Gå til innhold

Prolaps- hvor lang tid før frisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått lammelse i ve ben og nummenhet i begge bena. Problemer med å gå pga kraftsvikt i bena. Passer Max dårlig! Har 2 små barn på 1 og 3 år. Den minste er meget aktiv og klatrer overalt.

Skal til fysio i morgen. Bestilte timen for over 1 uke siden og plagene jeg har fått har kommet de siste 4 dagene.

Var på jobb i går men er mye verre i dag(har heldigvis hatt fri).

Hvor lenge tar det før jeg kan forvente å bli bra?

Anonymous poster hash: d70d7...0b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært til lege, da?

Anonymous poster hash: 190ea...14b
Skrevet

Var der for 14 dager siden og fikk svar på MR og henvisning til fysio. Men hadde da ikke slike plager som nå! Spent på hva fysio sier. Kan jo ikke jobb hvis det er slik som i dag.

I følge MR tatt for 3 uker siden var det bare m utbuling og ikke en prolaps. Men det kan jo forri bli til en prolaps da...

Burde jeg kontakte lege på nytt?

Skrevet

Var der for 14 dager siden og fikk svar på MR og henvisning til fysio. Men hadde da ikke slike plager som nå! Spent på hva fysio sier. Kan jo ikke jobb hvis det er slik som i dag.

I følge MR tatt for 3 uker siden var det bare m utbuling og ikke en prolaps. Men det kan jo forri bli til en prolaps da...

Burde jeg kontakte lege på nytt?

Har du lammelser, som du sier, og kraftsvekkelse så ville jeg gått til legen på nytt! Ring legen i morgen.

Får du større lammelser og kraftsvekkelser, problemer med urin eller avføring ringer du legevakten!

Anonymous poster hash: 190ea...14b

Skrevet

Tok fem mnd for min del. Grusomt vondt, heller fødsel enn prolaps! God bedring!

Anonymous poster hash: cf277...b94

Skrevet

Du skal ikke vente på at dette går over du skal oppsøke legevakt. Personlig ville jeg reist rett til akuttmottaket på sykehuset. Du beskriver lammelser og kraftsvikt med forverring å det er ikke sikkert at dette går over. Det kan faktisk bli permanente skader hvis du ikke tar det alvorlig å hvis dette er en prolaps du bør operere. Om det passer eller ikke er en ting, men vedvarer disse skadene er det verre enn å faktisk ta tak i det. Tisser du normalt? Enkelte prolaps pasienter kan få problemer med vannlatningen hvor det enten lekker eller at de ikke klarer å tisse delvis eller helt.

Hilsen sykepleier på nevrologisk avdeling.

Anonymous poster hash: f039d...cf7

Skrevet

Operasjon er ikke nødvendigvis svaret. Hos meg var hvile/kiropraktor/korte hyppige gåturer løsningen. Mange som opererer blir ikke bra, må operere gjentatte ganger osv.

Skrevet

Operasjon er ikke nødvendigvis svaret. Hos meg var hvile/kiropraktor/korte hyppige gåturer løsningen. Mange som opererer blir ikke bra, må operere gjentatte ganger osv.

Helt enig det er ikke alltid svaret men det må legen vurdere ut i fra MR bilder og fysisk undersøkelse i forhold til krafttap. De opererer ikke hvis ikke det er nødvendig 😊

Skrevet

Oj tenkte ikke det var så ille:/ Ingen problemer med urin og avføring. Legen sa at jeg skulle ta kontakt hvis det ble problemer med dette. Og hvis jeg ble verre. Har hatt perioder på over 1,5mnd nå at jeg tidvis mister kraften i lårene. Men ikke at tærne ikke vil bevege seg. Dette kom idag.

Skal ringe å høre med legen:/

HI

Skrevet

Dersom du har lammelser må du vurderes for operasjon umiddelbart! Legevakt i kveld eller akuttime i morgen tidlig!

Dersom lammelsene er store er det viktig å operere fort for å lette presset på nerven og unngå varige svekkelser.

Jeg ble operert i løpet av 2 døgn, husker ikke helt hvor store lammelsene var, muligens 50%.

Anonymous poster hash: 1a024...a5b

Skrevet

Men hadde du lammelser?

Skrevet

Dersom du har lammelser må du vurderes for operasjon umiddelbart! Legevakt i kveld eller akuttime i morgen tidlig!

Dersom lammelsene er store er det viktig å operere fort for å lette presset på nerven og unngå varige svekkelser.

Jeg ble operert i løpet av 2 døgn, husker ikke helt hvor store lammelsene var, muligens 50%. Anonymous poster hash: 1a024...a5b

Signerer denne. Er lege og lammelser er ØH operasjonsindikasjon!

Anonymous poster hash: 4745b...d6b

Skrevet

Men det er ikke hele ve ben da kun tærne. I mitt hode var ikke dette så ille. Kraftsvikten kommer og går. Blir verre hvis jeg anstrenger meg for mye (løfter 1 åringen).

Hadde prolaps som 16 åring (er 31år nå). Men da hadde jeg kun smerter og ikke lammelser.

Tar kontakt med lege imorgen tidlig!

HI

Skrevet

Men det er ikke hele ve ben da kun tærne. I mitt hode var ikke dette så ille. Kraftsvikten kommer og går. Blir verre hvis jeg anstrenger meg for mye (løfter 1 åringen).

Hadde prolaps som 16 åring (er 31år nå). Men da hadde jeg kun smerter og ikke lammelser.

HI

Gjør det. Min erfaring tilsier at vurderingene er bedre på sykehus enn hos fastlege da du får møte en nevrolog som har god kunnskap om dette. Fastlegene tar ikke alltid dette så seriøst som vi på sykehuset ønsker. Ikke sikkert noe skal gjøres men det må legen vurdere. Det kan være alvorlig å det må du aldri overse. Ikke meningen å skremme deg men vil at du skal forstå at du ikke skal ta en vurdering på dette selv. Det kan få mer langvarige følger enn du hadde trodd.

Hilsen sykepleiern over 😊

Skrevet

Du har fått problemer med tærne også ja, oppsøk lege så raskt du kan senest i morgen tidlig. Har du vondt? Ofte har de styggeste prolapsene lite vondt. De kan ha det i starten, så går det over men man ser forverring av skadene (økende kraftsvikt og følelse i visse områder ut i fra hvor prolapsen sitter). Så lite smerter og kraftsvikt er ikke et godt tegn som mange pasienter tenker, stikk motsatt oftest. Har du sykehus i nærheten vil jeg anbefale deg å reise dit i morgen tidlig på bakgrunn av forverring med kraftsvikt osv.

Skrevet

HI

Så egentlig snakker du ikke om lammelser som i ikke i stand til å bevege, men heller følelsesløs?

Hadde prolaps x 2 i fjor og er noe av det vondeste jeg har opplevd. Ikke vondt i ryggen, men hele foten. Med nummenhet og perioder med kraftsvikt. Den første var bra etter 5 mnd, ddn andre etter 3 mnd. Og fysio hjelper ikke i akutt fase. ..

Anonymous poster hash: f978d...375

Skrevet

Men hadde du lammelser?

Høyre skinnlegg dovnet bort, det var som den sov.

Skrevet

Tok 6 mnd med mannen min.

Anonymous poster hash: a2a4c...e9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...