Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #1 Skrevet 8. desember 2014 Jenta mi har hatt en venninne siden de begynte i barnehagen. Denne venninna er en nydelig jente, som det er en ren fryd å ha besøk av. Problemet dukket opp etter at de begynte på skolen. Venninna synes tydeligvis at det er helt greit at hun får nye venner, mens det blir bråk hver gang min datter begynner å leke med andre. Første gangene så jeg litt mellom fingrene på dette, siden jeg tenkte at det nok ville bli litt tumulter i starten. Men nå har det skjedd flere ganger. Heldigvis har jenta vår begynt å stå på sitt, som da denne jenta gråt og klaget over at min datter var gladere i venn 2 enn i henne i et friminutt på skolen tidligere i høst. Da fortsatte hun bare å leke med venn 2. Men problemet er bare at da helgen kom inviterte venn1 venn 2 på besøk i hele helgen. Og rett og slett tok over henne. Ok når det skjer en gang, men nå har det skjedd 10 ganger. (Og da med nye jenter, som venn 1 ikke har hatt noe med å gjøre før datteren min fant tonen med dem). Det har nå gått så langt at vi vurderer å styre jenta vår litt bort fra venn 1. Jenta vår er i utgangspunktet en sosial jente, som lett kommer i kontakt med andre. Og som aldri har hatt problemer med å leke flere/ oddetall med andre. Men nå er jeg redd at alle disse intrigene vil ta knekken på henne. Da venninne 1 og 2 brøt en avtale med henne i dag, var hun utrøstelig. Gråt i en halvtime. (Men hun ønsker likevel ikke at vi skal blande oss). (Har forsøkt å snakke med moren til venn1, men det hadde lite effekt. Anonymous poster hash: 674c4...26b
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #2 Skrevet 8. desember 2014 Ingen som har noen råd? Vært i samme situasjon? Anonymous poster hash: 674c4...26b
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #3 Skrevet 8. desember 2014 Du kan like gjerne la det gå sin gang uten å bryte for mye inn. Det vil alltid finnes "perfekte" venninner, og det er noe din datter like godt kan lære seg en gang for alle. Anonymous poster hash: 32403...02b
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #4 Skrevet 8. desember 2014 Kjenner jeg er glad for at datteren vår har både jente- og guttevenner, og er mindre opptatt av drama. La ungene finn ut av det der selv. Det klarer de fint. Anonymous poster hash: 4675a...a95
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #5 Skrevet 8. desember 2014 Du kan like gjerne la det gå sin gang uten å bryte for mye inn. Det vil alltid finnes "perfekte" venninner, og det er noe din datter like godt kan lære seg en gang for alle. Anonymous poster hash: 32403...02b Det beste er jo om hun kan ordne opp selv, men synes dette medfører unødvendig mye smerte. Hun har jo mange som vil være sammen med henne, så da frister det å heller skubbe litt på mot noen av de andre jentene hun holder seg sammen med. Men synes du det blir feil? HI Anonymous poster hash: 674c4...26b
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #6 Skrevet 8. desember 2014 Kjenner jeg er glad for at datteren vår har både jente- og guttevenner, og er mindre opptatt av drama. La ungene finn ut av det der selv. Det klarer de fint. Anonymous poster hash: 4675a...a95 Min datter har også både guttevenner og jentevenner, og leker som sagt godt med de fleste. (Sikkert vanskelig å forestille seg situasjonen når man ikke har vært der). Men problemet er at hun er veldig knyttet til venninne en, som flere ganger har blitt skikkelig sur om hun har besøk av flere når hun kommer. Osv osv. Anonymous poster hash: 674c4...26b
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #7 Skrevet 8. desember 2014 Det høres ikke ut som om jenta di behøver noe hjelp utenfra, så jeg hadde bare latt det stå til. Jeg tenker hun vokser med oppgaven. Anonymous poster hash: 32403...02b
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #8 Skrevet 9. desember 2014 Jeg tror kanskje jeg også hadde oppmuntret henne litt til å være mer med andre jenter også. Med flere å velge mellom, blir det ikke så sårt når den andre skaper intriger. Når venn 1 inviterer din datters nye venner på overnatting, kan jo du la din datter invitere en annen venn på overnatting samme helg. Anonymous poster hash: 1ca9e...955
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #9 Skrevet 9. desember 2014 Jeg tenker at du ikke trenger gjøre noe annet enn å oppfordre datteren din til å ha flere venner. Det er selvfølgelig helt greit å ha en bestevenn, men det er fint å ha flere sosiale ben å stå på, flere å velge mellom. Jeg har tre skolebarn selv, og dette med vennskap kan være både sårt og vanskelig, men de må nesten finne ut av det selv. Det jeg har sagt og gjort er å oppfordre til å leke sammen flere og å bytte litt på med hvem man er sammen med etter skolen. Eldste sønnen min har bestevennen sin i nabohuset her, og denne bestevennen har bare min sønn og ingen andre. Jeg kjenner litt på at jeg får litt dårlig samvittighet når min sønn da er med noen andre hjem en dag eller har en annen kompis her på overnatting e.l. og jeg da vet at nabogutten sitter alene uten noen å leke med. Men jeg holder på at det er viktig å ha mer enn en venn, når de er 15 gutter i klassen er det viktig at man kan være sammen med mer enn en av dem. Anonymous poster hash: f2538...ec9
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #10 Skrevet 9. desember 2014 ikke nekt barnet ditt å være med denne "bestevennen" om hun ønsker det, men oppfordr og hjelp henne å bygge bånd med andre ved siden av. Inviter andre barn hjem eller med på ting slik at hun bygger større bånd med de andre barna. Anonymous poster hash: 3331a...5c8
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #11 Skrevet 9. desember 2014 Dette er en del av sosialiseringsprosessen. La barna finne ut av det selv. Anonymous poster hash: bada6...610
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #12 Skrevet 9. desember 2014 Takk for svar. Ser at det ikke helt kommer frem i hi at datteren min har mange å spille på, og at vi er en familie som aktivt legger opp til å ha mye besøk (av forskjellige og gjerne flere på en gang) og ofte tar med barn på utflukter mm. Det som er problemet er først og fremst at denne venninna prøver å gi datteren min dårlig samvittighet når hun leker med andre og om hun vil gå på andre aktiviteter enn henne. Har ikke tall på hvor mange ganger denne jenta har låst seg helt fordi vi har besøk av flere (låser seg inne på do e.l). Og det som er også er synd er jo at hun får andre jenter i klassa til å synes synd på henne, hvis hun ønsker å sitte bare med henne. Uansett, takk for svar. Vi kommer uansett til å legge opp til at hun skal omgås mange og ofte, og vi kommer nok ikke til å påvirke henne til å kutte ut venninne 1. Men heller på smarte måter få henne til å forstå at hun ikke alltid skal gi seg, men heller stå for meningene sine. HI Anonymous poster hash: 674c4...26b
Gjest Antarctica Skrevet 9. desember 2014 #13 Skrevet 9. desember 2014 Tror dere gjør rett. Det er jo synd å ha det sånn som det ene barnet her, at det å være eksklusiv og alene om et samvær blir så viktig. Hadde faktisk vært mer bekymra om jeg var mor til henne og skulle prøve å snu den tendensen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå