Gå til innhold

Tøybleier


Kinew

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal snart føde og har tenkt litt på å bruke tøybleier på babyen. Er det noen som har erfaringer med tøybleier? Hvilke merker som er bra? Kan man starte med de fra nyfødt eller lønner det seg å bruke vanlig bleier den første tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt tøybleier til begge mine. Førstemann fra han var ca. ett år gammel, andremann startet jeg gradvis i løpet av et par uker etter fødselen. 

 

Mange starter med brettebleier til nyfødt - praktisk fordi de bæsjer veldig ofte og det blir mange, mange skift. Jeg har ikke brukt det selv. Noen er kjempefornøyd, andre er mindre fornøyd. Da har man ulltrekk utenpå.

Jeg foretrekker selv formsydde med ulltrekk. Da får du fordelene med ulltrekket (dvs. at det puster), uten at man må brette og feste en brettebleie. Det varierer fra barn til barn hva som passer best - selv synes jeg Motherease Sandy's er best. 

Alt-i-ett eller lommebleier er også et alternativ - jeg fikk ikke det til å funke til nyfødt, det ble lekkasjer ved lårene, men også dette er individuelt.

 

Når barna har blitt litt større har jeg gått over fra formsydd til lommebleie.

 

For det første: At lanolisert ulltrekk utenpå en ikke vanntett bleie skal holde tett virker nesten som science fiction før man har prøvd det - men det funker faktisk!! 

 

For det andre: Jeg har aldri sett meg tilbake etter at jeg begynte med tøybleier, jeg synes det har fungert helt supert. Førstemann var plaget med mye utslett i stumpen. Etter at vi begynte med tøy, kunne vi legge bort alt av salve (sinksalve skal du forresten helst ikke bruke sammen med tøybleier), huden ble kjempefin. Minstemann har omtrent aldri hatt sår stump. Jeg hater å gå med søpla, og foretrekker helt klart å vaske bleier framfor å kaste søppel. Det er dessuten motiverende å vite at man produserer mindre søppel, bleiene er fiiiiine (hehe), og det er praktisk å kunne bruke samme bleier til flere barn. Bleier har blitt en slags hobby. Men først og fremst: Jeg brukte tøybleier til ungene mine fordi det funket, mye bedre enn papirbleier. Nå skal det sies at jeg er ingen prinsipiell motstander av engangsbleier, jeg brukte det når det passet best (f.eks. på ferie, og ved sykdom, og da jeg var nygravid og veldig kvalm og ikke maktet å vaske bleier).

 

Og en bonus til: Det lukter mindre enn papirbleier. Ja, jeg vet også det høres ut som science fiction, men det er sant. 

 

Sjekk ut tøybleieforumet til Tettinntil, der vil du få masse råd og hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...