Gå til innhold

Proteinurin, høyt blodtrykk - normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på legevakten i dag, siden jeg har følt meg veldig dårlig dei siste dagane. Fekk då påvist blodtrykk på 138/98 og +1 protein i urin. Legen jeg fekk, var fast bestemt på at det var heeeeelt normalt, men er det egentlig det? Tenker på svangerskapsforgiftning og slikt 

Anonymous poster hash: 51c2b...fd4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ikke såååå høyt. Jeg hadde 210/170 når jeg hadde svangerskapsforgiftning. I tillegg til protein og vann i kroppen.

Anonymous poster hash: b16d7...30a

Skrevet

Høres ikke normalt ut. Blodtrykket er altfor høyt, og høyt blodtrykk og protein i urinen er ingen god kombinasjon med tanke på svangerskapsforgiftning. Hadde tatt en telefon til fødeavdelingen.

Skrevet

Du bør ringe føden. Krev en sjekk.

Hilsen ei som fikk morkakeløsning av svangerskapsforgiftning...

Anonymous poster hash: c8bc7...f56

Skrevet

Høres ut som du ligger helt i grenseland. Systolisk bt opp til 140 regnes som normalt, og +1 i prot er ikke mye (kan fint være forurensning). Men ville ringt fastlegen i morgen så du følges opp. Jeg har hatt +2 i prot de to siste målingene, og bt-stigning fra 90 til 115. Blir derfor fulgt opp med bt-målinger.

Anonymous poster hash: dd917...a7d

Skrevet

Det er ikke normalt. Altså, det kan være det - men diagnostiske kriterier for preeklampsi er +1 på proteiner og 140/90 eller høyere blodtrykk, hvor undertrykket (90) er det viktigste.

Du har med andre ord svangerskapsforgiftning.

Denne kan være mild og holde seg stabil til termindato, sånn sett ikke noe problem. Den kan også forverre seg raskt og bli alvorlig. Avhengig av hvor lang på vei du er, kan det være aktuelt å gi deg blodtrykksdempende medikamenter.

Uansett: Du skal ringe Føden i kveld, fortelle om symptomene og blodtrykket, samt be om en sjekk der. Ta med urinprøve.

Anonymous poster hash: 4d703...dae
Skrevet

Du bør iallfall følges nøye opp. Som du forklarer så "tilfredsstiller" du kriteriene for preeklampsi, men blodtrykket skal være forhøyet over tid.

Nå vet ikke jeg hvor langt du har kommet, men anbefaler deg (og alle andre gravide) og ta direkte kontakt med føden eller jordmor ved sånn ting når du er gravid. Fastleger/legevakt har ikke alltid nok kunnskaper om svangerskap.

Anonymous poster hash: bf4e2...f42
Skrevet

Var på legevakten i dag, siden jeg har følt meg veldig dårlig dei siste dagane. Fekk då påvist blodtrykk på 138/98 og +1 protein i urin. Legen jeg fekk, var fast bestemt på at det var heeeeelt normalt, men er det egentlig det? Tenker på svangerskapsforgiftning og slikt

Anonymous poster hash: 51c2b...fd4

Jeg er høygravid med et myyye lavere blodtrykk enn det der, men jeg blir fulgt nøye opp grunnet litt protein i urinen, vobdt i hodet (trykk, lette smerter i mellomgulvet samt en blodprøve som var litt forhøyet. Så her er det kontroll 2 ganger i uka på sykehus samt ekstra jmkontroll. Rart at de var så raske med å avvise preklamsi :-( Jeg fikk også beskjed om å ikke stresse og hvile så mye dom mulig. Ble 100 prosent sykemeldt til permisjonen min starter.

Anonymous poster hash: b76fc...a72

Skrevet

Venninnen min ble sendt hjem fra legevakten med alvorlig svangerskapsforgiftning. Med alle de klassiske symptomene. Du kan ikke stole på disse legene på legevakten! Ring føden!

Dine resultater er forøvrig ikke normale, nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...