Gå til innhold

Dere som studerer psykologi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke karakterer kom dere inn med?

Anonymous poster hash: 47366...286

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du embedsstudiet? Jeg kom inn på førsteåret (gammel ordning) med 4,11 fra vgs, men hadde endel tilleggspoeng for feks folkehøyskole. Vet ikke hva snittet ligger på nå. Den gangen var førsteåret likt for alle, så søkte man på embedsstudiet etterpå.

Anonymous poster hash: d0cb4...3b6

Skrevet

Kom inn på grunnfag med 4,5 i snitt. Men man kom inn med lavere karakterer enn det. For å komme inn på profesjonsstudiet måtte jeg ha A i snitt på eksamene fra grunnfag.

Anonymous poster hash: 1c137...090

Skrevet

Åå tror jeg må sitte meg litt mer inn i hvordan studiet fungerer 😛

Hi

Skrevet

Profesjon, bachelor eller årsenhet?

Anonymous poster hash: df2f8...163

Skrevet

For å komme inn på embetsstudiet må du ha A på absolutt alle eksamener fra årsenhet. For å komme inn på grunnfag tidligere måtte man ha fra 4,4 i snitt til 5 mener jeg å huske, avhengig av universitet man søkte på.

Men fra neste år er det nytt at opptak til embetsstudiet skjer direkte fra videregående. Antar dermed at snittet vil ligge rundt ren 6' er.

Anonymous poster hash: 100ce...5be
Skrevet

Hei! Det kommer an på hvilket studie du ønsker å søke deg inn på. Dersom du ønsker å bli klinisk psykolog (det som man i dagligtalen kaller psykolog) må du gå profesjonsstudiet i psykologi. Dette studiet tilbys ved universitetene i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. I Oslo og Trondheim (NTNU) søker man med utgangspunkt i det karaktersnittet man har oppnådd på VGS. I Tromsø og Bergen må man først fullføre et årsstudie i psykologi før man søker seg inn på profesjonsstudiet på bakgrunn av de karakterene man har oppnådd dette året. I 2014 var det laveste snittet for å komme inn på denne årsenheten (ett års studie) 41,8 i Tromsø (dersom du kommer rett fra videregående eller søker med utgangspunkt i karaktersnittet fra VGS og er under 21 år). Dersom du ønsker å begynne rett på profesjonsstudiet er kravene høyere: i Trondheim var karaktersnittet 54,9 i 2014. Jeg Iegger ved en link som viser karaktersnittet for de ulike psykologistudiene for 2014.

https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=psykologi&laerestedkode=&utdomrkode=SAMFUNN&stikkordnr=83

Ellers kan du finne mye informasjon på samordnaopptak.no

Håper dette var litt oppklarende og ikke bare forvirrende :)

Skrevet

Hei! Det kommer an på hvilket studie du ønsker å søke deg inn på. Dersom du ønsker å bli klinisk psykolog (det som man i dagligtalen kaller psykolog) må du gå profesjonsstudiet i psykologi. Dette studiet tilbys ved universitetene i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. I Oslo og Trondheim (NTNU) søker man med utgangspunkt i det karaktersnittet man har oppnådd på VGS. I Tromsø og Bergen må man først fullføre et årsstudie i psykologi før man søker seg inn på profesjonsstudiet på bakgrunn av de karakterene man har oppnådd dette året. I 2014 var det laveste snittet for å komme inn på denne årsenheten (ett års studie) 41,8 i Tromsø (dersom du kommer rett fra videregående eller søker med utgangspunkt i karaktersnittet fra VGS og er under 21 år). Dersom du ønsker å begynne rett på profesjonsstudiet er kravene høyere: i Trondheim var karaktersnittet 54,9 i 2014. Jeg Iegger ved en link som viser karaktersnittet for de ulike psykologistudiene for 2014.

https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=psykologi&laerestedkode=&utdomrkode=SAMFUNN&stikkordnr=83

Ellers kan du finne mye informasjon på samordnaopptak.no

Håper dette var litt oppklarende og ikke bare forvirrende :)

Tusen takk 😃 veldig oppklarende 😄

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...