Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #1 Skrevet 10. desember 2014 Er mange jeg kjenner som tvinger ungene til å spise opp maten deres, og skjønner ikke helt riktig hvorfor. Er det så viktig da? Husker jeg ble tvunget selv til å spise opp alt på askjetten min av farfar når jeg var liten, og tro det eller ei, men det virket mot sin vilje. Fikk et veldig stresset forhold til mat og kan huske perioder som lignet spiseforstyrrelser i ung alder. Skal man prioritere dette ? Anonymous poster hash: 00fc6...b19
Serepta Skrevet 10. desember 2014 #2 Skrevet 10. desember 2014 Våre må ikke det. Men vi har heller vært strenge på at de ikke får lesse opp kjempemye på tallerken. Vi tar små porsjoner, og forsyner oss flere ganger.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #3 Skrevet 10. desember 2014 Kommer an på alderen. Anonymous poster hash: c68d5...f6c
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #4 Skrevet 10. desember 2014 Tvinger aldri til å spise opp alt. Men rører han kun i maten og småspiser litt får han beskjed om å spise 3 biter/skjeer før han får gå ifra. Det blir gjort og ofte spiser han mer enn de 3 også. Jeg vil at måltider skal være noe ålreit, så å tvinge de til å spise opp blir bare ubehagelig for barnet. Anonymous poster hash: cb561...067
moota m storebror&lillebror Skrevet 10. desember 2014 #5 Skrevet 10. desember 2014 Nei jeg tvinger ikke barna til å spise opp. Jeg kan også si at de kan prøve å spise litt til, det kommer an på situasjonen. Vi prøver å lære dem at det går an å ta to ganger eller å si at de bare vil ha litt. Det hender jeg også lager for masse mat eller tar på for masse. Da lar jeg det stå.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #6 Skrevet 10. desember 2014 Ingen tvinges til å spise opp, men alle skal smake på maten. Da må de putte en ørliten bit inn i munnen sammen med noe de liker. Dersom de ikke liker det, lar de resten ligge. Spm oftest spiser de opp, bare de har smakt.. Jeg spør alltid om de er sikker på at de er helt mett, hvis de har spist lite. Hvis de er helt sikker, er vi fornøyde. Anonymous poster hash: f54b1...845
QueeenBeee Skrevet 10. desember 2014 #7 Skrevet 10. desember 2014 Hjemme hos oss er det ikke lov til å si at man skal spise opp maten om man er mett. Unngå å ha for mye på fatet og stopp når man er mett, men som den ene over her skrev. Har ungen bare pirket litt i mate så må man ta ca 2-3 biter før man går fra bordet. Tror ikke jeg kjenner noen som tromper barna til å spise opp. Virket mot sin vilje da jeg var lita, endte med å spise store mengder mat uten å ha forbrenning til det. Slet med vekta mange år.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #8 Skrevet 10. desember 2014 Må smake på alt, men ikke spise opp. Jeg serverer på tallerken, sjeldent det er noe igjen. Dersom han vil ha dessert (frukt eller yoghurt), må han i det minste ha spist opp grønnsakene. Som regel spiser han opp alt, er det noe igjen i tallerken er det som regel poteter eller ris, evt. litt kjøtt. Faren stiller opp som frivillig "kompostbinge" for eventuelle rester. Anonymous poster hash: 1108a...383
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #9 Skrevet 10. desember 2014 Han må spise det vi legger på tallerkenen. Grunnen er at han kun spiser frokost, så ingenting gjennom skoledagen, og om han kan velge selv spiser han så lite som mulig til middag. Når vi egger opp mat og sier han skal spise opp så gjør han det. Og han trenger mat i kroppen. Han klager ikke heller. Anonymous poster hash: 51124...78f
Mandala Skrevet 10. desember 2014 #10 Skrevet 10. desember 2014 Jeg har aldri skjønt greia med å spise opp alt på tallerkenen. Mine barn må altså ikke det.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #11 Skrevet 10. desember 2014 Her er det også slik at hvis hun har spist lite så må hun ta enten fire små eller tre store biter, så er det greit. Da føler hun at hun får vært med å bestemme og hun får litt mer mat i magen. Men hvis hun har spist nok så trenger hun ikke å spise opp resten. Anonymous poster hash: 9f00e...398
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå