Gå til innhold

Barn og fjerning av mandler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal fjerne mandlene neste torsdag. Noen som har erfaring med egne barn og mandeloperasjon? Hvor lenge var de dårlige osv. Hva spiste de i ettertid? Greit å vite hva jeg har i vente :) Vi er bedt på julefeiring i nabobyen, må jo kanskje stå over den, men pytt :)

Anonymous poster hash: 139c8...39c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Is, is , is, is , og atter is de første dagene. Helst bare kald mat & drikke og etterhvert gi han litt ris og annen lettfordøyelig mat :)

Skrevet

Takk for svar! Is er allerede kjøpt inn. Skal handle inn ris også :)

Skrevet

Hei. Har ikke gjort det på mine barn, men er anestesispl. Barn kommer seg ofte raskt, men det er vondt etterpå. Kanskje ikke verst samme dagen, men når skorpene faller av etter 4-7 dager ( det er litt individuellt). Da er også blødningsfaren størst. De skal spise myk mat ( vi gir de så mye is de vil på dagkir her). Ov ikke for varm. De som bor i nærheten ligger 4 t etter opr før de reiser hjem. De som bor langt unna ligger over 1 natt. Så det er ingen grunn til at du ikke kan reise bort julaften. Gi sm stillende regelmessig, så pleier det å gå veldig greit. Selve opr tar 20/30 min med erfaren kirurg. Litt lenger hvis det er en fersk en som skal operere. Hvis du regner med narkose start/intubering/vekking tar det ca 1- 1 1/2 t. Lykke til👍

Skrevet

Jenta mi var akkurat 3 år når hun tok mandlene, gikk såå fint, hun var godt forberedt, fikk en brosjyre fra sykehuset som vi leste mange ganger før hun tok de. Hun måtte ligge over en natt på sykehuset i etterkant siden hun var så liten. 4 åringer blir sendt hjem samme dag. Hun fikk en likeglad-drink og emblaplaster på på morgenen da vi kom, hun ble sløv og happy av den drinken. Så satte de veneflon inne på operasjonsstua, hun kjente ingenting pga embla :) så måtte jeg gå ut, operasjon tok en halv time, og hun sov da jeg kom inn til henne, hun våkent av seg selv og var urolig etter en time ca, (var da sint på veneflonen) så sovnet hun igjen og sov en time til. Da var hun seg selv igjen. Helt pigg og fin med en gang. Hun hadde lite smerter, og vi brukte bare halvparten av smertestillende som var foreskrevet. Spiste mye is det første døgnet, og fikk myk mat de første dagene-uka. Hun var tilbake i bhg igjen etter en ukes tid :)

Anonymous poster hash: 0f0f1...237

Skrevet

Takk for svar! Han er godt forberedt og vi har lest bosjyren fra sykehuset flere ganger. Da satser vi på julefeiring med familien :)

Skrevet

Jeg fjernet manglene selv å kan fortelle litt om hvilken type mat som var grei å spise. Nå vet ikke jeg hva han liker men i starten kan det være greit å gi han noe han vil svelge ettersom det kan være litt vondt. Supper- tomatsuppe. Potetmos ol. Ting som er hardt skal han ikke spise, knekkebrød og pizzaskorper f.eks. Is er som nevnt ett must. Pasta går fint, spagetti om han liker det. SV alle ting spiste jeg ostepop også, la en i munnen som smeltet før jeg svelget den. Det forutsetter at barnet forstår at den må smelte først hvis ikke gjør det vondt. Det ga litt mer smak pluss at det var godteri. Levde ikke Sundt i den perioden for å si det slik men inntaket ble minimalt. Velg drikke meg smak i, saft eller brus er godt. Jeg hadde vond smak i munnen så vann var lite godt. Lykke til

Anonymous poster hash: 4e5a9...7d9

Skrevet

Takk for svar :) Han elsker jo pasta. Det var lurt :)

Skrevet

Ikke kullsyre! Og de skal være hjemme fra bhg minst to uker!! Vondest etter ca en uke for mini her, ble veldig tynn og blek...

Anonymous poster hash: 4b270...a1b

Skrevet

Har satt han opp på fri hele jula. Så får heldigvis god til til å bli frisk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...