Gå til innhold

Hvordan ville du reagert...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom en gudmor/en tante som er alenemor skrev til deg at det ikke blir noen julegave til barnet ditt i år?

Jeg hater nesten alt som har med førjulstid å gjøre, særlig gavene. Jeg har store problemer med å finne en god gave til mitt eget barn, da hun har omtrent alt. Samme med andre barn/gudbarn. Jeg hadde vel alltids hatt råd til en liten ting, men er det vits... de barna har uansett alt fra før, og den lille tingen vil havne på haugen over ting som aldri brukes. Dessuten brukes gavepapir og masse plast for den lille tingen, noe som igjen strider mot hele meg...

Jeg kunne gitt gave som betyr noe, men de er som regel dyre også. Og jeg har ikke råd til noe. Så hva om jeg dropper gaven i år, for jeg kan ikke fordra shopping og kjøpepresset, hvordan ville du som forelder reagert?

Anonymous poster hash: 0b8b4...42b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvorfor ikke kjøpe bøker da? Vi har ikke dårlig råd, men jeg kjøper alltid bøker i gaver til både voksne og barn også i julen. Det finnes barnebøker til alle prisklasser til alle aldersgrupper fra 79 kroner. Du får veldig bra bøker for 149 kroner. Bøker varer evig!

Anonymous poster hash: b680b...318

Skrevet

Jeg hadde sagt at det var helt greit, men tenkt at du var gjerrig og smålig og ikke brydde deg noe videre. Jeg hadde en fattig tante som gjennom hele oppveksten gav oss alt fra sjampo fra dagligvarebutikken til en kjekspakke til 10 kroner fra europris (på deling). Men vi visste i alle fall at hun husket på oss.

Anonymous poster hash: 1c08e...fdd
Skrevet

Men hvorfor ikke kjøpe bøker da? Vi har ikke dårlig råd, men jeg kjøper alltid bøker i gaver til både voksne og barn også i julen. Det finnes barnebøker til alle prisklasser til alle aldersgrupper fra 79 kroner. Du får veldig bra bøker for 149 kroner. Bøker varer evig!

Anonymous poster hash: b680b...318

Der sier du noe! Bøker liker jeg, og jeg vet å finne gode bøker til barn også. Takk for tipset, og du har helt rett, bøker varer ihvertfall og i tillegg kan det oppmuntre barn til å lese mer, noe som alltids er bra.

Skrevet

Bøker eller gavekort på kino!

Anonymous poster hash: 0daaa...135

Skrevet

Bøker er en kjempefin gave.

Men for å svare på spørsmålet ditt, så synes jeg faktisk det hadde vært helt akseptabelt å gjøre det sånn. Du kan også love bort en kosestund med tante/ gudmor. Ta med barnet i en park og grille, lete etter steiner og mate ender. Ta et fint bilde eller tre og vips så har du julegave neste år.

At du ikke husker ungene blir feil å si uansett. Lag et koselig julekort, skriv det du måtte ønske for å forteller barnet hvor glad du er i det, tenker på det osv. Synes ikke det er dårlig!

Anonymous poster hash: a6e23...08d
Skrevet

Jeg synes det er ok, forutsatt at du viser tydelig på en annen måte at du husker på barnet, slik som foreslått ovenfor f.eks.

Det jeg derimot ville reagert på, var om du droppet gave, men tok kontakt for å forklare deg, med fokus på dine prinsipper osv. Da ville jeg opplevd at du satte deg selv i sentrum på en surmaget måte.

Men jeg ville nok ikke ha sagt noe annet enn at det var helt greit, og jattet med.

Anonymous poster hash: a45fd...075
Skrevet

Synes ikke det er greit å droppe gaver til tantebarn. At du er fadder på henne er ikke av betydning, men du er tante! Ser jo du har snudd om og skal kjøpe bok, og det er en super gave :-)

Skrevet

Hadde syntes det var helt greit å droppe alle "dille" gaver, men hadde nok gitt en femtilapp til å legge på sparebøssa.

Anonymous poster hash: 4bd7b...a83

Skrevet

Med den begrunnelsen hadde jeg synes du var sær, men det er jo ditt valg.

Hadde det vært fordi du ikke hadde råd hadde jeg hatt full forståelse for det.

Nå sier du ikke alder på barnet/barna, men det finnes jo mange muligheter innen hjemmelaget som blir brukt og satt pris på. Den gaven jeg har satt mest pris på fra mormor noen sinne var ei fin krukke med hjemmelaget marsipan (da var jeg 15).

Skrevet

Dersom en gudmor/en tante som er alenemor skrev til deg at det ikke blir noen julegave til barnet ditt i år?

Jeg hater nesten alt som har med førjulstid å gjøre, særlig gavene. Jeg har store problemer med å finne en god gave til mitt eget barn, da hun har omtrent alt. Samme med andre barn/gudbarn. Jeg hadde vel alltids hatt råd til en liten ting, men er det vits... de barna har uansett alt fra før, og den lille tingen vil havne på haugen over ting som aldri brukes. Dessuten brukes gavepapir og masse plast for den lille tingen, noe som igjen strider mot hele meg...

Jeg kunne gitt gave som betyr noe, men de er som regel dyre også. Og jeg har ikke råd til noe. Så hva om jeg dropper gaven i år, for jeg kan ikke fordra shopping og kjøpepresset, hvordan ville du som forelder reagert?

At du er gjerrig og jeg hadde ikke skjønt vitsen med at du gadd å være gudmor til barnet, når du er for gjerrig til å kjøpe gave. Denne miljøfreakgreia med at gavepapir forsøpler kjøper jeg ikke, det går an å gi en 100-lapp i en konvolutt.

Skrevet

Jeg hadde tenkt at du er en skikkelig surpomp og rimelig selvtilfreds som setter egen logikk og egne prinsipper foran barnas glede. Men jeg hadde sagt "ok, ikke tenk på det".

Skrevet

Jeg hadde fått litt vondt i magen på barnets vegne...

Du kan kjøpe klær, bøker, ullsett, lydbok, sengesett med en kul figur på ol

Trenger ikke å være dyrt, trenger ikke være en leke engang!

Anonymous poster hash: 50746...c65

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg får IKKE vondt i magen på barnets vegne. Norske barn drukner i gaver. Send et hyggelig julebrev. Gudmors oppgave er ikke å bruke penger på barnet. Når man velger gudmor er det for å ha en utenfor familien til å overvåke barnets kristne oppdragelse.

Skrevet

Jeg får IKKE vondt i magen på barnets vegne. Norske barn drukner i gaver. Send et hyggelig julebrev. Gudmors oppgave er ikke å bruke penger på barnet. Når man velger gudmor er det for å ha en utenfor familien til å overvåke barnets kristne oppdragelse.

Jammen så kjøp i det minste en bok med fortellinger fra Bibelen eller noe da. :P

Gjest Antarctica
Skrevet

Jammen så kjøp i det minste en bok med fortellinger fra Bibelen eller noe da. :P

Hvorfor ,å det koste penger...? Å gi unger en kristen oppdragelse kan jo begrense seg til å følge dem på søndagsskolen! (For dem som driver med sånt da.)

Skrevet

Hvorfor ,å det koste penger...? Å gi unger en kristen oppdragelse kan jo begrense seg til å følge dem på søndagsskolen! (For dem som driver med sånt da.)

Ja for all del, hvis noen heller ville gjort det for mitt barn så hadde jeg blitt storfornøyd, for der er det gørr kjedelig. :P

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja for all del, hvis noen heller ville gjort det for mitt barn så hadde jeg blitt storfornøyd, for der er det gørr kjedelig. :P

Men døpes skal de...?

Skrevet

Men døpes skal de...?

Så du mener at alle troende må gå i kirka og på søndagsskolen? Folk fra forskjellige retninger innen kristendommen, for eksempel mormoner, har ikke en gang kirke, men samles hjemme hos hverandre. Kjenner to personlig kristne som lever etter bibelen og har sterk tro, men aldri er å se i kirka.

Skrevet

Men døpes skal de...?

Nei, barnet mitt er ikke døpt (og har dermed heller ikke faddere, jeg svarte ut fra en hypotetisk situasjon). Men han går på søndagsskolen fordi han har lyst til det og alle andre her i bygda gjør det. Så får jeg heller lide i stillhet. ;)

Skrevet

Hi her. Jeg har faktisk lite å rutte med, det kom kanskje ikke godt frem. Men det er ikke den eneste grunnen til at jeg ikke like julegaveshopping. Det strider mot alt jeg står for å kjøpe gaver til barn som allerede drukner i gaver. Dessuten finansierer vi leketøysbutikker i løpet av denne mnd. Alt koster flesk og forventingene er skyhøye. Jeg blir kvalm!

En enkel(billig) bok går kanskje greit til de jeg ikke orker å lage noe til. Har tre gudbarn jeg har lite kontakt med og en jeg er tante til som jeg heller prioriterer på gavefronten. Å være gudmor handler ikke for meg om å gi tonnevis av gaver og å bruke penger. Det handler om at jeg tar del i barnas oppdragelse ved å f.eks. stille opp dersom foreldre trenger barnepass, besøke i blant og være der.

Skrevet

Vi har 6 nevøer og nieser som vi så å si aldri ser, og når vi var studenter var det virkelig dyrt å sørge for gode gaver til alle 6. I tillegg til at vi ikke hadde peiling på hva norske oljesmurte barn ønsket seg (de trengte åpenbart ingenting". Vi ble "nerdetante og -ønkel som alltid kjøper bøker fremfor leker". Det var faktisk kempegøy å lete etter de riktige blkene for hver av de, og vi følte at vi bidro bitte litte grann til deres allmenndannelse fremfor å støtte forbruk av plaststæsj laget i Kina.

Nå har vi barn selv, og ber alltid om bøker til gutten. Leker har han mer enn nok av fra før.

Støtter derfor forslaget om bøker. Du støtter norske forfattere dersom du velger norske bøker, du kan kjøpe de på nettet og få de levert rett hjem til mottakeren, og du gir viktig næring til hjernen.

Anonymous poster hash: 11d19...edb

Gjest Antarctica
Skrevet

Men døpes skal de...?

Så du mener at alle troende må gå i kirka og på søndagsskolen? Folk fra forskjellige retninger innen kristendommen, for eksempel mormoner, har ikke en gang kirke, men samles hjemme hos hverandre. Kjenner to personlig kristne som lever etter bibelen og har sterk tro, men aldri er å se i kirka.

Jeg skiter langt i hva folk gjør av trosopplæring altså. Men å "forvente" noe av faddere når man ikke en gang selv gidder å følge på søndagsskole er bare litt, tja, paradoksalt. For meg, da, som lar handling følge ord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...