Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #1 Skrevet 12. desember 2014 Har hatt kjæreste i snart ett år og jeg merker noen ganger/ofte når vi snakker om ting at han kommer med uttalelser som han har lest eller hørt men som ikke stemmer. Men som han tror på. Vi har forskjellig utdannelsesnivå, men for all del, det er en oppegående fyr og jeg snakker ikke om intelligensforskjeller - men rett og slett at vi har forskjellige måter å forholde oss til det som vi leser eller hører. Han er veldig til å dra fram ting han har lest i avisen (sånn som en studie har vist at...blabla) mens jeg vet at bak en studie kan det også ligge mange feilkilder. Jeg er ganske kritisk til det jeg leser og hører andre si - det er ikke fordi en person forteller noe at det er sant. Og så blir det litt kleint for meg når jeg har lyst til å forklare mannen hvorfor dette nødvendigvis ikke er tilfelle...for hva vet vel jeg. Jeg er bare skeptisk av natur. Men føler noen ganger at han tar dette som en litt ovenfra og ned-holdning og det vil jeg helst unngå, for det er ikke slik jeg mener det. Jeg tenker bare på at jeg faktisk har ting å lære han også, akkurat som om vi har våre felter hvor vi er bedre enn den andre og vi kan alle lære av dette. Hvordan takle dette....jeg synes alltid det blir rart å fortsette en diskusjon når han sier noe som for meg ikke henger på greip i det hele tatt. Men når jeg prøver å forklare min mening så synes jeg han blir noe mutt og føler seg "under" meg...om dere skjønner. Anonymous poster hash: 342b9...180
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #2 Skrevet 12. desember 2014 Prøv å le. Det gjør vi når vi har ulike oppfatninger eller trodde noe som ikke var realistisk. Anonymous poster hash: c803a...62f
sug lut Skrevet 12. desember 2014 #3 Skrevet 12. desember 2014 Vel, jeg kan bare snakke for meg selv men jeg hadde ikke orker å ha et forhold til en som var sånn - det blir hakket for enkelt møblert og en kilde til forakt.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #4 Skrevet 12. desember 2014 Jeg tenker at en av to ting må være feil her, enten er du veldig nedlatende i måten din å fremlegge synet ditt på eller han tåler overhodet ikke kritikk eller å bli motsagt. Jeg vet ikke hvilken av dem som er rett, et sted midt mellom kanskje? Ingen er enig bestandig, og alle tar feil av og til. Selvfølgelig kan jeg si hva jeg mener når jeg synes eller tror mannen tar feil, og det kan han også gjøre når han mener jeg bommer. Anonymous poster hash: 75693...c47
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #5 Skrevet 12. desember 2014 Vel, jeg kan bare snakke for meg selv men jeg hadde ikke orker å ha et forhold til en som var sånn - det blir hakket for enkelt møblert og en kilde til forakt. HI Hehe....nja...han er ikke enkel overhodet. Det er innimellom dette skjer. Og jeg har forandret syn på dette etter at jeg etterutdannet meg til en mastergrad og har fått mye ny kunnskap og et annet syn på masse. Så jeg føler kanskje at det faktisk er jeg som har problem her, med tanke på at jeg tror han faktisk tenker mer som et gjennomsnittsmenneske (finnes det..hehe?) som gjør seg opp tanker om det han leser og hører..... Anonymous poster hash: 342b9...180
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #6 Skrevet 12. desember 2014 Jeg tenker at en av to ting må være feil her, enten er du veldig nedlatende i måten din å fremlegge synet ditt på eller han tåler overhodet ikke kritikk eller å bli motsagt. Jeg vet ikke hvilken av dem som er rett, et sted midt mellom kanskje? Ingen er enig bestandig, og alle tar feil av og til. Selvfølgelig kan jeg si hva jeg mener når jeg synes eller tror mannen tar feil, og det kan han også gjøre når han mener jeg bommer. Anonymous poster hash: 75693...c47 HI Jeg er IKKE nedlatende, men prøver heller å forklare han at det også kan være sånn og sånn det henger sammen. Mulig han har et lite mindreverdighetskompleks der...hva vet jeg? Men han oppfatter det nok som litt nedlatende (å, så du tror du vet mer enn meg??) samtidig som at han som MANN helst ikke vil føle seg sånn. Et eller annet sted der ligger det nok. Anonymous poster hash: 342b9...180
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #7 Skrevet 12. desember 2014 Jeg hadde en sånn kjæreste. Merk fortidsbetegnelsen her. I lengden funker det ikke å ha en kjæreste som ikke stimulerer intellektet. Anonymous poster hash: 6325e...063
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #8 Skrevet 12. desember 2014 Jeg hadde en sånn kjæreste. Merk fortidsbetegnelsen her. I lengden funker det ikke å ha en kjæreste som ikke stimulerer intellektet. Anonymous poster hash: 6325e...063 HI Men altså...jeg tror ikke det er at han ikke vil. Bare at han VET at jeg har en mastergrad, mens han selv har jobbet seg opp dit han er i dag. Så jeg ser jo på det som en fantastisk egenskap hos han og har fortalt han det, og det bryr meg lite om hva slags utdannelse han har...det er viktigere for meg det mennesket han er og de menneskelige egenskapene han har. Men likevel hender det at jeg kommer til kort når jeg forklarer han noe som jeg VET (mer eller mindre) - da hender det han svarer..."jeg vet ikke jeg" ( og det samme svarer moren min når jeg forteller henne....blæh). Men jeg har ikke tenkt å avslutte noe forhold pga en mindre detalj, som helt sikkert kan ryddes opp i. Jeg bare lurte på noen råd, om hvordan jeg kunne forklare han ting uten å virke nedlatende - når det tydeligvis er hans oppfatning. Anonymous poster hash: 342b9...180
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #9 Skrevet 12. desember 2014 Jeg kan skjønne deg litt. Her har mannen en veldig annerledes utdannelse enn meg. Jeg er akademiker og veldig kildekritisk mens han er mer tabloid. Han er absolutt ikke mindre intelligent, og om barna trenger leksehjelp er det ikke meg de må spørre, men det er litt samme situasjon som dere. Synes ikke du er nedlatende, og jeg har ikke noen kjempegode råd, men måtte bare kommentere. Anonymous poster hash: 8c6bd...c30
Nyttårs barn Skrevet 12. desember 2014 #10 Skrevet 12. desember 2014 Jeg tror det er vanskelig når en i forholdet skjønner mer enn den andre, særlig når det er kvinnen som har mest å slå i bordet med. Noe annet som følger med høyt utdannelsesnivå, er evnen til å tenke kritisk. Ikke tro på alt man hører. Dette med høna og egget. Det å være høyt utdannet gjør ofte at folk blir mer ydmyke til enkle løsninger og mer åpne for forskjeller og for å kunne lære nye ting. Og ja jeg vet at det finnes plenty av duster som har masse vekttall, og titer, trenger ikke komme med den.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #11 Skrevet 12. desember 2014 Jeg kan skjønne deg litt. Her har mannen en veldig annerledes utdannelse enn meg. Jeg er akademiker og veldig kildekritisk mens han er mer tabloid. Han er absolutt ikke mindre intelligent, og om barna trenger leksehjelp er det ikke meg de må spørre, men det er litt samme situasjon som dere. Synes ikke du er nedlatende, og jeg har ikke noen kjempegode råd, men måtte bare kommentere. Anonymous poster hash: 8c6bd...c30 Jeg tror det er vanskelig når en i forholdet skjønner mer enn den andre, særlig når det er kvinnen som har mest å slå i bordet med. Noe annet som følger med høyt utdannelsesnivå, er evnen til å tenke kritisk. Ikke tro på alt man hører. Dette med høna og egget. Det å være høyt utdannet gjør ofte at folk blir mer ydmyke til enkle løsninger og mer åpne for forskjeller og for å kunne lære nye ting. Og ja jeg vet at det finnes plenty av duster som har masse vekttall, og titer, trenger ikke komme med den. HI Ja, det er nettopp det jeg mener. Sånn er det bare nå en gang at jeg vet mer på den fronten, og er mer kritisk til hva jeg leser. Men han er en kjempefin person, så jeg setter mest pris på det. Heller det en en dust med tittel og vet best-holdning - klarer meg fint uten det, ja Jeg skulle bare ønske at han faktisk kunne høre litt på meg i stedet for å bare avfeie det som at det jeg sier, forteller han lite, og dermed vet han ikke hvordan han skal forholde seg til det. Akkurat som om tabloidkilder er mer riktige enn det jeg sier!! Og for all del....jeg tar feil jeg også Anonymous poster hash: 342b9...180
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #12 Skrevet 12. desember 2014 Jeg er utdannet jurist og har mekanikermann. Som selvfølgelig kan mye mindre enn meg hva akademiske ting, historie, politikk osv angår, men mer enn meg når det gjelder tekniske ting. Fungerer fint - vi utfyller hverandre. Man trenger ikke å kunne like mye om alt for å ha et godt forhold. Anonymous poster hash: 935e8...5df
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #13 Skrevet 12. desember 2014 Jeg er utdannet jurist og har mekanikermann. Som selvfølgelig kan mye mindre enn meg hva akademiske ting, historie, politikk osv angår, men mer enn meg når det gjelder tekniske ting. Fungerer fint - vi utfyller hverandre. Man trenger ikke å kunne like mye om alt for å ha et godt forhold. Anonymous poster hash: 935e8...5df Hi Nemlig...det var akkurat det jeg mente. At man utfyller hverandre. Men når han ikke føler det slikt (fordi han er mann kanskje) så blir det litt slitsomt og måtte si ting uten å føle at man rakker ned på den andres kunnskaper og viser at man "vet bedre" Anonymous poster hash: 342b9...180
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå