Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #1 Skrevet 11. desember 2014 Jeg er lærer på en ungdomsskole og fikk forrige uke vite at den ene elevens bestemor hadde meg i barnehagen. Men denne bestemoren har fortalt masse til eleven om meg, så nå går 30 elever rundt og ler av " morsomme" historier, som den gangen jeg tok av bleien og viste frem bæsjen osv Er dette lov??? Anonymous poster hash: 6e2c2...656
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #2 Skrevet 11. desember 2014 Nei, det er ikke lov. Og det er skikkelig respektløst. Anonymous poster hash: 468bf...016
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #3 Skrevet 11. desember 2014 Det kan jeg aldri tro er lov, og utrolig lite gjennomtenkt. Tenker ikke bestemor på hva disse historiene gjør med din autoritet på skolen.... Gjort er gjort, så det er jo umulig å ta det tilbake eller fjerne det, men denne bestemoren burde nok likevel få en advarsel så hun tenker seg om før hun gjør noe sånt igjen. Anonymous poster hash: f20a0...72b
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #4 Skrevet 11. desember 2014 Bestemoren har brutt taushetsplikten. Anonymous poster hash: f5b63...d69
ærlig talt Skrevet 11. desember 2014 #5 Skrevet 11. desember 2014 Herlighet! Ikke nok med at hun har brutt taushetsplikten sin, hun kan umulig være helt 100 %?! Er denne dama fremdeles yrkesaktiv?
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #6 Skrevet 11. desember 2014 Bestemor er nok pensjonist og kan ikke få problemer på jobb lengre. Og klage privat, vel, lykke til. Anonymous poster hash: 8c6b4...6e1
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #7 Skrevet 11. desember 2014 Dette er brudd på taushetsplikten, ja. Anonymous poster hash: 6209e...3e2
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #8 Skrevet 11. desember 2014 Jeg har taushetsplikt, men ingen har fortalt meg hvilke kosekvenser brudd på taushetsplikten gi? Noen som vet? Anonymous poster hash: 75b8c...02c
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #9 Skrevet 11. desember 2014 Du kan/gjør/bør miste jobben. Blir straffet, kanskje miste autorisasjon og hvem vil ansatte en som ikke overholder taushetsplikten. Det er noe av det verste du kan gjør i en jobb som man forplikter seg til taushetsplikt. Forøvrig - moralsk sett er vel alle bundet av taushetsplikt, man har ikke grunn til å sladre om kolleger, sjefer eller andre man møter i sin jobb til utenforstående, bare for å rakke ned på/ være stygg eller sladre. Anonymous poster hash: 1a2b8...f45
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #10 Skrevet 11. desember 2014 Bestemor er nok pensjonist og kan ikke få problemer på jobb lengre. Og klage privat, vel, lykke til. Anonymous poster hash: 8c6b4...6e1 Greit at hun er pensjonist og ikke kan få problemer via en arbeidsgiver, men noen bør jo absolutt fortelle henne at dette er ulovlig og slett ikke greit. Hvem vet hvem hun ellers går og sladrer om.... Anonymous poster hash: f20a0...72b
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #11 Skrevet 11. desember 2014 Hi her. Jeg kjenner ikke denne damen ( husker henne ikke heller) så jeg hadde ikke tenkt å klage til henne, men visste ikke om taushetsplikt gjaldt etter så mange år eller om det var jeg som overreagerte på at folk forteller historier om noen som gjør at de "mister" autoritet blant ungdom Anonymous poster hash: 6e2c2...656
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #12 Skrevet 11. desember 2014 Når det gjelder noe såpass graverende som å undergrave din autoritet som lærer ved å fortelle "morsomme" historier om deg fra du var barnehagebarn, så ville jeg faktisk ha tatt det opp med foreldrene til den aktuelle eleven, og forklare situasjonen, så de kan videreformidle det til bestemoren. Jeg er sikker på at bestemoren ikke har ment det som annet enn nettopp en morsomhet, og ikke at det er et forsøk på å "ta" deg som lærer, men virkningen blir likevel den samme. Og ja, hun har brutt taushetsplikten. Taushetsplikt har ingen utløpsdato. Anonymous poster hash: 1d9ec...769
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #13 Skrevet 11. desember 2014 Hva med å bare le av det sammen med elevene? Hvis du mister autoritet overfor elevene pga slike uskyldige historier hadde de nok ikke særlig respekt for deg fra før av. Anonymous poster hash: ac6cb...3ee
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #14 Skrevet 11. desember 2014 Hva med å bare le av det sammen med elevene? Hvis du mister autoritet overfor elevene pga slike uskyldige historier hadde de nok ikke særlig respekt for deg fra før av. Anonymous poster hash: ac6cb...3ee Helt enig med dette. Hvorfor i alle dager tar folk sånn av pga dette? Slik jeg ser det er det ingenting graverende med det denne bestemoren har fortalt. Gjør det noe at elevene vet at du har vært et lite barn? Er du så hårsår? Bare en liten ting ang taushetsplikt. Den varer livet ut og i verste fall kan man ende opp i fengsel, men når det er sagt tviler jeg på at det bestemoren har fortalt gir grunn til fengselsstraff Anonymous poster hash: 12f76...4b1
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #15 Skrevet 11. desember 2014 Du kan faktisk politianmelde (eks få erstatning), men jeg ville heller pratet med foreldrene til barnet, jeg jobber på skole og skjønner deg godt! Anonymous poster hash: f54fd...c78
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #16 Skrevet 11. desember 2014 Jeg har taushetsplikt, men ingen har fortalt meg hvilke kosekvenser brudd på taushetsplikten gi? Noen som vet? Anonymous poster hash: 75b8c...02c I verste fall kan du få fengselsstraff, du får det på rullebladet ditt og du kan måtte ut med en stor erstatning. Anonymous poster hash: bb4c3...692
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #17 Skrevet 11. desember 2014 Jeg har taushetsplikt, men ingen har fortalt meg hvilke kosekvenser brudd på taushetsplikten gi? Noen som vet?Anonymous poster hash: 75b8c...02c I verste fall kan du få fengselsstraff, du får det på rullebladet ditt og du kan måtte ut med en stor erstatning. Anonymous poster hash: bb4c3...692 Og om man er lege så kan man risikere å aldri få jobbe som lege igjen. Antar at om man har brutt taushetsplikten grovt (altså forteller alvorlige ting som f.eks om overgrep eller sykdom) så får man sparken uansett type jobb. Anonymous poster hash: f54fd...c78
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #18 Skrevet 11. desember 2014 Jeg har taushetsplikt, men ingen har fortalt meg hvilke kosekvenser brudd på taushetsplikten gi? Noen som vet? Anonymous poster hash: 75b8c...02c Bøter og ubetinget fengsel med strafferamme på to år. Anonymous poster hash: 17b10...ea3
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #19 Skrevet 12. desember 2014 Taushetsplikt er ikke evigvarende nei. Du går ikke lengre i barnehagen og hun jobber ikke lengre der. Anonymous poster hash: 30187...d8f
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2014 #20 Skrevet 12. desember 2014 Taushetsplikt er ikke evigvarende nei. Du går ikke lengre i barnehagen og hun jobber ikke lengre der. Anonymous poster hash: 30187...d8f Du har helt rett, den er ikke evigvarende, men den bortfaller ikke så fort som dette. Om ikke annet er angitt, så bortfaller taushetsplikten etter 60 år (forvaltningsloven paragraf 13c), så bestempren må høyst sannsynlig holde tett i 30-40 år til. Anonymous poster hash: 38557...417
ærlig talt Skrevet 12. desember 2014 #21 Skrevet 12. desember 2014 Taushetsplikt er ikke evigvarende nei. Du går ikke lengre i barnehagen og hun jobber ikke lengre der. Anonymous poster hash: 30187...d8f Nais! Jeg har jobbet i psykiatrien og har mange gode historier om tidligere pasienter der. Siden hverken jeg eller dem er der lenger, så kan jo jeg nå spre sladder på bygda! Eller ikke! Som ei over sier, taushetsplikten er ikke evigvarende, men taushetsplikten handler først og fremst om respekt for individets privatliv. Hva er poenget med å utlevere andre for moro skyld?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå