Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #1 Skrevet 14. desember 2014 Har ei på 13 mnd. Hun babler mye babyspråk, men de eneste ordene hun kan er ma-ma, ba-ba (pappa), nam og mæ (mer). Mamma maser sånt om hvor mye jeg og søskenene mine pratet på den tiden. Og spør meg om hun ikke kan si "se", "ja" osv. Er det vanlig da? Anonymous poster hash: 80f1d...c32
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #2 Skrevet 14. desember 2014 Ta det helt med ro! Det kommer.. Min gutt kunne og "bare" sei de orda du nevner når han var 1... Dessuten er barn veldig forskjellige. Skal tida nok få snakke nå er min gutt 2 år og 3 mnd og han snakker i ett sett Veldig kjekt!! Er ikke mange som prater når de kun er 1 år Anonymous poster hash: f8d68...5b7
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #3 Skrevet 14. desember 2014 Ta det helt med ro! Det kommer.. Min gutt kunne og "bare" sei de orda du nevner når han var 1... Dessuten er barn veldig forskjellige. Skal tida nok få snakke nå er min gutt 2 år og 3 mnd og han snakker i ett sett Veldig kjekt!! Er ikke mange som prater når de kun er 1 år Anonymous poster hash: f8d68...5b7 Nei jeg vet ikke 😜 Har tydeligvis vært "uheldig" med barselgruppa mi for der er jo alle superbabyer som gjør alt. Prøver å ikke sammenligne, men ikke lett når mamma maser i tillegg 😕 Anonymous poster hash: 356f6...bb4
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #4 Skrevet 14. desember 2014 Mine har vært veldig forskjellig. Har en som var ganske sen og fremdeles ganske uforståelig som 2-åring og ei som pratet i lange setninger som 2-åring. For de fleste så kommer det når det kommer. Tommelfingerregelen er at en 1-åring sier enkle ord, en 2-åring setter sammen to og to ord mens en 3-åring snakker i setninger, men det vil jo alltid være noen som trekker snittet opp og noen som trekker snittet ned. Barna i hver sin ende av skalaen er ikke unormale, de er bare variasjoner innenfor normalen. Lek med ord sammen med henne, barn elsker rim, regler og enkle barnesanger. Etterhvert tar hun etter og vips krøller hun tungen riktig i munnen og snakker som en foss Anonymous poster hash: fd471...093
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #5 Skrevet 14. desember 2014 På toårskontrollen på helsestasjon tester de hvordan barna ligger an språkmessig. Vi fikk et skjema hvor vi skulle krysse av og vi krysset nesten ikke av noen, syntes vi, men da vi kom på helsestasjon og sa at han snakker ikke noe særlig, telte hun over og kom til ca 25 ord og det var helt innenfor normalen Da andremann skulle på samme kontroll, krysset vi av alle ordene, bortsett fra et par som vi rett og slett ikke hadde kommet på å lære han og han var også innenfor normalen. Anonymous poster hash: 498b6...eb1
Håpet ble virkelighet! Skrevet 14. desember 2014 #6 Skrevet 14. desember 2014 Ikke stress m dette, høres helt normalt ut og babling er meget viktig for videre språk og ordlæring! Milepæler sier at barn 18-24 måneder skal ha 40-250 egne ord de bruker aktivt så normalskalaen er vid som du ser! Bare fortsett å bable og snakke med barnet, sett ord på det dere ser og gjør sammen og oppford etterhvert til å bruke ord til å uttrykke egne ønsker. Min eldste hadde ikke mange ord ved 2-års alderen mens nå 18 måneder senere har hun et meget godt språk, det løsner for de aller fleste!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #7 Skrevet 14. desember 2014 Har ei på 13 mnd. Hun babler mye babyspråk, men de eneste ordene hun kan er ma-ma, ba-ba (pappa), nam og mæ (mer). Mamma maser sånt om hvor mye jeg og søskenene mine pratet på den tiden. Og spør meg om hun ikke kan si "se", "ja" osv. Er det vanlig da? Anonymous poster hash: 80f1d...c32 Men gutt begynte i barnehagen rett før han var to år å han sa knapt 4-5 ord. Vi var på kontroll når han var 2.5 år å da kunne han omtrent alle ordene å snakke setninger med 4-5 ord. Så plutselig faller bare språket på plass Anonymous poster hash: 4c3b8...2d0
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #8 Skrevet 14. desember 2014 Har en gutt på samme alder, han sier heller ikke ja og nei etc, men han sier flere dyrelyder så når vi spør hva dyret sier, svarer han med lyden. Han prøver å si storesøster sitt navn, kjører traktor/bil og lager lyd. Smatter når vi spør om vi skal spise mat. Så kun lyder her altså, ingen ord foreløpig 😊 Ta det helt med ro og ikke bekymre deg, det kommer nok, men de gjør jo alt i eget tempo og det er store forskjeller. Det sies også at gutter er litt senere enn jentene. Her er det mange som spør om han kan gå nå, og det kan han ikke, og om han har slutter med puppen, kjenner jeg er litt lei av spørsmålene, men folk er ofte sånn at de spør for å ha noe å prate om også. Men skjønner at du kan synes det er vanskelig å møte andre sine forventninger. Anonymous poster hash: 78d27...92a
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #9 Skrevet 14. desember 2014 Nevøen min sa ikke et kløyva ord (annet enn mamma) før han var 3!! Men da skal jeg jaggu si d løsnet Anonymous poster hash: 78135...776
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå