Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #1 Skrevet 11. desember 2014 Jobber i en stor bedrift. Venninnen min er blitt alenemor for 6 mnd. siden. I høstferien ville hun gjerne ha fri, men da hadde allerede to andre satt seg opp. Siden BF var på tur og hun ikke hadde barnevakt til datteren sin tok hun likevel fri. Er det dette noe alle kan gjøre? Om jeg feks. vil ha fri i vinterferien til barna mine, men ikke får; kan jeg da bare ta fri med lønn, siden skolen er stengt. Anonymous poster hash: 9c446...ee6
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #2 Skrevet 11. desember 2014 Sånn er det ikke i min bedrift. Min bedrift kjører en annen linje. Folk med særlige behov for fri, f.eks. aleneforeldre, får lettere fri enn andre. Det er noe alle har vært fornøyd med. Anonymous poster hash: 8d5c1...fc8
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #3 Skrevet 11. desember 2014 Jobber i en stor bedrift. Venninnen min er blitt alenemor for 6 mnd. siden. I høstferien ville hun gjerne ha fri, men da hadde allerede to andre satt seg opp. Siden BF var på tur og hun ikke hadde barnevakt til datteren sin tok hun likevel fri. Er det dette noe alle kan gjøre? Om jeg feks. vil ha fri i vinterferien til barna mine, men ikke får; kan jeg da bare ta fri med lønn, siden skolen er stengt. Anonymous poster hash: 9c446...ee6 Nå er der jo stor forskjell på det å vil ha fri med barna, og det at en må ha fri for en ikke har barnepass. Vet det ikke er greit å si her inne, men må en prioritere mellom jobb eller la små barn være alene hjemme velger en selvfølgelig barna! Anonymous poster hash: 40f09...eed
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #4 Skrevet 11. desember 2014 Jobber i en stor bedrift. Venninnen min er blitt alenemor for 6 mnd. siden. I høstferien ville hun gjerne ha fri, men da hadde allerede to andre satt seg opp. Siden BF var på tur og hun ikke hadde barnevakt til datteren sin tok hun likevel fri. Er det dette noe alle kan gjøre? Om jeg feks. vil ha fri i vinterferien til barna mine, men ikke får; kan jeg da bare ta fri med lønn, siden skolen er stengt. Anonymous poster hash: 9c446...ee6 Nå er der jo stor forskjell på det å vil ha fri med barna, og det at en må ha fri for en ikke har barnepass. Vet det ikke er greit å si her inne, men må en prioritere mellom jobb eller la små barn være alene hjemme velger en selvfølgelig barna! Anonymous poster hash: 40f09...eed Selvfølgelig! Når man har skolebarn (og ikke SFO) må man jo ha pass i ferier. Men, kan man altså bare ta fri med lønn i slike situasjoner? Så sant man da ikke år ferie? HI Anonymous poster hash: 9c446...ee6
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #5 Skrevet 11. desember 2014 Jobber i en stor bedrift. Venninnen min er blitt alenemor for 6 mnd. siden. I høstferien ville hun gjerne ha fri, men da hadde allerede to andre satt seg opp. Siden BF var på tur og hun ikke hadde barnevakt til datteren sin tok hun likevel fri. Er det dette noe alle kan gjøre? Om jeg feks. vil ha fri i vinterferien til barna mine, men ikke får; kan jeg da bare ta fri med lønn, siden skolen er stengt. Anonymous poster hash: 9c446...ee6 Nå er der jo stor forskjell på det å vil ha fri med barna, og det at en må ha fri for en ikke har barnepass. Vet det ikke er greit å si her inne, men må en prioritere mellom jobb eller la små barn være alene hjemme velger en selvfølgelig barna! Anonymous poster hash: 40f09...eed Selvfølgelig! Når man har skolebarn (og ikke SFO) må man jo ha pass i ferier. Men, kan man altså bare ta fri med lønn i slike situasjoner? Så sant man da ikke år ferie? HI Anonymous poster hash: 9c446...ee6 Man kan vel ta ut ferie når en ønsker det? Man har jo fem uker årlig. En av dem burde være i høstferien, for da vet man jo at skolebarna har fri. Bhg her har også stengt i høstferien. Å forlange fri fordi du ikke har barnepass, er vel ikke noe du har krav på... Ikke med lønn. Anonymous poster hash: 2e331...9ba
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #6 Skrevet 11. desember 2014 Jobber i en stor bedrift. Venninnen min er blitt alenemor for 6 mnd. siden. I høstferien ville hun gjerne ha fri, men da hadde allerede to andre satt seg opp. Siden BF var på tur og hun ikke hadde barnevakt til datteren sin tok hun likevel fri. Er det dette noe alle kan gjøre? Om jeg feks. vil ha fri i vinterferien til barna mine, men ikke får; kan jeg da bare ta fri med lønn, siden skolen er stengt. Anonymous poster hash: 9c446...ee6 Nå er der jo stor forskjell på det å vil ha fri med barna, og det at en må ha fri for en ikke har barnepass. Vet det ikke er greit å si her inne, men må en prioritere mellom jobb eller la små barn være alene hjemme velger en selvfølgelig barna! Anonymous poster hash: 40f09...eed Selvfølgelig! Når man har skolebarn (og ikke SFO) må man jo ha pass i ferier. Men, kan man altså bare ta fri med lønn i slike situasjoner? Så sant man da ikke år ferie? HI Anonymous poster hash: 9c446...ee6 Si meg, er du misunnelig på henne som er alene med 2 barn og må bekymre seg dag og natt for samvær, barnepass osv? Dump gubben så vips! er du i samme situasjon. Jeg har selv vært alene med 2 i nesten 3 år, med lite fleksibel sjef, som sa at 48 timer "karantene" som barnehagen krevde etter omgangssyke bare var noe tull og jeg måtte bare levere barnet i barnehagen og pelle meg på jobb. Da jeg ikke fikk sykt barn-dag fordi de ikke kunne erstatte meg med noen, måtte ta med en unge med 39 i feber på et møte, der ungen lå på sofaen i kroken og sov. Hadde ingen avlastning eller samvær med barnas far. Men selvfølgelig, det er gyllen tilværelse det... Her i bedriften får man tilrettelegging når man er alene med barn, heldigvis har jeg nå mann og svigerfamilie, så trenger ikke tilrettelegging. Anonymous poster hash: 10847...3a7
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #7 Skrevet 11. desember 2014 Jobber i en stor bedrift. Venninnen min er blitt alenemor for 6 mnd. siden. I høstferien ville hun gjerne ha fri, men da hadde allerede to andre satt seg opp. Siden BF var på tur og hun ikke hadde barnevakt til datteren sin tok hun likevel fri. Er det dette noe alle kan gjøre? Om jeg feks. vil ha fri i vinterferien til barna mine, men ikke får; kan jeg da bare ta fri med lønn, siden skolen er stengt. Anonymous poster hash: 9c446...ee6 Nå er der jo stor forskjell på det å vil ha fri med barna, og det at en må ha fri for en ikke har barnepass. Vet det ikke er greit å si her inne, men må en prioritere mellom jobb eller la små barn være alene hjemme velger en selvfølgelig barna! Anonymous poster hash: 40f09...eed Selvfølgelig! Når man har skolebarn (og ikke SFO) må man jo ha pass i ferier. Men, kan man altså bare ta fri med lønn i slike situasjoner? Så sant man da ikke år ferie? HI Anonymous poster hash: 9c446...ee6 Si meg, er du misunnelig på henne som er alene med 2 barn og må bekymre seg dag og natt for samvær, barnepass osv? Dump gubben så vips! er du i samme situasjon. Jeg har selv vært alene med 2 i nesten 3 år, med lite fleksibel sjef, som sa at 48 timer "karantene" som barnehagen krevde etter omgangssyke bare var noe tull og jeg måtte bare levere barnet i barnehagen og pelle meg på jobb. Da jeg ikke fikk sykt barn-dag fordi de ikke kunne erstatte meg med