Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #1 Skrevet 15. desember 2014 Vi har gjort det slutt, eier hus og har kjøpt alt sammens. Jeg velger å flytte ut, mannen sitter igjen med huset. Jeg vil ikke ta med meg møbler, da jeg føler det er best for barna at det står som det er. Men jeg må kjøpe nye møbler. Kan jeg be eksen betale meg for de møblene jeg skulle ha tatt med meg, slik at jeg kan kjøpe nye? Og slikt som det som vi har til barna som må kjøpes nytt av slikt som stellebord, spisestoler (tripptrapp), senger, osv, hvordan gjør dette på best mulig måte økonomisk? Ikke rett at jeg skal betale alt alene heller? Anonymous poster hash: b5b71...d6e
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #2 Skrevet 15. desember 2014 Er nok ikke sånn det funker. Han skal ikke betale deg hvis du ikke velger å ta med det som er ditt eller femti prosent av innbo som er vanlig. Med mindre dere lager en privat avtale om det da. Anonymous poster hash: 5d6a1...be6
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #3 Skrevet 15. desember 2014 Da skjønne jeg at det er dumt å være snill her. Så det gjelder å passe på å ta 50% av alt skjønner jeg? Anonymous poster hash: b5b71...d6e
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #4 Skrevet 15. desember 2014 Han skal vel betale deg ut av huset? Da har du vel litt penger å bruke på sånt?Jeg gjorde en bommert når jeg flytta ut, og gikk med på en privat avtale og da betalte han meg 40.000. Mange mente det var utrolig mye penger, men det var ikke mer enn til halvparten av hva jeg faktisk trengte.Du bør nok høre med han om han er villig til å betale deg for halvparten. Om du tar med deg sofa og seng (som et eksempel) så må jo han likevel kjøpe nytt... Kanskje enklere om han betaler deg? Anonymous poster hash: 9aacc...4b7
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #5 Skrevet 15. desember 2014 Dere kan jo godt gjøre en avrtale om at han betaler deg en sum som dere blir enige om for din del av møblene, men du kan ikke kreve at han betaler for møbler du ikke vil ha. Du kan for eksempel ikke kreve at han betaler halvparten av de nye møblene du vil ha mens han beholder de gamle, men det kan være han vil synes det er en avtale at han får beholde alt av inbo mot at han betaler for eksempel 1/3 av utgiftene du har til fornuftig prisede møbler. Anonymous poster hash: c3524...f2c
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #6 Skrevet 15. desember 2014 Han skal vel betale deg ut av huset? Da har du vel litt penger å bruke på sånt? Jeg gjorde en bommert når jeg flytta ut, og gikk med på en privat avtale og da betalte han meg 40.000. Mange mente det var utrolig mye penger, men det var ikke mer enn til halvparten av hva jeg faktisk trengte. Du bør nok høre med han om han er villig til å betale deg for halvparten. Om du tar med deg sofa og seng (som et eksempel) så må jo han likevel kjøpe nytt... Kanskje enklere om han betaler deg? Anonymous poster hash: 9aacc...4b7 Ja, det er slik jeg tenker også. Ting jeg tenkte å ikke ta med meg som jeg lett kunne gjort er: -sofa -bord -tv bord - tv - div skap (i stuen og spisestuen) - store stoler (i stuen) - spisebord og stoler - kjøleskap - mikro - oppvaskmaskin - vaskemaskin - tørketrommel - dobbelseng - seng til barn - tripptrapp stoler - stellekommoder - sovesofa - gjesteseng - +++ eksempel? Dette er møbler og hvitevarer for ca. 170 000 Så det er veldig viktig å tenke nøye gjennom hvordan vi skal gjøre det. Tenker derfor det er greit å høre hvordan andre har løst dette. HI Anonymous poster hash: b5b71...d6e
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #7 Skrevet 15. desember 2014 Ting jeg tenkte å ikke ta med meg som jeg lett kunne gjort er: -sofa -bord -tv bord - tv - div skap (i stuen og spisestuen) - store stoler (i stuen) - spisebord og stoler - kjøleskap - mikro - oppvaskmaskin - vaskemaskin - tørketrommel - dobbelseng - seng til barn - tripptrapp stoler - stellekommoder - sovesofa - gjesteseng - +++ eksempel? Dette er møbler og hvitevarer for ca. 170 000 Dere synes kanskje det høres drøyt mye ut, men det er tilfelle. Vi handlet alt nytt og valgte fra øverste hylle på alt av dette da vi flyttet inn i nytt hus for tre år siden. hvordan kan man løse dette da? Anonymous poster hash: b5b71...d6e
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #8 Skrevet 15. desember 2014 Noen jeg kjenner gjorde det sånn at hun ikke tok med seg noe, også spleiset de 50/50 på møbler til hennes nye leilighet. Hun flyttet til en leilighet som var mye mindre enn huset de bodde i sammen, og de kjøpte bare det nødvendigste og på rimelige butikker. Så hun fikk jo mindre møbler enn det han beholdt, men så var de jo nye. Men sånt forutsetter jo at begge er enige. Ellers er vel det greieste å ta med seg halvparten. Anonymous poster hash: 1080b...080
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #9 Skrevet 15. desember 2014 Akkurat hvitevarer er det vel nye regler på, mener det kom en ny lov på dette i 2012 eller noe sånt, de følger huset. Så taksten dere får på huset som han skal betale deg ut etter dekker også hvitevarene, de skal stå i huset. Man har ikke lenger lov til å ta med seg hvitevarene når man selger et hus, da skal det være spesielt avtalt. Anonymous poster hash: 31911...8bb
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #10 Skrevet 15. desember 2014 Han skal vel betale deg ut av huset? Da har du vel litt penger å bruke på sånt? Jeg gjorde en bommert når jeg flytta ut, og gikk med på en privat avtale og da betalte han meg 40.000. Mange mente det var utrolig mye penger, men det var ikke mer enn til halvparten av hva jeg faktisk trengte. Du bør nok høre med han om han er villig til å betale deg for halvparten. Om du tar med deg sofa og seng (som et eksempel) så må jo han likevel kjøpe nytt... Kanskje enklere om han betaler deg? Anonymous poster hash: 9aacc...4b7 Ja, det er slik jeg tenker også. Ting jeg tenkte å ikke ta med meg som jeg lett kunne gjort er: -sofa -bord -tv bord - tv - div skap (i stuen og spisestuen) - store stoler (i stuen) - spisebord og stoler - kjøleskap - mikro - oppvaskmaskin - vaskemaskin - tørketrommel - dobbelseng - seng til barn - tripptrapp stoler - stellekommoder - sovesofa - gjesteseng - +++ eksempel? Dette er møbler og hvitevarer for ca. 170 000 Så det er veldig viktig å tenke nøye gjennom hvordan vi skal gjøre det. Tenker derfor det er greit å høre hvordan andre har løst dette. HI Anonymous poster hash: b5b71...d6e Men du kan jo ikke ta med deg alt av hvitevarer, både stuebord, sofa, kjøkkenbordet osv. Han skal jo ha feks halvparten av møblene. Dessuten er det jo endel m ting som følger huset når man selger det feks innebygde hvitevarer og lamper så dette skal jo uansett følge huset og i prisen på det. Jeg hadde aldri betalt 170.000 til xen for at han skulle få nye møbler. Jeg ville sagt at han fikk ta halvparten så hadde jeg fornyet meg litt selv. Kanskje han vil ha litt forandring i huset når du forsvinner? Ofte er det damer som kjøper mest møbler, kanskje han vil heller kjøpe noen helt andre typer? Har du snakket med han eller er det DU som synes det er best at barna fårha det slik det er i huset? Anonymous poster hash: 39dfd...f9a
Gjest Antarctica Skrevet 15. desember 2014 #11 Skrevet 15. desember 2014 Det koster mye mer å kjøpe nytt, og hvis han bare skal betale deg ut, er det verdien på eksisterende møbler det tas utgangspunkt i. De er jo allerede brukt, og du kan ikke forlange at han skal betale deg som om de var nye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå