Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #1 Skrevet 10. desember 2014 Sluttet å amme ved 7 mndr, da jeg mistet melken. Begynte da med flaske og mme. Hun er nå 21 måneder, og er helt vill etter flaska på kvelden. Aldri prøvd å la være å gi den, men kan tenke meg det blir høylytt... Dette er en meget viljesterk jente. Får aldri flaske utenom kveldstid, ei heller mme. Drikker kumelk til frokost, vann resten av dagen. Og ja, tannpussen skjer etter at hun har fått flaska. Men saken er at jeg er lei av dette flaskemaset. Mange synes sikkert sånt er koselig, sitte på sengekanten (en stol i vårt tilfelle), ha alenetid med barnet i ro og fred... Men jeg synes ikke det er noe kos. Jeg blir så forferdelig trøtt, og hele kvelden er ødelagt etterpå. Jeg er i en døs til jeg går og legger meg, selv om det er hundrevis av ting jeg burde gjort (brette tøy, for eksempel. Grøss, vil ikke tenke på haugen som hoper seg opp...). Hun blir også storesøster i en alder av 2 år og 3 mndr, og da blir dette ritualet om mulig vanskelig/umulig for meg å gjennomføre, så tenker å slutte med flaska i god tid. Hun bruker flaska som vi voksne bruker f.eks tv etter en lang dag = koble av. Pappaen tar selvfølgelig sin del av kaka her, men han er likedan, han blir seig og trøtt av det, så vi bytter selvfølgelig på. Når det nye barnet kommer, vil jeg likevel være alene med dem begge minst 1 gang pr uke pga mannens studier.Noen som har noen tips til hvordan slutte med flaska? Vi har halvert mengden hun får, og hun var litt misfornøyd, men vennet seg fort til. Jeg forsøkte for noen dager siden å halvere denne mengden igjen, men da protesterte hun helt voldsomt, og nektet å sove. Brukte over to timer på å roe henne ned. Kan skjønne hun ble litt opprørt, for 75 ml er ikke mye... (pleier å få 150). Er det best å slutte brått? Trappe ned på mengden, som vi er begynt å gjøre (men i mer sakte tempo, så hun ikke merker så veldig forskjell fra dag til dag)? Eller hva mener du hadde funket/hva har du erfart at funket? Anonymous poster hash: a11d5...401
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #2 Skrevet 10. desember 2014 Hvorfor i alle dager har dere ikke sluttet før? Jeg ville kuttet tvert og gjort som man gjør med babyer når man kutter ut - trøste og tilby vann. Det tar neppe mer enn 3-4 kvelder. Så får dere heller tåle litt hyl og skrik. Du sier det er en viljesterk jente; hvis hun har taket på dere allerede nå skal dere få det morsomt fremover... Anonymous poster hash: 520bc...c9a
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #3 Skrevet 10. desember 2014 Hun er viljesterk, ja, men tvinger oss ikke akkurat til å gi henne melk, da vi aldri har tatt den fra henne... Jeg "kuttet" aldri ut ammingen, det skjedde naturlig fra hennes side (hun var egentlig en skikkelig puppejente, men mistet selvfølgelig interessen mer og mer da melken minsket mer og mer). Hun har aldri brukt smokk eller noe som helst, så å "kutte ut" noe, har vi aldri hatt behov for før. Vi har ikke kuttet ut før, rett og slett fordi hun trives så godt med flaska om kvelden. Det hjelper henne godt til å slappe av før hun skal sove.Hva som venter oss fremover, vil tiden vise. Hun har en like viljesterk mor, nemlig, så her blir det nok krig med tiden. Jeg strever allerede med å velge mine kamper, for jeg setter godt i gang en "krangel" om småting. Så at hun har "taket på oss", vil jeg ikke si, men hadde vi gitt opp å slutte med flaska, hadde hun definitivt hatt "taket på oss". Men har jeg først fått i gang avvenninga/bråslutten, så gjennomfører jeg det.Jeg lurte på hvordan jeg skulle gå frem på best mulig måte. Hun er nemlig veldig følsom, og jeg vil jo ikke gjøre henne utrygg på noen måte. Hun synes allerede det er tøft at jeg er gravid (hun skjønner selvfølgelig ikke det, men jeg er til tider veldig, veldig dårlig), og føler seg nok allerede litt utrygg fordi jeg ikke er den samme gamle for tiden. Dette merker vi ved at hun klenger ekstra mye, sutrer ekstra mye, gråter ved levering i bhg, og sover dårlig om nettene/våkner tidlig. Skulle avvenninga ta tid, gjør jo ikke det noe. Jeg trenger ikke kutte tvert, det haster ikke. Jeg vil jo bare gjøre det som er best for henne i denne situasjonen. Å kutte tvert er vel den enkleste løsninga, mest effektive. Men har andre tips til meg, så bare kom med dem :-) Anonymous poster hash: a11d5...401
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #4 Skrevet 10. desember 2014 Datteren min var også veldig avhengig av en siste flaske som avslutning på dagen (hun fikk den før tannpuss). Jeg snakket med henne om at hun var stor jente nå og store jenter brukte ikke tåteflaske. Vi dro i butikken og hun fikk velge seg ut noen andre "store jenter" flasker som vi skulle bruke istedenfor tåteflaska. Så pakket vi inn tåteflaska og sendte den til Mikke Mus (hun var STOR Mikke Mus fan) og dett var dett. Litt krangling når kvelden kom, men når hun fikk en skvett melk i sin nye flaske så var hun kjempefornøyd. Dette drakk hun da sammen med kveldsmaten sin. Hun var rundt 20 måneder gammel. Vi endret også på at vi avsluttet dagen med å lese en bok eller synge et par sanger slik at hun enda fikk en kjempefin avslutning på dagen, men da med noe som ikke inkluderte å sutte på en tåteflaske. En av mine venninner orket ikke å ta opp kampen med tåteflaska før guttungen var 3.5år (!!). Det gikk ikke smertefritt der i huset og det tok en måned før han sluttet å gråte og ta helt av siden han ikke fikk flaske med melk på kvelden. Jo lenger du venter jo verre blir det. Anonymous poster hash: 2d255...1d3
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #5 Skrevet 10. desember 2014 Datteren min var også veldig avhengig av en siste flaske som avslutning på dagen (hun fikk den før tannpuss). Jeg snakket med henne om at hun var stor jente nå og store jenter brukte ikke tåteflaske. Vi dro i butikken og hun fikk velge seg ut noen andre "store jenter" flasker som vi skulle bruke istedenfor tåteflaska. Så pakket vi inn tåteflaska og sendte den til Mikke Mus (hun var STOR Mikke Mus fan) og dett var dett. Litt krangling når kvelden kom, men når hun fikk en skvett melk i sin nye flaske så var hun kjempefornøyd. Dette drakk hun da sammen med kveldsmaten sin. Hun var rundt 20 måneder gammel. Vi endret også på at vi avsluttet dagen med å lese en bok eller synge et par sanger slik at hun enda fikk en kjempefin avslutning på dagen, men da med noe som ikke inkluderte å sutte på en tåteflaske. En av mine venninner orket ikke å ta opp kampen med tåteflaska før guttungen var 3.5år (!!). Det gikk ikke smertefritt der i huset og det tok en måned før han sluttet å gråte og ta helt av siden han ikke fikk flaske med melk på kvelden. Jo lenger du venter jo verre blir det. Anonymous poster hash: 2d255...1d3 Snakket med mannen om det nå. Vi tenker å ta kampen etter jul, men de siste dagene har hun vært urolig på kveldene uansett når hun skal legge seg, så jeg lurer på å begynne nuh. Mi jente hadde ikke forstått noe som helst om jeg skulle sendt flaska hennes med Mikke Mus (Fantorangen i hennes tilfelle), og valgt en ny for å erstatte flaska. Anonymous poster hash: a11d5...401
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #6 Skrevet 10. desember 2014 Sluttet å amme ved 7 mndr, da jeg mistet melken. Begynte da med flaske og mme. Hun er nå 21 måneder, og er helt vill etter flaska på kvelden. Aldri prøvd å la være å gi den, men kan tenke meg det blir høylytt... Dette er en meget viljesterk jente. Får aldri flaske utenom kveldstid, ei heller mme. Drikker kumelk til frokost, vann resten av dagen. Og ja, tannpussen skjer etter at hun har fått flaska. Men saken er at jeg er lei av dette flaskemaset. Mange synes sikkert sånt er koselig, sitte på sengekanten (en stol i vårt tilfelle), ha alenetid med barnet i ro og fred... Men jeg synes ikke det er noe kos. Jeg blir så forferdelig trøtt, og hele kvelden er ødelagt etterpå. Jeg er i en døs til jeg går og legger meg, selv om det er hundrevis av ting jeg burde gjort (brette tøy, for eksempel. Grøss, vil ikke tenke på haugen som hoper seg opp...). Hun blir også storesøster i en alder av 2 år og 3 mndr, og da blir dette ritualet om mulig vanskelig/umulig for meg å gjennomføre, så tenker å slutte med flaska i god tid. Hun bruker flaska som vi voksne bruker f.eks tv etter en lang dag = koble av. Pappaen tar selvfølgelig sin del av kaka her, men han er likedan, han blir seig og trøtt av det, så vi bytter selvfølgelig på. Når det nye barnet kommer, vil jeg likevel være alene med dem begge minst 1 gang pr uke pga mannens studier.Noen som har noen tips til hvordan slutte med flaska? Vi har halvert mengden hun får, og hun var litt misfornøyd, men vennet seg fort til. Jeg forsøkte for noen dager siden å halvere denne mengden igjen, men da protesterte hun helt voldsomt, og nektet å sove. Brukte over to timer på å roe henne ned. Kan skjønne hun ble litt opprørt, for 75 ml er ikke mye... (pleier å få 150). Er det best å slutte brått? Trappe ned på mengden, som vi er begynt å gjøre (men i mer sakte tempo, så hun ikke merker så veldig forskjell fra dag til dag)? Eller hva mener du hadde funket/hva har du erfart at funket? Anonymous poster hash: a11d5...401 Hun er 21 mnd? Og får flaske? Bare kutt den ut! Forklar det for henne, hun skjønner da hva dere sier? Hun er også stor nok til å du t skjønne at mamma har baby i magen. Dere undervurderer henne sterkt! Anonymous poster hash: 6a6ea...6a0
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #7 Skrevet 10. desember 2014 Sluttet å amme ved 7 mndr, da jeg mistet melken. Begynte da med flaske og mme. Hun er nå 21 måneder, og er helt vill etter flaska på kvelden. Aldri prøvd å la være å gi den, men kan tenke meg det blir høylytt... Dette er en meget viljesterk jente. Får aldri flaske utenom kveldstid, ei heller mme. Drikker kumelk til frokost, vann resten av dagen. Og ja, tannpussen skjer etter at hun har fått flaska. Men saken er at jeg er lei av dette flaskemaset. Mange synes sikkert sånt er koselig, sitte på sengekanten (en stol i vårt tilfelle), ha alenetid med barnet i ro og fred... Men jeg synes ikke det er noe kos. Jeg blir så forferdelig trøtt, og hele kvelden er ødelagt etterpå. Jeg er i en døs til jeg går og legger meg, selv om det er hundrevis av ting jeg burde gjort (brette tøy, for eksempel. Grøss, vil ikke tenke på haugen som hoper seg opp...). Hun blir også storesøster i en alder av 2 år og 3 mndr, og da blir dette ritualet om mulig vanskelig/umulig for meg å gjennomføre, så tenker å slutte med flaska i god tid. Hun bruker flaska som vi voksne bruker f.eks tv etter en lang dag = koble av. Pappaen tar selvfølgelig sin del av kaka her, men han er likedan, han blir seig og trøtt av det, så vi bytter selvfølgelig på. Når det nye barnet kommer, vil jeg likevel være alene med dem begge minst 1 gang pr uke pga mannens studier.Noen som har noen tips til hvordan slutte med flaska? Vi har halvert mengden hun får, og hun var litt misfornøyd, men vennet seg fort til. Jeg forsøkte for noen dager siden å halvere denne mengden igjen, men da protesterte hun helt voldsomt, og nektet å sove. Brukte over to timer på å roe henne ned. Kan skjønne hun ble litt opprørt, for 75 ml er ikke mye... (pleier å få 150). Er det best å slutte brått? Trappe ned på mengden, som vi er begynt å gjøre (men i mer sakte tempo, så hun ikke merker så veldig forskjell fra dag til dag)? Eller hva mener du hadde funket/hva har du erfart at funket? Anonymous poster hash: a11d5...401 Hun er 21 mnd? Og får flaske? Bare kutt den ut! Forklar det for henne, hun skjønner da hva dere sier? Hun er også stor nok til å du t skjønne at mamma har baby i magen. Dere undervurderer henne sterkt! Anonymous poster hash: 6a6ea...6a0 Hun skjønner helt klart noe her og der, men vi har aldri hatt bruk for "nå er du stor jente"-talen, så den blir ny for henne. Kanskje vi undervurderer henne, men har fortalt mange ganger at jeg har baby i magen, og snakket mye om tiden som kommer etter baby er født også... Kan ikke si hun er interessert i å lytte - overhodet. Virker ikke som om hun forstår et knyst av det jeg sier. Hun er av den aktive typen, alltid på farta, så er ikke bare å ta henne på fanget og snakke med henne. Unntaket har alltid vært når hun fikk flaske - derfor har jo vi også syntes det var litt kos, for det var/er den eneste tida vi får ha henne på fanget uten at hun kravler overalt imens. Anonymous poster hash: a11d5...401
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #8 Skrevet 10. desember 2014 Hun skjønner mer enn dere tror bare dere snakker så hun skjønner, min på 14 mnd skjønner mye, og langt fra så mye som din på nesten 2 år. Ikke si "nå er du stor jente", men dere kan prøve at hun får velge seg en annen flaske på butikken og sender den gamle til Fantorangen. Baby i magen er så fjernt for de fleste 2-åringer at det skjønner de ikke, de kan ikke se for seg en baby i magen din og at de skal få et søsken. Og skjønner de det så skjønner de ikke tidsperspektivet og kan tro at babyen kommer i morgen, og når den ikke gjorde det så mister de interessen. Vi sluttet tvert med flasken men sønnen vår var 10 mnd, han godtok det etter 2 netter Anonymous poster hash: fde3e...186
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #9 Skrevet 10. desember 2014 Sluttet å amme ved 7 mndr, da jeg mistet melken. Begynte da med flaske og mme. Hun er nå 21 måneder, og er helt vill etter flaska på kvelden. Aldri prøvd å la være å gi den, men kan tenke meg det blir høylytt... Dette er en meget viljesterk jente. Får aldri flaske utenom kveldstid, ei heller mme. Drikker kumelk til frokost, vann resten av dagen. Og ja, tannpussen skjer etter at hun har fått flaska. Men saken er at jeg er lei av dette flaskemaset. Mange synes sikkert sånt er koselig, sitte på sengekanten (en stol i vårt tilfelle), ha alenetid med barnet i ro og fred... Men jeg synes ikke det er noe kos. Jeg blir så forferdelig trøtt, og hele kvelden er ødelagt etterpå. Jeg er i en døs til jeg går og legger meg, selv om det er hundrevis av ting jeg burde gjort (brette tøy, for eksempel. Grøss, vil ikke tenke på haugen som hoper seg opp...). Hun blir også storesøster i en alder av 2 år og 3 mndr, og da blir dette ritualet om mulig vanskelig/umulig for meg å gjennomføre, så tenker å slutte med flaska i god tid. Hun bruker flaska som vi voksne bruker f.eks tv etter en lang dag = koble av. Pappaen tar selvfølgelig sin del av kaka her, men han er likedan, han blir seig og trøtt av det, så vi bytter selvfølgelig på. Når det nye barnet kommer, vil jeg likevel være alene med dem begge minst 1 gang pr uke pga mannens studier.Noen som har noen tips til hvordan slutte med flaska? Vi har halvert mengden hun får, og hun var litt misfornøyd, men vennet seg fort til. Jeg forsøkte for noen dager siden å halvere denne mengden igjen, men da protesterte hun helt voldsomt, og nektet å sove. Brukte over to timer på å roe henne ned. Kan skjønne hun ble litt opprørt, for 75 ml er ikke mye... (pleier å få 150). Er det best å slutte brått? Trappe ned på mengden, som vi er begynt å gjøre (men i mer sakte tempo, så hun ikke merker så veldig forskjell fra dag til dag)? Eller hva mener du hadde funket/hva har du erfart at funket? Anonymous poster hash: a11d5...401 Hun er 21 mnd? Og får flaske? Bare kutt den ut! Forklar det for henne, hun skjønner da hva dere sier? Hun er også stor nok til å du t skjønne at mamma har baby i magen. Dere undervurderer henne sterkt!Anonymous poster hash: 6a6ea...6a0 Hun skjønner helt klart noe her og der, men vi har aldri hatt bruk for "nå er du stor jente"-talen, så den blir ny for henne. Kanskje vi undervurderer henne, men har fortalt mange ganger at jeg har baby i magen, og snakket mye om tiden som kommer etter baby er født også... Kan ikke si hun er interessert i å lytte - overhodet. Virker ikke som om hun forstår et knyst av det jeg sier. Hun er av den aktive typen, alltid på farta, så er ikke bare å ta henne på fanget og snakke med henne. Unntaket har alltid vært når hun fikk flaske - derfor har jo vi også syntes det var litt kos, for det var/er den eneste tida vi får ha henne på fanget uten at hun kravler overalt imens. Anonymous poster hash: a11d5...401 Det er vel ikke stor jente tale men Slutt på flaske tale dere bør ta. Og også snakke mye om baby i magen så det ikke kommer som en overaskelse på henne. Her var storebror 15 mnd når vi fortalte om babyen i magen og han skjønte det, men var lenge å vente. Vi forklarte det også. Bruk bøker, i magen bor en baby feks. Flasken slutter dere bare med evt gir henne annen flaske. Hun er 21 mnd, såpass skjønner hun vel? Eller hører hun dårlig så hun har dårlig språk? Anonymous poster hash: 6a6ea...6a0
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #10 Skrevet 10. desember 2014 Sluttet å amme ved 7 mndr, da jeg mistet melken. Begynte da med flaske og mme. Hun er nå 21 måneder, og er helt vill etter flaska på kvelden. Aldri prøvd å la være å gi den, men kan tenke meg det blir høylytt... Dette er en meget viljesterk jente. Får aldri flaske utenom kveldstid, ei heller mme. Drikker kumelk til frokost, vann resten av dagen. Og ja, tannpussen skjer etter at hun har fått flaska. Men saken er at jeg er lei av dette flaskemaset. Mange synes sikkert sånt er koselig, sitte på sengekanten (en stol i vårt tilfelle), ha alenetid med barnet i ro og fred... Men jeg synes ikke det er noe kos. Jeg blir så forferdelig trøtt, og hele kvelden er ødelagt etterpå. Jeg er i en døs til jeg går og legger meg, selv om det er hundrevis av ting jeg burde gjort (brette tøy, for eksempel. Grøss, vil ikke tenke på haugen som hoper seg opp...). Hun blir også storesøster i en alder av 2 år og 3 mndr, og da blir dette ritualet om mulig vanskelig/umulig for meg å gjennomføre, så tenker å slutte med flaska i god tid. Hun bruker flaska som vi voksne bruker f.eks tv etter en lang dag = koble av. Pappaen tar selvfølgelig sin del av kaka her, men han er likedan, han blir seig og trøtt av det, så vi bytter selvfølgelig på. Når det nye barnet kommer, vil jeg likevel være alene med dem begge minst 1 gang pr uke pga mannens studier.Noen som har noen tips til hvordan slutte med flaska? Vi har halvert mengden hun får, og hun var litt misfornøyd, men vennet seg fort til. Jeg forsøkte for noen dager siden å halvere denne mengden igjen, men da protesterte hun helt voldsomt, og nektet å sove. Brukte over to timer på å roe henne ned. Kan skjønne hun ble litt opprørt, for 75 ml er ikke mye... (pleier å få 150). Er det best å slutte brått? Trappe ned på mengden, som vi er begynt å gjøre (men i mer sakte tempo, så hun ikke merker så veldig forskjell fra dag til dag)? Eller hva mener du hadde funket/hva har du erfart at funket? Anonymous poster hash: a11d5...401 Hun er 21 mnd? Og får flaske? Bare kutt den ut! Forklar det for henne, hun skjønner da hva dere sier? Hun er også stor nok til å du t skjønne at mamma har baby i magen. Dere undervurderer henne sterkt!Anonymous poster hash: 6a6ea...6a0 Hun skjønner helt klart noe her og der, men vi har aldri hatt bruk for "nå er du stor jente"-talen, så den blir ny for henne. Kanskje vi undervurderer henne, men har fortalt mange ganger at jeg har baby i magen, og snakket mye om tiden som kommer etter baby er født også... Kan ikke si hun er interessert i å lytte - overhodet. Virker ikke som om hun forstår et knyst av det jeg sier. Hun er av den aktive typen, alltid på farta, så er ikke bare å ta henne på fanget og snakke med henne. Unntaket har alltid vært når hun fikk flaske - derfor har jo vi også syntes det var litt kos, for det var/er den eneste tida vi får ha henne på fanget uten at hun kravler overalt imens. Anonymous poster hash: a11d5...401 Det er vel ikke stor jente tale men Slutt på flaske tale dere bør ta. Og også snakke mye om baby i magen så det ikke kommer som en overaskelse på henne. Her var storebror 15 mnd når vi fortalte om babyen i magen og han skjønte det, men var lenge å vente. Vi forklarte det også. Bruk bøker, i magen bor en baby feks. Flasken slutter dere bare med evt gir henne annen flaske. Hun er 21 mnd, såpass skjønner hun vel? Eller hører hun dårlig så hun har dårlig språk? Anonymous poster hash: 6a6ea...6a0 Hun hører ikke dårlig (er testet for ca et år siden, da hun gikk på antibiotika som nyfødt), men hun har ikke noe godt språk. Hun gjør seg veldig forstått med "mæ" lyder og peking, stort sett, og har et godt kroppsspråk. Hermer endel, og kan selvfølgelig flere ord, men hun kan ikke sette sammen to ord i det hele tatt. Hun er mer fysisk av seg, er hele tiden i aktivitet, og er ikke opptatt av å sitte stille et sekund. Liker ikke lese bøker, synge sanger osv., med mindre vi kan danse og herje samtidig... Kjenner flere med barn på samme alder, ingen er så aktive som henne, og få av dem prater bedre (de ligger på lik linje). Snakker mye om baby i magen, og prøver selvfølgelig å vise henne i bøker, og også på tven nå som "lille Jake" er på skjermen på barnetv. Men er ikke så lett når hun helst vil være på farta fremfor noe annet. Mener dere hun forstår lite? Bekymringsverdig lite? Jeg er ikke bekymret for språket hennes, for det blir jo bedre og bedre, og som sagt, så har jeg bekjente med barn på samme aldre, som ikke er kommet lengre i utviklinga. Hun ene venninna mi er gravid, barnet hennes er rett over to år, og forstår overhodet ikke "baby i magen". Barnet vet kanskje hva baby er og hva mage er, men skjønner ikke sammenhengen, og hva det vil si. Dette barnet snakker forresten en del mer, oftest med to ord, noen ganger tre. Anonymous poster hash: a11d5...401
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #11 Skrevet 11. desember 2014 Sluttet å amme ved 7 mndr, da jeg mistet melken. Begynte da med flaske og mme. Hun er nå 21 måneder, og er helt vill etter flaska på kvelden. Aldri prøvd å la være å gi den, men kan tenke meg det blir høylytt... Dette er en meget viljesterk jente. Får aldri flaske utenom kveldstid, ei heller mme. Drikker kumelk til frokost, vann resten av dagen. Og ja, tannpussen skjer etter at hun har fått flaska. Men saken er at jeg er lei av dette flaskemaset. Mange synes sikkert sånt er koselig, sitte på sengekanten (en stol i vårt tilfelle), ha alenetid med barnet i ro og fred... Men jeg synes ikke det er noe kos. Jeg blir så forferdelig trøtt, og hele kvelden er ødelagt etterpå. Jeg er i en døs til jeg går og legger meg, selv om det er hundrevis av ting jeg burde gjort (brette tøy, for eksempel. Grøss, vil ikke tenke på haugen som hoper seg opp...). Hun blir også storesøster i en alder av 2 år og 3 mndr, og da blir dette ritualet om mulig vanskelig/umulig for meg å gjennomføre, så tenker å slutte med flaska i god tid. Hun bruker flaska som vi voksne bruker f.eks tv etter en lang dag = koble av. Pappaen tar selvfølgelig sin del av kaka her, men han er likedan, han blir seig og trøtt av det, så vi bytter selvfølgelig på. Når det nye barnet kommer, vil jeg likevel være alene med dem begge minst 1 gang pr uke pga mannens studier.Noen som har noen tips til hvordan slutte med flaska? Vi har halvert mengden hun får, og hun var litt misfornøyd, men vennet seg fort til. Jeg forsøkte for noen dager siden å halvere denne mengden igjen, men da protesterte hun helt voldsomt, og nektet å sove. Brukte over to timer på å roe henne ned. Kan skjønne hun ble litt opprørt, for 75 ml er ikke mye... (pleier å få 150). Er det best å slutte brått? Trappe ned på mengden, som vi er begynt å gjøre (men i mer sakte tempo, så hun ikke merker så veldig forskjell fra dag til dag)? Eller hva mener du hadde funket/hva har du erfart at funket? Anonymous poster hash: a11d5...401 Hun er 21 mnd? Og får flaske? Bare kutt den ut! Forklar det for henne, hun skjønner da hva dere sier? Hun er også stor nok til å du t skjønne at mamma har baby i magen. Dere undervurderer henne sterkt!Anonymous poster hash: 6a6ea...6a0 Hun skjønner helt klart noe her og der, men vi har aldri hatt bruk for "nå er du stor jente"-talen, så den blir ny for henne. Kanskje vi undervurderer henne, men har fortalt mange ganger at jeg har baby i magen, og snakket mye om tiden som kommer etter baby er født også... Kan ikke si hun er interessert i å lytte - overhodet. Virker ikke som om hun forstår et knyst av det jeg sier. Hun er av den aktive typen, alltid på farta, så er ikke bare å ta henne på fanget og snakke med henne. Unntaket har alltid vært når hun fikk flaske - derfor har jo vi også syntes det var litt kos, for det var/er den eneste tida vi får ha henne på fanget uten at hun kravler overalt imens. Anonymous poster hash: a11d5...401 Det er vel ikke stor jente tale men Slutt på flaske tale dere bør ta. Og også snakke mye om baby i magen så det ikke kommer som en overaskelse på henne. Her var storebror 15 mnd når vi fortalte om babyen i magen og han skjønte det, men var lenge å vente. Vi forklarte det også. Bruk bøker, i magen bor en baby feks. Flasken slutter dere bare med evt gir henne annen flaske. Hun er 21 mnd, såpass skjønner hun vel? Eller hører hun dårlig så hun har dårlig språk?Anonymous poster hash: 6a6ea...6a0 Hun hører ikke dårlig (er testet for ca et år siden, da hun gikk på antibiotika som nyfødt), men hun har ikke noe godt språk. Hun gjør seg veldig forstått med "mæ" lyder og peking, stort sett, og har et godt kroppsspråk. Hermer endel, og kan selvfølgelig flere ord, men hun kan ikke sette sammen to ord i det hele tatt. Hun er mer fysisk av seg, er hele tiden i aktivitet, og er ikke opptatt av å sitte stille et sekund. Liker ikke lese bøker, synge sanger osv., med mindre vi kan danse og herje samtidig... Kjenner flere med barn på samme alder, ingen er så aktive som henne, og få av dem prater bedre (de ligger på lik linje).Snakker mye om baby i magen, og prøver selvfølgelig å vise henne i bøker, og også på tven nå som "lille Jake" er på skjermen på barnetv. Men er ikke så lett når hun helst vil være på farta fremfor noe annet. Mener dere hun forstår lite? Bekymringsverdig lite? Jeg er ikke bekymret for språket hennes, for det blir jo bedre og bedre, og som sagt, så har jeg bekjente med barn på samme aldre, som ikke er kommet lengre i utviklinga. Hun ene venninna mi er gravid, barnet hennes er rett over to år, og forstår overhodet ikke "baby i magen". Barnet vet kanskje hva baby er og hva mage er, men skjønner ikke sammenhengen, og hva det vil si. Dette barnet snakker forresten en del mer, oftest med to ord, noen ganger tre. Anonymous poster hash: a11d5...401 Aner ikke hva som er normalt. Når eldste var 21 mnd snakket han i lange setninger og forstod "alt" vi sa. Ikke noe problem å forklare ting, vi snakket mye om babyen i magen og lillebror som han kalte magen. Min yngste på 17 mnd forstår det meste vi sier, men har ikke begynt å snakke så veldig mye enda med skikkelige ord, har noen ord og setter sammen to som lampe der, ha den osv. Men skravler som en foss likevel, og kommuniserer jo med hele seg. Kan jo ta en prat med hs om dere er bekymret, men det er sikkert store variasjoner. Hun høres jo litt hyper ut i forhold til mine, som gjerne sitter og leser bøker. Og koser på fanget. Det er vel det hun liker og bruker energien sin på da, herje rundt. Men flaske trenger hun vel ikke, bedre å finne en annen måte å roe henne ned på. Anonymous poster hash: 6a6ea...6a0
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #12 Skrevet 11. desember 2014 Sluttet å amme ved 7 mndr, da jeg mistet melken. Begynte da med flaske og mme. Hun er nå 21 måneder, og er helt vill etter flaska på kvelden. Aldri prøvd å la være å gi den, men kan tenke meg det blir høylytt... Dette er en meget viljesterk jente. Får aldri flaske utenom kveldstid, ei heller mme. Drikker kumelk til frokost, vann resten av dagen. Og ja, tannpussen skjer etter at hun har fått flaska. Men saken er at jeg er lei av dette flaskemaset. Mange synes sikkert sånt er koselig, sitte på sengekanten (en stol i vårt tilfelle), ha alenetid med barnet i ro og fred... Men jeg synes ikke det er noe kos. Jeg blir så forferdelig trøtt, og hele kvelden er ødelagt etterpå. Jeg er i en døs til jeg går og legger meg, selv om det er hundrevis av ting jeg burde gjort (brette tøy, for eksempel. Grøss, vil ikke tenke på haugen som hoper seg opp...). Hun blir også storesøster i en alder av 2 år og 3 mndr, og da blir dette ritualet om mulig vanskelig/umulig for meg å gjennomføre, så tenker å slutte med flaska i god tid. Hun bruker flaska som vi voksne bruker f.eks tv etter en lang dag = koble av. Pappaen tar selvfølgelig sin del av kaka her, men han er likedan, han blir seig og trøtt av det, så vi bytter selvfølgelig på. Når det nye barnet kommer, vil jeg likevel være alene med dem begge minst 1 gang pr uke pga mannens studier.Noen som har noen tips til hvordan slutte med flaska? Vi har halvert mengden hun får, og hun var litt misfornøyd, men vennet seg fort til. Jeg forsøkte for noen dager siden å halvere denne mengden igjen, men da protesterte hun helt voldsomt, og nektet å sove. Brukte over to timer på å roe henne ned. Kan skjønne hun ble litt opprørt, for 75 ml er ikke mye... (pleier å få 150). Er det best å slutte brått? Trappe ned på mengden, som vi er begynt å gjøre (men i mer sakte tempo, så hun ikke merker så veldig forskjell fra dag til dag)? Eller hva mener du hadde funket/hva har du erfart at funket? Anonymous poster hash: a11d5...401 Hun er 21 mnd? Og får flaske? Bare kutt den ut! Forklar det for henne, hun skjønner da hva dere sier? Hun er også stor nok til å du t skjønne at mamma har baby i magen. Dere undervurderer henne sterkt!Anonymous poster hash: 6a6ea...6a0 Hun skjønner helt klart noe her og der, men vi har aldri hatt bruk for "nå er du stor jente"-talen, så den blir ny for henne. Kanskje vi undervurderer henne, men har fortalt mange ganger at jeg har baby i magen, og snakket mye om tiden som kommer etter baby er født også... Kan ikke si hun er interessert i å lytte - overhodet. Virker ikke som om hun forstår et knyst av det jeg sier. Hun er av den aktive typen, alltid på farta, så er ikke bare å ta henne på fanget og snakke med henne. Unntaket har alltid vært når hun fikk flaske - derfor har jo vi også syntes det var litt kos, for det var/er den eneste tida vi får ha henne på fanget uten at hun kravler overalt imens. Anonymous poster hash: a11d5...401 Det er vel ikke stor jente tale men Slutt på flaske tale dere bør ta. Og også snakke mye om baby i magen så det ikke kommer som en overaskelse på henne. Her var storebror 15 mnd når vi fortalte om babyen i magen og han skjønte det, men var lenge å vente. Vi forklarte det også. Bruk bøker, i magen bor en baby feks. Flasken slutter dere bare med evt gir henne annen flaske. Hun er 21 mnd, såpass skjønner hun vel? Eller hører hun dårlig så hun har dårlig språk?Anonymous poster hash: 6a6ea...6a0 Hun hører ikke dårlig (er testet for ca et år siden, da hun gikk på antibiotika som nyfødt), men hun har ikke noe godt språk. Hun gjør seg veldig forstått med "mæ" lyder og peking, stort sett, og har et godt kroppsspråk. Hermer endel, og kan selvfølgelig flere ord, men hun kan ikke sette sammen to ord i det hele tatt. Hun er mer fysisk av seg, er hele tiden i aktivitet, og er ikke opptatt av å sitte stille et sekund. Liker ikke lese bøker, synge sanger osv., med mindre vi kan danse og herje samtidig... Kjenner flere med barn på samme alder, ingen er så aktive som henne, og få av dem prater bedre (de ligger på lik linje).Snakker mye om baby i magen, og prøver selvfølgelig å vise henne i bøker, og også på tven nå som "lille Jake" er på skjermen på barnetv. Men er ikke så lett når hun helst vil være på farta fremfor noe annet. Mener dere hun forstår lite? Bekymringsverdig lite? Jeg er ikke bekymret for språket hennes, for det blir jo bedre og bedre, og som sagt, så har jeg bekjente med barn på samme aldre, som ikke er kommet lengre i utviklinga. Hun ene venninna mi er gravid, barnet hennes er rett over to år, og forstår overhodet ikke "baby i magen". Barnet vet kanskje hva baby er og hva mage er, men skjønner ikke sammenhengen, og hva det vil si. Dette barnet snakker forresten en del mer, oftest med to ord, noen ganger tre. Anonymous poster hash: a11d5...401 Aner ikke hva som er normalt. Når eldste var 21 mnd snakket han i lange setninger og forstod "alt" vi sa. Ikke noe problem å forklare ting, vi snakket mye om babyen i magen og lillebror som han kalte magen. Min yngste på 17 mnd forstår det meste vi sier, men har ikke begynt å snakke så veldig mye enda med skikkelige ord, har noen ord og setter sammen to som lampe der, ha den osv. Men skravler som en foss likevel, og kommuniserer jo med hele seg. Kan jo ta en prat med hs om dere er bekymret, men det er sikkert store variasjoner. Hun høres jo litt hyper ut i forhold til mine, som gjerne sitter og leser bøker. Og koser på fanget. Det er vel det hun liker og bruker energien sin på da, herje rundt. Men flaske trenger hun vel ikke, bedre å finne en annen måte å roe henne ned på. Anonymous poster hash: 6a6ea...6a0 Ja, barn er jo forskjellige. Er ikke så lenge vi skal på toårskontroll, skal høre med hs da. Hun skjønner jo mye, føler hun nesten skjønner alt, når det gjelder ting vi gjør. Kjøre bil, spise middag/frokost/kveldsmat, ta på pysj, gå opp/ned trappa, skifte bleie, bytte bukse, finne den og den leken... Enkle ord og setninger forstår hun ganske raskt, men begreper som ikke er mulig å se, høre eller kjenne, virker det ikke som hun forstår. Som baby i magen (er bare 15 uker på vei, så er ingen mage heller å henvise til, og tror ikke hun ville koblet det da heller, da en mage vel er en mage...) Nei, hun trenger ikke flaske. Det har bare vært en ekstra kos i hverdagen hennes. Som at noen barn får smokk når de skal sove, eller kosefille/bamse. Hun bruker absolutt energien sin på å rase rundt, ja! Nå tar vi kampen etter jul, og forbereder henne så godt det er mulig inntil da. Snakke om det, velge ny flaske i butikken, synge den vante vuggevisa hun har hørt siden hun var i magen, og rett og slett øve på å kanskje være litt i ro på fanget før sengetid... Kaaanskje jeg får lirket opp en bok etterhvert :-) Anonymous poster hash: a11d5...401
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #13 Skrevet 11. desember 2014 Er vel ingen krise om de får flaske på kvelden når de skal sove vel? Det gjør min å. På dagen og kvelden. Da får hun flaske med nutramigen. Hun er 19 mnd. Men hva med å gi flaska til barnetv? Da er det jo tid for å roe seg litt ned, slappe av og ha en kosestund Anonymous poster hash: a9747...ddc
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2014 #14 Skrevet 11. desember 2014 Er vel ingen krise om de får flaske på kvelden når de skal sove vel? Det gjør min å. På dagen og kvelden. Da får hun flaske med nutramigen. Hun er 19 mnd. Men hva med å gi flaska til barnetv? Da er det jo tid for å roe seg litt ned, slappe av og ha en kosestund Anonymous poster hash: a9747...ddc Hei, det var jo en god idè! Kanskje det er noe vi kan forsøke i kveld. Ok, i morgen kveld, i tilfelle det skulle skjære seg helt, så har vi i det minste fri på lørdagen. Det går i hvert fall an i en prøvefase frem til flaskeslutt, for hun trenger jo ikke flaske lengre. Vi må jo slutte med den pga søsken ventes i juni, og er jeg alene med begge barna (noe jeg kommer til å være 1-2 kvelder i uka), kan det bli vanskelig å gi flaske. Anonymous poster hash: a11d5...401
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå