Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #1 Skrevet 11. desember 2014 til bunadsko løst når det er spenner på alle sko fra før? Skal kjøpe inn alt av sølv til en bunad, og ser at det da hører med sølvspenner til bunadsko. Søker på bunadsko, og finner ingen uten spenne. Er det meningen man kan pille av den i metall som følger med, og sette på sin egen i sølv? Anonymous poster hash: 1d765...c9d
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #2 Skrevet 11. desember 2014 Husfliden eller gullsmed. Er du sikker på at du vil ha sølv på skoen? De må pusses hele tiden. F.eks tinn er like pent og nærmest vedlikehholdsfritt. Anonymous poster hash: 8ce41...45f
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #3 Skrevet 11. desember 2014 Husfliden eller gullsmed. Er du sikker på at du vil ha sølv på skoen? De må pusses hele tiden. F.eks tinn er like pent og nærmest vedlikehholdsfritt. Anonymous poster hash: 8ce41...45f Mener du at Husfliden selger sko UTEN spenne? For sølv har jeg funnet Ja, det er oksidert sølv, så da trenger man ikke pusse (såvidt jeg forstår?) HI Anonymous poster hash: 1d765...c9d
sørlandsmor Skrevet 11. desember 2014 #4 Skrevet 11. desember 2014 Evnt så er det spenner til herrebuksene
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #5 Skrevet 11. desember 2014 Evnt så er det spenner til herrebuksene Ja, noen er spenner til bukser, og noen er spenner til bunadsko. http://www.dingullsmedbutikk.no/products/bunadsolv-skospenner-026-100 HI Anonymous poster hash: 1d765...c9d
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #6 Skrevet 12. desember 2014 Ingen som vet hvordan det er med skoene og spennene? Anonymous poster hash: 1d765...c9d
minniemor Skrevet 12. desember 2014 #7 Skrevet 12. desember 2014 Man kan ha ekte sølvspenner istf uekte... Og litt finere utseende😊
Gjest Antarctica Skrevet 13. desember 2014 #8 Skrevet 13. desember 2014 Jeg har slitt ut 4-5 par bunadsko og har aldri kjøpt ekstra spenner, altså. Jeg kjøper skoene med spenner på, noe annet kunne ikke falle meg inn. HVIS jeg en dag skulle bli så gal at jeg ville legge mer penger i skoa, så ville jeg få håndsydd et par sko spesielt til meg. Det koster 4-5000, men så er de altså i en unik kvalitet. Da ville jeg nok måtte bekoste separate spenner også, men siden det er ca 15 år unna, lar jeg bekymringene vente...
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #9 Skrevet 13. desember 2014 I sølvpakkene våre er ikke skosølvet inkl. i pakkeprisene, kun det grunnleggende følger med. Capespenne, skosølv, evt. annen sølje ++ må kjøpes utenom. Er nesten ingen som har sko med ekte sølv lenger, det er for dyrt for sko som brukes 1-2 ganger i året, maks. Og jo, oksidert sølv må pusses, men med klut, hvis du bruker sølvdypp forsvinner oksideringen Det må ikke pusses like ofte som hvitt/gravert sølv, men det vil til slutt bli omtrent svart hvis du ikke gjør det. Oppbevar det så lufttett og tørt som mulig, så går prosessen saktere. Anonymous poster hash: a47ea...3d0
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #10 Skrevet 13. desember 2014 I sølvpakkene våre er ikke skosølvet inkl. i pakkeprisene, kun det grunnleggende følger med. Capespenne, skosølv, evt. annen sølje ++ må kjøpes utenom. Er nesten ingen som har sko med ekte sølv lenger, det er for dyrt for sko som brukes 1-2 ganger i året, maks. Og jo, oksidert sølv må pusses, men med klut, hvis du bruker sølvdypp forsvinner oksideringen Det må ikke pusses like ofte som hvitt/gravert sølv, men det vil til slutt bli omtrent svart hvis du ikke gjør det. Oppbevar det så lufttett og tørt som mulig, så går prosessen saktere. Anonymous poster hash: a47ea...3d0 Takk for alle svar! Til deg, siste anonym; Høres ut som om du kan dette. Jeg skal altså kjøpe alt av sølv til en herrebunad. Vil du si at det er unødvendig med sølvet til sko? Det ligger ute på alle nettsidene som selger bunadsølv, så jeg trodde det var "obligatorisk", har bare ikke skjønt hvorfor alle bunadsko da har spenne på fra før av. Hi Anonymous poster hash: 1d765...c9d
spirelill Skrevet 13. desember 2014 #11 Skrevet 13. desember 2014 Min mann har bunad og skospennene i sølv ligger urørt, fordi det var på skoene fra før. Hopp over kjøpet, er mitt råd! Eller om du må kjøpe dem fordi de er i en pakke, så kanskje du får byttet de i en bunadkniv (må sikkert legge til litt da) eller noe annet.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2014 #12 Skrevet 13. desember 2014 Jeg har jobbet hos en gullsmed i fem år nå, og til dags dato har jeg enda ikke solgt spenner til sko. Vi har de faktisk ikke inne en gang, de må bestilles... Så du kan trygt droppe å kjøpe skospenner. Anonymous poster hash: 70b9c...3b8
aanonym Skrevet 13. desember 2014 #13 Skrevet 13. desember 2014 Har jeg aldri sett. Jeg har flotte Klevenss-sko, de selges med spenner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå