Gå til innhold

Er det greit å gi julegave til bestevennen til 3-åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

3-åringen har en bestevenn i barnehagen som han gjerne vil gi julegave til. Jeg er litt i tvil fordi jeg tenker på at kanskje foreldrene føler seg presset til å gi noe tilbake, og vi kjenner dem ikke. Jeg vet ikke om de har mange å kjøpe til ellers, om de har dårlig råd osv. Er det greit å gi gave, eller bør vi la det være?

En annen ting er at kompisen har en bror som er 1 år eldre som jeg føler vi også bør gi noe til i tilfelle, for jeg har sett gutten vår leke med ham også ved flere anledninger. Men han er av en eller annen grunn veldig bestemt på at han ikke vil gi gave til ham. Gjør vi det bare likevel?

Anonymous poster hash: 2378f...1c7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungene er 3 år. Jeg syns du bør la være å gi gave til vennen.

Anonymous poster hash: abed5...27c

Skrevet

Hadde gitt til bestevennen. Ikke til broren.

Anonymous poster hash: c49ae...901

Skrevet

Vår er snart 3 og vi gir til 2 av hennes venner. Deres foreldre er også våre venner da, og ingen av dem har søsken. Er bare en liten ting. Ser ikke noe problem med at din gir en liten ting til vennen sin, men ville ikke gitt noe veldig dyre greier

Anonymous poster hash: 4fa37...21e

Skrevet

Takk for svar. Delte meninger ser jeg. :)

Skrevet

Mine barn har ikke gitt til venner før i skolealder.

Men yngstejenta har gitt til bestevenninnen fra de var helt små, det er fordi de er våre nærmeste naboer og vi foreldrene også er omgangsvenner. Vi er mye sammen på fritiden og kjenner hverandre godt, når vi da fikk hver vår jente med bare noen måneders mellomrom var de dømt til å bli bestevenner ;) De gir hverandre en liten gave til rundt 50-lappen og det er veldig stas.

I ditt tilfelle ville jeg nok ventet litt, sagt til gutten at 3-åringen får og gir gaver til familien sin og ikke venner, det kan han gjøre når han blir større.

Mine barn på 7 og 10 år gir gave til et par venner, da velger de ut gaven selv og får en gave tilbake. Jeg har da avtalt med foreldrene at de bytter en vennegave og vi har lagt oss på bursdagsgavepris, 50-70 kr

Anonymous poster hash: eada2...280
Skrevet

Hadde jeg vært mor til det barnet som fikk gave, ville jeg følt det VELDIG ubehagelig.

Anonymous poster hash: 045de...e43

Skrevet

Takk for svar igjen. :) Da dropper vi det, tror ikke jeg trenger å forklare noe, han glemmer det sikkert. ;)

HI

Skrevet

Kunne ha funnet på å gi til bestevennen, men bare en liten ting. Ville også ha forklart til foreldrene at det ikke er forventet å få noe tilbake, men at treåringen hadde så lyst til å gi julegave til bestevennen sin. 

Og så ville jeg ha snakket med treåringen om at det er en glede å gi noe til noen andre og ikke forvente å få noe tilbake. Det vil alltid komme tider gjennom livet hvor man gir noe uten å få noe igjen, og andre ganger hvor man får noe uten å gi tilbake. Og begge deler bør gi like stor glede. 

Anonymous poster hash: ca0bf...d25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...