Gå til innhold

Fremmedspråklige barn i barnehage.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som tilkallingsvikar i en barnehage der jeg ofte er sammen med en tysk, italiensk og en engelsk unge. Den engelske gutten blir det veldig naturlig å snakke engelsk til. Og til den tyske snakker jeg av og til litt elendig skoletysk. Han snakker ganske bra norsk, men lyser opp når jeg drar igang med mine strofer :-)

 

Men han som er ifra Italia er det noe helt annet med. Det eneste vi har lært oss er do-setningen.

 

Det hadde vært så greit om vi kunne lært oss noen flere strofer, slik at han kanskje hadde åpnet seg litt mer. Eller er dette fy-fy? Mtp på at de skal lære seg mest mulig norsk. Jeg har ikke spurt ped.leder for jeg vet ikke om det er et dumt spm...

 

Anonymous poster hash: 26d05...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I en drømmeverden hadde vi voksne behersket alle de språkene som finnes i barnehagen. Det ville helt klart vært det beste både med tanke på tilvenning, integrering og innlæring av norsk. Hadde blitt stående applaus og stjerne i boka fra meg om en av mine tilkallingsvikarer hadde tenkt som deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-) Da skal jeg spørre mor om det er noen enkelt-strofer hun kan gi meg som jeg kan øve på :-)

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 26d05...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er flinke til å lære språk når de først får anledning..

 

Det var ingen som spurte meg om norske eller franske gloser når gutten (5) begynte på sveitsisk skole i mai. Han måtte pent lære seg tysk, sveitisk og høytisk form.

 

Men de har vært kjempe flinke til 1) å sette av nok ressurser til å hjelpe han underveis. En periode hadde han en voksen med seg så å si hele tiden; 2) passe på at han ble integrert i gruppen, blant annet ved å koble han med en gutt på omtrent samme alder som snakker et språk han mestrer; 3) tilpasse forventninger til språknivå, slik at de ikke forventet at han lærte noe annet en språket de første måneder.

 

Nå babler han i vei på tysk og er blitt utnevnt som "fadder' for en ny gutt som ikke kan språket. Han er veldig stolt av kunne hjelpe han, knappe 6 mndr etter at han selv begynte der. :)

 

Anonymous poster hash: 4633a...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...