noen, måtte ta med en unge med 39 i feber på et møte, der ungen lå på sofaen i kroken og sov. Hadde ingen avlastning eller samvær med barnas far. Men selvfølgelig, det er gyllen tilværelse det... Her i bedriften får man tilrettelegging når man er alene med barn, heldigvis har jeg nå mann og svigerfamilie, så trenger ikke tilrettelegging. Anonymous poster hash: 10847...3a7 Spar meg! Har selv vert alenemor, og vet det er tøft. Men, det kan være tøft når man er to om det også. Mannen sliter med å få fri i skoleferier, og er ikke alltid jeg klarer det heller. Ikke har vi familie som kan stille opp heller. Lurer på om dette er noe alle kan gjøre i nødstilfeller, eller er det forbeholdt alenemødre/fedre. HI Anonymous poster hash: 9c446...ee6
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #8 Skrevet 12. desember 2014 Jobber i en stor bedrift. Venninnen min er blitt alenemor for 6 mnd. siden. I høstferien ville hun gjerne ha fri, men da hadde allerede to andre satt seg opp. Siden BF var på tur og hun ikke hadde barnevakt til datteren sin tok hun likevel fri. Er det dette noe alle kan gjøre? Om jeg feks. vil ha fri i vinterferien til barna mine, men ikke får; kan jeg da bare ta fri med lønn, siden skolen er stengt. Anonymous poster hash: 9c446...ee6 Nå er der jo stor forskjell på det å vil ha fri med barna, og det at en må ha fri for en ikke har barnepass. Vet det ikke er greit å si her inne, men må en prioritere mellom jobb eller la små barn være alene hjemme velger en selvfølgelig barna! Anonymous poster hash: 40f09...eed Selvfølgelig! Når man har skolebarn (og ikke SFO) må man jo ha pass i ferier. Men, kan man altså bare ta fri med lønn i slike situasjoner? Så sant man da ikke år ferie? HI Anonymous poster hash: 9c446...ee6 Man kan ikke bare ta seg fri nei. Har man ikke barnepass og ikke får ferie disse dagene, så må man eventuelt ta med barna på jobb/ kontoret. Anonymous poster hash: 1cb38...5ad
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #9 Skrevet 12. desember 2014 Jobber i en stor bedrift. Venninnen min er blitt alenemor for 6 mnd. siden. I høstferien ville hun gjerne ha fri, men da hadde allerede to andre satt seg opp. Siden BF var på tur og hun ikke hadde barnevakt til datteren sin tok hun likevel fri. Er det dette noe alle kan gjøre? Om jeg feks. vil ha fri i vinterferien til barna mine, men ikke får; kan jeg da bare ta fri med lønn, siden skolen er stengt. Anonymous poster hash: 9c446...ee6 Nå er der jo stor forskjell på det å vil ha fri med barna, og det at en må ha fri for en ikke har barnepass. Vet det ikke er greit å si her inne, men må en prioritere mellom jobb eller la små barn være alene hjemme velger en selvfølgelig barna! Anonymous poster hash: 40f09...eed Selvfølgelig! Når man har skolebarn (og ikke SFO) må man jo ha pass i ferier. Men, kan man altså bare ta fri med lønn i slike situasjoner? Så sant man da ikke år ferie? HI Anonymous poster hash: 9c446...ee6 Si meg, er du misunnelig på henne som er alene med 2 barn og må bekymre seg dag og natt for samvær, barnepass osv? Dump gubben så vips! er du i samme situasjon. Jeg har selv vært alene med 2 i nesten 3 år, med lite fleksibel sjef, som sa at 48 timer "karantene" som barnehagen krevde etter omgangssyke bare var noe tull og jeg måtte bare levere barnet i barnehagen og pelle meg på jobb. Da jeg ikke fikk sykt barn-dag fordi de ikke kunne erstatte meg med noen, måtte ta med en unge med 39 i feber på et møte, der ungen lå på sofaen i kroken og sov. Hadde ingen avlastning eller samvær med barnas far. Men selvfølgelig, det er gyllen tilværelse det... Her i bedriften får man tilrettelegging når man er alene med barn, heldigvis har jeg nå mann og svigerfamilie, så trenger ikke tilrettelegging. Anonymous poster hash: 10847...3a7 Spar meg! Har selv vert alenemor, og vet det er tøft. Men, det kan være tøft når man er to om det også. Mannen sliter med å få fri i skoleferier, og er ikke alltid jeg klarer det heller. Ikke har vi familie som kan stille opp heller. Lurer på om dette er noe alle kan gjøre i nødstilfeller, eller er det forbeholdt alenemødre/fedre. HI Anonymous poster hash: 9c446...ee6 Ingen kan gjøre dette. Din venninne må ha feilinformert deg eller gjort noe ulovlig. Anonymous poster hash: 1cb38...5ad
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #10 Skrevet 12. desember 2014 Jeg tok med barna på jobb i sånne tilfeller da jeg var alene. Jeg måtte jo det siden jeg ikke fikk fri. Anonymous poster hash: 5e62d...2a8
Isola&Lille+julegave Skrevet 12. desember 2014 #11 Skrevet 12. desember 2014 Arbeidsgiver bestemmer. Ingen kan bare "ta seg fri". Da kan man miste jobben, fordi ugyldig fravær er oppsigelsesgrunn. Hilsen alenemor med lite fleksibel x-sjef, som er lykkelig over ny jobb!!
Gjest Sekretøsa Skrevet 12. desember 2014 #12 Skrevet 12. desember 2014 Nei, selvfølgelig kan man ikke bare ta seg fri. Hvis alle skulle ha fri hver ferie så ville ikke Norge gått rundt. Og nei, man får ikke fri med lønn sånn. Og nei, man kan ikke bestemme selv når man vil ha ferie
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #13 Skrevet 12. desember 2014 Hun har nok ordnet en eller avtale med arbeidsgiveren sin. Å ta fri uten å ha fått det gjennom av arbeidsgiver kan være oppsigelsesgrunn, Anonymous poster hash: 0c643...392
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #14 Skrevet 12. desember 2014 Det er ikke noe man har krav på, men jeg blir faktisk imponert over slike arbeidsgivere som legger tilrette for siine ansatte. Vi er forresten to om barna, Et av barna måtte innlegges på skehus for utrednng med påfølgende behandling. Jeg slapp å bruke sykt barn dager, jeg fikk velferds permisjon med lønn. Har ikke krav på det, men det var arbeidsgivers goodwill, og det er absolut et gode, man får lyst til å yte ekstra for arbeidsiver, når arbeidsgiver yter ekstra for osss. Med arbeidsgivere som er motvillige, så vil det eksludere en del av arbeidsstyrken fra arbeidslivet, da det kan være veldig krevende å være alene, eller å ha barn som krever ekstra oppfølging. Anonymous poster hash: 747a8...bce
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #15 Skrevet 12. desember 2014 Jobber i en stor bedrift. Venninnen min er blitt alenemor for 6 mnd. siden. I høstferien ville hun gjerne ha fri, men da hadde allerede to andre satt seg opp. Siden BF var på tur og hun ikke hadde barnevakt til datteren sin tok hun likevel fri. Er det dette noe alle kan gjøre? Om jeg feks. vil ha fri i vinterferien til barna mine, men ikke får; kan jeg da bare ta fri med lønn, siden skolen er stengt. Anonymous poster hash: 9c446...ee6 Nå er der jo stor forskjell på det å vil ha fri med barna, og det at en må ha fri for en ikke har barnepass. Vet det ikke er greit å si her inne, men må en prioritere mellom jobb eller la små barn være alene hjemme velger en selvfølgelig barna! Anonymous poster hash: 40f09...eed Selvfølgelig! Når man har skolebarn (og ikke SFO) må man jo ha pass i ferier. Men, kan man altså bare ta fri med lønn i slike situasjoner? Så sant man da ikke år ferie? HI Anonymous poster hash: 9c446...ee6 Når man har skolebarn så må man ha Sfo dersom man ikke har andre til å passe barnet. Anonymous poster hash: 60640...e8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå