Gå til innhold

Er han "foresatt"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal fylle ut skjema om foresatte til barnet men jeg er alene med barnet (far har samvær men bor ikke her).. Skal jeg sette opp ham som foresatt?

Anonymous poster hash: d6c35...95c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har delt foreldreansvar så må du. Siden han har samvær så synes jeg du skal.

Anonymous poster hash: c4881...28c

Skrevet

Okei så ved alle lapper hvor en må skrive under med foresatt/foresatte så må han signere og? Blir innmari tungvint da han bor flere timer unna

Anonymous poster hash: 4fbd1...413

Gjest Antarctica
Skrevet

Bare hvis det har praktisk betydning. Hvis dette er f eks barnehagens skjema, trenger du ikke skrive ham med mindre han kommer til å hente i bhg eller være i kontakt med dem.

Gjest Antarctica
Skrevet

(Noe annet hvis skjemaet er søknad om nytt pass el lign)

Skrevet

Okei tusen takk :)

Aner ikke om vi har "delt" foreldreansvar eller ikke heller -hvor finner jeg ut det?:)

Skrevet

Aner ikke om vi har "delt" foreldreansvar eller ikke heller -hvor finner jeg ut det?:)

Hvis dere bodde sammen da barnet ble født har dere det. Hvis ikke så måtte du ha skrevet under på om dere har det eller ikke. Om dere har det så må han skrive under på det meste, det er ikke et valg. Det gjelder feks hvis barnet skal ha pass, hvilken barnehage det skal gå i, osv.

Anonymous poster hash: c4881...28c

Skrevet

Okei så ved alle lapper hvor en må skrive under med foresatt/foresatte så må han signere og? Blir innmari tungvint da han bor flere timer unna

Tror at selvom det er to foresatte holder det med at den ene skriver under som oftest. Slik er det her ihvertfall.

Anonymous poster hash: b8f75...df3

Gjest Antarctica
Skrevet

Aner ikke om vi har "delt" foreldreansvar eller ikke heller -hvor finner jeg ut det?:)Anonymous poster hash: 4fbd1...413

Hvis dere bodde sammen da barnet ble født har dere det. Hvis ikke så måtte du ha skrevet under på om dere har det eller ikke. Om dere har det så må han skrive under på det meste, det er ikke et valg. Det gjelder feks hvis barnet skal ha pass, hvilken barnehage det skal gå i, osv.Anonymous poster hash: c4881...28c

Nei, man kan godt søke plass i barnehage uten hans underskrift hvis hun har hovedomsorgen. Barnehage/barnetilsyn er et valg hun selv tar og en avtale hun gjør på vegne av seg selv og barnet.

HI: jeg tror han må ha skrevet under på et skjema om delt foreldreansvar for at han skal ha det. Jeg bodde sammen med barnefar da jeg fikk nr 3, men siden jordmor glemte å gi ham skjemaet, skrev han ikke under før fødsel. Da måtte vi på folkeregisteret etterpå for å få det registrert. Og det selv om vi allerede hadde barn sammen som vi hadde delt foreldreansvar på. Det holder ikke å bare bo sammen.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har aldri bodd med ham men jeg vet det var noen papirer han skrev under på på sykehuset men jeg var helt dopa med morfin etter KS så husker ikke hva det var .

OM han har delt ansvar så må han signere på og kan nekte meg å flytte med barnet selvom jeg har hovedomsorg? Isåfall er dette rimelig tungvint og jeg føler ikke har skal ha rett til å bestemme over det, men jeg får vel ikke gjort noe med det hvis det har blitt sånn..

HI

Skrevet

På slike ting er det nok at den ene med foreldreansvar, den som har hovedomsorgen og kan bestemme ting i hverdagen, signerer. Det er kun ved de store tingene ( pass, navnebytte, religion etc) at begge må signere.

Så nei, far må ikke signere på alt av papirer. Det kan du gjøre alene.

Anonymous poster hash: 51867...53e

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har aldri bodd med ham men jeg vet det var noen papirer han skrev under på på sykehuset men jeg var helt dopa med morfin etter KS så husker ikke hva det var .

OM han har delt ansvar så må han signere på og kan nekte meg å flytte med barnet selvom jeg har hovedomsorg? Isåfall er dette rimelig tungvint og jeg føler ikke har skal ha rett til å bestemme over det, men jeg får vel ikke gjort noe med det hvis det har blitt sånn..

HIAnonymous poster hash: 4fbd1...413

Den med hovedomsorgen kan flytte innenfor norges grenser uten at far må samtykke. Du har 6 ukers varslingsplikt ved flytting.

Jeg har tidligere jobbet på familievernkontor så dette kan jeg

Anonymous poster hash: 51867...53e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...