Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #1 Skrevet 15. desember 2014 Hva synes dere om det? Anonymous poster hash: 517fa...f2f
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #2 Skrevet 15. desember 2014 Fint. Anonymous poster hash: 17018...116
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #3 Skrevet 15. desember 2014 Liker det ikke. "Jeg ønsket meg en gutt som skulle hete Filip, men så fikk jeg jente." Anonymous poster hash: 7b696...672
Mandala Skrevet 15. desember 2014 #6 Skrevet 15. desember 2014 Jeg elsker det, for det heter datteren min ;-)
Gjest Antarctica Skrevet 15. desember 2014 #7 Skrevet 15. desember 2014 Liker generelt ikke guttenavn som får en -a eller -ine å bli til jentenavn, verken Edvarda, Filippa, Jensine eller Tomine. Liker ikke tvekjønnede guttenavn heller, som Ciljan, Catharinus eller Emilian. Hva med Felicia?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #8 Skrevet 15. desember 2014 Liker det godt. Leker litt med tanken på å bruke det hvis nr 3 klaffer. Anonymous poster hash: a0567...ee0
☆☆☆ Skrevet 15. desember 2014 #11 Skrevet 15. desember 2014 Liker generelt ikke guttenavn som får en -a eller -ine å bli til jentenavn, verken Edvarda, Filippa, Jensine eller Tomine. Liker ikke tvekjønnede guttenavn heller, som Ciljan, Catharinus eller Emilian. Hva med Felicia? Så Felix med -a-ending er ok?
☆☆☆ Skrevet 15. desember 2014 #12 Skrevet 15. desember 2014 Filippa er fint. Merkelig, for eg er måteleg begeistra for Filip.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #13 Skrevet 15. desember 2014 Liker det ikke. "Jeg ønsket meg en gutt som skulle hete Filip, men så fikk jeg jente." Anonymous poster hash: 7b696...672 Jeg digger Filippa. Hadde jeg fått en datter skulle hun hett det. I stedet kom gutten, og han ble hetende Fillip. 😊 Anonymous poster hash: 1dedc...d92
Gjest Antarctica Skrevet 15. desember 2014 #14 Skrevet 15. desember 2014 Liker generelt ikke guttenavn som får en -a eller -ine å bli til jentenavn, verken Edvarda, Filippa, Jensine eller Tomine. Liker ikke tvekjønnede guttenavn heller, som Ciljan, Catharinus eller Emilian. Hva med Felicia? Så Felix med -a-ending er ok? Felix er et adjektiv på latin som har en feminin og en maskulin endelse. (Som at beatus betyr from, og det samme gjør beata, avhengig av om det er en mann eller en kvinne som er from. Vips har du navnet Beate.)
☆☆☆ Skrevet 15. desember 2014 #15 Skrevet 15. desember 2014 Liker generelt ikke guttenavn som får en -a eller -ine å bli til jentenavn, verken Edvarda, Filippa, Jensine eller Tomine. Liker ikke tvekjønnede guttenavn heller, som Ciljan, Catharinus eller Emilian. Hva med Felicia? Så Felix med -a-ending er ok? Felix er et adjektiv på latin som har en feminin og en maskulin endelse. (Som at beatus betyr from, og det samme gjør beata, avhengig av om det er en mann eller en kvinne som er from. Vips har du navnet Beate.)Likefullt er Felicia ei feminisering av msnnsnamnet Felix. Namna har ikkje oppstått uavhengig av kvarandre frå samme opphav. Mange namn har ein maskulin og ein feminin versjon. Kristian-Kristine, Ida-Idar (einaste eg veit om der mannsnamnet er nyare enn kvinnenamnet), Palmar-Palma, Kornelius-Kornelia, Johannes-Johanne med mange fleire. Slik blir det nødvendigvis med sterk kultur for oppkalling, slik vi har hatt i heile Europa.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #16 Skrevet 15. desember 2014 Grusomt. Anonymous poster hash: 4e04f...2b3
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #19 Skrevet 15. desember 2014 Veldig fint! Både søtt og tøft på en gang. Anonymous poster hash: 4a5ad...cd7
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #21 Skrevet 15. desember 2014 Kjenner en som heter det hun er svensk. Veldig fint Anonymous poster hash: 27865...b1b
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #22 Skrevet 15. desember 2014 Grusomt. Anonymous poster hash: 0a5bd...218
Gjest Antarctica Skrevet 16. desember 2014 #23 Skrevet 16. desember 2014 Liker generelt ikke guttenavn som får en -a eller -ine å bli til jentenavn, verken Edvarda, Filippa, Jensine eller Tomine. Liker ikke tvekjønnede guttenavn heller, som Ciljan, Catharinus eller Emilian. Hva med Felicia? Så Felix med -a-ending er ok? Felix er et adjektiv på latin som har en feminin og en maskulin endelse. (Som at beatus betyr from, og det samme gjør beata, avhengig av om det er en mann eller en kvinne som er from. Vips har du navnet Beate.)Likefullt er Felicia ei feminisering av msnnsnamnet Felix. Namna har ikkje oppstått uavhengig av kvarandre frå samme opphav. Mange namn har ein maskulin og ein feminin versjon. Kristian-Kristine, Ida-Idar (einaste eg veit om der mannsnamnet er nyare enn kvinnenamnet), Palmar-Palma, Kornelius-Kornelia, Johannes-Johanne med mange fleire. Slik blir det nødvendigvis med sterk kultur for oppkalling, slik vi har hatt i heile Europa. Johannes og Johanna er like gamle, og Felicia har betydd den glade (kvinne) like lenge som Felix har betydd den glade (mann). Å ta et tilfeldig guttenavn og sette jente-endelse på syns jeg sjelden er fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå