Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #1 Skrevet 13. desember 2014 Hvor mange prosent sånn ca vil en bolig synke i verdi om det går en høyspentmast over hagen (ca 20-30 meter fra huset, ikke lavspentmast). Å hva er risikoen for kreft, me, el-overfølsomhet eller andre plager? Anonymous poster hash: 32629...6d2
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #2 Skrevet 13. desember 2014 Sted du vil kjøpe? Jeg hadde aldri gjort det. Anonymous poster hash: e3dd2...463
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #3 Skrevet 13. desember 2014 Har bodd mellom to høyspentmaster hele livet og ingen i familien er plaget med noe. Bortsett fra at mastene er litt skjemmende så ser jeg ingen problemer med det. Anonymous poster hash: bbbec...974
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #4 Skrevet 13. desember 2014 Ja, skal på visning nå om en halvtime Er privatvisning med et par andre, så kan være at jeg har litt td til å tenke på. Har alltid vært veldig skeptisk, men er et bra hus (på prospektet i hvertfall), nok soverom og to bad. Lurer også på hvor dyrt noe tilsvarende ville kostet uten masta... Anonymous poster hash: 32629...6d2
Ster IL Skrevet 13. desember 2014 #5 Skrevet 13. desember 2014 Tror nok prisen med eller uten ikke er så langt fra hverandre, men mange trekker seg når de ser masta. Lå ute en enebolig til salgs hvor megler hadde fjernet ledninger på prospektet... Hvorfor tror du? De la ned en bhg her da den var for nære høyspent var under 100 meter.. Tenk deg om.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #6 Skrevet 13. desember 2014 3 av mine barndomsvenner bodde i et boligområde under mast, samtlige 3 har mistet sine foreldre i forholdsvis ung alder, av kreft. Foreldrene var mellom 40 og 55 da de døde. Ville holdt meg LANGT unna høyspentmaster! Er jo lett å måle stråling der og alle vet jo at det ikke er bra. Anonymous poster hash: 9c778...e1a
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #7 Skrevet 13. desember 2014 Hadde leir gjort det! Anonymous poster hash: 5b753...5c2
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #8 Skrevet 13. desember 2014 Aldri Anonymous poster hash: 5b753...5c2
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #9 Skrevet 13. desember 2014 Jeg hadde ikke vurdert det en gang. Om det går bra så er det jo supert, men jeg ville ikke gamblet. I tillegg risikerer dere to ting. Det ene er at hvis dere skulle være blant de som faktisk får problemer pga. det, så kan det gjøre det vanskeligere for dere å selge i fremtiden om noen får vite at dere ble syke av å bo der. Det andre er at dette er noe det stadig forskes på, og selv om forskning i dag ikke gir tydelige svar så kan det hende det foreligger slik forskning om 2-5-10-15 år. Og da vil ikke et slikt hus være mye verdt. Anonymous poster hash: 6e072...01a
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #10 Skrevet 13. desember 2014 Hadde ikke kjøpt med tanke på lavverdi ved senere salg. Anonymous poster hash: 86aca...a45
Gidder ikke! Skrevet 13. desember 2014 #11 Skrevet 13. desember 2014 Tror det er en sammenheng mellom leukemi og det å bo nær høyspentmaster. Google det, husker ikke hva jeg leste da jeg selv var i samme situasjon som deg. Vi droppa det ihvertfall!
Mandala Skrevet 13. desember 2014 #12 Skrevet 13. desember 2014 Akkurat det hadde jeg aldri vurdert. Jeg bodde tidligere på et lite tettsted, der høyspentmaster gikk langs med den ene gata. Det var "kreftgata".
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #13 Skrevet 13. desember 2014 Var å så på huset i stad. Utrolig fint hus, kjempekoslig skjermet hage, men er alikevel sentrumsnært. Slår det alikevel fra oss, for kunne ikke klart å bo der når jeg hele tiden ser de mastene og tenker at de kan påvirke helsa vår. Takk for mange gode svar fra dere, det har hjulpet meg masse med å falle på beslutningen Anonymous poster hash: 32629...6d2
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #14 Skrevet 13. desember 2014 Ingen fare. Hadde ikke hatt problemer med det. www.stralevernet.no Anonymous poster hash: c2b5d...889
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #15 Skrevet 13. desember 2014 Foreldrene mine solgte bardomshjemmet mitt i fjor, ingen av oss har fått kreft, og de fikk over takst. Anonymous poster hash: 713a4...56f
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #16 Skrevet 13. desember 2014 Hvor mange prosent sånn ca vil en bolig synke i verdi om det går en høyspentmast over hagen (ca 20-30 meter fra huset, ikke lavspentmast). Å hva er risikoen for kreft, me, el-overfølsomhet eller andre plager? Anonymous poster hash: 32629...6d2 Det finnes ingen studier som tilsier at det er noe fare ved å bo i nærheten av en høyspentmast. Den "strålingen" rundt master er ikke ioniserende og langt under strålevernets grenseverdier. Mvh fysiker med spesialisering innen stråling. Anonymous poster hash: 69b37...a81
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #17 Skrevet 13. desember 2014 Det har ingen påviselig effekt på voksnes helse, men man ser en liten økning i leukemi hos barn. Vi bodde rett ved en slik mast, men når jeg først begynte å tenke på det ble det ikke liiike stas å bo der lenger gitt og vi endte opp med å flytte derfra etter 2 års tid.... Så et klokt valg av dere, ihvertfall hvis dere har/ planlegger barn Anonymous poster hash: 9aa7f...35c
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #18 Skrevet 13. desember 2014 Jeg vokste opp rett ved siden av en høyspentmast. Den er helsigvis tatt bort nå. Både jeg og mamma har ME, min bror har noen ME symptomer. Sikkert helt tilfeldig Anonymous poster hash: a1272...ece
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #19 Skrevet 13. desember 2014 Hvor mange prosent sånn ca vil en bolig synke i verdi om det går en høyspentmast over hagen (ca 20-30 meter fra huset, ikke lavspentmast). Å hva er risikoen for kreft, me, el-overfølsomhet eller andre plager? Anonymous poster hash: 32629...6d2 Det finnes ingen studier som tilsier at det er noe fare ved å bo i nærheten av en høyspentmast. Den "strålingen" rundt master er ikke ioniserende og langt under strålevernets grenseverdier. Mvh fysiker med spesialisering innen stråling. Anonymous poster hash: 69b37...a81 Joda, man ser en viss økning i leukemi hos barn; http://www.nrpa.no/dav/1795074b60.pdf Anonymous poster hash: 9aa7f...35c
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #20 Skrevet 13. desember 2014 Hvor mange prosent sånn ca vil en bolig synke i verdi om det går en høyspentmast over hagen (ca 20-30 meter fra huset, ikke lavspentmast). Å hva er risikoen for kreft, me, el-overfølsomhet eller andre plager? Anonymous poster hash: 32629...6d2 Det finnes ingen studier som tilsier at det er noe fare ved å bo i nærheten av en høyspentmast. Den "strålingen" rundt master er ikke ioniserende og langt under strålevernets grenseverdier. Mvh fysiker med spesialisering innen stråling. Anonymous poster hash: 69b37...a81 Joda, man ser en viss økning i leukemi hos barn; http://www.nrpa.no/dav/1795074b60.pdf Anonymous poster hash: 9aa7f...35c Det har du helt rett i, men dette gjelder for verdier over grenseverdien strålevernet opererer med :-) Skal du kjøpe hus ville jeg vært mer opptatt av radonnivået enn avstand til høyspentmast. Men når det er sagt; de er ikke akkurat estetiske nytelser :-P Lykke til med avgjørelsen! Anonymous poster hash: 69b37...a81
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #21 Skrevet 13. desember 2014 Sant nok, radon er nok en større fare for mange her til lands.. Når det er sagt, man kommer lett over grenseverdien de opererer med, det skal faktisk ikke så mye til. Vi bodde ca 30 meter unna mastens midtpunkt, og det var nok til å gi et årlig snitt over grenseverdien :/ Anonymous poster hash: 9aa7f...35c
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #22 Skrevet 14. desember 2014 Huset vi så på var akkurat på meteren så nære de fikk lov til å bygge mastene. Må si at det er veldig vanskelig valg. Hadde egentlig bestemt meg i går, men tenker litt, for er vondt å la "drømmehuset" gå. Må flytte innen et par år, og langt mellom slike boliger til en slik pris her vi bor. Må veie litt for og imot i forhold til huset vi bor i nå, som krever mer jobb både på hage og hus Anonymous poster hash: 32629...6d2
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #23 Skrevet 14. desember 2014 Nå spør jeg sikkert dumt.. Men er det forskjell på høyspentmast og sånne trestolper hvor det går ledninger? Jeg har bodd rett ved sånne trestolper i alle hus jeg har bodd i, og fikk plutselig litt angst for kreft:( Anonymous poster hash: ad4be...c9e
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #24 Skrevet 14. desember 2014 Ledninger på trestolper er lavspentmaster og ikke farlige i det hele tatt Anonymous poster hash: 32629...6d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå