Gå til innhold

Lærer til 1.klasse: "julenissen er alltid....

Anbefalte innlegg

Skrevet

mamma, pappa eller besteforeldre. Hvis alle i familien fortsatt er i samme rom når julenissen er der så er det naboen som er julenisse." Dette kom datteren min hjem og sa at læreren hadde sagt i dag. Hun går i 1.klasse og skjønte ikke hvorfor læreren hadde sagt det. Til og med storebror som går i 3.klasse tror på nissen og skjønte ikke hvorfor læreren hadde sagt noe så stygt.

Merker jeg ble skikkelig irritert. Greit at man ikke trenger å lyve til barn men syns vel kanskje læreren tok bort litt av magien for barna nå i førjulstiden..

Er jeg helt på jordet? Barna har sett at andre er julenissen innimellom men mener da at julenissen trenger hjelp for å rekke over alt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Jaja, en vakker dag går det hull på den ballongen!

Skrevet

Det er ikke lærerens oppgave å fortelle barna dette. Sikkert ei på bim som er lærer som mener barna får traumer av å bli løyet til (sitat fra tråden om julenissen sist uke ).

Anonymous poster hash: 27e02...9aa

Skrevet

Skjønner at det går hull på ballongen for heg regner ikke med at de tror på julenissen i evig og alltid. Er ikke det jeg spør om heller. Jeg syns det var unødvendig å forklare dette i detalj om hvordan foreldre lurer barna på julaften til en gjeng med 6-åringer.

Skrevet

Hvor lenge er det egentlig vanlig at man trur på nissen? Jeg bare lurer altså for jeg har ikke peiling.

Jeg har sagt til mini på syv mnd at nissen ikke fins, men at jeg kommer til å lure han i noen år fremover om at han gjør det, så da har jeg ikke løyet :P bim <3

Skrevet

De fleste barn skjønner etterhvert av seg selv at julenissen ikke finnes. Ingen grunn til at voksne skal fortelle dem det.

Anonymous poster hash: ddd6d...147

Skrevet

De fleste barn skjønner etterhvert av seg selv at julenissen ikke finnes. Ingen grunn til at voksne skal fortelle dem det.

Anonymous poster hash: ddd6d...147

Nettopp det jeg mener. Barna ser at naboen var julenisse under grantenningen etc og vi bare ler av det. Jeg har ikke noe behov for at barna mine skal tro på nissen men det er ikke læreren til 1.klassingen som skal fortelle 10 dager før julenissen at det kun er mamma og pappa (eller naboen) hvis barna faktisk tror på nissen. Datteren min skjønte liksom ikke hvorfor dette ble sagt og kom hjem og spurte.

Gjest Antarctica
Skrevet

Men Jesus skal læreren være tvunget til å stå der og bløffe om ... En rar, rar verden.

Skrevet

Hæ?? Finnes ikke nissen?

Jeg fikk sjokk selv da datteren min fortalte meg det!!! :/

Skrevet (endret)

Det høres rart ut at læreren har sagt noe slikt uten videre. Kanskje noen av barna i klassen sa at til de andre barna at de visste at julenissen ikke fantes og at læreren deretter ble spurt om det var sant? Det er ikke sikkert at barnet ditt forteller hvordan dette ble fortalt.

Når det er sagt, så hadde jeg sendt en slik henvendelse videre til foreldre. Jeg hadde ikke hatt hjerte til å være den som skulle avsløre at julenissen ikke finnes.

Endret av Mamma4livet
Skrevet

Kan jo ikke være helt oppegående den læreren der.

Anonymous poster hash: 530d9...925

Skrevet

Det sa læreren her også! Ja ja...

Men, tror virkelig de i 3. klasse på nissen?

Ikke for å være frekk altså.. Her er det nemlig ingen tredjeklassinger jeg kjenner som virkelig tror nissen finnes.

Skrevet

Og jeg som bruker mye energi på å fortelle 6-åringen om at han ikke må fortelle andr barn at nissen ikke finnes...

Anonymous poster hash: 6c1eb...1bc

Skrevet

Det sa læreren her også! Ja ja...

Men, tror virkelig de i 3. klasse på nissen?

Ikke for å være frekk altså.. Her er det nemlig ingen tredjeklassinger jeg kjenner som virkelig tror nissen finnes.

Hva skal jeg si? Ja her tror alle vennene til sønnen min på nissen. Iallefall at nissen KAN finnes men at det er ikke nødvendigvis slik at vi møter han.. Han får jo bare tro det så lenge han vil. Jeg skal iallefall ikke sette meg ned å fortelle det bare fordi han går i 3.klasse.

Skrevet

Jeg har en i fjerde og en i tredje, og de tror så absolutt på at nissen finnes. Det skal de få lov til å tro så lenge de vil for meg. Ser virkelig ikke poenget med å fjerne den illusjonen for de.

Anonymous poster hash: 08278...514
Skrevet

Vet du, noen ganger MÅ faktisk lærere fortelle ungene at nissen ikke finnes - fordi det finnes foreldre som så hardnakket skal "beholde magien" og innbiller stadig større unger at jorda, nissen han finnes selvfølgelig!!

For et par år siden måtte jeg faktisk ta ei jente i 5. Klasse ut av klassen og fortelle henne at nissen FAKTISK IKKE finnes. De andre ungene på skolen gjorde jo narr av henne der hun fanatisk påsto at både julenissen, fjøsnissen og skogsnisser fantes! Vet du, noen ganger bør faktisk foreldrene realitetsorientere ungene når ikke "julemagien" blir borte av seg selv.

At 1. klassingene fortsatt er litt usikker på om nissen er helt reell eller ikke er nå en ting. Men jeg vil si at det er relativt uvanlig at en 3.klassine tror på nissen!

Å relatere dette til Jesus blir litt søkt. Jesus var tross alt en historisk person. Det er ikke nissen.

Anonymous poster hash: a3d53...e5f

Gjest Antarctica
Skrevet

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Nikolas_av_Myra

Å joda.

Men at han fortsatt driver med mirakler den dag i dag trenger vi ikke tro på. Det samme gjelder Jesus. Læreren har ikke plikt til å opprettholde foreldres trossystem. Læreren er pliktig til å undervise fakta.

Skrevet

Det blir som å kreve at læreren skal opprettholde forestillingen om tannfeen, om storken, og om bønn som en måte å gjøre noen forskjell i verden.

Skrevet

Det blir som å kreve at læreren skal opprettholde forestillingen om tannfeen, om storken, og om bønn som en måte å gjøre noen forskjell i verden.

Enig! Kjæresten min og jeg har kommet over ens om at sønnen vår skal oppdras til å vite at julenissen, Den Avskylige Snømannen, Tannfeen, Påskeharen, Pulverheksen, Jesusbarbet, troll og Loch Ness-monsteret bare finnes i eventyrene. Jeg er faktisk litt sjokkert over at en elever på første og tredje trinn tror på nissen :o
Skrevet

Enig! Kjæresten min og jeg har kommet over ens om at sønnen vår skal oppdras til å vite at julenissen, Den Avskylige Snømannen, Tannfeen, Påskeharen, Pulverheksen, Jesusbarbet, troll og Loch Ness-monsteret bare finnes i eventyrene. Jeg er faktisk litt sjokkert over at en elever på første og tredje trinn tror på nissen :o

Vel, du kan jo gå for en lett mellomting. Men det skaper kanskje ingen tråd.

Skrevet

Vel, du kan jo gå for en lett mellomting. Men det skaper kanskje ingen tråd.
Jeg er vel ikke kjent for å være den mest subtile her inne ;)
Skrevet

Jeg synes ikke læreren har noe med å fortelle barn at nissen ikke finnes. Det går jo an å si at man ikke er sikker, at man ikke har møtt ham selv osv. Litt som jeg svarer når barn spør meg om religion. "Nei, jeg tror ikke på Gud. Jeg kan jo ikke vite om han finnes, og kanskje tar jeg feil, men jeg tror ikke på ham". Nylig møtte jeg i jobbsammenheng en tenåring som fortalte meg at de dag hadde hatt åndeutdrivelse hjemme. Takke meg til nissen spør du meg, men jeg sa da ikke noe til henne om min egen overbevisning.

Å realitetaorientere små barn på alle områder fra de er bittesmå er litt slemt i mine øyne. Det gjør da virkelig ingenting at de tror på nissen, tannfeen og påskeharen i noen år? Eller jo, det gjør noe. Det skaper glede og spenning. Er redd læreren til HIs barn er et sånt barn som fikk vite at ingenting finnes og som ikke har kjent på gleden av å oppdage at man opprettholder en myte og at det er deilig å spille med selv om man skjønner at det ikke er sant.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hæ?? Finnes ikke nissen?

Jeg fikk sjokk selv da datteren min fortalte meg det!!! :/

Jula er herved avlyst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...