Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #1 Skrevet 9. desember 2014 Jeg har så lite peiling innser jeg..men burde hatt det om noe plutselig skulle skje. Vi er en mine og dine familie, der vi eier en eiendom sammen. Vi er ikke registrert samboere da han har annen adresse, jeg mottat IKKE noe aleneforsørgerstønad bare så det er sagt. Vi har bodd sammen i 5 år. Hvis noe skulle skje med han, er det da sånn at barna hans kan kjøpes ut og jeg kan beholde boligen? Eller har de noe krav på huset? Har ikke jeg penger til å kjøpe dem ut så ryker vel boligen uansett vil jeg tro. Anonymous poster hash: 1b60b...9ac
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #2 Skrevet 9. desember 2014 Hvis han dør, kan hans særkullsbarn kreve skifte og få sin del av arven. Anonymous poster hash: 40698...627
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #3 Skrevet 9. desember 2014 Hvis han dør, kan hans særkullsbarn kreve skifte og få sin del av arven. Anonymous poster hash: 40698...627 Men det vil si at jeg kan betale dem ut hvis jeg har penger til det? Dem har vel ingen krav på selve boligen om dem får penger istedet? Anonymous poster hash: 1b60b...9ac
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #4 Skrevet 9. desember 2014 Med særkullsbarn har barna krav på arven sin med en gang ja, men de kan ikke kreve at du skal flytte ut av huset dere eier sammen. Det de skal ha er farsarven sin, dvs at du må betale dem ut. Derfor er det veldig viktig for samboere med særkullsbarn å ha en god forsikring med samboeren som begunstiget, om mannen din dør vil du da få utbetalt nok penger fra forsikringen til å kjøpe ut barna hans. Anonymous poster hash: 3b90c...c98
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #5 Skrevet 9. desember 2014 Det er ikke mulig å sitte i uskifte hvis han har særkullsbarn. Hos oss har han også barn fra tidligere, jeg har ikke. Siden vi har felles barn sitter han i uskifte med meg, men jeg ikke til han.. Vi har derfor laget et testament og har livsforsikring som sørger for at jeg overlever økonomisk med våre felles barn (mulighet å betale dem ut i arveoppgjøret). Dette er VELDIG viktig da dagens arvelov IKKE er laget for den moderne familie!! Anonymous poster hash: f61cd...66e
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #6 Skrevet 9. desember 2014 Uskiftet bo er en rettighet for ektepar med bare felles barn, du har ingen rett på uskiftet bo når han har særkullsbarn, gift eller ei. Anonymous poster hash: 3b90c...c98
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #7 Skrevet 9. desember 2014 Man kan sitte i uskiftet bo hvis særkullsbarna samtykker. Det forutsetter at de er myndige, ellers er det ett eller annet i det offentlige (overformynderiet?) som bestemmer, og de skal bare samtykke hvis det er til barnets beste, noe det som regel ikke er. Anonymous poster hash: 44e9b...b3c
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #8 Skrevet 9. desember 2014 Hvis den ene parten ikke har råd til å sitte med boligen hvis den andre dør, må dere skaffe dere forsikring fortere enn svint. Dere må begunstige hverandre, hvis ikke tilfaller forsikringen barna (dere er jo ikke en gang registrert som samboere). Det burde dere gjort for lenge siden, nevnte ikke banken noe om det da dere tok opp lån sammen? Hvorvidt barna kan kreve huset vet jeg ikke, de blir jo for så vidt eier av halve huset på lik linje med deg. Men tviler egentlig på at de kan det (?). De bør vel være fornøyd med at du kjøper de ut (med forsikringspengene). Hvor gamle er barna? Anonymous poster hash: 25ef5...f95
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #9 Skrevet 9. desember 2014 Uskiftet bo er en rettighet for ektepar med bare felles barn, du har ingen rett på uskiftet bo når han har særkullsbarn, gift eller ei. Anonymous poster hash: 3b90c...c98 Aldri med særkullsbarns nei. Men man må ikke være gift. Nå har også samboere med felles barn de samme arverettighetene som gifte. Anonymous poster hash: f61cd...66e
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #10 Skrevet 9. desember 2014 Hvis den ene parten ikke har råd til å sitte med boligen hvis den andre dør, må dere skaffe dere forsikring fortere enn svint. Dere må begunstige hverandre, hvis ikke tilfaller forsikringen barna (dere er jo ikke en gang registrert som samboere). Det burde dere gjort for lenge siden, nevnte ikke banken noe om det da dere tok opp lån sammen? Hvorvidt barna kan kreve huset vet jeg ikke, de blir jo for så vidt eier av halve huset på lik linje med deg. Men tviler egentlig på at de kan det (?). De bør vel være fornøyd med at du kjøper de ut (med forsikringspengene). Hvor gamle er barna? Anonymous poster hash: 25ef5...f95 Barna er 10 og 11 år gammel. Mine er mindre. Banken sa ingenting om det da vi tok opp lån nei. Vi har forsikringer som begunstiger hverandre, men i testamentet har han også skrevet hvor mye barna skal ha hver, og det er mer enn de pengene vi har satt i eiendommen, ergo er den forsikringen beregnet til å betale barna hans ut + penger i tillegg. det beste hadde vel vært om han hadde to forsikringer, en som begunstiger meg og en egen for barna. Anonymous poster hash: 1b60b...9ac
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #11 Skrevet 9. desember 2014 Hvis den ene parten ikke har råd til å sitte med boligen hvis den andre dør, må dere skaffe dere forsikring fortere enn svint. Dere må begunstige hverandre, hvis ikke tilfaller forsikringen barna (dere er jo ikke en gang registrert som samboere). Det burde dere gjort for lenge siden, nevnte ikke banken noe om det da dere tok opp lån sammen? Hvorvidt barna kan kreve huset vet jeg ikke, de blir jo for så vidt eier av halve huset på lik linje med deg. Men tviler egentlig på at de kan det (?). De bør vel være fornøyd med at du kjøper de ut (med forsikringspengene). Hvor gamle er barna? Anonymous poster hash: 25ef5...f95 Barna er 10 og 11 år gammel. Mine er mindre. Banken sa ingenting om det da vi tok opp lån nei. Vi har forsikringer som begunstiger hverandre, men i testamentet har han også skrevet hvor mye barna skal ha hver, og det er mer enn de pengene vi har satt i eiendommen, ergo er den forsikringen beregnet til å betale barna hans ut + penger i tillegg. det beste hadde vel vært om han hadde to forsikringer, en som begunstiger meg og en egen for barna. Anonymous poster hash: 1b60b...9ac Han kan jo ikke testamentere vekk mer enn han har? La oss si at huset er verdt 5 millioner, og dere har gjeld på 3 millioner. Da blir det 1 million du må ut med for å kjøpe ut barna. Han kan ikke si i testamente at de skal ha 2 millioner, med mindre han da har 1 million i banken (evt andre verdier). Og hvorfor har han testamente hvis barna arver alt, det gjør de jo uansett.... Anonymous poster hash: 25ef5...f95
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #12 Skrevet 9. desember 2014 Hvis den ene parten ikke har råd til å sitte med boligen hvis den andre dør, må dere skaffe dere forsikring fortere enn svint. Dere må begunstige hverandre, hvis ikke tilfaller forsikringen barna (dere er jo ikke en gang registrert som samboere). Det burde dere gjort for lenge siden, nevnte ikke banken noe om det da dere tok opp lån sammen? Hvorvidt barna kan kreve huset vet jeg ikke, de blir jo for så vidt eier av halve huset på lik linje med deg. Men tviler egentlig på at de kan det (?). De bør vel være fornøyd med at du kjøper de ut (med forsikringspengene). Hvor gamle er barna? Anonymous poster hash: 25ef5...f95 Barna er 10 og 11 år gammel. Mine er mindre. Banken sa ingenting om det da vi tok opp lån nei. Vi har forsikringer som begunstiger hverandre, men i testamentet har han også skrevet hvor mye barna skal ha hver, og det er mer enn de pengene vi har satt i eiendommen, ergo er den forsikringen beregnet til å betale barna hans ut + penger i tillegg. det beste hadde vel vært om han hadde to forsikringer, en som begunstiger meg og en egen for barna. Anonymous poster hash: 1b60b...9ac Det testamentet hørtes ikke særlig gyldig ut.. Det er ekstremt viktig å ha alt det formelle i orden, ellers blir det fort problemer etter evt død. Barnas pliktarv kan man ikke rokke med. Pliktarven er 2/3 forutsett at dere er gift eller samboer med felles barn, hvis ikke er de hans eneste arvinger og arvet ALT. Dette er ikke mulig å gjøre om på ved testament. Med unntak av hvis han har så store eiendeler at han kan gi begge barna 1000000 kr hver, så kan han gi resterende til hvem han selv ønsker. Anonymous poster hash: f61cd...66e
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #13 Skrevet 9. desember 2014 Hvis den ene parten ikke har råd til å sitte med boligen hvis den andre dør, må dere skaffe dere forsikring fortere enn svint. Dere må begunstige hverandre, hvis ikke tilfaller forsikringen barna (dere er jo ikke en gang registrert som samboere). Det burde dere gjort for lenge siden, nevnte ikke banken noe om det da dere tok opp lån sammen? Hvorvidt barna kan kreve huset vet jeg ikke, de blir jo for så vidt eier av halve huset på lik linje med deg. Men tviler egentlig på at de kan det (?). De bør vel være fornøyd med at du kjøper de ut (med forsikringspengene). Hvor gamle er barna? Anonymous poster hash: 25ef5...f95 Barna er 10 og 11 år gammel. Mine er mindre. Banken sa ingenting om det da vi tok opp lån nei. Vi har forsikringer som begunstiger hverandre, men i testamentet har han også skrevet hvor mye barna skal ha hver, og det er mer enn de pengene vi har satt i eiendommen, ergo er den forsikringen beregnet til å betale barna hans ut + penger i tillegg. det beste hadde vel vært om han hadde to forsikringer, en som begunstiger meg og en egen for barna. Anonymous poster hash: 1b60b...9ac Det testamentet hørtes ikke særlig gyldig ut.. Det er ekstremt viktig å ha alt det formelle i orden, ellers blir det fort problemer etter evt død. Barnas pliktarv kan man ikke rokke med. Pliktarven er 2/3 forutsett at dere er gift eller samboer med felles barn, hvis ikke er de hans eneste arvinger og arvet ALT. Dette er ikke mulig å gjøre om på ved testament. Med unntak av hvis han har så store eiendeler at han kan gi begge barna 1000000 kr hver, så kan han gi resterende til hvem han selv ønsker. Anonymous poster hash: f61cd...66e Pliktarven er 2/3 uansett (begrenset til 1 million per barn). Den siste tredjedelen kan han fritt testamentere til hvem han vil, uavhengig av om han er gift, samboer eller singel. Anonymous poster hash: 44e9b...b3c
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #14 Skrevet 9. desember 2014 Hvis den ene parten ikke har råd til å sitte med boligen hvis den andre dør, må dere skaffe dere forsikring fortere enn svint. Dere må begunstige hverandre, hvis ikke tilfaller forsikringen barna (dere er jo ikke en gang registrert som samboere). Det burde dere gjort for lenge siden, nevnte ikke banken noe om det da dere tok opp lån sammen? Hvorvidt barna kan kreve huset vet jeg ikke, de blir jo for så vidt eier av halve huset på lik linje med deg. Men tviler egentlig på at de kan det (?). De bør vel være fornøyd med at du kjøper de ut (med forsikringspengene). Hvor gamle er barna? Anonymous poster hash: 25ef5...f95 Barna er 10 og 11 år gammel. Mine er mindre. Banken sa ingenting om det da vi tok opp lån nei. Vi har forsikringer som begunstiger hverandre, men i testamentet har han også skrevet hvor mye barna skal ha hver, og det er mer enn de pengene vi har satt i eiendommen, ergo er den forsikringen beregnet til å betale barna hans ut + penger i tillegg. det beste hadde vel vært om han hadde to forsikringer, en som begunstiger meg og en egen for barna. Anonymous poster hash: 1b60b...9ac Han kan jo ikke testamentere vekk mer enn han har? La oss si at huset er verdt 5 millioner, og dere har gjeld på 3 millioner. Da blir det 1 million du må ut med for å kjøpe ut barna. Han kan ikke si i testamente at de skal ha 2 millioner, med mindre han da har 1 million i banken (evt andre verdier). Og hvorfor har han testamente hvis barna arver alt, det gjør de jo uansett.... Anonymous poster hash: 25ef5...f95 Han har ikke alle de pengene, mye er lagt i boligen som jo også vil komme meg til gode. Men det går jo ikke å plukke ifra hverandre bolig og alt det der. Med dødsforsikringen tenker han skal kunne gi barna de pengene han etterlater seg og noe av de verdiene han har satt i huset som er utover de 50 %. Han har lagt mye penger i å pusse opp osv. Men han skjønner at jeg ikke har den samme økonomien som han og krever heller ikke at alt skal deles 50/50, til det har vi kjøpt langt over min standar.. Så derfor vil han heller gi noe til barna gjennom forsikringen. Han har også skrevet i testamentet at alt av løsøre går til meg bortsett fra personlige ting som ting han selv hadde som liten, bøker ol. Vet ikke om det er lov sånn egentlig men håper vi slipper å finne ut av dette. Anonymous poster hash: 1b60b...9ac
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #15 Skrevet 9. desember 2014 Dere bør tegne gjensidig livsforsikring. Livsforsikring er oftere billigere gjennom fagforeningen og heter som regel "gruppeliv". Vi har en slik forsikring og vi har begge skrevet under på at pengene skal gå direkte til den gjenlevende samboeren. Beløpet bør stå i forhold til boligens verdi eller gjenstående lån. Vi har på litt over halvparten av boligens verdi. Dette betyr i praksis at den gjenlevende samboeren får et kontantbeløp hvis den andre dør. I tillegg til livsforsikring har vi skrevet testamentet (fordi vi er samboere og ikke gift). Der har vi skrevet at det er begges ønskes at en den gjenlevende skal sitte i uskiftet bo, dvs at arven ikke skal deles enda. Anonymous poster hash: bf747...aa9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå