, må du selvfølgelig gjøre det. Men de andre tingene kan f.eks pappe eller besteforeldre ta seg av mens du konsentrerer deg om storesøster. Husk at storesøster ikke er så veldig stor. Hun trenger også oppmerksomhet, kos og omsorg og ikke bare det å bli involvert i ting som har med lillesøster å gjøre! Anonymous poster hash: 883d3...e20
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #10 Skrevet 17. desember 2014 Hvorfor sliver du storesøster i tittel, for så å kalle henne barnet resten av innleggene? Er det det du kaller henne? "Barnet"? Litt spesielt.. Anonymous poster hash: c2aca...7a9 Jeg bruker som regel navnet til barnet. Hehe. Men takk for konstruktiv tilbakemelding på problemstillingen jeg skisserte. Mvh HI God jul Anonymous poster hash: 37199...480
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #11 Skrevet 17. desember 2014 Når jeg fikk nr 2 var eldste akkurat fylt 3. Det jeg gjorde var at jeg ga henne masse oppmerksomhet når lillebror sov. Vi hadde piknik i stua med pølser og saft, og så film med popkorn når lillebror sov. På den måten ble det bare hun og meg. 2 dager i uka var mannen borte til 22.30 hver dag, så da passet jeg på å gjøre sånt slik at hun fikk den oppmerksomheten hun trengte. Det fungerte utmerket! Hun var og et troll å ha med å gjøre, beklager ordbruken. Hun hylte og skreik hele natta omtrent, mens lillebror sov (Skulle jo tro det var han som skulle slite meg ut natterstid...) men det roet seg betraktelig når jeg passet på å se henne og hennes behov... Anonymous poster hash: 6633b...533
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #12 Skrevet 17. desember 2014 Når jeg fikk nr 2 var eldste akkurat fylt 3. Det jeg gjorde var at jeg ga henne masse oppmerksomhet når lillebror sov. Vi hadde piknik i stua med pølser og saft, og så film med popkorn når lillebror sov. På den måten ble det bare hun og meg. 2 dager i uka var mannen borte til 22.30 hver dag, så da passet jeg på å gjøre sånt slik at hun fikk den oppmerksomheten hun trengte. Det fungerte utmerket! Hun var og et troll å ha med å gjøre, beklager ordbruken. Hun hylte og skreik hele natta omtrent, mens lillebror sov (Skulle jo tro det var han som skulle slite meg ut natterstid...) men det roet seg betraktelig når jeg passet på å se henne og hennes behov... Anonymous poster hash: 6633b...533 Takk for gode tips! I dag skal jeg og storesøster ut og finne en julegave til pappa. Da blir det fokus på henne og ikke så mye minstemann hele tiden. Vi hadde også hyttebygging i går kveld og da gikk faktisk leggingen uten så mye skriking. Både mor og far var med og leste eventyr på senga, så da fikk hun full fokus. Ser ut til å være i litt bedre humør i dag også. Det er jo er sjokk for henne, ser helt klart at det er veldig viktig å ikke overse henne. Anonymous poster hash: 37199...480
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #13 Skrevet 17. desember 2014 Når jeg fikk nr 2 var eldste akkurat fylt 3. Det jeg gjorde var at jeg ga henne masse oppmerksomhet når lillebror sov. Vi hadde piknik i stua med pølser og saft, og så film med popkorn når lillebror sov. På den måten ble det bare hun og meg. 2 dager i uka var mannen borte til 22.30 hver dag, så da passet jeg på å gjøre sånt slik at hun fikk den oppmerksomheten hun trengte. Det fungerte utmerket! Hun var og et troll å ha med å gjøre, beklager ordbruken. Hun hylte og skreik hele natta omtrent, mens lillebror sov (Skulle jo tro det var han som skulle slite meg ut natterstid...) men det roet seg betraktelig når jeg passet på å se henne og hennes behov... Anonymous poster hash: 6633b...533 Takk for gode tips! I dag skal jeg og storesøster ut og finne en julegave til pappa. Da blir det fokus på henne og ikke så mye minstemann hele tiden. Vi hadde også hyttebygging i går kveld og da gikk faktisk leggingen uten så mye skriking. Både mor og far var med og leste eventyr på senga, så da fikk hun full fokus. Ser ut til å være i litt bedre humør i dag også. Det er jo er sjokk for henne, ser helt klart at det er veldig viktig å ikke overse henne. Anonymous poster hash: 37199...480 Så bra! Da ser du at det funker Og selvom det kan være litt overveldene å tenke nå at du skal klare å fokusere på henne, så bare gjør det. Legg vekk alt annet som skulle vært gjort (lett å si nå en uke før jul) og da deg skikkelig av henne. Stikk innom en kafe på veien og kjøp en is. Fokuser på alt det kule DERE gjør i dag som babyen ikke får være med på. Det og var en slager her Stakk på butikken og kjøpte is, så fikk hun følelsen av at det var bare henne som fikk, og ikke broren Funka som ei kule hver gang Anonymous poster hash: 6633b...533
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #14 Skrevet 17. desember 2014 Jeg har hatt litt det samme her. Har fått mye hjelp av helsestasjonen til hvordan jeg skal takle det bedre. Anbefaler det på det sterkeste:) Anonymous poster hash: 16b8b...d1d
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #15 Skrevet 17. desember 2014 Hvorfor sliver du storesøster i tittel, for så å kalle henne barnet resten av innleggene? Er det det du kaller henne? "Barnet"? Litt spesielt.. Anonymous poster hash: c2aca...7a9 Dette lurte jeg også på! Anonymous poster hash: 5cf3c...c83
SuperFries Skrevet 17. desember 2014 #16 Skrevet 17. desember 2014 Vi hadde det sånn hele det første året med nr 2. Det var bare å holde ut, og trygge storesøster på at hun fortsatt betyr like mye for oss.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #17 Skrevet 17. desember 2014 Hvorfor sliver du storesøster i tittel, for så å kalle henne barnet resten av innleggene? Er det det du kaller henne? "Barnet"? Litt spesielt.. Anonymous poster hash: c2aca...7a9 Dette lurte jeg også på! Anonymous poster hash: 5cf3c...c83 Mange ting man skal lure på altså, regner med storesøster er barnet hennes også?? Eller er det værre å benevne ungen sin som barnet? Som du ser, jeg bruker ungen min..er det ille? Anonymous poster hash: 96ec7...a5a
Chl85 Skrevet 17. desember 2014 #18 Skrevet 17. desember 2014 Takk for råd. Bør kanskje få besteforeldre til å passe baby og ta med 3,5 åringen på noe morsomt. Vi er flinke til å involvere i alt som har med stell av baby osv, men det blir nok mye fokus på den nye. Satser på at det går seg til snart. 3,5 åringen er nemlig kun opptatt av meg. Det hjelper liksom ikke at pappa vil finne på masse, det er kun jeg som gjelder. Vel, jeg skal gi barnet enda mer oppmerksomhet og ignorere dårlig oppførsel. Hi Anonymous poster hash: 37199...480 Sånn var det her og... Storesøster var limt til meg. Det som hjalp var at hun fikk komme først noen ganger... Type: Nå skal baby ha mat og da skulle typisk eldste også ha... Lot baby skrike de 2 min, slik at storesøster kunne få en brødskive. Også lot jeg pappaen eller besteforeldre holde på med baby, slik at jeg kunne fokusere mer på storesøster. Heldigvis går det seg til Men viktig og overlate baby til noen andre en gang i blant, slik at storesøster ser at du fortsatt er like mye mamma for henne Går bra skal du se!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #19 Skrevet 17. desember 2014 Hvorfor sliver du storesøster i tittel, for så å kalle henne barnet resten av innleggene? Er det det du kaller henne? "Barnet"? Litt spesielt.. Anonymous poster hash: c2aca...7a9 Dette lurte jeg også på! Anonymous poster hash: 5cf3c...c83 Mange ting man skal lure på altså, regner med storesøster er barnet hennes også?? Eller er det værre å benevne ungen sin som barnet? Som du ser, jeg bruker ungen min..er det ille? Anonymous poster hash: 96ec7...a5a Vanligvis skriver folk konsekvent "barnet" for å skjule kjønnet. Det ser helt idiotisk ut, men har en funksjon. Når HI har skrevet i overskriften at det er en jente, blir det bare idiotisk. Jeg kaller også barna mine for "ungene mine", men når jeg skriver eller snakker om dem bruker jeg "han" og "hun". Anonymous poster hash: 5cf3c...c83
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2014 #20 Skrevet 17. desember 2014 Har to smårollinger på 3 mnd og 15 mnd. Her i huset ringer vi bestemor når det blir for ille! Umulig å være nok for to små når en er bare en:-) Anonymous poster hash: f9130...9a9
Isola&Lille+julegave Skrevet 17. desember 2014 #21 Skrevet 17. desember 2014 Jeg var alene med ei på tre år når nr 2 kom. Brukte all våkentid når babyen sov med storesøster. Inkluderte storesøster i alt med baby! Hun var med på hver eneste bleie lenge! Fungerte supert! Har nesten ikke vært problemer!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #22 Skrevet 18. desember 2014 Jenta vår var 2 når lillebroren ble født. De første dagene etter at vi kom hjem så inkluderte vi henne i alt, hadde fokus på lillebror ilag med henne(visste henne lillebror, snakka om han osv) for vi trodde det var det rette å gjøre. (hun fikk såklart masse oppmerksomhet fra både meg og pappaen) likevell endret hun seg totalt. Så vi måtte slutte å fokusere på lillebroren, snakka minst mulig om han til henne. Han var en sovebaby som sov hele tiden, så i vårt tilfelle var det jo lett å ikke fokusere så mye på han rundt henne. Da ble hun samme gamle jenta og fikk tid til å fordøye den nye tilverelsen i hennes tempo. Så etter et par dager ble hun int i han, begynte å bry seg om han og var opptatt av ting som hadde med han å gjøre. Etter det gikk det meste som en lek, og hun forble samme gamle jenta Anonymous poster hash: fe216...faa
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2014 #23 Skrevet 18. desember 2014 Jenta vår var 2 når lillebroren ble født. De første dagene etter at vi kom hjem så inkluderte vi henne i alt, hadde fokus på lillebror ilag med henne(visste henne lillebror, snakka om han osv) for vi trodde det var det rette å gjøre. (hun fikk såklart masse oppmerksomhet fra både meg og pappaen) likevell endret hun seg totalt. Så vi måtte slutte å fokusere på lillebroren, snakka minst mulig om han til henne. Han var en sovebaby som sov hele tiden, så i vårt tilfelle var det jo lett å ikke fokusere så mye på han rundt henne. Da ble hun samme gamle jenta og fikk tid til å fordøye den nye tilverelsen i hennes tempo. Så etter et par dager ble hun int i han, begynte å bry seg om han og var opptatt av ting som hadde med han å gjøre. Etter det gikk det meste som en lek, og hun forble samme gamle jenta Anonymous poster hash: fe216...faa Itillegg så dro alltid jeg med henne i barnehagen å henta henne, alene-bare oss to. Og iallefall to dager i uka hadde vi mor og datter tid. Da dro vi enten ut å leka, på handletur, cafe eller gjorde andre ting som hun synes er morsomt. Anonymous poster hash: fe216...faa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå