Twintipp og himmelblå Skrevet 15. desember 2014 #1 Skrevet 15. desember 2014 I forhold til følgende kriterier: Må være forholdsvis liten Søt Familievennlig
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #2 Skrevet 15. desember 2014 Tøyhund Anonymous poster hash: 50a30...01b
Twintipp og himmelblå Skrevet 15. desember 2014 Forfatter #3 Skrevet 15. desember 2014 Tøyhund Anonymous poster hash: 50a30...01b Takk, men det hadde de visst fra før:(
DaenerysStorm Skrevet 15. desember 2014 #4 Skrevet 15. desember 2014 Må vel nesten skrive litt mer... Jeg vet om små og søte bikkjer med forskjellig aktivitetsnivå, pelsstell osv
Twintipp og himmelblå Skrevet 15. desember 2014 Forfatter #5 Skrevet 15. desember 2014 Vet bare at de er på utkikk etter en liten familiehund. Gjerne med pels, men helst røytefri da i tilfelle. De er en aktiv familie, men også glad i å slappe av. Full rulle i heimen der;)
Cat.68 Skrevet 15. desember 2014 #6 Skrevet 15. desember 2014 Cavalier King Charles Spaniel. Fantastiske barnevennlige familjehunder. Dem har vel et middels aktivitetsnivå. De elsker å være med på en laaaang gåtur, men setter like stor pris på en runde rundt huset. Det er rett og slett fantastiske hunder....
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #7 Skrevet 15. desember 2014 Griffon!! Anonymous poster hash: 89dab...356
Istid Skrevet 15. desember 2014 #8 Skrevet 15. desember 2014 Røytefri hund er der ikke mange av. Puddel og bichon frise som ikke "røyter", tror noen av individene røyter. Alle raser som er avlet frem som allergivennlige som heter noe med doo, eks cockerdoo, er 50 % puddel i dannelsen av rasen for å få puddelpelsen.
Fuglekassa Skrevet 15. desember 2014 #9 Skrevet 15. desember 2014 Staffordshire bullterrier, de røyter men det er så verdt det!
DaenerysStorm Skrevet 15. desember 2014 #10 Skrevet 15. desember 2014 Staffordshire bullterrier, de røyter men det er så verdt det! Noe sier meg at det her er en familie med litt for lite peil til å ha staff...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #11 Skrevet 15. desember 2014 Jack russel terrier Anonymous poster hash: db27f...3fa
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #12 Skrevet 15. desember 2014 Cockapoo! Jeg falt helt for de første gang jeg så de, og nå har vi to små gull. Har hatt flere hunderaser, men har aldri hatt bedre hunder. Fin størrelse, masse god og myk kosepels som ikke røyter.. Jeg anbefaler absolutt å se nærmere på disse hundene! Jeg vet om to oppdrettere i Norge. Anonymous poster hash: 82afc...0a8
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #13 Skrevet 15. desember 2014 Staffordshire bullterrier, de røyter men det er så verdt det! Noe sier meg at det her er en familie med litt for lite peil til å ha staff... De aller fleste som skaffer seg hund har lite peiling før de faktisk skaffer seg hund. De fleste gode oppdrettere sørger for at deres kjøpere har litt mer peiling før de faktisk får kjøpe Anonymous poster hash: 6acbd...84b
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #14 Skrevet 15. desember 2014 Cockapoo! Jeg falt helt for de første gang jeg så de, og nå har vi to små gull. Har hatt flere hunderaser, men har aldri hatt bedre hunder. Fin størrelse, masse god og myk kosepels som ikke røyter.. Jeg anbefaler absolutt å se nærmere på disse hundene! Jeg vet om to oppdrettere i Norge. Anonymous poster hash: 82afc...0a8 Det er ikke en rase, det er en blandingshund, og du burde skrevet "oppdrettere"... Anonymous poster hash: 5a9f7...0b4
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #15 Skrevet 15. desember 2014 Vet bare at de er på utkikk etter en liten familiehund. Gjerne med pels, men helst røytefri da i tilfelle. De er en aktiv familie, men også glad i å slappe av. Full rulle i heimen der;) Mellompuddel? Anonymous poster hash: 5a9f7...0b4
TMGL Skrevet 15. desember 2014 #16 Skrevet 15. desember 2014 Støtter forslaget om en cavalier. De er relativt enkle førstegangshunder. Men pass på at oppdretteren har alt på stell, da det kan være en del plager som følger rasen, spesielt om oppdretter ikke tenker på dette i avlsarbeidet sitt. Ellers er bichon frisé, havanais og shi tzu ganske allrighte små hunder. Dette er riktignok raser som trenger en del pelsstell, alternativt regelmessig klipp. Som førstegangshund vil jeg ikke anbefale hunder med mye vakt, jakt eller streif i seg - med mindre man er hundre prosent sikker på at man har tid til å følge opp hunden ekstremt godt de første årene, med kurs, sosialisering og aktivisering. Man må også tenke på hvordan plass man har inne og ute, og om man ønsker en hund med mye eller lite lyd. Et godt råd er å la utseende komme sist når man velger hund. Mitt beste tips er å velge hunderase basert på følgende kriterier: - Hva kan vi tilby hunden? (Tid, aktivitet, plass, oppfølging) - Hvilke egenskaper ser vi etter? - Hvilken størrelse vil vi ha? - Hannhund eller tispe? Når disse kriteriene er funnet ut av, bør man sitte igjen med en håndfull raser å velge mellom, og først da er det etter mitt syn ok å begynne å se på utseende. Å kontakte kennelklubben eller raseklubben er ikke dumt. Og absolutt IKKE velge hund basert på søthetsfaktor og pris. Alle valper er søte, og billig er oftest et tegn på at ikke alt er som det skal. Det er derimot ingenting i veien for å kjøpe en valp med en 'utstillingsdefekt' dersom man kun er ute etter en familiekompis - forutsatt at feilen ikke har noe å si for hundens helse.
Cat.68 Skrevet 15. desember 2014 #17 Skrevet 15. desember 2014 Cavalier King Charles Spaniel. Fantastiske barnevennlige familjehunder. Dem har vel et middels aktivitetsnivå. De elsker å være med på en laaaang gåtur, men setter like stor pris på en runde rundt huset. Det er rett og slett fantastiske hunder.... De er fantastiske hunder, men de har dessverre utrolig dårlig helse. Veldig mye hjerteproblematikk, i tillegg til hjerne/ryggrad. Styr unna. Mvh, Dyrlege Anonymous poster hash: 5a9f7...0b4 Som dyrelege var det et virkelig dårlig utsagn. ALLE, raser har sine svakheter rent genetisk og gode oppdrettere bruker masse kraft og energi på å ikke avle på dårlige gener. Cavaliere har ofte en hjerteproblematikk, men det går fint å forebygge med mosjon og diett. Cavaliere har lett for å legge på seg og en overvektig cavaliere får kanskje lettere hjerteproblemer en andre. Å si at man skall styre unna en rase fordi det finnes useriøse oppdrettere blir feil. Men man må bruke tid å finne gode seriøse oppdrettere og styrke rasen isteden.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #18 Skrevet 15. desember 2014 Cavalier King Charles Spaniel. Fantastiske barnevennlige familjehunder. Dem har vel et middels aktivitetsnivå. De elsker å være med på en laaaang gåtur, men setter like stor pris på en runde rundt huset. Det er rett og slett fantastiske hunder.... De er fantastiske hunder, men de har dessverre utrolig dårlig helse. Veldig mye hjerteproblematikk, i tillegg til hjerne/ryggrad. Styr unna. Mvh, Dyrlege Anonymous poster hash: 5a9f7...0b4 Som dyrelege var det et virkelig dårlig utsagn. ALLE, raser har sine svakheter rent genetisk og gode oppdrettere bruker masse kraft og energi på å ikke avle på dårlige gener. Cavaliere har ofte en hjerteproblematikk, men det går fint å forebygge med mosjon og diett. Cavaliere har lett for å legge på seg og en overvektig cavaliere får kanskje lettere hjerteproblemer en andre. Å si at man skall styre unna en rase fordi det finnes useriøse oppdrettere blir feil. Men man må bruke tid å finne gode seriøse oppdrettere og styrke rasen isteden. Alle raser har sine svakheter, ja, men at Cavalier King Charles Spaniel er hardt plaget av hjerteproblematikk som du faktisk slett ikke nødvendigvis kan forebygge med mosjon og diett, er velkjent. Les litt om endocardiosis. Det er en sykdom som rammer hjerteklaffene og fører til hjertesvikt. Klart at overvekt gjør hjertesvikt verre, men det er ikke overvekt som er årsaken til sykdommen. Du kan også lese litt om hvilke retningslinjer raseklubben stiller til testing av hjertene til avlshunder, og stille deg selv noen spørsmål til hvorfor de er slik? http://www.cavalierklubben.no/avlsretningslinjer.html Cavalier er utrolig søte hunder. Flott gemytt, perfekt størrelse (synes jeg). Nydelige hunder. Jeg skulle gjerne hatt en selv, men jeg ville aldri kjøpt meg en valp av en rase som har så store helseproblemer. Noen raser har større helseproblemer enn andre, og jeg tror de fleste dyrleger vil være enige med meg i at Cavalier er en av rasene som havner i den første kategorien. Hilsen dyrlegen igjen. Anonymous poster hash: 5a9f7...0b4
Dama på bygda Skrevet 15. desember 2014 #19 Skrevet 15. desember 2014 Problemet til cavalier er at den er meget populær, det ender i mye avl og useriøst oppdrettere som ikke tar hensyn til helse og egenskaper, bare utseende. Denne rasen har dårlig helse, veldig utbredt, så hjelper ikke skylde på noen få oppdrettere når hele raden er avlet ihel.
Dama på bygda Skrevet 15. desember 2014 #20 Skrevet 15. desember 2014 Men til det tråden handlet om: om disse folkene er seriøst på utkikk etter hund så setter de seg ned, finner noen raser de føler kan passe mtp kriterier de har, så kontakter de raseklubben. Man skal ikke se på hva hunden kan tilby deg, men hva du kan tilby hunden. ALLTID!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #21 Skrevet 15. desember 2014 Cavalier King Charles Spaniel. Fantastiske barnevennlige familjehunder. Dem har vel et middels aktivitetsnivå. De elsker å være med på en laaaang gåtur, men setter like stor pris på en runde rundt huset. Det er rett og slett fantastiske hunder.... Signerer denne. Ikke bjeffer dem noe særlig heller. Anonymous poster hash: 5299a...cab
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #22 Skrevet 15. desember 2014 Cocker spaniel Anonymous poster hash: b69b4...0f5
Papegøyeblomst Skrevet 15. desember 2014 #24 Skrevet 15. desember 2014 Griffon Petit Brabancon <3 https://www.google.no/?gfe_rd=cr&ei=BjyPVOXQDpSCiAbF3IDwAg#q=petit+brabancon
I scream for icecream! Skrevet 15. desember 2014 #25 Skrevet 15. desember 2014 Cockapoo! Jeg falt helt for de første gang jeg så de, og nå har vi to små gull. Har hatt flere hunderaser, men har aldri hatt bedre hunder. Fin størrelse, masse god og myk kosepels som ikke røyter.. Jeg anbefaler absolutt å se nærmere på disse hundene! Jeg vet om to oppdrettere i Norge. Anonymous poster hash: 82afc...0a8 Jeg vil gjerne ha navn på oppdretterne (eller "oppdretterne" som den andre anonyme mente vi burde kalle det, hehe.) Send meg gjerne en PM hvis du har lyst til å fortelle mer om hundene dine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå