Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #1 Skrevet 10. desember 2014 Vi feirer på hytta hvert år, faktisk er det seks familier i hyttefeltet som feirer og er der fra jul til nyttår. Den ene familien har to jenter på 12 og 10 år, mens min eldste jente er ti. 12 åringen er veldig negativ til søsteren sin og har bestemt at ingen av de andre barna skal være med henne. Jeg prøver å motvirke dette, men får da en potet sur tiåring selv som vil være med gjengen (barn fra ni til 12 år) som 12 åringen leder i stedet for å være alene sammen med den andre tiåringen. Jeg har tatt det opp med foreldrene som bortforklarer med at alle søsken er uvenner og at tiåringen har et par venner hjemme, derfor er det ikke så ille at hun er utstøtt i alle hytteferier. Hva gjør jeg? Jeg har faktisk vurdert barnevernet, for jeg syns jenta blir mobbet av familien sin. Anonymous poster hash: 3e637...3b1
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #2 Skrevet 10. desember 2014 Uff, så leit for denne ti-åringen! Ikke sundt i det hele tatt! Høres ut som eldste mobber yngste og at foreldrene jo er medskyldige/medvirkende i mobbingen ved at de ikke griper inn! Så flott at du bryr deg! Du har jo tydeligvis prøvet å snakke med foreldrene. Faktisk er dette så alvorlig at jeg ville drøftet saken med barnevernet! Anonymous poster hash: 11ec5...a1d
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #3 Skrevet 10. desember 2014 Hehe! Det er vanlig at søsken ikke alltid er gode venner. Hvem vet? Kanskje 12åringen er drittlei av å ha søstra hengende i ræva? Jeg jobber i barnevernet og seriøst, vi går ikke inn i familier fordi søsken oppfører seg som søsken. Anonymous poster hash: b0fda...2f0
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #4 Skrevet 10. desember 2014 Ja jeg vet jo ikke hvordan det er hjemme, foreldrene sier det er greit fordi de holder seg hver for seg. De mener at det er en stor belastning å være eldst og at eldste må få kose seg, noe hun visst ikke kan gjøre om lillesøsteren er med og ser film med henne og de andre barna. De sa sist at yngste jo bare kunne finne på noe og be noen av de andre med på det heller. Det er bare det at eldste er eldst av alle barna i hyttefeltet og har høy status. Hun sier jo også at lillesøster er teit og ingen av de andre vil assosieres med en teit lillesøster, ikke de som er yngre enn tiåringene en gang. Anonymous poster hash: 3e637...3b1
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #5 Skrevet 10. desember 2014 20:57 Det er ikke søsteren som bekymrer meg, det er det at foreldrene ikke har empati med datteren sin. Anonymous poster hash: 3e637...3b1
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #6 Skrevet 10. desember 2014 20:57 Det er ikke søsteren som bekymrer meg, det er det at foreldrene ikke har empati med datteren sin.Anonymous poster hash: 3e637...3b1 Basert på det lille du skriver kan jeg ikke se at de mangler empati. Deres forklaring om at søsken ikke alltid er venner er helt akseptabel og vanlig. De sier også at jenta har noen venner hjemme. Hva mener du barnevernet og foreldrene skal gjøre? Så lenge jentene er sosiale på hver sin arena, så er ikke dette er problem. Yngre søsken har ikke krav på å alltid få leke med eldre søsken og foreldre kan ikke tvinge søsken til å leke sammen. Mulig foreldrene kan be 12åringen om å dempe seg, men det er da ikke en barnevernssak. Om det hadde vært det så ville vi ikke hatt annet å gjøre enn å være i familier med (nesten) tenåringsbarn. Anonymous poster hash: b0fda...2f0
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #7 Skrevet 10. desember 2014 Vi feirer på hytta hvert år, faktisk er det seks familier i hyttefeltet som feirer og er der fra jul til nyttår. Den ene familien har to jenter på 12 og 10 år, mens min eldste jente er ti. 12 åringen er veldig negativ til søsteren sin og har bestemt at ingen av de andre barna skal være med henne. Jeg prøver å motvirke dette, men får da en potet sur tiåring selv som vil være med gjengen (barn fra ni til 12 år) som 12 åringen leder i stedet for å være alene sammen med den andre tiåringen. Jeg har tatt det opp med foreldrene som bortforklarer med at alle søsken er uvenner og at tiåringen har et par venner hjemme, derfor er det ikke så ille at hun er utstøtt i alle hytteferier. Hva gjør jeg? Jeg har faktisk vurdert barnevernet, for jeg syns jenta blir mobbet av familien sin. Anonymous poster hash: 3e637...3b1 Jøss. Dette er overhodet ikke greit nei. Anonymous poster hash: 4dd98...2e1
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #8 Skrevet 10. desember 2014 Du får invitere alle ungene i din hytte, den yngste av søstrene inkludert, inviter til film kveld, spill kveld etc. Og jobb med ditt eget barn, da er de i alle fall to sammen, så følger muligens flere etter. Anonymous poster hash: 4e5c5...fb1
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #9 Skrevet 10. desember 2014 Hehe! Det er vanlig at søsken ikke alltid er gode venner. Hvem vet? Kanskje 12åringen er drittlei av å ha søstra hengende i ræva? Jeg jobber i barnevernet og seriøst, vi går ikke inn i familier fordi søsken oppfører seg som søsken. Anonymous poster hash: b0fda...2f0 For en holdning.... Så psykisk terrorisering av et søsken, det tas ikke så nøye, men bortforklares med at "søsken oppfører seg som søsken"? At de er søsken, betyr ikke at det er to likestilte som har en konflikt. Overgrep av psykisk og fysisk art skjer også i familier. Anonymous poster hash: 4dd98...2e1
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #10 Skrevet 10. desember 2014 20:57 Det er ikke søsteren som bekymrer meg, det er det at foreldrene ikke har empati med datteren sin.Anonymous poster hash: 3e637...3b1 Basert på det lille du skriver kan jeg ikke se at de mangler empati. Deres forklaring om at søsken ikke alltid er venner er helt akseptabel og vanlig. De sier også at jenta har noen venner hjemme. Hva mener du barnevernet og foreldrene skal gjøre? Så lenge jentene er sosiale på hver sin arena, så er ikke dette er problem. Yngre søsken har ikke krav på å alltid få leke med eldre søsken og foreldre kan ikke tvinge søsken til å leke sammen. Mulig foreldrene kan be 12åringen om å dempe seg, men det er da ikke en barnevernssak. Om det hadde vært det så ville vi ikke hatt annet å gjøre enn å være i familier med (nesten) tenåringsbarn. Anonymous poster hash: b0fda...2f0 Hjemme er det nok greit at de ikke er sammen. Søstrene har sikker forskjellige venner på sin egen alder. Om en har besøk her hjemme, trenger ikke alltid den andre å få være med. Må være lov med egentid med venner. Men på ferie og turer er det annerledes mener jeg. Da er det andre unger og ofte litt mer spredning i alder. Ingen skal utestenges . Anonymous poster hash: 7a8a5...849
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #11 Skrevet 10. desember 2014 20:57 Det er ikke søsteren som bekymrer meg, det er det at foreldrene ikke har empati med datteren sin.Anonymous poster hash: 3e637...3b1 Basert på det lille du skriver kan jeg ikke se at de mangler empati. Deres forklaring om at søsken ikke alltid er venner er helt akseptabel og vanlig. De sier også at jenta har noen venner hjemme. Hva mener du barnevernet og foreldrene skal gjøre? Så lenge jentene er sosiale på hver sin arena, så er ikke dette er problem. Yngre søsken har ikke krav på å alltid få leke med eldre søsken og foreldre kan ikke tvinge søsken til å leke sammen. Mulig foreldrene kan be 12åringen om å dempe seg, men det er da ikke en barnevernssak. Om det hadde vært det så ville vi ikke hatt annet å gjøre enn å være i familier med (nesten) tenåringsbarn. Anonymous poster hash: b0fda...2f0 Hjemme er det nok greit at de ikke er sammen. Søstrene har sikker forskjellige venner på sin egen alder. Om en har besøk her hjemme, trenger ikke alltid den andre å få være med. Må være lov med egentid med venner. Men på ferie og turer er det annerledes mener jeg. Da er det andre unger og ofte litt mer spredning i alder. Ingen skal utestenges .Anonymous poster hash: 7a8a5...849 Men det er fortsatt ikke en sak for barnevernet. Verken at 12åringen eller din datter ikke vil leke med 10åringen Anonymous poster hash: b0fda...2f0
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #12 Skrevet 10. desember 2014 Hehe! Det er vanlig at søsken ikke alltid er gode venner. Hvem vet? Kanskje 12åringen er drittlei av å ha søstra hengende i ræva?Jeg jobber i barnevernet og seriøst, vi går ikke inn i familier fordi søsken oppfører seg som søsken.Anonymous poster hash: b0fda...2f0 For en holdning....Så psykisk terrorisering av et søsken, det tas ikke så nøye, men bortforklares med at "søsken oppfører seg som søsken"?At de er søsken, betyr ikke at det er to likestilte som har en konflikt. Overgrep av psykisk og fysisk art skjer også i familier. Anonymous poster hash: 4dd98...2e1 Kanskje være litt forsiktig med å bruke så store ord om en konflikt mellom barn? Anonymous poster hash: b0fda...2f0
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #13 Skrevet 10. desember 2014 Synd for lillesøster, det er ikke godt å føle seg utstøtt av gjengen. Men jeg mener dette er en helt vanlig oppvekst-situasjon. Ta deg heller litt ekstra av lillesøsteren, gi henne positiv oppmerksomhet så kan du utgjør en stor forskjell for henne. Barnevernet er ikke rette instansen for normal barneoppførsel. Anonymous poster hash: 73fbb...9d8
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #14 Skrevet 10. desember 2014 Om jeg inviterer bestemmer bare tolvåringen at de ikke skal komme så lenge lillesøsteren skal være med. Jeg reagerer ikke på at storesøster ikke vil ha med yngste isolert sett. Jeg reagerer på at det er greit for foreldrene at den yngste sitter alene hele ferien og er lei seg. De vil ikke en gang si til eldste at det ikke er greit. Yngste er veldig sår, men en helg oppegående jente når ikke storesøster er der. Hun var inkludert i høstferien da eldste var på tur med en veninnes familie. Jeg setter meg i hennes situasjon og tenker at det må oppleves som at storesøsteren er viktigere for foreldrene enn det hun selv er, det må da kunne skade selvbildet ganske grundig? Ellers syns jeg foreldrene er veldig nedlatende mot den yngste. Snakker hun er hun masete og når hun ikke snakker er hun sur. Når hun gjemmer seg på hemsen er hun glemt. Bare negative karakteristikker hele tiden. Eldste har de bare godord om, de fleste samtaler jeg har hatt med dem handler om den eldste datteren og hvor flott hun er. Derfor tror jeg ikke det psykososiale miljøet til yngste er godt hjemme heller. Anonymous poster hash: 3e637...3b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå