Gå til innhold

P-stav eller hormonspiral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger hjelp med valget her... Jeg har legetime for innsetting av en av delene neste uke. Har fått resept på begge, siden jeg ikke har klart å bestemme meg for hva jeg vil bruke.

Har skjønt det slik at med hormonspiral er muligheten stor for at kjæresten stikker seg på trådene fra spiralen når vi har sex. Og at med p-stav er faren for småblødninger over lange perioder stor. Hva er din erfaring, og hva ville du valgt?

Anonymous poster hash: fe043...0cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tåler ikke så bra p pliller ol. Blødde jo halvt ihjel. 

Hormonspiralen er vel den beste prevensjonen jeg har prøvd, og jeg har prøvd alt.

Jeg tror IKKE det er vanlig å kjenne trådene nei. Min har sagt at han har kjent dem om han fingrer meg, men aldri under selve akten. Heller aldri har det vært noen plager på andre måter. Kroppen min trengte vel 2-3 mnd på å bli vandt med den. Altså litt blod nå å da men ikke mer enn på tørk etter do besøk. Etter det så jeg ikke mensen på 3 år og nå er den ute igjen.

Jeg kommer aldri til å velge annen prevensjon igjen.

Jeg vil også legge til om at mannen din skulle kjent trådene så er di ikke korte nok og kan klippes kortere, men mannen din ville heller ikke fått vondt :) Du kan trygt gå for spiralen så slipper du østrogen rush :)

Anonymous poster hash: d8a11...229
Skrevet

Har hatt begge deler, var mest fornøyd med spiralen. Var utrolig hormonell med pstaven.

Skrevet

Jeg skal ta ut min stav nå pga blir hver dag I 3-4 uker I strekk !!

har blødd I 1 år nå

klikker !

også er jeg utrolig følsom 😕😕😕

Anonymous poster hash: 6184b...6d7

Skrevet

Jeg skal ta ut min stav nå pga blir hver dag I 3-4 uker I strekk !!

har blødd I 1 år nå

klikker !

også er jeg utrolig følsom 😕😕😕

*blør

Skrevet

Takk for svar :) Ut fra det dere skriver, virker det som spiral er det beste alternativet. Men jeg tar gjerne imot erfaringer fra flere, både positive og negative. På forhånd takk :)

Skrevet

Hadde forresten lite blødninger med begge deler. Det var så vidt behov for truseinlegg ca. 1 dag i mnd

Skrevet

Har nå hormonspiral for 4. gang. Luksus å slippe mens ;)

Man kan risikere litt småblødninger første halvår, men d tåler du!

Skulle mannen din stikke seg på trådene, så er d bare å gå til legen å få klippet litt mer av de ;)

Anonymous poster hash: 05645...4c0

Skrevet

Positivt med stav er at man ikke kjenner å få den inn

Skrevet

Satte inn P-stav den 23. oktober, pga. dempe på kraftige smerter og blødninger pga. svært alvorlig endometriose. Men knappe 2 uker etter innsettelsen fikk jeg mensen, og den hjalp ikke en dr**** på smertene, men dempa blødningene litt på 4. dagen med mensen (har mensen totalt 6 dager hver gang). Og etter si mensen, så fikk jeg konstante blødninger, og har det ennå. Irriterende å måtte gå med bind hele tida.. Og blir veldig hormonell, puppene vokser og krymper- er opp og ned på de hele tida. Og har fått utrolig mye kviser på hele kroppen, og har slitt hele ungdomstiden med kviser, så angrer nesten jeg satte i staven. Venter mensen i dag, men har ikke kommet enda, så håper den uteblir en liten stund. :)

Good luck with your choice. :)

Anonymous poster hash: b4dc0...a80
Skrevet

Jeg satte inn hormonspiral for 1 år siden. Er kjempefornøyd med å slippe menstruasjon, tenke på å ta piller osv.

MEN jeg har fått så vanvittig med kviser så jeg vurderer sterkt å ta den ut selv om jeg ikke vil 😕 Hadde ingen kviser før.

Anonymous poster hash: 720ee...6d5

Skrevet

Satte inn hormonspiral for 1,5 år siden og er utrolig fornøyd. Angrer ikke..legen min anbefalte ikke å ta p-stav pga blødninger. Det ser jeg på jobb pg, mange som får satt den inn, men kommer tilbake fort for å ta den ut pga blødninger.

Hvis du velger spiral kan det hende at du har blødninger av og på i 6 mnd, det er helt normalt. Jeg opplevde ikke det i det hele tatt og nå får jeg en bitte liten blødning i 1 dag 1 gang i mnd.

Så jeg er superfornøyd:)

Anonymous poster hash: 9a12a...902

Skrevet

Anonym rett over her. Mannen min har aldri merkete trådene, gjør man det kan de klippes kortere.

Anonymous poster hash: 9a12a...902

Skrevet

Problemet med p-stav er at det ikke blir foretatt riktig prosedyre før den settes inn. Man skal bruke Cerazette fram til livmorslimhinnen er krympet inn slik at man minsker sjansen for blødninger. Da finner man også ut om kvinnen tåler hormonene. Så setter man inn staven. Får man deretter blødninger, kan man prøve Provera en periode for å stabilisere livmorslimhinnen.

Jeg er superfornøyd med min p-stav og jeg har brukt dette prevensjonsmiddelet i over 10 år.

Skrevet

Jeg som skrev over at jeg blør hele tiden av staven

Legen min ville ikke gi meg ekstra hormoner

og jeg har også gått på Cerazette før

men glemmer å ta den

Skrevet

Ut fra det dere skriver, og etter endel googling etter andres erfaringer, tror jeg hormonspiralen blir løsningen for meg. Takk for svar, alle sammen 😊

Skrevet

Hormon

Anonymous poster hash: 142e8...bf2

Skrevet

Hatt p-stav i 5 år (3+2) og hadde ikke mens i det hele tatt. Tok den ut i slutten av april i år og ble gravid i beg. av juni så her skal p-staven rett inn igjen når knøttet er kommet til verden :-) Så jeg er tydeligvis "en av de heldige" ifølge flertallet.

Skrevet

Fordelen med hormonspiral, er jo at du i tillegg blir utsatt for en mye lavere hormonmengde, samtidig er det verdt å merke seg at hormonspiral demper/stopper unormal celledeling best av de preparatene med gestagener - siden det lokalt blokkerer effekten østrogener har på prosessen. 

Jeg har ikke brukt p-stav, men cerazette i tillegg til hormonspiral (og andre p-piller), og jeg føler meg absolutt ikke hormonell som tidligere og slipper nå helt blødning på 6. året. 

Anonymous poster hash: 3d68b...a64
Skrevet

Får man veldig mye kviser av hormonspiral?

Er plaget med hormonkviser hver mnd, ganske mange faktisk, hver eggløsning og mens nå. Har kobberspiral fordi jeg ikke tålte p-piller så godt. Men de gjorde iallefall huden bedre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...