Gå til innhold

To tette ks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om noen hadde hatt to tette barn etter KS og hvordan det var? Nå er jeg 3,5 mnd på vei og småtten er 10 mnd. Måtte ta KS med henne fordi hun lå i seteleie og jeg hadde litt smalt bekken. Noen som vet om det vil være problem å få KS med neste og? Er så redd for å måtte begynne en fødsel og så ende opp med hastekeisersnitt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil du ikke heller prøve på normal fødsel da? Du får bare denne ene muligheten. Tar du ks igjen får du aldri føde vaginalt.

Jeg har hatt begge deler, men ikke tett som du får nå.

Jeg ville snakket med helspersonell om dette. Antagelig får du ikke setebaby igjen og kan dermed føde vaginalt. Tro meg, har du muligheten til det så velg å prøv. Vaginal fødsel er fantastisk i forhold til ks.

Men selvfølgelig det er opp til deg og sykehuset du sogner til. Lykke til.

Anonymous poster hash: d47a6...16f
Skrevet

er 17mnd mellom mine, begge tatt med ks, planlagt ks første gang, haste med nr 2. ble haste fordi riene startet i uke 34 og hjertelyden var veldig svak, om jeg hadde gått nærmere termin ville det vært planalgt ks - av helt andre grunner .

så på sykehuset jeg sogner til var det ikke noe problem og få to planlagte ks så tett etter hverandre. legene hadde da gått igjennom hele journalen min og fattet vedtak om at det var det beste i min situasjon.

Anonymous poster hash: 0f815...83f
Skrevet

To hastekeisersnitt med 13 måneders mellomrom. Ingen problemer:-)

Anonymous poster hash: 5f092...6da

Skrevet

er 17mnd mellom mine, begge tatt med ks, planlagt ks første gang, haste med nr 2. ble haste fordi riene startet i uke 34 og hjertelyden var veldig svak, om jeg hadde gått nærmere termin ville det vært planalgt ks - av helt andre grunner .

så på sykehuset jeg sogner til var det ikke noe problem og få to planlagte ks så tett etter hverandre. legene hadde da gått igjennom hele journalen min og fattet vedtak om at det var det beste i min situasjon.

Jeg bare lurer på hvilke årsaker som gjør at du fikk vedtak om det? Hvis du vil fortelle :-)

Anonymous poster hash: 5c570...17b

Skrevet

Har du medisinske indikasjoner på at du bør ha keisersnitt, så ordner de jo det. Ingen som kan si at "nei det er for tidlig, du får holde igjen litt til". 

Hva komplikasjoner angår så anbefaler de vel to års ventetid minimum mellom ks, men det vil ikke si at det ikke trenger å gå kjempefint om det blir kortere tid. Snakk med jordmor og leger på sykehuset! Det er de som sitter med ekspertisen, og som også kan uttale seg spesifikt om din situasjon :) 

Anonymous poster hash: aaa48...b79
Skrevet

Har hatt to ks med 12 mnd mellomrom. Ingen problemer etterpå, såret har grodd fint og inge smerter etter den første uka. Neste fødsel blir automatisk keisersnitt da. Får ikke føde vaginalt etter to ks.

Men det er ikke noe problem å ha så tette ks som jeg har hatt, så det kommer til å gå helt fint for deg også ;)

Anonymous poster hash: ceefb...0e2

Skrevet

Har hatt to ks med 12 mnd mellomrom. Ingen problemer etterpå, såret har grodd fint og inge smerter etter den første uka. Neste fødsel blir automatisk keisersnitt da. Får ikke føde vaginalt etter to ks.

Men det er ikke noe problem å ha så tette ks som jeg har hatt, så det kommer til å gå helt fint for deg også ;)

På Haukeland får du faktisk lov til det gitt.

Anonymous poster hash: bc0f2...47b

Skrevet

Åh? Jøss.. St.Olavs sa nei gitt. De sa også at neste svangerskap må bli det siste, siden man ikke kan ha flere enn 3 ks. Nå skal jeg sikkert ikke ha flere enn neste men man kan jo være uheldig og bli gravid også, sånt skjer jo... hmm..

Skrevet

Men det er ikke noe problem å ha så tette ks som jeg har hatt, så det kommer til å gå helt fint for deg også ;)Anonymous poster hash: ceefb...0e2

På Haukeland får du faktisk lov til det gitt. Anonymous poster hash: bc0f2...47b

På Haukeland skal man føde vaginalt for enhver pris. Koste hva det koste vil.

Anonymous poster hash: 1d514...e0c

Skrevet

Åh? Jøss.. St.Olavs sa nei gitt. De sa også at neste svangerskap må bli det siste, siden man ikke kan ha flere enn 3 ks. Nå skal jeg sikkert ikke ha flere enn neste men man kan jo være uheldig og bli gravid også, sånt skjer jo... hmm..

Hva gjør de dersom du likevel blir gravid for fjerde gang? Tvinger deg til abort?

Vet dessuten om en som hadde 4 keisersnitt (2 tette, noen års pause, så 2 tette igjen). Gikk fint med henne.

Anonymous poster hash: 77a72...d20

Skrevet

Kanskje greit å sterilisere seg når du tar keisersnittet. Siden du ikke skal ha flere. 

Anonymous poster hash: 6b859...29f

Skrevet

Men det er ikke noe problem å ha så tette ks som jeg har hatt, så det kommer til å gå helt fint for deg også ;)Anonymous poster hash: ceefb...0e2

På Haukeland får du faktisk lov til det gitt. Anonymous poster hash: bc0f2...47b

Åh? Jøss.. St.Olavs sa nei gitt. De sa også at neste svangerskap må bli det siste, siden man ikke kan ha flere enn 3 ks. Nå skal jeg sikkert ikke ha flere enn neste men man kan jo være uheldig og bli gravid også, sånt skjer jo... hmm..Anonymous poster hash: ceefb...0e2

Når de tar neste snitt på deg vil legen se om livmoren din kan tåle en graviditet til. Noen tåler mange keisersnitt, noen få. Du vil nok få beskjed i klartekst hvis de mener at kroppen din ikke vil tåle en graviditet til:)

Skrevet

Åh? Jøss.. St.Olavs sa nei gitt. De sa også at neste svangerskap må bli det siste, siden man ikke kan ha flere enn 3 ks. Nå skal jeg sikkert ikke ha flere enn neste men man kan jo være uheldig og bli gravid også, sånt skjer jo... hmm..Anonymous poster hash: ceefb...0e2
Når de tar neste snitt på deg vil legen se om livmoren din kan tåle en graviditet til. Noen tåler mange keisersnitt, noen få. Du vil nok få beskjed i klartekst hvis de mener at kroppen din ikke vil tåle en graviditet til:)

Har vært borti ei som tok 7 ks. Ingen komplikasjoner.

Skrevet

Lurte på om noen hadde hatt to tette barn etter KS og hvordan det var? Nå er jeg 3,5 mnd på vei og småtten er 10 mnd. Måtte ta KS med henne fordi hun lå i seteleie og jeg hadde litt smalt bekken. Noen som vet om det vil være problem å få KS med neste og? Er så redd for å måtte begynne en fødsel og så ende opp med hastekeisersnitt....

Hvis nestemann ikke ligger i seteleie, og det ikke er andre forhold som taler for keisersnitt, vil de i utgangspunktet ønske at du føder vaginalt. Hvis årsaken til det første keisersnittet (seteleie) ikke er der i neste svangerskap, vil du ikke ha vesentlig høyere risiko for hastekeisersnitt enn en gjennomsnittlig førstegangsfødende. De vil passe ekstra på under fødselen siden du har et arr i livmor, men det pleier å være helt uproblematisk. Det er veldig sjelden at man opplever livmorruptur i ks-arr underfødsel. Jeg skjønner du er redd for et akutt ks, jeg har hatt det selv. Men et planlagt keisersnitt er et stort inngrep, og man tar ikke keisersnitt på alle førstegangsfødende fordi de ellers kanskje må ta akutt keisersnitt. Det sier seg selv. 

Jeg foreslår at du tar en prat med en gynekolog på sykehuset om dette. Da vil du sannsynligvis bli beroliget. Det skal mye til at man har så dårlige bekkenmål at man ikke kan føde et normalstort barn i hodeleie (jeg er tilfeldigvis en av disse, og fikk derfor planlagt ks med #2). Du kan ha for dårlige bekkenmål til å føde i sete og likevel helt fint kunne føde i hodeleie.  

Det opprinnelige spørsmålet ditt: Jeg fikk i utgangspunktet høre fra gyn etter mitt første ks at de anbefalte å la det gå ett år før man ble gravid igjen, for at arret skulle bli så sterkt som mulig. Men jeg har hørt fra andre sykehus at folk har fått høre både 4 mnd og 18 mnd. 

Anonymous poster hash: 12298...4f9

Skrevet

Det er flere sykehus som har åpnet for en individuell vurdering av dette, ikke bare Haukeland. Kvinner som har tatt to keisersnitt og som sterkt ønsker å forsøke vaginal fødsel kan få lov til det, og etter et ks nummer tre kan man få fortalt at livmor kan tåle et eller flere keisersnitt til. Eller ikke. Noen tåler ikke mer enn to keisersnitt. 

Anonymous poster hash: 12298...4f9

Skrevet

Hei Hei!

Jeg har 14,5 måneder mellom mine KS fødsler. Det gikk veldig greit. Så vidt jeg har forstått det, er det liten risiko for komplikasjoner i svangerskapet men det kan hende komplikasjoner hvis fødselen starter. Det KAN hende men det må ikke bety at det skal skje. I hvertfall i mitt tilfellet ble vi henvist tidligere på sykehuset, KS ble satt tidlig slik at jeg kunne forholde meg til dato og den ble satt to uker før termin. Alt gikk greit og jeg har veldig god opplevelse, mye bedre enn første gang. Andre gangen visste jeg hva jeg gikk til, hadde dato forholdsvis tidlig, ble godt ivaretatt. Jeg tok også hensyn til svangerskapet, hvilte mer effektivt, mannen tok tak tidligere med førstemann.

Skrevet

Jeg bare lurer på hvilke årsaker som gjør at du fikk vedtak om det? Hvis du vil fortelle :-)

Anonymous poster hash: 5c570...17b

Vet ikke om jeg vil skrive så inngående her på dib, har erfaring med at folk dessverre ikke er så forståelsesfulle på diagnoser man ikke kan se med det blotte øyet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...