Gå til innhold

Dilemma jobbsituasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nyutdannet med master i realfag, og har fått drømmejobben. Saken er den at oppstart i jobben ikke er før sommeren 2015. Jeg ønsker dermed å ha en jobb i mellomtiden. 

Jeg har da søkt på en relevant jobb (et vikariat) og også blitt kalt inn til intervju neste uke. I søknadsprosessen har jeg ikke nevnt noe som helst om at jeg har en jobb som venter på meg, og at jeg kun kan jobbe her i et halvt år. 

Vikariatjobben (ingeniørjobb) er attraktiv og de hadde mange søkere sa de. Jeg er dermed 110% sikker på å ikke få jobben dersom jeg opplyser om min situasjon, at jeg har en annen fast jobb som venter meg om ett halvt år. 

Hva synes dere jeg skal gjøre i denne situasjonen?

Anonymous poster hash: 7774a...b7b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drit i å si noe, du trenger jo jobb og de kan jo få tak i aktuelle kanidater når du har sagt opp jobben din. Har du skrevet arbeidskontakt med plassen du er lovet jobb sommeren 2015? Vel ikke sikkert ting alltid går som man planlegger.

Anonymous poster hash: dda70...7cb
Skrevet

Drit i å si noe, du trenger jo jobb og de kan jo få tak i aktuelle kanidater når du har sagt opp jobben din. Har du skrevet arbeidskontakt med plassen du er lovet jobb sommeren 2015? Vel ikke sikkert ting alltid går som man planlegger.

Anonymous poster hash: dda70...7cb

Ja, alle papirer er i orden.

I min situasjon tenker jeg det er vanskelig å få jobb (uansett type jobb) dersom jeg opplyser om at jeg har en annen jobb som venter.. Alternativet da er gå tilbake til studier i et halvt år (bare for å ha noe å slå ihjel tid med), noe som jeg føler er helt bortkastet ettersom jeg tross alt har fullført en utdanning. 

Skrevet

Jeg ville sagt noe. Norge er et lite land og ryktet ditt går ofte foran deg.

Anonymous poster hash: 3b17d...f01

Skrevet

Jeg ville følt det var umoralsk å ikke si noe. Selv om de raskt kan få på plass en ny arbeidstaker når du slutter, innebærer nyansettelser store kostnader for bedriften, både til intervjurunder og opplæring. Siden det er du selv som har satt deg i denne situasjonen, ville jeg tatt støyten selv. For eksempel ville jeg meldt meg som vikar i Adecco eller lignende, og tatt irrelevante småjobber frem til sommeren. Når du i eventuelle senere ansettelsesrunder forklarer hvorfor du var ute av markedet det halvåret, tror jeg det bare vil spille veldig positivt inn - arbeidstakeren vil få et godt inntrykk av deg som en lojal arbeidstaker.

Anonymous poster hash: c733a...8ea
Skrevet

Hvor langt er det vikariatet du har søkt på nå da? Om det er et ettårig svangerskapsvikariat er det jo veldig dårlig gjort av deg å ikke si noe. Å ansette noen er en kostbar prosess med annonsering, intervjuer, opplæring osv, også må de gjøre det to ganger på ett år....

Hvorfor melder du deg ikke til vikarbyråene isteden, mannen gjorde det da han var mellom to jobber og fikk flere kortere engasjementer, på 3 mnd o.l.

Anonymous poster hash: 5147a...838
Skrevet

Hvor lenge er vikariater i den stillingen du søker? Jeg ville gått på intervju og opplyst om at jeg har en jobb som venter, men at du gjerne tar vikariatet i mellomtiden om de har bruk for deg. Da har du vært ærlig og samtidig vist at du ikke sitter uvirksom. Sansynligvis får du ikke jobben, men du har ingenting å tape på å søke noe i mellomtiden heller.

Anonymous poster hash: 09f20...39d

Skrevet

Som andre her sier - det kommer an på hvor langt vikariatet er.

Anonymous poster hash: 26e8b...464
Skrevet

Jeg vet faktisk ikke hvor langt vikariatet er, men det er vel ikke urimelig å tenke at det er et ett års-vikariat. Er ikke det det vanligste?

Noen flere som har erfaring med vikarbyrå og kortere vikariater? Typiske jobber man da kan ende opp med, etc...

Skrevet

Jeg ville tatt vikariatet, forutsatt at det ikke er et ettårig svangerskapsvikariat. På den anen side, de kommer nok til å bli overrasket over at du slutter så brått, og det kan bli litt ubehagelig.

Men: Selv om jobben med oppstart sommeren 2015 er mer enn "ti fugler på taket", er du jo ikke garantert at alt går 100% som planlagt (selv om du har skrevet kontrakt). Jeg ville derfor syntes det var litt skummelt å gå arbeidsledig i et halvt år pga den jobben.

Anonymous poster hash: 75abe...0fc
Skrevet

Hva med å finne på noe helt annet det neste halvåret? Det blir mange nok år i ingeniørbransjen.

Anonymous poster hash: fcdfc...cbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...