Gå til innhold

Noen som kan anbefale en hunderase her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pomeranian :)

Anonymous poster hash: 6f28b...04a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cavalier King Charles Spaniel. Fantastiske barnevennlige familjehunder. Dem har vel et middels aktivitetsnivå. De elsker å være med på en laaaang gåtur, men setter like stor pris på en runde rundt huset. Det er rett og slett fantastiske hunder....

De er fantastiske hunder, men de har dessverre utrolig dårlig helse. Veldig mye hjerteproblematikk, i tillegg til hjerne/ryggrad. Styr unna. Mvh,DyrlegeAnonymous poster hash: 5a9f7...0b4
Som dyrelege var det et virkelig dårlig utsagn. ALLE, raser har sine svakheter rent genetisk og gode oppdrettere bruker masse kraft og energi på å ikke avle på dårlige gener. Cavaliere har ofte en hjerteproblematikk, men det går fint å forebygge med mosjon og diett. Cavaliere har lett for å legge på seg og en overvektig cavaliere får kanskje lettere hjerteproblemer en andre.Å si at man skall styre unna en rase fordi det finnes useriøse oppdrettere blir feil. Men man må bruke tid å finne gode seriøse oppdrettere og styrke rasen isteden.

Alle raser har sine svakheter, ja, men at Cavalier King Charles Spaniel er hardt plaget av hjerteproblematikk som du faktisk slett ikke nødvendigvis kan forebygge med mosjon og diett, er velkjent. Les litt om endocardiosis. Det er en sykdom som rammer hjerteklaffene og fører til hjertesvikt. Klart at overvekt gjør hjertesvikt verre, men det er ikke overvekt som er årsaken til sykdommen. Du kan også lese litt om hvilke retningslinjer raseklubben stiller til testing av hjertene til avlshunder, og stille deg selv noen spørsmål til hvorfor de er slik? http://www.cavalierklubben.no/avlsretningslinjer.htmlCavalier er utrolig søte hunder. Flott gemytt, perfekt størrelse (synes jeg). Nydelige hunder. Jeg skulle gjerne hatt en selv, men jeg ville aldri kjøpt meg en valp av en rase som har så store helseproblemer. Noen raser har større helseproblemer enn andre, og jeg tror de fleste dyrleger vil være enige med meg i at Cavalier er en av rasene som havner i den første kategorien. Hilsen dyrlegen igjen.   Anonymous poster hash: 5a9f7...0b4

Vel jeg fortsatt uenig med deg. Vi er inne på vår 3 Cavalier nå, og har snart 20 års erfaring med rasen. Jeg er klar over problematikken rundt rasen, men mener fortsatt at kjøper man av seriøse oppdrettere som er oppriktig inntressert i å styrke og bygge opp rasen så unngår man mange problemer. Vår første Cavalier ble 13 år og døde av jurkreft/alderdom. Vår andre Cavalier ble 12 år og døde av kreft i magen/alderdom. Hun hadde dessuten en liten bilyd i hjertet sitt hele livet, men veterinæren sa at Pga av at vi alltid vært nøye med diett/mosjon så ble aldrig hjertet dårligere, og ga henne heller aldri noe problem. Vi har nå enda en fullstendig frisk Cavalier på 4 år.........såååå.

Men som sagt, bryr man seg katten om hvor man kjøper hunden sin ifra, og handler fra oppdrettere som kun tenker profitt og penger kan man nok være uheldig med hvilke gener rasen bær med seg. Men det problemet finner man med alle raser hvis ikke oppdretterne er seriøse. Alt flere seriøse oppdrettere av Cavalier er interesserte å få tilbake fine friske linjer i rasen, og det er noe man bør støtte opp rundt isteden for å nedprioritere så fantastiske hunder. Chæfer er et annet eksempel på raser som holdt på å bli totalt sønderavlet, men som nå har begynt å få fine hunder igjen Pga gode oppdrettere.

Skrevet

Cockapoo! Jeg falt helt for de første gang jeg så de, og nå har vi to små gull. Har hatt flere hunderaser, men har aldri hatt bedre hunder. Fin størrelse, masse god og myk kosepels som ikke røyter.. Jeg anbefaler absolutt å se nærmere på disse hundene! Jeg vet om to oppdrettere i Norge.

Anonymous poster hash: 82afc...0a8

Jeg vil gjerne ha navn på oppdretterne (eller "oppdretterne" som den andre anonyme mente vi burde kalle det, hehe.) Send meg gjerne en PM hvis du har lyst til å fortelle mer om hundene dine. :)
Jeg vil også ha navnet på de oppdretterene:)))
Skrevet

Staffordshire bullterrier, de røyter men det er så verdt det!

Noe sier meg at det her er en familie med litt for lite peil til å ha staff... :P

De aller fleste som skaffer seg hund har lite peiling før de faktisk skaffer seg hund. De fleste gode oppdrettere sørger for at deres kjøpere har litt mer peiling før de faktisk får kjøpe :)

Anonymous poster hash: 6acbd...84b

I teorien ja...

Skrevet

Cocker spaniel

Anonymous poster hash: b69b4...0f5

Cocker spaniel og de som hører til er så dårlige i fysikken desverre😳 Men Dansk Svensk gårdshund er supre. Selv har jeg storpuddel og han er fantastisk.
Skrevet

En lapdog passer nok fint. Altså en rase som ikke er avlet til jakt eller spor eller vakt.

Vi slet lenge med å finne rasen for oss, for vi ville ha en hund uten "jobb", men som hadde størrelse. Havnet til slutt på en såkalt goldendoodle. Vurderte lenge ren golden, men fant ingen oppdrettere som avlet på helse kontra den nye looken med isbjørnpels og korte ben. Det sammen med den evinnelige røytingen gjorde at vi valgte bort den rasen. Så leste vi om puddelmixer og tenkte at det kunne være noe. Da fikk vi kanskje lynnet til golden men slapp røytingen. Fant en kennel der de brukte gyllen goldentispe av gammel standard og la inn en bestilling. Han er nå 40++ kilos kolossal gærning som virkelig trenger faste rammer og mye aktivitet. Vi fikk en brei puddel med rar pels :-P

Så derfor er jeg ferdig med å kjøpe valper. Skal jeg noensinne ha hund igjen skal jeg ha en voksen hund fra fod eller lignende, sånn at jeg kan vite hvordan hunden er!

Så gå for en liten lapdog som skal omplasseres, da vet du hva du får ;-) Og disse små hundene lever jo over 10 år som regel, så om den er et par år når den blir kjøpt så vil de ha mange fine år sammen!

Og enig med dyrlegen ang king Charles spaniel, den rasen burde vært forbudt frem til de blandet inn noe nytt blod, bikkjene er jo ofte født med for trang skalle iflt hjernen og lever med sinnslidelser og anfall. Er helt imot den oppdretten som bedrives på hunder nå til dags, unaturlig å drive på sånn for at hundene skal ha riktig utseende! Hvis du vil ha en flink jakthund, så parrer du ei tispe og en hann som er flinke i jakt, på tross av rase og håper på det beste

Alle hunder er individer uansett, så valpen etter de best premierte hundene kan være helt udugelig i jobben sin. Hva betyr utseendet egentlig?!

Anonymous poster hash: 4ec46...94b

Skrevet

Cavalier King Charles Spaniel. Fantastiske barnevennlige familjehunder. Dem har vel et middels aktivitetsnivå. De elsker å være med på en laaaang gåtur, men setter like stor pris på en runde rundt huset. Det er rett og slett fantastiske hunder....

De er fantastiske hunder, men de har dessverre utrolig dårlig helse. Veldig mye hjerteproblematikk, i tillegg til hjerne/ryggrad. Styr unna.

Mvh,

Dyrlege

Anonymous poster hash: 5a9f7...0b4

Som dyrelege var det et virkelig dårlig utsagn. ALLE, raser har sine svakheter rent genetisk og gode oppdrettere bruker masse kraft og energi på å ikke avle på dårlige gener. Cavaliere har ofte en hjerteproblematikk, men det går fint å forebygge med mosjon og diett. Cavaliere har lett for å legge på seg og en overvektig cavaliere får kanskje lettere hjerteproblemer en andre.

Å si at man skall styre unna en rase fordi det finnes useriøse oppdrettere blir feil. Men man må bruke tid å finne gode seriøse oppdrettere og styrke rasen isteden.

Alle raser har sine svakheter, ja, men at Cavalier King Charles Spaniel er hardt plaget av hjerteproblematikk som du faktisk slett ikke nødvendigvis kan forebygge med mosjon og diett, er velkjent. Les litt om endocardiosis. Det er en sykdom som rammer hjerteklaffene og fører til hjertesvikt. Klart at overvekt gjør hjertesvikt verre, men det er ikke overvekt som er årsaken til sykdommen. Du kan også lese litt om hvilke retningslinjer raseklubben stiller til testing av hjertene til avlshunder, og stille deg selv noen spørsmål til hvorfor de er slik? http://www.cavalierklubben.no/avlsretningslinjer.html

Cavalier er utrolig søte hunder. Flott gemytt, perfekt størrelse (synes jeg). Nydelige hunder. Jeg skulle gjerne hatt en selv, men jeg ville aldri kjøpt meg en valp av en rase som har så store helseproblemer. Noen raser har større helseproblemer enn andre, og jeg tror de fleste dyrleger vil være enige med meg i at Cavalier er en av rasene som havner i den første kategorien.

Hilsen dyrlegen igjen.

Du som er dyrelege, hva synes du om leonberger?

Anonymous poster hash: 1d8a6...ade

Skrevet

Jeg har, etter å ha hatt stor hund bestandig (ska fortsatt ha stor igjen, ) MEN har nå en blanding av shi tzhu og malteser. Jeg var livredd små hunder Mtp bjeffing og mas, men roligere og herligste gutt skal du lete LENGE etter! Han røyter ikke, må klippes. De har få sykdommer , elsker turer, elsker også å bare sove og kose seg hjemme.

Fått MAsse Skryt av han! Han er også bestevenn med min undulat! Tålmodig med barna og alt!

Anonymous poster hash: b247c...eca

post-42-959787_thumb.jpg

Skrevet

Jeg har, etter å ha hatt stor hund bestandig (ska fortsatt ha stor igjen, ) MEN har nå en blanding av shi tzhu og malteser. Jeg var livredd små hunder Mtp bjeffing og mas, men roligere og herligste gutt skal du lete LENGE etter! Han røyter ikke, må klippes. De har få sykdommer , elsker turer, elsker også å bare sove og kose seg hjemme.

Fått MAsse Skryt av han! Han er også bestevenn med min undulat! Tålmodig med barna og alt!

Ps, han er 6 Mnd ..... Hihi og verdens snilleste

post-42-103238_thumb.jpg

Skrevet

De er fantastiske hunder, men de har dessverre utrolig dårlig helse. Veldig mye hjerteproblematikk, i tillegg til hjerne/ryggrad. Styr unna.

Mvh,

Dyrlege

Som dyrelege var det et virkelig dårlig utsagn. ALLE, raser har sine svakheter rent genetisk og gode oppdrettere bruker masse kraft og energi på å ikke avle på dårlige gener. Cavaliere har ofte en hjerteproblematikk, men det går fint å forebygge med mosjon og diett. Cavaliere har lett for å legge på seg og en overvektig cavaliere får kanskje lettere hjerteproblemer en andre.

Å si at man skall styre unna en rase fordi det finnes useriøse oppdrettere blir feil. Men man må bruke tid å finne gode seriøse oppdrettere og styrke rasen isteden.

Alle raser har sine svakheter, ja, men at Cavalier King Charles Spaniel er hardt plaget av hjerteproblematikk som du faktisk slett ikke nødvendigvis kan forebygge med mosjon og diett, er velkjent. Les litt om endocardiosis. Det er en sykdom som rammer hjerteklaffene og fører til hjertesvikt. Klart at overvekt gjør hjertesvikt verre, men det er ikke overvekt som er årsaken til sykdommen. Du kan også lese litt om hvilke retningslinjer raseklubben stiller til testing av hjertene til avlshunder, og stille deg selv noen spørsmål til hvorfor de er slik? http://www.cavalierklubben.no/avlsretningslinjer.html

Cavalier er utrolig søte hunder. Flott gemytt, perfekt størrelse (synes jeg). Nydelige hunder. Jeg skulle gjerne hatt en selv, men jeg ville aldri kjøpt meg en valp av en rase som har så store helseproblemer. Noen raser har større helseproblemer enn andre, og jeg tror de fleste dyrleger vil være enige med meg i at Cavalier er en av rasene som havner i den første kategorien.

Hilsen dyrlegen igjen.

Du som er dyrelege, hva synes du om leonberger?

Anonymous poster hash: 1d8a6...ade

Som Cavalier, det er en rase jeg virkelig liker, jeg har møtt mange flotte Leonbergere. Men som andre raser av den størrelsen har den endel utfordringer med bl.a. ledd (hofter, albuer o.l.).  Hunder av så store raser blir som regel ikke så gamle. Jeg ville personlig ikke valgt en slik rase. Men såvidt jeg vet har den ikke helseproblemer i samme grad som Cavalier har. 

Jeg skulle ønske Cavalier hadde hatt helsa i orden, for da hadde det vært den perfekte hunderase (dette med "perfekt" er veldig subjektivt, selvsagt). 

Skrevet

Litt for spesielt interesserte, men, Whippet? :)

Anonymous poster hash: 16945...e34
Skrevet

Mops

Anonymous poster hash: c6d68...bde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...