Gå til innhold

Ang nav/ ufør/ fastlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har hatt en sykdom av og på i flere år, som har gjort at jeg aldri har klart å jobbe mer enn 50 %.

Nå har jeg blitt værre, og fått beskjed om at tilstanden er kronisk, og jeg sliter fælt med å klare hverdagen som den er.. De dagene jeg jobber, er jeg sengeliggende når jeg kommer hjem..

Spurte fastlegen om hvordan reglene er, og om jeg Evt har noe rettighet til å få dekt de 50% jeg ikke klarer å jobbe..

- da fikk jeg bare svar tilbake om at da blir jeg nødt til å søke meg 100% jobb, og heller Evt bli 50% sykmeldt.. Stemmer dette?

Jeg kan jo ikke søke om 100% jobb når jeg VET jeg ikke har sjanse til å jobbe så mye. Ingen som vil ansette meg da..

Anonymous poster hash: a13c7...4e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er reglene for å få uføretrygd:

• Du må være mellom 18 og 67 år.
  • Du må ha vært medlem av folketrygden i de siste tre årene fram til du ble ufør.
  • Sykdom og/eller skade må være hovedårsaken til at inntektsevnen er nedsatt.
  • Hensiktsmessig behandling må være gjennomført.
  • Hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak må være gjennomført.
  • Inntektsevnen må være varig nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom og/eller skade.
  • Mottar du arbeidsavklaringspenger på søknadstidspunktet er det tilstrekkelig at inntektsevnen er varig nedsatt med minst 40 prosent.
  • Skyldes uførheten en godkjent yrkesskade eller yrkessykdom, er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 30 prosent.

Anonymous poster hash: 77417...904

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...