Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #1 Skrevet 11. desember 2014 Jeg er gravid (jippi), men jeg er overvektig. Før dere slakter meg, jeg har prøvd mye som ikke har fungert og har en avtale med legen om å ta tak i det etter at babyen er ute.Over til saken...Når jeg ble gravid veide jeg rundt 100 kg, og jeg vet overvektige ikke skal gå så mye opp i vekt når de er gravide.Noen som har en link til hvor mye overvektige skal gå opp?Er det farlig for barnet om man ikke går opp i vekt?Har hørt noe om at dersom man ikke går noe opp i vekt, går man egentlig ned i vekt og da frigjøres giftstoffer i kroppen som er lagret i fettet, stemmer det?Er i uke 25 og har "bare" lagt på med 1 kg.. Anonymous poster hash: a8eaa...507
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #2 Skrevet 11. desember 2014 Jeg gikk ned 7 kg I mitt svangerskap ufrivillig barnet er frisk nå Anonymous poster hash: 13092...7d7
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #3 Skrevet 11. desember 2014 Trenger ikke gå opp i vekt. så lenge du spiser sunt og næringsrikt er det heller ikke farlig om du går ned i vekt. Anonymous poster hash: 57021...ef9
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #4 Skrevet 11. desember 2014 Du bør vel helst ikke gå så mye opp 😉 Venninna mi var overvektig og gikk faktisk ned 5 kg i samråd med lege. Hun gikk også ned øvrige 20 (!!) kg etterpå, mye pga amming/sunnere kosthold. Lykke til 😊 Anonymous poster hash: 2631b...d4a
shari_z Skrevet 11. desember 2014 #5 Skrevet 11. desember 2014 Jeg er overvektig og jordmor sa jeg ikke trengte gå opp i det hele tatt, men maks 5 kg hvis jeg la på meg. Jeg har alltid gått ned i vekt når jeg er gravid (ufrivillig), og denne gangen var ingen unntak. Gikk ned 8 kg. Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 24 (ble sjekket pga alder, ikke vekten, ei heller fordi min far er diabetikere), og da ble jeg enda mer nøye. Selv om mine glukosebelastninger var meget dårlige, kunne jeg kontrollere diabetesen kun med kosthold. Jordmoren og gynekologen på sykehuset var fornøyde med vekten hele veien. Tror ikke du trenger bekymre deg for vektoppgang. Hold det til et minimum, så går det bra. Synes du har vært flink! Det som er dumt for meg, og har vært det hver eneste gang jeg har født (4 ganger), er at jeg går opp i vekt etter svangerskapet. Uansett hvor mye jeg ammer, hvor sunt jeg spiser, går jeg opp. Har lest at noen gjør det under ammeperioden; jeg er bare uheldig. Håper du får en bedre erfaring enn meg! Lykke til videre med svangerskapet!
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #6 Skrevet 11. desember 2014 Barnet vil jo veie ca 3-4 kg, og så er det fostervann, økt blodmengde osv. Så en vektoppgang på 5-8 kg vil si at du ikke går opp noe i svangerskapet. Det er egentlig det ideelle. Selvfølgelig kan du la være å legge på deg, men det betyr at du forbrenner ditt fett, slik at miljøgifter lagret i fettet går over i barnet. Men det samme skjer også når du ammer. Så det er rett og slett uunngåelig at barnet får i seg miljøgifter fra mor (med mindre du legger mye på deg i svangerskapet, og unngår amming. Men all forskning viser at fordelene ved amming overveier miljøgiftene, med unntak av hos enkelte inuittgrupper). Selv gikk jeg opp 1 kg i hvert svangerskap, og veide rundt 15kg mindre etter fødsel enn før graviditet. Som toksikolog er jeg fryktelig klar over at det ikke er ideelt, men 40 uker med oppkast gjorde det slik. Jeg anbefaler deg å snakke med legen, men en liten vektoppgang er det mest ideelle for barnet, toksikologisk sett. Anonymous poster hash: 13a7a...cd8
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #7 Skrevet 11. desember 2014 Takk jenter HI Anonymous poster hash: a8eaa...507
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #8 Skrevet 11. desember 2014 Gratulerer! I den vektklassen er det ikke nødvendig å gå opp i det hele tatt, og dette vil ikke være skadelig for fosteret. Det er heller ingen krise om du har noe vektøkning. Dersom du bor i østlandsområdet kan du vurdere å be om henvisning til Adipol på Rikshospitalet, det er en egen poliklinikk rettet nettopp mot overvektige gravide. De har jordmor og ernæringsfysiolog og tar seg av "hele pakka" med svangerskapsoppfølging. Anonymous poster hash: 26b9e...a4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå