Gå til innhold

Gravid + Røyk = ikke bra

Anbefalte innlegg

Skrevet

... jeg er full klar over at røyking under svangerskap er overhodet ikke bra eller populært.

Men jeg er veldig stolt over meg selv som har kuttet ut fra 20 sigaretter dagen til 1-2 en sjeldent gang.

... og det er kunn hvis jeg blir veldig stresset, lei meg eller noe negativt skjer.

Men jeg får forsatt veldig dårlig samvittighet, sier unnskyld til barnet i magen (vet det ikke hjelper å si det)

Mitt spørsmål er:

Er 1-2 røyk en sjeldent gang like skadelig som 20 dagen som mange andre gjør?

Jeg prøver selvsagt å kutte ned de 2 sigarettene også.

Men til tider så vil bare kroppen og hodet ha det!

Vil streng talt ikke ha kjeft her nå, fordi jeg er full klar over at røyking er ikke bra under svangerskap.

Er forresten 21+1

Anonymous poster hash: 31860...986

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svært skadelig, ja.

Fullt så skadelig som ti ganger mengden, nei.

Anonymous poster hash: 82d64...675

Skrevet

Du burde se den filmen med moren som røyker mens de tar ultralyd, og hvordan den lille i magen reagerer på der. Kanskje lettere å slutte helt da.

Bra du vet at det er svært skadelig.

Men 2 er jo såklart bedre enn 20 hvis man skal sammenligne.

Anonymous poster hash: 74034...96a

Skrevet

Du burde se den filmen med moren som røyker mens de tar ultralyd, og hvordan den lille i magen reagerer på der. Kanskje lettere å slutte helt da.

Hva heter filmen? Link?

Skrevet

Hva heter filmen? Link?

Aner ikke, kan prøve å finne den. Ble vist den av noen jeg kjenner for noen år siden.

Gjest Antarctica
Skrevet

Lykke til med røykekutt. Du har gjort en formidabel forbedring, nå er det bare sjarmøretappen igjen!

Skrevet

Nei, du har vært flink. Faktisk er det leger som anbefaler gravide kvinner til å trappe ned før slutt framfor å slutte bom tvert pga. blodtrykket og de negative effektene der har mer å si for fosteret en å røyke én røyk om dagen f.eks. Det beste er jo selvsagt å slutte helt, og dit kommer du lettere ved å ha trappet ned så kraftig. Mange anti-røykere er nok sikkert etisk uenig i dette. Men det er ekstremt. Du har vært flink. Ta det til deg og prøv å motivere deg til videre nedtrapping mot totalt slutt. Du vil finne andre måter å håndtere stress på :)

Anonymous poster hash: a759e...af0
Skrevet

Lykke til med røykekutt. Du har gjort en formidabel forbedring, nå er det bare sjarmøretappen igjen!

Var det ironisk?

Skrevet

Nei, du har vært flink. Faktisk er det leger som anbefaler gravide kvinner til å trappe ned før slutt framfor å slutte bom tvert pga. blodtrykket og de negative effektene der har mer å si for fosteret en å røyke én røyk om dagen f.eks. Det beste er jo selvsagt å slutte helt, og dit kommer du lettere ved å ha trappet ned så kraftig. Mange anti-røykere er nok sikkert etisk uenig i dette. Men det er ekstremt. Du har vært flink. Ta det til deg og prøv å motivere deg til videre nedtrapping mot totalt slutt. Du vil finne andre måter å håndtere stress på :)

Takk for det :)

Jeg skal gjøre mitt beste å kutte helt 😃

Gjest Antarctica
Skrevet

Var det ironisk?Anonymous poster hash: 31860...986

Nei, å slutte med de 20 siggene er jo formidabelt, hvorfor skulle det være noen ironi i det?

Alle vet at det ikke er bra å røyke, men enkelte snakker jo som om barnet nærmest er dødsdømt om en dame kommer i kontakt med nikotin i svangerskapet. Det er jo ikke sant overhodet, og de fordømmende stemmene som alltid svarer "jaja, det er jo bedre, men det er ikke perfekt" - de bidrar ikke for å få folk videre. Jeg er sikker på at du en vakker dag erhelt røykfri, og babyen din har gode forutsetninger etter at du kutta ned så radikalt.

Skrevet

Jeg har røyka over 20 i 15 år, bråstoppet ved svangerskap. Det er en bitch å slutte, men gud for en deilig følelse når man er over kneika:) Jeg er i bedre fysisk form nå enn da jeg var 20. Eneste bakdelen er at alt lukter og smaker intenst. Ihvertfall nå i svangerskapet er det en bakdel. Blir vel en fordel når ungen er ute :D

Jeg unner deg den gode selvfølelsen du vil få ved å slutte. Det er ingenting å gi avkall på, det er bare ting å glede seg til!

Anonymous poster hash: a7189...c03
Skrevet

Nei, flink er du når du kutter helt! Selv snuste jeg 1 boks om dagen i 6 år før jeg ble gravid, da kuttet jeg snusen tvert! Og snus inneholder mye mer nikotin enn det røyk gjør,noe som gjør det vanskeligere å slutte! Ikke søren om min avhengighet skal gå ut over barnet i magen!er du stresset så finner du alternative løsninger til røyken, sånn er det bare!!! Håper at du klarer å kutte den ene sigaretten og har et røykfritt svangerskap videre! lykke til :)

Anonymous poster hash: e297d...b31

Skrevet

Du skjønner det at fosteret får ubehaget av 1 røyk i hele 25 timer etter den ene røyken, så hvis man røyker en hver dag så har fosteret røyk i seg KONTINUERLIG. Derfor hjelper det lite å kutte ned. Desverre, du må nok kutte helt!

Skrevet

Les boka "Emdelig ikke-røyker" av Allen Carr. Det er lett å slutte, men du må jobbe med deg selv for å bli kvitt den psykiske avhengigheten. Det er nemlig det som er trikset dersom du vil slutte helt.

Skrevet

Vi er mange som aldri har røykt, og vi takler stress helt fint. Forbigående stress, bli lei seg osv er ikke farlig altså, men røyken er:)

Anonymous poster hash: 95472...5a8
Skrevet

Var det ironisk?Anonymous poster hash: 31860...986
Nei, å slutte med de 20 siggene er jo formidabelt, hvorfor skulle det være noen ironi i det?

Alle vet at det ikke er bra å røyke, men enkelte snakker jo som om barnet nærmest er dødsdømt om en dame kommer i kontakt med nikotin i svangerskapet. Det er jo ikke sant overhodet, og de fordømmende stemmene som alltid svarer "jaja, det er jo bedre, men det er ikke perfekt" - de bidrar ikke for å få folk videre. Jeg er sikker på at du en vakker dag erhelt røykfri, og babyen din har gode forutsetninger etter at du kutta ned så radikalt.

Enig med deg! Det beste kan fort bli det godes fiende.

Skrevet

Det er bare tull. Røykeslutt påvirker ikke blodtrykket slik at det er skadelig for fosteret, tipper du er en røyker og prøver å dempe din dårlige samvittighet ved å finne på vrøvl. Slutt å spre usann propaganda. Det er mer negativ for fosteret å inhalere nikotin enn at mor blir stresset av abstinenser.

Skrevet

Takk alle sammen for støtte..

Jeg er fullt klar over at det er ikke bra med røyking under svangerskapet, men jeg gir meg selv ett klapp på skuldern fordi jeg har trappet ned så mye!

.... Det er heller ikke hver dag jeg tar den 1 eller 2 sigarettene..

Idag har jeg ikke røyket i det hele tatt, og det skal jeg forsette med.. men det er utrolig vanskelig, siden jeg har røyket hver dag i 15 år...

Håper bare ikke det jeg har røyket i de andre ukene av sangerskapet har gjort noe stor skade...

Skrevet

Kjempe bra at du har kuttet drastisk, og JA så klart er det MER skadelig med 20 om dagen kontra 1-2 til dagen, allikevel aller best å slutte helt. Røyking kan skade barnet. Jeg røyket under svangerskapet med min ene datter. Angrer som en hund.

Anonymous poster hash: 1f35d...065
Skrevet

Kjempe bra at du har kuttet drastisk, og JA så klart er det MER skadelig med 20 om dagen kontra 1-2 til dagen, allikevel aller best å slutte helt. Røyking kan skade barnet. Jeg røyket under svangerskapet med min ene datter. Angrer som en hund.

Anonymous poster hash: 1f35d...065

Hvorfor angret du? Fikk hun noen sykdommer eller skjedde noe alvorlig med barnet ditt?

Skrevet

Det er bare tull. Røykeslutt påvirker ikke blodtrykket slik at det er skadelig for fosteret, tipper du er en røyker og prøver å dempe din dårlige samvittighet ved å finne på vrøvl. Slutt å spre usann propaganda. Det er mer negativ for fosteret å inhalere nikotin enn at mor blir stresset av abstinenser.

Du må gjerne tro det er tull, men forskning viser at en brå røykeslutt skaper endringer i blodtrykket som har mer negative virkninger på foster enn det å røyke f.eks. en røyk om dagen. Og det er litt umoden respons å "tippe" jeg er en røyker som sprer usann propaganda for å lette egen samvittighet. Jeg kan til din informasjon fortelle at jeg ikke røyker, har aldri røyket heller. Det jeg derimot er, er en person med tilgang til masse ulik forskning, og interesse av å lese både det og nyheter. Så istedet for å la din fanatisme gå ut over gravide kvinner som sliter nok med samvittigheten sin som det er, så kan du jo sette deg ned å lese? :pisk::P

Skrevet

Du må gjerne tro det er tull, men forskning viser at en brå røykeslutt skaper endringer i blodtrykket som har mer negative virkninger på foster enn det å røyke f.eks. en røyk om dagen. Og det er litt umoden respons å "tippe" jeg er en røyker som sprer usann propaganda for å lette egen samvittighet. Jeg kan til din informasjon fortelle at jeg ikke røyker, har aldri røyket heller. Det jeg derimot er, er en person med tilgang til masse ulik forskning, og interesse av å lese både det og nyheter. Så istedet for å la din fanatisme gå ut over gravide kvinner som sliter nok med samvittigheten sin som det er, så kan du jo sette deg ned å lese? :pisk::P

Bare tull. Hvis du mener at den ene røyken holder blodtrykket stabilt, tror du på eventyr. Og forresten vi som har stressende jobber får og friske barn selv om blodtrykket kan variere.

Anonymous poster hash: 436cf...405

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...