Gå til innhold

Da ble lucia droppet her i huset..... Ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var lucia frokost på SFO i dag, så skolen startet kl 09 i dag. Både jeg og mannen var oppe og hoppet for å være der ca 08 med gutten vår. Så sier gutten at han vil spise hjemme. Han vil ikke være med på lucia frokost. Han spiser normalt frokostblanding her hjemme. Så kommer det frem at mannen min ikke skulle spise, for han liker ikke frokost. Så da for meg at jeg satt å spiste brødskive mens mannen så på og ungen lekte et eller annet sted.....

Da ble det slik at mannen fulgte gutten til skolen 08.30, og det ble ikke noe lucia frokost på noen av oss. Barnet var strålende fornøyd med litt ekstra tid her hjemme og en rolig start på dagen. Han var fult klar over at det var lucia frokost... han var bare ikke interessert.... 

Er det ok?

(Skal sies at dette er en SFO med ca 80 barn så tror nok ikke det ble lagt noe særlig merke til....)

Anonymous poster hash: 540d1...385
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns dere høres litt sære ut. Så ja, det er sikkert like greit

Anonymous poster hash: 4c104...aeb
Skrevet

Sære? Fordi mannen ikke liker å spise frokost og barnet ikke hadde lyst å være med? Jaja..... da er det vel mange særinger der ute, for jeg kjenner mange som ikke liker frokost :P

Skrevet

Sære? Fordi mannen ikke liker å spise frokost og barnet ikke hadde lyst å være med? Jaja..... da er det vel mange særinger der ute, for jeg kjenner mange som ikke liker frokost :P

I enkelte situasjoner så bør alle klare å gjøre unntak, hvertfall voksne mennesker. Og selv barn bør av og til delta på ting de ikke har særlg lyst til, og luciafrokost burde det ikke være noe stort problem å delta på for verken voksen eller barn.

Skrevet

Er vel greit det, men det hadde sikkert vært greit å gi beskjed om at dere ikke kom, sånn dagen i forveien.

Anonymous poster hash: 2eae6...88b
Skrevet

Syns dere høres litt sære ut. Så ja, det er sikkert like greit Anonymous poster hash: 4c104...aeb

Skjerp deg a! Den eneste som er sær her er DU! Du kunne klart deg uten den første setningen.

Hi, jeg synes det er helt OK, ungen hadde ikke lyst og dere gjorde rett i å utebli fra det.

Anonymous poster hash: e2a22...e7e

Skrevet

Er vel greit det, men det hadde sikkert vært greit å gi beskjed om at dere ikke kom, sånn dagen i forveien.

Anonymous poster hash: 2eae6...88b

Var ikke et arrangement man trengte å si fra om. De beregner vel mat til ca 400 stk (foreldre, søsken osv) så 3 fra eller til gjør lite.....

Skrevet

Men hvorfor lurer du på om det er ok?

Det er lucia i barnehagen her etterpå. Jeg har ikke tenkt å delta. Må jeg spørre om lov?

Anonymous poster hash: 474d6...0b6
Skrevet

Hva i huleste er luciafrokost? Så mye tull de finner på....

Anonymous poster hash: aef06...b2d

Skrevet

Det er lucia i barnehagen her etterpå. Jeg har ikke tenkt å delta. Må jeg spørre om lov?

Fordi jeg er litt usikker på om det var ok å gjøre eller ikke... mannen mente det har var helt ok, og ungen var fornøyd, men selv sliter jeg litt med om det er noe man går på uansett eller om det er greit å utebli.... normalt har jeg vært med på alle arrangementer og møter, men nå er jo barnet så stort at han har mer egne meninger om ting. Så lurer vel fordi det helt sikkert kommer lignende situasjoner senere, og da er det greit å høre andres mening om det er ok å droppe om barnet ikke har noe behov, eller om det er noe man er med på uansett. 

Gjelder selvsagt ikke jul og sommeravslutning osv, det er man jo med på, men andre mindre ting slik som dette..... hadde nok ikke droppet det om det var en liten SFO med 30 stk. 

Skrevet

Ja..... Vel, da skal foreldre og søsken som kan komme å spise frokost på SFO før de drar igjen.... brødmat med pålegg. Synes jo det er hyggelig gjort å ha tilbudet, men med da 300-400 stk som skal ut og inn og spise så føler jeg det blir ganske upersonlig og masete...

Skrevet

Fordi jeg er litt usikker på om det var ok å gjøre eller ikke... mannen mente det har var helt ok, og ungen var fornøyd, men selv sliter jeg litt med om det er noe man går på uansett eller om det er greit å utebli.... normalt har jeg vært med på alle arrangementer og møter, men nå er jo barnet så stort at han har mer egne meninger om ting. Så lurer vel fordi det helt sikkert kommer lignende situasjoner senere, og da er det greit å høre andres mening om det er ok å droppe om barnet ikke har noe behov, eller om det er noe man er med på uansett. 

Gjelder selvsagt ikke jul og sommeravslutning osv, det er man jo med på, men andre mindre ting slik som dette..... hadde nok ikke droppet det om det var en liten SFO med 30 stk. 

Men ungen hadde jo ikke lyst? Syns det hadde vært verre om dere tvang han med...

Skrevet

Det jeg reagerer på er at barnet fikk lov til å bestemme at dere skulle droppe en planlagt aktivitet. Her i huset er det vi voksne som bestemmer.

Jeg tenker dessuten at barn ikke er modne nok til å ta avgjørelser om hvorvidt familien skal delta på ulike aktiviteter. De kan godt tas med på råd, men de voksne har siste ord. Og vi forandrer i alle fall ikke en plan i siste liten fordi en unge plutselig ikke vil likevel. Dette handler om opplæring i forpliktelser og det å holde avtaler (også selv om avtalen "bare" er gjort innenfor kjernefamilien).

Anonymous poster hash: b7fb2...c12
Skrevet

Hørtes helt greit ut :) 

Anonymous poster hash: 5b4c3...2d4
Skrevet

Syns egentlig slike arrangementer er viktig og delta på både for barn og foreldre jeg hadde ikke godtatt det fra jentungen eller pappaen.

Skrevet

Syns begrunnelsen din for å ikke delta er veldig merkelig. Det er jo ikke frokosten i seg selv som er poenget med en slik samling, men det sosiale. Om man ikke vil ha mat så kan man ta en kopp kaffe eller vann og slå av en prat m andre foreldre eller barn i klassen. Man sitter da ikke bare og glor på folk som spiser.

Jeg syns det er utrolig viktig å stille på slikt, både for å vise barnet at vi bryr oss og at fellesskapet er viktig, for å få et nærmere innblikk i skolen/klassen osv.

Om det av en eller annen grunn ikke passer er det selvsagt helt ok å ikke stille, men at man ikke har lyst på mat ble for meg en snau og snodig begrunnelse.

Anonymous poster hash: 2c527...d3d

Skrevet

Er vel en fin mulighet for barn å foreldre å møtes under hyggelige omstendigheter.. Mine hadde ikke fått bestemme noe slikt.

Gjest Julia1984
Skrevet

Synes det er rart at ungen din kan få lov å velge sånn i siste liten en planlagt sosial aktivitet.

Skrevet

Synes det hørtes helt greit ut. Hvorfor tvinge ungen med på noe slikt hvis han ikke har lyst. Du skriver jo selv at han var veldig fornøyd med å få en rolig start på dagen hjemme - flott!

Det er faktisk lov til å forandre planer/mening rett før slike aktiviteter. Hadde reagert mer om det hadde vært en familiemiddag, bursdag e.l.

Anonymous poster hash: 93179...98a
Skrevet

Høres ut som barnet ville dra, men droppet det pga. far og fars motvilje mot frokost. Barn tenker ofte enkelt og i solidaritet med far ville barnet også bli hjemme.

Jeg hadde ikke godtatt det der og ville tatt en prat med far. Frokosten hadde blitt gjennomført som planlagt.

Anonymous poster hash: 07ac7...2ed

Skrevet

Ikke greit. At far ikke spiser frokost??? Ungen deres har snappet opp deres motvilje for dette opplegget. Seriøst. Min far kunne ikke fordra korpsmusikk men stilte på alle konserter og parader. Og stilte på dugnader og kjørte meg til og fra på vinterene. Det er sånt foreldre gjør for barna sine.

Anonymous poster hash: aa02a...bb0

Skrevet

Ja..... Vel, da skal foreldre og søsken som kan komme å spise frokost på SFO før de drar igjen.... brødmat med pålegg. Synes jo det er hyggelig gjort å ha tilbudet, men med da 300-400 stk som skal ut og inn og spise så føler jeg det blir ganske upersonlig og masete...

Hmm, jammen glad jeg ikke arbeider der, blir svett bare på tanken av et sånt arrangement..😨
Skrevet

Hmm, jammen glad jeg ikke arbeider der, blir svett bare på tanken av et sånt arrangement..😨
Skrevet

Selvfølgelit er det greit om ikke gutten vil. Jeg orker ikke presse ungene med på sånne ting om de ikke vil, det er mer enn nok som foregår på denne tiden så tror ikke det gjør noe at vi dropper noe.

Anonymous poster hash: cd3b2...dcb
Skrevet

At sønnen din ikke hadde lyst, synes jeg er egentlig er greit hi. Men at mannen din ikke kan spise frokost selv om han egentlig ikke er så glad i det, synes jeg var dårlig. Er helt sikker på at den holdningen smitter over på sønnen deres

Anonymous poster hash: 0b337...cb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...