Gå til innhold

Trenger råd i forbindelse med ny samværsavtale (reiseutgifter)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begynt med en tre måneders samværsavtale, og så skal vi lage en ny nå i januar. Jeg bor på et sted i Østfold sammen med barna, og min X har valgt å flytte til Vestfold. I forrige avtale skrev jeg under på hans forslag om at jeg leverer i Horten fredager, og at jeg henter barna i Moss søndager. Dvs han har barna annen hver helg.

Mitt problem er at jeg ikke har lappen ennå (jobber med saken) og derfor er avhengig av offentlig transport. Som følge av at jeg bor landlig, så betyr dette at jeg bruker 6 timer med buss og båt fram og tilbake på fredagene, og 6-8 timer på søndager. Søndagene må jeg gå i to timer til nærmeste togstasjon, da det ikke går busser på søndager. Jeg har tilbudt meg å betale far for å bringe dem helt hjem søndager, men det passet ikke for han.

Så  når avtalen skal fornyes i januar, så tenker jeg at dette må endres. Selvsagt er det ikke hans problem at jeg ikke ha lappen eller bil, men jeg føler ikke at jeg skal belastes at han har valgt å flytte langt unna. Han mener at utgiftene må deles, men må de det? Jeg tenker at om han hadde valgt å flytte til Tromsø, skulle jeg da måtte betale halvparten av utgiftene med fly annen hver helg? Det er noe urettferdig over dette å belastes for fars valg om flytting.

Jeg ønsker å gå for at jeg kan levere de på Moss fredager, men ikke Horten, slik at jeg slipper å vente i Moss i to timer før buss hjem går, og jeg mener at han skal levere ungene søndagene. Bilen han har er 50% min og jeg har betalt halvparten av utgifter på den i år, så jeg føler dette ble helt feil. Jeg tenker at ihvertfall til jeg har fått førerkort og bil, så må det bli slik at han leverer de helt hjem på søndagene.

Hvordan er det med andre her inne som er skilt og der den andre parten har flyttet langt? Betaler dere 50% av reiseutgiftene når ungene har samvær med den andre parten?

Anonymous poster hash: 89bab...b45
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved gjennomføring av samvær, hvor foreldrene bor langt fra hverandre, er utgangspunktet at reisekostnadene skal deles forholdsmessig utfra foreldrenes inntekter, dersom det er lengre reisevei mellom stedene hvor foreldrene bor. Retten kan fastsette en annen fordeling, dersom særlige grunner taler for det En sak om reisekostnader kan reises for domstolene, eller for Fylkesmannen dersom barnet er over 15 år.

Begrunnelsen for regelen er at samvær etter barneloven § 42 er en rett og et gode som barnet har krav på, og da skal begge foreldre være med å betale for at barnet har samvær. Justiskomiteen bemerket i Innst.O.nr.23 (1988-1989)) at det er uheldig dersom store reiseutgifter i denne sammenheng blir en vesentlig hindring for et regelmessig samvær. Et annet moment er at ved flytting er det rimelig at den med daglig omsorg er med på å dekke de ekstrautgifter samværet medfører på grunn av forlenget reiseveg.

Bestemmelsen er regulert i barneloven § 44, der Fylkesmannen eller departementets vedtak er gitt tvangskraft som tvangsgrunnlag:

"Reisekostnadane ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande. Fylkesmannen eller departementet sitt vedtak er tvangsgrunnlag for utlegg".

utgiftene deles 50/50 hvis reisen ikke blir definert som "lang".

Anonymous poster hash: 067a3...a9c

Gjest Antarctica
Skrevet

Be om at han kjører begge veier, og spleis på drivstoffutgiftene. Barnet/barna må jo bli helt utslitte hvis de skal reise 6 timer i strekk.

Skrevet

Ved gjennomføring av samvær, hvor foreldrene bor langt fra hverandre, er utgangspunktet at reisekostnadene skal deles forholdsmessig utfra foreldrenes inntekter, dersom det er lengre reisevei mellom stedene hvor foreldrene bor. Retten kan fastsette en annen fordeling, dersom særlige grunner taler for det En sak om reisekostnader kan reises for domstolene, eller for Fylkesmannen dersom barnet er over 15 år.

Begrunnelsen for regelen er at samvær etter barneloven § 42 er en rett og et gode som barnet har krav på, og da skal begge foreldre være med å betale for at barnet har samvær. Justiskomiteen bemerket i Innst.O.nr.23 (1988-1989)) at det er uheldig dersom store reiseutgifter i denne sammenheng blir en vesentlig hindring for et regelmessig samvær. Et annet moment er at ved flytting er det rimelig at den med daglig omsorg er med på å dekke de ekstrautgifter samværet medfører på grunn av forlenget reiseveg.

Bestemmelsen er regulert i barneloven § 44, der Fylkesmannen eller departementets vedtak er gitt tvangskraft som tvangsgrunnlag:

"Reisekostnadane ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande. Fylkesmannen eller departementet sitt vedtak er tvangsgrunnlag for utlegg".

utgiftene deles 50/50 hvis reisen ikke blir definert som "lang".

Anonymous poster hash: 067a3...a9c

Vi er ikke helt på domstolnivå, vi gjør avtale på Familievernkontoret, så dette ble litt voldsomt tenker jeg. Men 50/50 høres forsåvidt ok ut siden jeg har mer kostnader enn han.

Skrevet

Be om at han kjører begge veier, og spleis på drivstoffutgiftene. Barnet/barna må jo bli helt utslitte hvis de skal reise 6 timer i strekk.

Ja, 6 timer er min reiserute, barna har halve denne (jeg reiser tilbake alene), men det er forsåvidt et godt argument jeg kan ta fram, at ungene blir slitne av denne reisingen. De ser ikke akkurat fram til de fredagene, for å si det slik. Synes også det å spleise på drivstoffutgiftene er en bedre løsning enn at jeg skal busse og toge med dem fram og tilbake.

Skrevet

Det er faktisk samværforelders jobb å hente og levere unger ved samvær. Om du har lyst å hjelpe han er det helt opp til deg.

Utgifter ved frakt til og fra samvær deler % vis ut fra inntekt.

Anonymous poster hash: 2a0aa...cc7
Skrevet

Det er faktisk samværforelders jobb å hente og levere unger ved samvær. Om du har lyst å hjelpe han er det helt opp til deg.

Takk, greit å vite. Er ny i alt dette.

Skrevet

Enig med anonym her. Det er faktisk samværsforeldren sin oppgave å levere og hente. Om du er snill og tar halvparten er jo greit. Kostnadene skal deles etter inntekt. Men det praktiske er faktisk fars jobb.

Så jeg hadde sagt at far får ta det praktiske og så deler dere utgifter

Anonymous poster hash: 6ce6b...645

Skrevet

Enig med anonym her. Det er faktisk samværsforeldren sin oppgave å levere og hente. Om du er snill og tar halvparten er jo greit. Kostnadene skal deles etter inntekt. Men det praktiske er faktisk fars jobb.

Så jeg hadde sagt at far får ta det praktiske og så deler dere utgifter

Anonymous poster hash: 6ce6b...645

Takk for info og råd, jeg skal ta dette med meg når jeg skal lage ny avtale nå i januar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...