Gå til innhold

Fremmedspråklige barn i barnehage.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som tilkallingsvikar i en barnehage der jeg ofte er sammen med en tysk, italiensk og en engelsk unge. Den engelske gutten blir det veldig naturlig å snakke engelsk til. Og til den tyske snakker jeg av og til litt elendig skoletysk. Han snakker ganske bra norsk, men lyser opp når jeg drar igang med mine strofer :-)

 

Men han som er ifra Italia er det noe helt annet med. Det eneste vi har lært oss er do-setningen.

 

Det hadde vært så greit om vi kunne lært oss noen flere strofer, slik at han kanskje hadde åpnet seg litt mer. Eller er dette fy-fy? Mtp på at de skal lære seg mest mulig norsk. Jeg har ikke spurt ped.leder for jeg vet ikke om det er et dumt spm...

 

Anonymous poster hash: 26d05...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I en drømmeverden hadde vi voksne behersket alle de språkene som finnes i barnehagen. Det ville helt klart vært det beste både med tanke på tilvenning, integrering og innlæring av norsk. Hadde blitt stående applaus og stjerne i boka fra meg om en av mine tilkallingsvikarer hadde tenkt som deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-) Da skal jeg spørre mor om det er noen enkelt-strofer hun kan gi meg som jeg kan øve på :-)

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 26d05...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er flinke til å lære språk når de først får anledning..

 

Det var ingen som spurte meg om norske eller franske gloser når gutten (5) begynte på sveitsisk skole i mai. Han måtte pent lære seg tysk, sveitisk og høytisk form.