Gå til innhold

Fikk ikke operasjon!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på sykehuset med min hallux valgus som jeg ønsker å operere da den gjør vondt og begrenser hvilke sko jeg kan gå med. Spesialisten mente at dette var en såpass stor operasjon at de ikke gjorde det når man ikke var mindre plaget enn det jeg er. Han mente jeg skulle gå med spesialsko fra hjelpemiddelsentralen om dagen og med fotskinne om natten for å hindre at den vokser enda mer. 

Jeg ble noe forfjamset da jeg trodde det ble mitt valg om jeg ville operere.

Hva gjør jeg? BEr om vurdering av en annen lege?

Anonymous poster hash: 66d89...d6c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, be om ny vurdering.

Anonymous poster hash: 46d17...612
Skrevet

I det offentlige så er det ikke ditt valg å få det innvilget, der tar de en vurdering på hva de mener er best sett opp mot risiko og ressurser. Du får ikke operasjon fordi du vil ha det.

Legen har rett i at det er en stor operasjon, krever ofte mange uker sykemelding. Det er alltid en risiko involvert med operasjoner. Kan man utsette det så er det som regel bra.

Men, det hender jo leger tar feil vurdering, så du kan be om en second opinion, det har du rett på. Ikke alltid grad på hallux valgus'en står i samsvar med de smertene pasienten opplever, det kan være individuelt.

Ellers er det å gjøre det privat.

Anonymous poster hash: 5a574...dd5
Skrevet

Takk for utfyllende svar! Jeg vil si min er stor og begrenser veldig hvilke sko jeg kan bruke, i tillegg til at den gjør vondt. Så lenge jeg har riktig skotøy er smertene moderate og til "å leve med". Er ikke det god nok grunn til å få operasjon? Jeg er ikke en person som overdriver, så vil ikke lyve på meg smerter, men jeg syns jo at når jeg nå ikke får på meg småsko i det hele tatt burde det være grunn nok.

Anonymous poster hash: 66d89...d6c
Skrevet

Svigermor og begge svigerinnene mine har tatt den operasjonen og det var VONDT! Hun ene svigerinnen min burde tatt den andre foten også, men gjør det ikke fordi det var så vondt. De hadde ikke noen problemer med å få den innvilget, men det var lang ventetid siden det ikke er noe som er helse skadelig. De gikk på krykker i lange tider, først uten å belaste foten i det hele tatt, så med litt belastning osv. Du kan jo be om å bli utredet på nytt og eventuelt ved et annet sykehus, de opererte ved SUS.

Lykke til.

Skrevet

Om det kun begrenser ditt utvalg av skotøy, er jeg enig med legen. Min mor har dette og har operert, det har blitt mye verre etter operasjon. Det er forholdsvis lang sykemelding etter og det er langt fra sikkert at smertene forsvinner. Jeg har det også selv og har valgt å ikke operere. Jeg hadde store smerter i en periode, så store at jeg ikke kunne ha sko på i det hele og haltet rundt når jeg gikk på sokkene. Jeg kjøpe mye bredere sko og går aldri i hæler, og nå er jeg smertefri. Unngår lett småsko istedenfor å ende opp som min mor ;)

Anonymous poster hash: cc8d7...366

Skrevet

Hvis du kan leve med den vil jeg anbefale deg ikke p operere. Både mamma og jeg har operert, og på ene foten er operasjonen mislykket hos oss begge.

Har resultert i en tå som står opp og fryktelig vond fot. Må alltid ha med ekstra sko bare jeg skal gå mer enn 50 meter, ofte må jeg bytte flere ganger ila en dag, og vi snakker skikkelige helsesko! Æsj, jeg angrer så sinnsykt ..

Anonymous poster hash: ee32f...573

Skrevet

Søsteren min gjorde det i februar. Fortsatt er det ikke grodd og det er gjort en så dårlig jobb, at da hun sist var på Colosseum klinikken Så fortalte de at de ville gi det et forsøk til, men at de ikke trodde det ville hjelpe.

Hun må nå, etter ti mnd på krykker, belage seg på at neste operasjon blir for og avstivet hele foten fra ankelen. HANDICAP.

Tenk deg godt om før du kjempe så hardt for noe som slettes ikke er enkelt. I Norge er de drit dårlige på disse operasjonene.

Jeg sliter også. Men jeg velger og ikke gjøre det når jeg ser hva som skjedde med søsteren min.

Skrevet

Jeg har selv operert pga smerter. Fikk innvilget uten problemer.

Selve operasjonen var utført på under en time og jeg var i full narkose.

Måtte ha bandasje i 6 uker og gå på krykker i ca 3 uker. Fikk en type "sko" å gå med, så jeg kunne gå hå hælen når jeg følte meg klar for det. Var på jobb igjen etter 2 uker og hadde minimalt med smerter etter operasjonen. Foten blir nok aldri "normal" igjen, er fortsatt øm i stortåen og stiv i tærne. Men foten er myyye bedre for min del. For meg var operasjonen vellykket og jeg angrer ikke. Har bare operert 1 fot, men tar den andre når smertene blir for ille i den. Det er forresten 2 år siden operasjonen min.

Jeg synes du bør be om en ny vurdering, men jeg vil også anbefale deg å tenke deg om om du faktisk ønsker det. Jeg tror som sagt ikke at foten min vil bli helt fin igjen, men jeg hadde så store smerter at den er bedre nå. Ville ikke operert hvis det var snakk om problemer med å finne sko osv. Da tror jeg du virkelig vil angre, det er ikke lettere å finne sko for meg nå. Er fortsatt øm og stiv.

Lykke til:)

Anonymous poster hash: 4c250...507

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...