Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #1 Skrevet 11. desember 2014 Er dette noe du kunne ha kjøpt og gitt i gave til dine eller andres barn? http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Dette-er-de-10-dummeste-kjonnsdelte-barnebokene-7820087.html Anonymous poster hash: b38b5...dec
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #2 Skrevet 11. desember 2014 Er enig med forfatteren av artikkelen. Dette er horribelt! Anonymous poster hash: 8da68...cb8
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #3 Skrevet 11. desember 2014 Enig, men må innrømme at vi har en "godnattshistorier for gutter" (ikke på norsk), rett og slett fordi historiene var jevnt mer fengende enn i en klassisk samling der halvparten av historiene er prinsesshistorier. Synes egentlig jentebøkene som regel er kjedeligere enn guttebøkene, men jeg er selv oppdratt med sjørøverhistorier og Indiana Jones som den store helten så det ville neppe falt meg naturlig å lese Rapunzel eller Snøhvit uansett om det skulle være til gutt eller jente. Har ikke sett i pottebøkene, men kan det være at bøkene tar for seg litt teknisk veiledning? I så fall kan man kanskje bli enig om at pottetrening for gutter og jenter faktisk ikke er helt det samme, men det forklarer ikke behovet for rosa kliss for jentene. Selv om jeg har hørt rykter om at mange jenter liker sånnt. Anonymous poster hash: 2640e...547
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #4 Skrevet 11. desember 2014 Latterlig! Anonymous poster hash: 5c602...5d0
ærlig talt Skrevet 11. desember 2014 #5 Skrevet 11. desember 2014 Gutter og jenter er ofte forskjellige, og liker forskjellige ting. Men disse bøkene ble latterlige! Jenter skal altså bake, mens gutta skal lage "kul" mat som hamburgere? Dette blir fryktelig stereotypt, og i verste fall (det med at jenter skulle tie stille og være dannet) krenkende mot jenter. Jeg kunne kanskje ha kjøpt "Eventyr for gutter" til minstemann, men ser ikke helt poenget da begge guttene mine også liker prinsesseeventyr.
Gjest flykræsj Skrevet 11. desember 2014 #6 Skrevet 11. desember 2014 Før, da jeg bare hadde en gutt, tenkte jeg ikke så mye over dette. Nå som jeg har ei lita jente i tillegg, merker jeg at skillene på "gutteting" og "jenteting" provoserer meg veldig. Jeg mener ikke at vi skal ignorere at barna har ulikt kjønn. Likevel ser jeg at det er fokus på søtt, vakkert, rosa og prinsesser helt fra jentene er bittesmå. De speiles på utseende i mye større grad enn hva gutter gjør. Jentene skal oppdras til rosa prinsesser og guttene skal være tøffinger - for å sette det litt på spissen. De bøkene i linken er et glitrende eksempel på dette. Enig med AB over at guttehistoriene er mye mer spennende og actionfylt. Også enig at kanskje "pottetreningsbok gutt vs jente" kanskje kan ha noe for seg, med forbehold om at jeg ikke har sett på innholdet da.
Hjertefru Skrevet 11. desember 2014 #7 Skrevet 11. desember 2014 gutten min fikk en slik bok som gave. Kan ikke si at jeg ble så veldig begeistra. Er vel ikke noen sånn superfeminist, men denne "trenden" er tåpelig og litt provoserende.Snakk om å lage unødvendig skille mellom kjønnene!
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #8 Skrevet 11. desember 2014 Hva med bøker sortert etter alder? Her hadde boken blitt kassert samme dag som hun fylte 5 år.http://www.gyldendal.no/var/ezwebin_site/storage/images/gyldendal/barn-og-ungdom/3-6-aar/kule-ting-for-en-4-aaring/1197232-8-nor-NO/Kule-ting-for-en-4-aaring_productimage.jpg Andre bøker kan vi ha i flere år. Anonymous poster hash: 19265...a5d
Hjertefru Skrevet 11. desember 2014 #9 Skrevet 11. desember 2014 Hva med bøker sortert etter alder? Her hadde boken blitt kassert samme dag som hun fylte 5 år.http://www.gyldendal.no/var/ezwebin_site/storage/images/gyldendal/barn-og-ungdom/3-6-aar/kule-ting-for-en-4-aaring/1197232-8-nor-NO/Kule-ting-for-en-4-aaring_productimage.jpg Andre bøker kan vi ha i flere år.Anonymous poster hash: 19265...a5d Salgstriks og temmelig forkastelig ut i fra et miljøperspektiv...
sug lut Skrevet 11. desember 2014 #10 Skrevet 11. desember 2014 Vi har flere av dem i hus (gaver) og det er ikke noe galt med innholdet, men innpakninga stinker jo. Mest interessant at det finnes en kjønnsdelt bibel. Ellers er jo Bibelen tross alt god på kjønnsundertrykking sjøl.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #11 Skrevet 11. desember 2014 Jentene våre er veldig glade i sin "nattahistorier for gutter" bok. En spennede bok med drager og sjørøvere på tokt. Ingen regel som sier at man må kjøpe "jenteboka" til jenter og omvendt. Noen ganger må jenter få være både prinsesser og sjørøvere. Gutter også for den del. Men syns det er helt horibelt at forlagene skal prente inn i jenter at de skal sitte til pynt og føle seg fin, mens guttene skal være tøffe. Jenter har også behov for å være tøffe og guttene har også behov for å sitte til pynt og føle seg fin. Anonymous poster hash: 81968...78f
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #12 Skrevet 11. desember 2014 Heldigvis ikke alle forllagene som gjør dette. spektrum er ille på dette, i tillegg er bøkene elendige. det eneste de er gode på er lav pris. kjøper aldri bøker fra dem, men har fått noen gaver. De største forlagene gjør ikke dette, tydeligvis er dette noe de små forlagene tror de må gjøre for å tjene penger. Anonymous poster hash: 438ab...649
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #13 Skrevet 11. desember 2014 Denne boka blir ikke nevnt i artikkelen (så vidt jeg husker), men synes den også er fryktelig idiotisk: http://www.nrk.no/kultur/bibelhistorie-i-rosa-prinsesseformat-1.12090742 Anonymous poster hash: b16b0...5da
Jezebel Skrevet 11. desember 2014 #14 Skrevet 11. desember 2014 Det er ingenting i veien med å lage en rosa versjon og en blå versjon av bibelen. Det som er feil er at forlaget bestemmer at den rosa er for jenter og den blå for gutter. Hvis en jente vil ha den blå versjonen er hun nødt til å akseptere en bibel hvor det står at denne bibelen er egentlig for gutter. Og omvendt for guttene. Det er heller ingenting i veien for å lage to versjoner av en eventyrbok; en med prinsesser og ponnier og en med drager og sjørøvere. Men drit i å diktere hvem som skal få lov til å lese i dem.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #15 Skrevet 11. desember 2014 En av ungene mine fikk en slik bok. De takket giveren, men de ville ikke lese den. Selv ikke hun ene som er veldig jentete av seg. De ville lese vanlige eventyr, så de finner heller frem de store tykke bøkene til HC Andersen og de andre kjente gamle forfatterene. Uten tegninger, uten farger og alt. Og jentejenta mi har nå skikkelig irritert over at gutte og jentefotball ikke stiller på lik linje. Så nå har hun lagt karriæreløpet sitt: hun skal få jentefotball like kjent og godt betalt som guttefotballen er. Her omdagen irriterte de seg over at jentene ikke får hoppe i alle bakkene som gutta gjør. De var grettene hele dagen. Jeg har jenter som er jenter og jeg har jenter som gjør det de vil tross av samfunnets oppfattning av hva jenter og gutter skal gjøre. Hun ene som er veldig sjenert er den som blir mest hissig og irritert når slike oppfattninger kommer. Det er ikke så lenge siden hun fikk høre at hun ikke kunne gjøre noe pga at hun var jente, jenter kunne ikke gjøre slikt og hadde heller ikke muskler til slikt. Silkehanskene ble tatt opp og hun skulle gjøre det de andre sa hun ikke kunne gjøre. Hun klarte det helt strålende og mamma hjertet mitt ble veldig varmt. For selvtilitten til å tro på seg selv og tørre å være seg selv tross samfunnets generelle oppfattning av hva jenter og gutter skal gjøre har nådd inn. Jeg presser ikke jentene mine til å gjøre gutteting, men når de tror de ikke klarer pga at de er jenter oppmuntrer jeg. Og prøver de og ikke får det til, så er det ikke noe galt i det. Ikke alt en skal klare, men som oftes blir en overrasket ove hvor mye en egentlig kan gjøre. Anonymous poster hash: 8b52f...f32
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #16 Skrevet 11. desember 2014 Avskyelig! Har sett en bok som heter " En ekte gutt" hvor det er bilder av gutter med fotball, astronaut, løvetemmer, doktor osv osv. Lurer på hvordan " En ekte jente" ser ut... Anonymous poster hash: 21cc3...918
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå