GÃ¥ til innhold

oppgitt 😦


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en datter på litt over 2. Siden hun var 2 1/2 mnd har hun gått til fysio og manuellterapaut pga nakke,rygg og hofter. Nå er vi på an igjen med skjeve føtter. Pga dette igjen har vi slitt lenge med å få henne til å spise vanlig mat. Altså mat i biter. Klumper i maten gjør at alt kommer opp igjen. Siste 9 mnd har det gått noenlunde greit. Men, hun har spist mindre og mindre. Og for hver gang hun spiser, uansett hva det er, får hun vondt i magen. Gråter og klemmer seg på magen og vrir seg alle veier. Som regel kommer det avføring innen den neste halvtimen. Og det er nesten aldri normal avføring. Her er normal avføring bløtt og lukter helt hinsides vondt! Vi har testet for cøliaki, men blodprøven kom tilbake helt fin. Nå er det gått så langt at jenta mi ikke vil spise. Hun skyver maten vekk. Eller spiser et par tygger og vil ikke ha mer. Legen har gitt oss to mnd til å sjekke vekten hennes. Var akkurat på 2 års kontroll, så nå skal vi inn igjen om 2 mnd og sjekke om kurven faller mer. Men to mnd for et mammahjerte er lenge! Vindt i magen får hun jo ihvertfall 15-20 ganger om dagen! Hvordan skal jeg holde ut å se jenta helt fortvilt over magevondt i to mnd til? Er det noen som har opplevd lignende og har funnet ut hva det er?

Endret av siljeas
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere fått sjekket ut om hun har andre allergier?

Skrevet

Har dere prøvd å eliminere mat fra kosten selv? Dropp melk i minst 2 uker, funker ikke det, kutt hvetemel osv. Det kan være mye hun reagerer på uten at blodprøver kan vise det.

 

Anonymous poster hash: 5f77c...137

Skrevet

Ja, hun kan feks ha intoleranse/allergi for melkeprotein. Den eneste måten å finne det ut er å kutte alle melkeprodukter fra kostholdet i en måned, for så å introdusere det igjen og se om barnet blir dårlig.

Vi fikk beskjed av sykehuset å gjøre det på den måten da mitt barn sliter med oppkast.

I vårt tilfelle var det en form for epilepsi som forårsaket oppkastingen. Men melkeproteinallergi ble mistenkt først.

 

Anonymous poster hash: d305f...945

Skrevet

Men er det ikke sånn at man kan ha cøliaki uten at det slår ut på blodprøve. Alle i min familie måtte ta gastroskopi, for det slo ikke ut på blodprøver. Og har dere tatt andre allergi prøver. Her så har mange i familien cøliaki, mens jeg har ikke det, jeg har hvete allergi. Det finner man ut gjennom blodprøve.

 

Håper dere snart finner ut av det, er jo forferdelig da de små har det vondt.



Anonymous poster hash: 32309...a5a
Skrevet

Har dere prøvd å eliminere mat fra kosten selv? Dropp melk i minst 2 uker, funker ikke det, kutt hvetemel osv. Det kan være mye hun reagerer på uten at blodprøver kan vise det.

 

Anonymous poster hash: 5f77c...137

Var snakk om en stund at vi skulle gjøre det. Men så fikk vi beskjed om at det kunne være så mye, og hvis vi skulle bruke 2-6 uker pr ting vi skulle utelukke ble det å ta lang tid. Derfor skal hun nå spise normalt og så sjekke vekt og fremdrift på vekstgrafen om 2 mnd. Så blir hun sendt videre til barneklinikken.

Skrevet

 

Men er det ikke sånn at man kan ha cøliaki uten at det slår ut på blodprøve. Alle i min familie måtte ta gastroskopi, for det slo ikke ut på blodprøver. Og har dere tatt andre allergi prøver. Her så har mange i familien cøliaki, mens jeg har ikke det, jeg har hvete allergi. Det finner man ut gjennom blodprøve.

 

Håper dere snart finner ut av det, er jo forferdelig da de små har det vondt.

 

Anonymous poster hash: 32309...a5a

Vet ikke om de tar gastroskopi på så små barn :/ vi har ihvertfall ikke fått beskjed om at det trengs helt enda.

Får helle smøre mammahjertet med tålmodighet og tenke at alt blir bedre til slutt! Men å se på at hun har vondt, det er ikke kjekt...

Skrevet

Har dere fått sjekket ut om hun har andre allergier?

Legen ville ikke sjekke så mye enda. Han mente hun er for liten til en haug med blodprøver og undersøkelser. Han håper vel på at det er noe som "går over". Jeg håper etter disse to mnd at han tar det litt mer seriøst!

Skrevet

 

Har dere fått sjekket ut om hun har andre allergier?

Legen ville ikke sjekke så mye enda. Han mente hun er for liten til en haug med blodprøver og undersøkelser. Han håper vel på at det er noe som "går over". Jeg håper etter disse to mnd at han tar det litt mer seriøst!

 

Vår fastlege mente og at ungen var for liten til å ta blodprøver. Etter en episode der vi havnet på barneavdelingen på sykehuset, fikk vi tatt blodprøve av han. Viste seg at han er kjempe allergisk mot egg og nøtter. Da var han 1 år og 8 mnd. Virker som at fastleger tviholder på å ikke sjekke ungene med blodprøver, mens barnelegene på sykehuset gjerne gjør det

Skrevet

Jeg synes du har fått svært dårlig oppfølging fra lege. Vi sleit med det samme og fikk faktisk beskjed om at barn ikke skulle ha vondt så lenge, så å bruke mer tid på å eliminere ting fra kosten når barnet tydelig hadde store smerter var uaktuelt. Vi ble innlagt på barneklinikken i noen dager. Der tok de alle mulige slags prøver, både blodprøver, phmåling og gastroskopi.

 

En ting er utslett og elveblest, noe helt annet med sterke magesmerter!

 

Hvis barnet har cøliaki så ødelegger hun gradvis tarmene hvis hun får i seg gluten. Fy skam legen. Han bør vite at blodprøve ikke gir klare svar!!!!!

 



Anonymous poster hash: 72702...02d
Skrevet

 

 

 

Har dere fått sjekket ut om hun har andre allergier?

Legen ville ikke sjekke så mye enda. Han mente hun er for liten til en haug med blodprøver og undersøkelser. Han håper vel på at det er noe som "går over". Jeg håper etter disse to mnd at han tar det litt mer seriøst!

Vår fastlege mente og at ungen var for liten til å ta blodprøver. Etter en episode der vi havnet på barneavdelingen på sykehuset, fikk vi tatt blodprøve av han. Viste seg at han er kjempe allergisk mot egg og nøtter. Da var han 1 år og 8 mnd. Virker som at fastleger tviholder på å ikke sjekke ungene med blodprøver, mens barnelegene på sykehuset gjerne gjør det

 

Har fått det inntrykket jeg og. Føles som en lang kamp om å finne ut hva det er.

I tillegg fikk vi for noen uker siden vite av fysioterapaut at hun trenger en time hos drevelin (spesial sko og såler i sko), men at fastlegen må sende en rekvisisjon. Men det nektet han. Så nå sitter vi her og venter på en time på ortopedisk istedenfor. Vi er så "heldig" at vi kan få timen i slutten av mars! Istedenfor å bare finne ut av det med en gang. 😧

Skrevet

 

 

 

Har dere fått sjekket ut om hun har andre allergier?

Legen ville ikke sjekke så mye enda. Han mente hun er for liten til en haug med blodprøver og undersøkelser. Han håper vel på at det er noe som "går over". Jeg håper etter disse to mnd at han tar det litt mer seriøst!
Vår fastlege mente og at ungen var for liten til å ta blodprøver. Etter en episode der vi havnet på barneavdelingen på sykehuset, fikk vi tatt blodprøve av han. Viste seg at han er kjempe allergisk mot egg og nøtter. Da var han 1 år og 8 mnd. Virker som at fastleger tviholder på å ikke sjekke ungene med blodprøver, mens barnelegene på sykehuset gjerne gjør det

 

Har fått det inntrykket jeg og. Føles som en lang kamp om å finne ut hva det er.

I tillegg fikk vi for noen uker siden vite av fysioterapaut at hun trenger en time hos drevelin (spesial sko og såler i sko), men at fastlegen må sende en rekvisisjon. Men det nektet han. Så nå sitter vi her og venter på en time på ortopedisk istedenfor. Vi er så "heldig" at vi kan få timen i slutten av mars! Istedenfor å bare finne ut av det med en gang.

 

Vi fikk komme på barneavdelingen på sykehuset pga vektnedgang fra 1årskontrollen til 15mndkontrollen. Får heldigvis oppfølging der i fra nå, og har minst mulig å gjøre med fastlegen! 

Skrevet

 

Jeg synes du har fått svært dårlig oppfølging fra lege. Vi sleit med det samme og fikk faktisk beskjed om at barn ikke skulle ha vondt så lenge, så å bruke mer tid på å eliminere ting fra kosten når barnet tydelig hadde store smerter var uaktuelt. Vi ble innlagt på barneklinikken i noen dager. Der tok de alle mulige slags prøver, både blodprøver, phmåling og gastroskopi.

 

En ting er utslett og elveblest, noe helt annet med sterke magesmerter!

 

Hvis barnet har cøliaki så ødelegger hun gradvis tarmene hvis hun får i seg gluten. Fy skam legen. Han bør vite at blodprøve ikke gir klare svar!!!!!

 

 

Anonymous poster hash: 72702...02d

Syns det er rimelig dårlig behandling selv. Har to søstre som har cøliaki, så vet jo egentlig alt om det. Men legen ser ikke ut til å syns at det er "akutt" nok til å sjekke skikkelig opp i helt enda. Tror nok jeg går til helsestasjonen og sjekker vekt og framgang før det er gått to mnd.

Skrevet

 

 

Men er det ikke sånn at man kan ha cøliaki uten at det slår ut på blodprøve. Alle i min familie måtte ta gastroskopi, for det slo ikke ut på blodprøver. Og har dere tatt andre allergi prøver. Her så har mange i familien cøliaki, mens jeg har ikke det, jeg har hvete allergi. Det finner man ut gjennom blodprøve.

 

Håper dere snart finner ut av det, er jo forferdelig da de små har det vondt.

 

Anonymous poster hash: 32309...a5a

Vet ikke om de tar gastroskopi på så små barn :/ vi har ihvertfall ikke fått beskjed om at det trengs helt enda.

Får helle smøre mammahjertet med tålmodighet og tenke at alt blir bedre til slutt! Men å se på at hun har vondt, det er ikke kjekt...

Min datter tok gastroskopi når hun var 1,5 år, så de gjør det på så små barn også.

 

Anonymous poster hash: b8365...13e

Skrevet

 

 

 

Men er det ikke sånn at man kan ha cøliaki uten at det slår ut på blodprøve. Alle i min familie måtte ta gastroskopi, for det slo ikke ut på blodprøver. Og har dere tatt andre allergi prøver. Her så har mange i familien cøliaki, mens jeg har ikke det, jeg har hvete allergi. Det finner man ut gjennom blodprøve.

 

Håper dere snart finner ut av det, er jo forferdelig da de små har det vondt.

 

Anonymous poster hash: 32309...a5a

Vet ikke om de tar gastroskopi på så små barn :/ vi har ihvertfall ikke fått beskjed om at det trengs helt enda.

Får helle smøre mammahjertet med tålmodighet og tenke at alt blir bedre til slutt! Men å se på at hun har vondt, det er ikke kjekt...

Min datter tok gastroskopi når hun var 1,5 år, så de gjør det på så små barn også.

 

Anonymous poster hash: b8365...13e

Får ta meg en ny runde med fastlegen 😑

Skrevet

Er det  ikke en lege på helsestasjonen?

 

På helsestasjonen her er det en barnelege som er der 1-2 dager i uken og helsesøster kan skaffe en time hos han. Jeg ville gått til helsestasjonen igjen lenge før det var gått 2 mnd for å sjekke vekten igjen, og lagt ut til helsesøster om min frustrasjon over tregheten til fastlegen og spurt om hun kunne hjelpe. Om barnelegen på helsestasjonen kan se på ungen og er enig i at det må skje noe med en gang vil han kunne henvise til sykehuset.

 

Å ta utvidede blodprøver på en 2-åring vil nok uansett være mye bedre å gjøre på barneavdelingen på sykehuset enn hos fastlegen. De som jobber på sykehuset er mye flinkere til å stikke i disse små blodårene enn sykepleieren på legesenteret.

 

Men ting tar tid, kjenner en 5 åring som har slitt med magen hele sitt liv, og han fikk akkurat diagnosen chrons. Først nå når han var 5 år la de han i lett narkose og tok alle testene av tarm, mage osv. 



Anonymous poster hash: e3f71...03d
Skrevet

Kutt ut ALT av melk i tre uker og se om du ser forandring. Det tar lang tid før melkeproteinet er ute av kroppen. Vi merket stor forbedring etter to uker. Som en helt ny unge :) Finnes ikke annet enn prøv og feil metoden til små barn (vår var bare 1 år). Vi provesterte tre ganger, alle gangene med samme resultat (i samråd med lege) - vond mage og slimete avføring.



Anonymous poster hash: 20d04...649
Skrevet

Hadde samme problemer med 4 åringen når han var mindre, bare ikke like ille. Han tok både koloskopi og gastroskopi da han var såvidt fylt 3 . Han har laktose intoleranse. få helsestasjonens legen til å henvise til barneklinikken på sykehuset. Min erfaring er at det blir fortgang i sakene når en bare kommer inn på sykehuset. Han min hadde på under 2 mnd laktose belastning, ul av magen, koloskopi og gastroskopi, pluss massevis av blodprøver. 



Anonymous poster hash: dde97...a46
Skrevet

 

Kutt ut ALT av melk i tre uker og se om du ser forandring. Det tar lang tid før melkeproteinet er ute av kroppen. Vi merket stor forbedring etter to uker. Som en helt ny unge :) Finnes ikke annet enn prøv og feil metoden til små barn (vår var bare 1 år). Vi provesterte tre ganger, alle gangene med samme resultat (i samråd med lege) - vond mage og slimete avføring.

 

Anonymous poster hash: 20d04...649

Enig. Det er helt ufarlig å kutte ut melk en periode selv uten at legen har sagt det. Det fører heller ikke til problemer med å sette diagnose senere, sånn som tilfellet er for gluten hvis man allerede har kuttet det ut.

 

 

Anonymous poster hash: a6b8f...350

Skrevet

 

Hadde samme problemer med 4 åringen når han var mindre, bare ikke like ille. Han tok både koloskopi og gastroskopi da han var såvidt fylt 3 . Han har laktose intoleranse. få helsestasjonens legen til å henvise til barneklinikken på sykehuset. Min erfaring er at det blir fortgang i sakene når en bare kommer inn på sykehuset. Han min hadde på under 2 mnd laktose belastning, ul av magen, koloskopi og gastroskopi, pluss massevis av blodprøver.

 

Anonymous poster hash: dde97...a46

 

Hvis det ikke gir noe utslag på noen blodprøver er det som oftest ikke cøliaki, men det finnes jo unntak. Man må ig huske at narkose ( som disse små må ha under disse us) også er potensiellt farlig. Vil jo tro at om vekstkurven hadde falt mye, ville drt blitt tatt vekstkontroll tidligere enn etter 2 mnd. Ikke alltid fastlege ig foreldre har samme oppfatning av ting. En annen mulighet er jo å bestille time privat. De tar med enn gjerne all verdens prøver, siden de tar grisebetalt for det. God bedring til lillesnuppa.

 

 

Anonymous poster hash: 774bc...602

Skrevet

Gutten min på 3 tåler ikke laktose og har hatt hinsides illeluktende bæsjebleier. Kan være melkeallergi .

 

Anonymous poster hash: 0988f...14e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...