Gå til innhold

Barn på 10 mnd venstrehendt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn spiser konsekvent med venstre hånd. Kan jeg se det så tidlig?

Anonymous poster hash: 41b41...778

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi så det på vår mellomste så tidlig. Han er nå åtte og er både venstrehendt og venstrefotet.

Anonymous poster hash: 25c73...51c

Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 33ef2...35d
Skrevet

Nei

Anonymous poster hash: 5509f...57c

Skrevet

Vi så det på vårt barn så tidlig, han var veldig konsekvent helt fra han begynte å bruke hender og føtter til ting. Vi la merke til det fordi vi forventet at han skulle bli venstrehendt siden vi er det begge to, men han er høyrehendt.

Anonymous poster hash: e3731...891
Skrevet

Nei

Anonymous poster hash: 5509f...57c

Regner med at dere to som svarer nei ikke har venstrehendte barn ;)

Skrevet

Nei. Det er faktisk ikke helt "bestemt" før barnet er rundt 3. Inntil da kan det variere hvilken hånd de foretrekker. 

Jeg spurte faktisk akkurat om det samme på dette forumet da dattera mi var på samme alder (ei som svarte sendte med en veldig fin link, som forklarte det hele, men jeg husker ikke hva den var). Hun brukte konsekvent venstrehånda. Nå bruker hun begge ganske mye til like oppgaver, hun er snart to år. Noen ganger virker det som om det er venstrehånd som brukes mest, andre ganger høyre. Jeg kan umulig fortelle deg om hun foretrekker høyre eller venstre. 

Anonymous poster hash: 90aa1...686
Skrevet

Du trenger ikke konkludere med at han blir venstrehendt så tidlig. Husket jeg snakket med helsesøster da guttungen var rundt året. Han brukte alltid vensterhånda. Hun sa at dette kunne endre seg.  

Min er nå snart 6 år og kan konkludere med at han er venstrehendt.

Anonymous poster hash: 2ed86...a27
Skrevet

Sønnen min var venstrehendt fram til han begynte på skolen. De første ukene slet han med å finne ut hvilken hånd han skulle skrive med. Men etterhvert som månedene gikk fant han ut at han skulle skrive med høyre.. :P

Så det KAN være det forandrer seg, men det spiller jo ingen rolle ;)

Eneste aberet var når han satt på min høyre side ved bordet og vi stadig dunket albuene imot hverandre da vi brukte knivene våre :P

Anonymous poster hash: 4b1ee...3d6

Skrevet

Min første var tydelig høyrehendt fra tidlig babyalder.

Andremann er 20 mnd og har brukt venstre konsekvent på det meste hele tiden, men de sier jo at det kan endre seg i mange år så jeg venter i spenning..... ;)   

Anonymous poster hash: e01d4...91a
Skrevet

Tja..Vi mistenkte at datteren vår var venstrehendte rundt den alderen. Nå er hun ganske arvelig disponert da, med både en far, en bestefar, en onkel og en tante som er venstrehendt...😉 Hun er nå 2 år og bruker konsekvent venstrehenda si ved spising, leking,tegning osv. Det er vel ikke sikkert før de er 3-4 år eller noe slikt, men jeg er så og si helt sikker på jenta vår alt nå siden det har vært så konsekvent siden hun var liten baby.

Skrevet

Hun yngste vår brukte venstre hånden hele tiden bor hun var liten, spiste, grep leker, tegnet og perlet. Men når hun var 2 - 3 år så byttet hun over og ble høyre hendt. Nå er hun straks 9 år og er forsatt høyre hendt.

Skrevet

Vi så det veldig tidlig på vår venstrehendte 4-åring. Alt ble gjort med venstrehånda. Jeg er også venstrehendt, og faren min, så tipper det kommer derfra.

Nr 2 bruker begge hender foreløpig.

Skrevet

Man kan ikke si for sikkert før de er rundt 3 år, men man kan se antydninger til hva de kommer til å bli mye tidligere.
Det at et 10 måneder gammel barn konstant velge venstre, tyder på at det er god sannsynlighet for at han er venstrehendt, men ikke helt sikkert enda

Skrevet

Så små barn skal vel bruke kroppen noenlunde symmetrisk, altså bruke begge hender. 

Hos oss er begge foreldre høyrehendte, men eldste jenta er ventrehendt. Husker ikke helt når vi konkluderte med det.

Lillebror på 5 har vinglet veldig og brukt begge hender. Først nå jeg begynner å føle meg sikker på at han er venstrehendt han også. Greit om de velger hånd før de begynner på skolen, så de får riktig grep på blyanter etc.

Anonymous poster hash: 726f6...e60
Skrevet

Vi så det på vår mellomste så tidlig. Han er nå åtte og er både venstrehendt og venstrefotet.

Hva er og være venstrefotet?

Skrevet

Tar første skrit for å begynne å gå, begynner de aller fleste med samme fot.

De fleste begynner med høyrefot.

Å være venstrefotet betyr å begynne med venstre fot.

Skrevet

Tar første skrit for å begynne å gå, begynner de aller fleste med samme fot.

De fleste begynner med høyrefot.

Å være venstrefotet betyr å begynne med venstre fot.

Aha :)

Skrevet

Så små barn skal vel bruke kroppen noenlunde symmetrisk, altså bruke begge hender. 

Hos oss er begge foreldre høyrehendte, men eldste jenta er ventrehendt. Husker ikke helt når vi konkluderte med det.

Lillebror på 5 har vinglet veldig og brukt begge hender. Først nå jeg begynner å føle meg sikker på at han er venstrehendt han også. Greit om de velger hånd før de begynner på skolen, så de får riktig grep på blyanter etc.

Anonymous poster hash: 726f6...e60

Ikke alle barn har lest den boka der det står. ;)

Anonymous poster hash: e3731...891

Skrevet

Mi på 3 er venstrehendt. Det har jeg sett tidlig, va fra 12 mnd alder. Hun tegner og spiser ol med venstre.

søstra som er 3 år eldre er høyrehendt.

Anonymous poster hash: 749eb...628
Skrevet

Vår spiste kun med venstre hånd og holdt alt med den hånden da hun var 10 mnd. Vi mistenkte at hun var venstrehendt, men ble avfeid når vi nevnte det for folk for hun var altfor liten til at vi kunne se det. Viste seg at vi hadde rett. Hun er 3 år nå og venstrehendt

Skrevet

Vår gutt var ("hovedsakelig") venstrehendt til han var 5. Går nå i første klasse og skriver med høyre. Skyter fortsatt fotball med venstre fot. Han har nok vært tvehendt.

Anonymous poster hash: 1706d...c8d

Skrevet

Sønnen vår på 14 mnd har brukt venstre siden han var ca 8 mnd, spiser, tegner osv kun med venstre

Anonymous poster hash: 254da...268

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...