Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #1 Skrevet 16. desember 2014 En gutt i klassen til sønnen min som er gjennomgående slem mot de andre barna og eksepsjonelt frekk i munnen mot voksne. Et stort problem er morgen, for da skal barna stå i rekke utenfor og vente til læreren kommer. Guttene i en og jentene i en. Denne gutten har som vane å sparke, dytte, slå andre til de gråter i rekka, og daglig gjør han disse tingene for å komme som førstemann. Dette er blitt snakket med lærer om mange ganger uten at noe skjer. Resultatet et at jeg alltid står der til lærer kommer for at han ikke skal kunne skade andre. I dag var det lik situasjon. Han knuffer seg plass som nr 2 noe alle synes er blodig urettferdig. Jeg gir han beskjed om å stille seg bakerst der han skulle stått. Han er som vanlig drit frekk, og det ender med at han steller seg ved siden av nr 1, jeg sier at ok, da får vi snakke med lærer om det. Så kommer sjef på SFO ut (skulle vist hente dem i dag) og jeg sier hva som har skjedd, at han skal stå bakerst og om hans oppførsel mot de andre barna. SFO leder sier da bare at de skal gå inn, og denne bølla får gå først....... Det er så utrolig dårlig gjort mot de andre!!!! Jeg blir så sint!!!!! Hvor lenge skal han få terrorisere de andre og vinne frem på denne måten??? Jeg blir helt matt, og er så forbanna!!!! Hva tenker dere? Hva skal jeg gjøre?? Dette har jeg fått rimelig høyt opp i halsen nå. Anonymous poster hash: 2e910...a8c
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #2 Skrevet 16. desember 2014 Tja, det er litt vanskelig å si. Jeg aner ikke hvor mange kamper de har med denne gutten hver dag, og kanskje er hvem som skal gå først inn i klasserommet en av de minst viktige de har og derfor dropper å ta den? Selvfølgelig er det urettferdig, men verden er ikke alltid svart/hvit. Denne gutten burde jo uansett ha en person på seg i disse situasjonene. I klassen til sønnen min var det også en sånn bølle (han flyttet heldigvis da de gikk i 3.klasse), men i den klassen ble de nødt til å ha garderobevakt pga all volden fra dette barnet. Anonymous poster hash: d1a4c...b37
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #3 Skrevet 16. desember 2014 Helt typisk.Jo mer galt noen barn gjør, jo mer får de lov til. Anonymous poster hash: 06d66...8fb
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #4 Skrevet 16. desember 2014 sånn i første omgang høres det ikke bra ut i det hele tatt - og jeg personlig synes ikke noe om det. Vi har også noen "bøller" i kl. til sønnen -og de blir håndtert deretter.(1.trinn). Ville bare si det:-) Men, jeg tenker vet du om det er noe med han? hjemmeforhold,andre diagnoser etc.? kan jo være sosiale tiltak som har blitt/skal bli satt i gang rundt gutten.. Anonymous poster hash: 4390a...2ea
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #5 Skrevet 16. desember 2014 Uansett hva som måtte være galt med ham er ikke dette ok. Hvis lærerens synes det er best at han går inn først, må de lage en avtale med klassen om dette. Det er ikke greit at han slår og truer seg til den beste plassen. Hva lærer han og de andre barna av det? Anonymous poster hash: 604e7...525
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #6 Skrevet 16. desember 2014 Slike barn skulle hatt juling til de hadde lært. Typisk at disse barna får ødelegge for alle andre. Anonymous poster hash: 980c9...923
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #7 Skrevet 16. desember 2014 Synes ikke noe om håndtering, men anntar at skolen jobber med gutten og miljøet i klassen. Hvis de ikke gjør det er det dere foreldre sitt ansvar å gi tilbakemelding på hvordan denne oppførselen påvirker de andre barna. Dere kan også kreve tiltak rundt deres eget barn, i dette tilfellet at ditt barn skal ha en trygg og god skolehverdag. Du kan ikke kreve noe på bakgrunn av andre barn enn ditt eget, men det er mulig å snakke med de andre foreldrene, klassekontakt og evt Fau for å høre hvordan andres barn har det på skolen og få de andre foreldrene til å kreve tiltak for å fremme sikkerheten til sine egne barn. Skolen har ikke lov til å uttale seg i enkelt saker, men kan komme med en generell uttalelse om de jobber aktivt med det psykososiale arbeidsmiljøet i klassen. Du kan også ta kontakt med skolekontoret i kommunen for å rådføre deg ang hva du kan gjøre. En viktig ting å huske når du henvender deg til skolen er at du lokker mer fluer med honning enn edikk og at du må forholde deg til de samme lærerene og rektor i mange år fremover uansett hvor kompetente du mener de er. Anonymous poster hash: b12de...48b
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #8 Skrevet 16. desember 2014 Slike barn skulle hatt juling til de hadde lært. Typisk at disse barna får ødelegge for alle andre. Anonymous poster hash: 980c9...923 Du er skremmende dum. Anonymous poster hash: 76fc2...d62
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #9 Skrevet 16. desember 2014 HI her, Har nå sendt en lang mail til rektor ved skolen. Læreren er faktisk veldig flink men han får jo ikke noe hjelp til gutten. Første gang jeg sender mail til rektor.... men føler det er på høy tid! Jeg kan jo kreve at mitt barn har en trygg hverdag.... er så dritt lei nå. Mailen var litt mer ordentlig da HI Anonymous poster hash: 2e910...a8c
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #10 Skrevet 16. desember 2014 Jeg mener det altfor mye "stakkars som har det så vanskelig hjemme" forståelse rundt omkring. Javel, så gutten har det muligens tøft. Ingen grunn å være ekkelt mot andre. Tro det eller ei, han velger å oppføre seg som han gjør. Han er ikke 2 år lengre uten evne å tenke og beherske seg. Slike barn trenger grenser og voksne som tør å gjennomføre konsekvenser. Men det er det dessverre altfor få av, ingen vil være upopulær. Tror det trengs noen andre barn som setter ham på plass, du som mor har ingenting du kan gjøre i praksis. Anonymous poster hash: 8e71c...9d3
Tipp topp Skrevet 16. desember 2014 #11 Skrevet 16. desember 2014 Kan du ikke foreslå at læreren innfører fast oppstilling. Hos oss skal de stille opp i fast rekkefølge og med turkameraten sin. Da har alle sin faste plass og så kan msn bytte på etter en stund. Antar at dette ikke er eneste situasjonen hvor han skaper problemer, men det vil i alle fall løste krangel om å stå først.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #12 Skrevet 16. desember 2014 Kan du ikke foreslå at læreren innfører fast oppstilling. Hos oss skal de stille opp i fast rekkefølge og med turkameraten sin. Da har alle sin faste plass og så kan msn bytte på etter en stund. Antar at dette ikke er eneste situasjonen hvor han skaper problemer, men det vil i alle fall løste krangel om å stå først. Eller f.eks stille de opp i alfabetisk rekkefølge en dag. Så skal alle huske hvem som står foran dem og hvem som står bak dem, dette er rekkefølgen de skal stå i hver eneste dag. MEN, det er alltid ordenselevene som skal stå først, også skal resten av klassen stå bakover i den alfabetiske rekkefølgen. Da rullerer de hver uke på hvem som står først, men det er alltid den samme rekkefølgen bak første paret. Anonymous poster hash: d1a4c...b37
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #13 Skrevet 16. desember 2014 jøss, har vi barn i samme klasse?Er en ufordragelig drittunge som går der. Han går inn for å gjøre dagene mest mulig sure for de andre, og klarer det hver gang! Han er hos rektor et par ganger i uka. I fjor slo og sparket han en lærer. Han er så ufyselig at jeg skulle likt å gitt han juling. Foreldrene hans har begge høye stillinger i barnevernet, men behandler ungen som om han er lagd av gull. Aldri sett makan til dulling på en så stor unge noen gang! Han banner i timen, hyler og skriker, står på pulten og danser og tøffer seg (og de litt mindre kule gutta ser jo opp til han og hauser seg opp med han) Det ødelegger så mye og mitt barn er drittlei. Hun har blitt slengt i veggen, sparka, dytta ned i søla, og lista er lang. Hun tør ikke gå sammen med broren sin lenger enn parkeringa, for hva vil denne gutten si til henne da?? Hun må nøye gå gjennom klærne sine hver dag og være "kul nok" så hun ikke får noe bemerkninger fra han. Nå har han begynt å få lillebroren sin til å slå og sparke min unge og jeg er så drita lei!! Anonymous poster hash: e159f...c18
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. desember 2014 #14 Skrevet 16. desember 2014 Slike barn skulle hatt juling til de hadde lært. Typisk at disse barna får ødelegge for alle andre. Anonymous poster hash: 980c9...923 Du snakker som du har vett til...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #15 Skrevet 16. desember 2014 det er ofte at slik "utagering" kommer til uttrykk da de ikke har det bra på andre plan. Jeg tenker at et barn ikke er født sånn,men at barnet lærer av nærpersonene i livet sitt/eller at det kan vøre "rop om hjelp" -om det ikke er noen diagnoser inne i bildet. Er ikke mange barn som ønsker å oppføre seg som en drittunge,men trenger heller hjelp til de sosiale koden. Anonymous poster hash: 4390a...2ea
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #16 Skrevet 16. desember 2014 Det var helt håpløst slik du beskriver. Vi er bedt om å støtte opp under skolen, men da får søren meg skolen støtte opp under oss som voksenpersoner også! Gutten lærte jo nå at å høre på deg er det ingen grunn til. Anonymous poster hash: 301f8...fb9
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #17 Skrevet 16. desember 2014 Her virker det som at enkle tiltak , som feks en voksen person tett på om morgenen kunne ha forhindret mye. Men desverre er skoler de med dårligst råd og det går videre utover bemanning . Det er vel en av de største grunnen for at barn med "annerledes" oppførsel for lov å fortsette , de har rett og slett ikke kapasitet til å håndtere det på en ordentlig måte , så da slippes de inn snarveien som en lite håp for at det skal gå litt smertefritt. Er forferdelig å se på, men desverre en realitet i de norske offentlige skoler . Men krev skolen for et vedtak (paragraf 9) som går på det psykososiale miljøet til ditt barn , da binder de seg til å gjøre hverdagen bedre for barnet ditt ihvertfall. Anonymous poster hash: 56fba...506
<3 mine søte små<3 Skrevet 16. desember 2014 #18 Skrevet 16. desember 2014 Da tenker jeg at skole/SFO har en handlingsplan på hvordan de skal håndtere slike situasjoner . Ofte må en velge sine kamper.
Skylander Skrevet 16. desember 2014 #19 Skrevet 16. desember 2014 Hadde det vært mitt barn som oppførte seg sånn, så ville jeg gjerne hatt beskjed om det. Ikke alltid skolen sier ifra før det har gått ei stund. Viktig for meg som mor til en gutt som sliter sosialt å få beskjed slik at jeg kan snakke med skolen om hva som skal/bør gjøres og evnt. om nødvendig sette inn tiltak her hjemme også. Barnet trenger åpenbart hjelp. Tiltak bør settes inn snarest.
Morshjertet <3 Skrevet 16. desember 2014 #20 Skrevet 16. desember 2014 Trist for denne gutten at de voksne på skolen ikke hjelper han. I stedet bidrar de (skolen/Sfo) med at han blir en forhatt person, både av voksne og barn. Noen bør beskytte han mot dette. Høres ut som at han burde hatt en personlig assistent som hjalp han. "Andres reaksjon på en, bidrar til hvordan en føler seg" sier Olweus. Dersom ingen hjelper denne gutten, vil han oppleve at både voksne og barn ser på ham som en versting. Dette vil etterhvert ødelegge hans selvbilde. Stor fare for at han dermed alltid vil forbli en "versting"
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #21 Skrevet 16. desember 2014 Jeg tenker at de velger sine egne kamper. Mulig dette barnet har et behov for å være først i rekka? Og at det gjør dagen til dette barnet mye bedre? Synes det er utrolig slemt av deg å angripe barnet. For alt du vet er det flere grunner som ligger bak oppførselen.Barn er forskjellig, og for å behandle likt må man behandle ulikt! Anonymous poster hash: 836ca...e65
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #22 Skrevet 16. desember 2014 En gutt i klassen til sønnen min som er gjennomgående slem mot de andre barna og eksepsjonelt frekk i munnen mot voksne. Et stort problem er morgen, for da skal barna stå i rekke utenfor og vente til læreren kommer. Guttene i en og jentene i en. Denne gutten har som vane å sparke, dytte, slå andre til de gråter i rekka, og daglig gjør han disse tingene for å komme som førstemann. Dette er blitt snakket med lærer om mange ganger uten at noe skjer. Resultatet et at jeg alltid står der til lærer kommer for at han ikke skal kunne skade andre. I dag var det lik situasjon. Han knuffer seg plass som nr 2 noe alle synes er blodig urettferdig. Jeg gir han beskjed om å stille seg bakerst der han skulle stått. Han er som vanlig drit frekk, og det ender med at han steller seg ved siden av nr 1, jeg sier at ok, da får vi snakke med lærer om det. Så kommer sjef på SFO ut (skulle vist hente dem i dag) og jeg sier hva som har skjedd, at han skal stå bakerst og om hans oppførsel mot de andre barna. SFO leder sier da bare at de skal gå inn, og denne bølla får gå først....... Det er så utrolig dårlig gjort mot de andre!!!! Jeg blir så sint!!!!! Hvor lenge skal han få terrorisere de andre og vinne frem på denne måten??? Jeg blir helt matt, og er så forbanna!!!! Hva tenker dere? Hva skal jeg gjøre?? Dette har jeg fått rimelig høyt opp i halsen nå. Anonymous poster hash: 2e910...a8c Jeg er mer bekymret over din innblanding enn over SFO-lederens håndtering (som kan ha grunner som verken du eller jeg kjenner til.) Hvordan kan du vite at du sitter med all relevant informasjon her? Det er noe som heter taushetsplikt. At du vil beskytte barna mot vold og angrep, har jeg full forståelse for. Hvilken plassering i køen denne gutten får knuffet seg i, ville jeg imidlertid ikke blandet meg opp i, i lærerens og de andre elevenes påsyn. Her burde du heller tatt dette opp med det pedagogiske personalet i en mindre tilspisset situasjon. Anonymous poster hash: 2b42c...362
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #23 Skrevet 16. desember 2014 Hvem som står først og ist i rekka er jo helt uvesentlig. Det bør ikke bli noen konkuranse om hvem som skal få stå først. Hos oss har ungene stilt op alfabetisk. De skal ha den samme oppstillingen når de er på tur og om det blir brann. Alle finner sin plass og det er ikke noe spessielt med å stå forran. Noen ganger er det litt knuffing i rekkene, men det har ikke noe med rekkefølgen å gjøre. Jeg synes det var helt fint at du ventet for å passe på at ingen ble skadet, men du må la skolens ansatte styre om ungene har stilt opp pent nok. Det er ikke ditt problem at denne gutten står ved sidenav rekka. Anonymous poster hash: 4c333...a4f
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2014 #24 Skrevet 16. desember 2014 En gutt i klassen til sønnen min som er gjennomgående slem mot de andre barna og eksepsjonelt frekk i munnen mot voksne. Et stort problem er morgen, for da skal barna stå i rekke utenfor og vente til læreren kommer. Guttene i en og jentene i en. Denne gutten har som vane å sparke, dytte, slå andre til de gråter i rekka, og daglig gjør han disse tingene for å komme som førstemann. Dette er blitt snakket med lærer om mange ganger uten at noe skjer. Resultatet et at jeg alltid står der til lærer kommer for at han ikke skal kunne skade andre. I dag var det lik situasjon. Han knuffer seg plass som nr 2 noe alle synes er blodig urettferdig. Jeg gir han beskjed om å stille seg bakerst der han skulle stått. Han er som vanlig drit frekk, og det ender med at han steller seg ved siden av nr 1, jeg sier at ok, da får vi snakke med lærer om det. Så kommer sjef på SFO ut (skulle vist hente dem i dag) og jeg sier hva som har skjedd, at han skal stå bakerst og om hans oppførsel mot de andre barna. SFO leder sier da bare at de skal gå inn, og denne bølla får gå først....... Det er så utrolig dårlig gjort mot de andre!!!! Jeg blir så sint!!!!! Hvor lenge skal han få terrorisere de andre og vinne frem på denne måten??? Jeg blir helt matt, og er så forbanna!!!! Hva tenker dere? Hva skal jeg gjøre?? Dette har jeg fått rimelig høyt opp i halsen nå. Anonymous poster hash: 2e910...a8c Jeg er mer bekymret over din innblanding enn over SFO-lederens håndtering (som kan ha grunner som verken du eller jeg kjenner til.) Hvordan kan du vite at du sitter med all relevant informasjon her? Det er noe som heter taushetsplikt. At du vil beskytte barna mot vold og angrep, har jeg full forståelse for. Hvilken plassering i køen denne gutten får knuffet seg i, ville jeg imidlertid ikke blandet meg opp i, i lærerens og de andre elevenes påsyn. Her burde du heller tatt dette opp med det pedagogiske personalet i en mindre tilspisset situasjon. Anonymous poster hash: 2b42c...362 Det burde definitivt vært en assistent på barnet en stund før det ringer inn. Helt klart! Barnet bør beskyttes fra seg selv og de andre barna fra ham. Bra at du bryr deg! You go girl! Anonymous poster hash: eeab4...393
Superdolly Skrevet 16. desember 2014 #25 Skrevet 16. desember 2014 Jeg tenker at de velger sine egne kamper. Mulig dette barnet har et behov for å være først i rekka? Og at det gjør dagen til dette barnet mye bedre? Synes det er utrolig slemt av deg å angripe barnet. For alt du vet er det flere grunner som ligger bak oppførselen.Barn er forskjellig, og for å behandle likt må man behandle ulikt! Anonymous poster hash: 836ca...e65 Greit nok at det kanskje gjør dette barnets dag bedre at han fikk gå inn først, men da må skolen eller SFO lage en ordning slik at han ikke skal oppnå dette ved å bruke vold. For jeg er rimelig sikker på at voldsbruken ikke gjør de andre barnas dag særlig god...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå