Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #1 Skrevet 8. desember 2014 Jeg har CP og nå skal jeg og mannen gå fra hverandre. Jeg skal flytte inn i helt ny bolig og neste uke skal en ergoterapaut komme for å se om det er noe som kan gjøre ift å tilrettelegge boligen, slik at den blir mest mulig praktisk for meg og de 3 barna mine. Boligen er over 2 etasjer. Jeg er hverken avhengig av rullestol eller krykker. Sliter mest med finmotorikk,løfte og bære. Ting tar veldig lang tid (det er estimert til at jeg bruker ca dobbelt så lang tid til det meste jeg gjør) i tillegg sliter jeg med spasmer som gjør at kroppen min er i konstant aktivitet. Har mye smerter i nakke, rygg og armer. Spasmene og motorikken gjør at jeg lett mister ting. Jeg har selv fått installert feie lister til å feie smuler o.l inn i sentralstøvsugeren. Utover det kommer jeg ikke på noe mer selv.Kom gjerne med forslag som dere selv (funksjonsfriske?) mener er verdt å tenke på for å få ett praktisk og lettvint hus ift rydding, organisering av ting og tang etc. PS ØNSKER KUN KONSTRUKTIVE TILBAKEMELDINGER, ikke ekle kommentarer om hvor egoistisk jeg har vært som har fått barn mtp handikappet mitt etc. Jeg har det nemlig mer enn tøft og vondt nok fra før. Det har vært en veldig lang erkjennelse prosess for meg og ta i mot hjelp, vil nemlig aller helst være som alle andre og har jobbet knallhardt for det. Nå har jeg i en alder av 35 innsett at jeg har behov for hjelp, delvis for forebygging av videre helse og for å få tid og overskudd til å være mamma for barna mine på 12,10 og 2 1/2 år <3. Det har vært en litt nederlagfølelse og erkjenne dette, samtidig en lettelse med tanke på at eg nå skal få hjelp til diverse :-) Når det er sagt setter jeg VELDIG pris på gode råd :-) Anonymous poster hash: 483ea...003
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #2 Skrevet 8. desember 2014 Benker på kjøkken i tilpasset høyde! Anonymous poster hash: 64521...542
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #3 Skrevet 8. desember 2014 Takk for tips ! Det har jeg ikke tenkt på... Men jeg tror jeg nok har normal høyde og dette derfor ikke er noe problem, men det skal jeg se på! Har veldig belastningskader i armer og nakke! Kjøkkenet er allerede kommet opp men.... Jeg skulle selvsagt bedt om hjelp tidligere!!! Tusen hjertelig takk for svar iallefall :-) Hi Anonymous poster hash: 483ea...003
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #4 Skrevet 8. desember 2014 Noen flere? Gjerne "vanlige" tips for å gjøre hverdagen lettere og mer praktisk. Gjerne også mtp innredning og organisering? :-) Hi Anonymous poster hash: 483ea...003
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #5 Skrevet 8. desember 2014 Et lettvint trillebrett/-bord som du kan bruke til å ta med ting rund i huset - alt fra dekke på bord i stua, til rydding. Da reduserer du bæring og løfting. Husk da i så fall å få fjernet dørstokker slik at du slipper at alt raser av over en dørstokk. Og ha ev. en trille for hver etasje. Unngå for mye tepper og matter på gulvene også. Om vaskerom og soverom er i ulike etasjer, så tenk på om det er bæreordninger som kan hjelpe deg mellom etasjene. Noen har god hjelp av gripehansker, de finnes i ulike varianter. http://www.ergostart.no/gripehansker-et-hjelpemiddel-for-redusert-handfunksjon Helt nederst i denne linken er det også en oversikt over andre produkter. Hvis du har problemer ute i kulden på vinteren så har de også ulike varmeprodukter som du kan ta en kikk på (ikke sikker på om det er aktuelt for deg). Les også hva "Katinka" skriver i denne linken fra CP-foreningen. Interessant at hun har hatt så stor effekt med disse øvelsene og treningen på sin hånd/arm! http://www.cp-foreningen.no/index.asp?id=42016 Her er boken hun beskriver: http://www.tropos.no/boker/balansenokler/ Sjekk ut denne linken fra CP-foreningen også. http://www.cp.no/index.asp?id=39548 Tenk også gjennom matlaging, eller ta det opp med ergoterapeuten om tips rundt det. En annen ting er om det er ting som kan hjelpe med tanke på minstebarnets påkledningssituasjon, badesituasjon osv. Håper ergoterapeuten som kommer til deg er en av de bedre. Dyktige ergoterapeuter er ofte kreative og oppfinnsomme og glade i å finne gode løsninger Kanskje du kan prøve å spørre også på CP-foreningens sider, hvis du er medlem der? Kanskje de har en fb-side også? Jeg vet ikke om du har vaskehjelp, men hvis du ikke har det, så vurder det. Bruk heller den tiden en vaskehjelp frigjør til å trene riktig for kroppen din (f.eks. slik hun "Katinka" nevner i linken over). Husk at dette er et første møte med ergoterapeuten, ofte så er det litt prøving og feiling som skal til før man finner de riktige hjelpemidlene. Og ofte er det jo med et nytt hjem, om man har ekstra utfordringer eller ikke, at man må bo seg inn en stund før man får oversikt over alle ting fungere i det nye hjemmet. Så om du ikke husker alt nå eller får jernteppe, så er det ikke så farlig, du og ergoterapeuten blir sikkert å ha kontakt flere ganger uansett. Lykke til med nytt liv og nytt hjem Anonymous poster hash: 09091...ee2
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #6 Skrevet 8. desember 2014 Tusen takk for et fantastisk godt råd!!!! Å lese om Kantinka, var som å lese om meg selv. Eg går til psyko-motorisk fysioterapaut som driver slik hun beskrev, men kommer liksom ikke videre. Den boka står på ønskelista til jul! Jeg har hatt flere møter med ergoterapaut, men komme liksom ikke så mye videre... Nå skulle hun ta ferie så det er en annen som skal komme å se i huset. Jeg håper derfor han har mer erfaring! Jeg skal faktisk få BPA nå og det er ett enormt steg for meg, samtidig en lettelse. Vi snakket om trillebord, men hun sa jeg bare kunne få ett lite (en manns) pga det var prisforhandlet, men det passer jo ikke for min familie situasjon! Kjempe lurt med ett i hver etasje! Igjen tusen takk for svar! Innlegget du linket til, fikk meg til å innse at jeg BØR/SKAL melde meg inn i cp foreningen :-) HI Anonymous poster hash: 483ea...003
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #7 Skrevet 8. desember 2014 Tusen takk for et fantastisk godt råd!!!! Å lese om Kantinka, var som å lese om meg selv. Eg går til psyko-motorisk fysioterapaut som driver slik hun beskrev, men kommer liksom ikke videre. Den boka står på ønskelista til jul! Jeg har hatt flere møter med ergoterapaut, men komme liksom ikke så mye videre... Nå skulle hun ta ferie så det er en annen som skal komme å se i huset. Jeg håper derfor han har mer erfaring! Jeg skal faktisk få BPA nå og det er ett enormt steg for meg, samtidig en lettelse. Vi snakket om trillebord, men hun sa jeg bare kunne få ett lite (en manns) pga det var prisforhandlet, men det passer jo ikke for min familie situasjon! Kjempe lurt med ett i hver etasje! Igjen tusen takk for svar! Innlegget du linket til, fikk meg til å innse at jeg BØR/SKAL melde meg inn i cp foreningen :-) HI Anonymous poster hash: 483ea...003 Så fint at du går til psykomotorisk fysioterapeut. Av og til kan ting stagnere, kan være mange grunner til det, kompetanse og erfaringen terapeuten har, kjemi mellom dere to m.m. Jeg synes du kan være ærlig med henne, spør henne om hun kjenner til andre som jobber med noe av det samme som ev. du kan prøve? Eller sjekk det ut selv. Ev. oppsøke forfatteren av boken og høre om det er noen hun vet om som har mer erfaring med å jobbe med personer med CP. Eller kanskje du kan håpe at hun "Katinka" ser at du søker henne inne på CP-foreningen og kan få flere tips av henne om hvem hun har gått til? Ikke gi deg, det er nesten alltid mer å hente. Av og til går bare hjernen lei av noe også, og trenger ny stimuli for å finne tak i andre funksjoner den kan hente frem Trillebord som jeg tenkte på var mer slik som dette: http://www.witre.no/trillebord-r-source_48813M.html De blir aldri direkte lekre (i hvert fall har jeg aldri sett noen lekre trillebord - finnes sikkert til riktig pris ), men dette bordet tenker jeg du ville hatt god plass til ting på - kanskje det er litt for stort? Du kan jo se an behovet, kanskje trenger du større nede enn i andre etasjen? Det jeg så med dette bordet var at det i motsetning til flere andre har et litt bedre håndtak - litt mer forhøyet håndtak samt bedre vinkel for deg å håndtere enn mange andre har, det gjør det mer brukervennlig. Om nødvendig kan du sikkert få satt på "anti-skli" på håndtaket om det blir for glatt for deg. Det at det er ordentlige hjul på det, ikke slike bittesmå plasthjul som finnes på mange andre modeller gjør det også bedre. Jeg ser at samme produsent har et som ligner med tre hyller, men det tror jeg kanskje kan bli mer plundrete for deg og unødvendig også. Hvis ikke du har mer problemer når du bøyer deg ned, da... for da kan det hende det er greit med to høyere hyller (he-he... mye å tenke på, dette vet du best). Dette bordet ville jeg f.eks. ikke valg, fordi det blir vanskeligere for deg å trille. http://www.aeo.no/node/339264 Dette er bedre enn siste, men likevel er håndtaket på det første bedre for deg! http://www.leika.no/inventar/trillebord/index.php?product_id=20602&group_id=22 "Slingrekanten" på dette kan imidlertid være smart. Ser ut til at det øverste som jeg anbefalte også har en liten kant. Kan være lurt å se på høyden på de ulike bordene også, slik at du slipper å bøye deg når du triller deg. Har du mye spasmer og problemer med å strekke ut armene så kan sikkert hjelpemiddelsentralen eller andre hjelp deg med å få forhøyet håndtaket også. Her ser du en helt annen type (og annen pris). http://shop.finedesign.no/Shop/Product/TRILLEBORD-I-ALUMINIUM/400216 Jeg er imidlertid usikker på om disse kantene er veldig gunstig for deg eller ikke, kan være det blir litt plundrete, større sjanse for at ting hekter seg i kantene osv. Mulig at det er litt lettere å snu pga. at de fremste hjulene er mindre ett de bakerste, men jeg tenker likevel at det første jeg linket til er det beste - hvis det ikke er for stort. Søk "trillebord" og gå inn på bilder så får du opp masse Tenk riktig høyde - håndtak som gir best ergonomisk vinkel under bruk, slingrekanter uten at det blir for mye kanter, gode hjul, riktig størrelse slik at du får med deg det du trenger og slipper å gå veldig mange ganger. Annen ergoterapeut kan være positivt, det er en person som vil se på ting med andre øyne Anonymous poster hash: 09091...ee2
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 8. desember 2014 #8 Skrevet 8. desember 2014 Du har fått gode råd her. Eneste jeg kommer på er elektrisk visp til matlaging. Jeg har akkurat samme type cp som deg og når jeg fikk ergoterapeut på besøk sa hun at det ikke var så mange hjelpemidler man kunne få lenger pga at man måtte kjøpe det selv.. Eneste jeg fikk tilbud om var en stol jeg kunne sitte på når jeg lager mat, men det hjelper ikke armene mine.. Har du vært på sunnaas? De kan hjelpe med tips til hjelpemidler. Masse lykke til, vet godt hvordan du har det.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2014 #9 Skrevet 8. desember 2014 Kjøkkenet: bruk underrskapene til ting dere bruker i hverrdagen. Her byttet vi om i skapene, for ungene skulle hjelpe til med å ta inn og ut av oppvaskmaskin. Hjelpe til med å dekke på osv. Nå som mine hender ikke vil leke med meg ser jeg st dette er lurt. Lettere for meg å ta ut glass når de er i lårhøyde enn i hode høyde. Ungene hjelper til med vaskemaskinen, noe som er til veldig stor hjelp for meg. En krakk har jeg på kjøkkenet for å komme til i overskapene. Lettere å ta ting når jeg ikke må strekke armene opp. Stekeovne i armhøyde. Har du vaskerom i annen etasje enn dere har bad og soverom ville jeg vurdet skittentøys sjakt. Greit å bare slippe det ned istede for å bære det ned. Sparer deg litt. Vi har vaskerom i kjelleren, der har vi også honkler, sengetøy, duker, gardiner og ungene har kleskapet sitt der. Veldig deilig å slippe å bære rundt, bare å legge rett inn når jeg har brettet. Ungene har også blitt flinke til å hjelpe til på vaskerommet. Da er det full musikk og dans mens vi bretter. Jeg slipper å stå der lenge, vi er litt sammen og jeg sparer hendene mine litt. Har du hage og gårdsplass du må måke ville jeg vurdert snøfreser, en snøfreser som også har elekstrisk starter. Jeg klarer ikke å starte den med vanlig starter lenger, men med elektrisk start får jeg måkt selv om mannen ikke er hjemme. Jeg har ingen problemer med å bruke den, værre å feie på trappegangen enn å måke hele gårdsplassen. Ungene feier og måker der jeg ikke kan bruke snøfreseren, dytter det dit jeg skal gå med freseren. Anonymous poster hash: 4d2c1...7b2
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #10 Skrevet 9. desember 2014 Tusen takk for et fantastisk godt råd!!!! Å lese om Kantinka, var som å lese om meg selv. Eg går til psyko-motorisk fysioterapaut som driver slik hun beskrev, men kommer liksom ikke videre. Den boka står på ønskelista til jul! Jeg har hatt flere møter med ergoterapaut, men komme liksom ikke så mye videre... Nå skulle hun ta ferie så det er en annen som skal komme å se i huset. Jeg håper derfor han har mer erfaring! Jeg skal faktisk få BPA nå og det er ett enormt steg for meg, samtidig en lettelse. Vi snakket om trillebord, men hun sa jeg bare kunne få ett lite (en manns) pga det var prisforhandlet, men det passer jo ikke for min familie situasjon! Kjempe lurt med ett i hver etasje! Igjen tusen takk for svar! Innlegget du linket til, fikk meg til å innse at jeg BØR/SKAL melde meg inn i cp foreningen :-) HI Anonymous poster hash: 483ea...003 Så fint at du går til psykomotorisk fysioterapeut. Av og til kan ting stagnere, kan være mange grunner til det, kompetanse og erfaringen terapeuten har, kjemi mellom dere to m.m. Jeg synes du kan være ærlig med henne, spør henne om hun kjenner til andre som jobber med noe av det samme som ev. du kan prøve? Eller sjekk det ut selv. Ev. oppsøke forfatteren av boken og høre om det er noen hun vet om som har mer erfaring med å jobbe med personer med CP. Eller kanskje du kan håpe at hun "Katinka" ser at du søker henne inne på CP-foreningen og kan få flere tips av henne om hvem hun har gått til? Ikke gi deg, det er nesten alltid mer å hente. Av og til går bare hjernen lei av noe også, og trenger ny stimuli for å finne tak i andre funksjoner den kan hente frem Trillebord som jeg tenkte på var mer slik som dette: http://www.witre.no/trillebord-r-source_48813M.html De blir aldri direkte lekre (i hvert fall har jeg aldri sett noen lekre trillebord - finnes sikkert til riktig pris ), men dette bordet tenker jeg du ville hatt god plass til ting på - kanskje det er litt for stort? Du kan jo se an behovet, kanskje trenger du større nede enn i andre etasjen? Det jeg så med dette bordet var at det i motsetning til flere andre har et litt bedre håndtak - litt mer forhøyet håndtak samt bedre vinkel for deg å håndtere enn mange andre har, det gjør det mer brukervennlig. Om nødvendig kan du sikkert få satt på "anti-skli" på håndtaket om det blir for glatt for deg. Det at det er ordentlige hjul på det, ikke slike bittesmå plasthjul som finnes på mange andre modeller gjør det også bedre. Jeg ser at samme produsent har et som ligner med tre hyller, men det tror jeg kanskje kan bli mer plundrete for deg og unødvendig også. Hvis ikke du har mer problemer når du bøyer deg ned, da... for da kan det hende det er greit med to høyere hyller (he-he... mye å tenke på, dette vet du best). Dette bordet ville jeg f.eks. ikke valg, fordi det blir vanskeligere for deg å trille. http://www.aeo.no/node/339264 Dette er bedre enn siste, men likevel er håndtaket på det første bedre for deg! http://www.leika.no/inventar/trillebord/index.php?product_id=20602&group_id=22 "Slingrekanten" på dette kan imidlertid være smart. Ser ut til at det øverste som jeg anbefalte også har en liten kant. Kan være lurt å se på høyden på de ulike bordene også, slik at du slipper å bøye deg når du triller deg. Har du mye spasmer og problemer med å strekke ut armene så kan sikkert hjelpemiddelsentralen eller andre hjelp deg med å få forhøyet håndtaket også. Her ser du en helt annen type (og annen pris). http://shop.finedesign.no/Shop/Product/TRILLEBORD-I-ALUMINIUM/400216 Jeg er imidlertid usikker på om disse kantene er veldig gunstig for deg eller ikke, kan være det blir litt plundrete, større sjanse for at ting hekter seg i kantene osv. Mulig at det er litt lettere å snu pga. at de fremste hjulene er mindre ett de bakerste, men jeg tenker likevel at det første jeg linket til er det beste - hvis det ikke er for stort. Søk "trillebord" og gå inn på bilder så får du opp masse Tenk riktig høyde - håndtak som gir best ergonomisk vinkel under bruk, slingrekanter uten at det blir for mye kanter, gode hjul, riktig størrelse slik at du får med deg det du trenger og slipper å gå veldig mange ganger. Annen ergoterapeut kan være positivt, det er en person som vil se på ting med andre øyne Anonymous poster hash: 09091...ee2 Tusen takk! Jeg gikk til en ergoterapaut som jeg hadde veldig god kjemi med! Akkurat når vi hadde ett "break trough", skulle hun ut i sv.permisjon. Jeg begynte hos vikaren som ikke var psykomotorisk , da ble ting vondt verre og jeg hadde ett langt opphold! Nå går jeg hos en mann, mens jeg venter på at hun andre skal komme tilbake! Han har jeg absolutt INGEN kjemi med, han er en tørrpinne av en annen verden !!! Jeg er faktisk på Sunnaas nå! Jeg var her første gang i oktober og hadde ingen forventninger i det hele tatt! Tenkte at hva i alle dager de kunne gjøre for meg? MEN for en fantastisk plass og folk! Det er en lettelse og endelig erkjenne behov for hjelp og ha dem i ryggen til å hjelpe meg med og få den hjelpa jeg har rett på! :-) De trekker i alle mulige tråder! Det var sånne type bord jeg tenkte på også. Takker for innspill mtp håndtak, hjul og høyde :-) Det er ting jeg ikke har tenkt på! Hi Anonymous poster hash: 483ea...003
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #11 Skrevet 9. desember 2014 Du har fått gode råd her. Eneste jeg kommer på er elektrisk visp til matlaging. Jeg har akkurat samme type cp som deg og når jeg fikk ergoterapeut på besøk sa hun at det ikke var så mange hjelpemidler man kunne få lenger pga at man måtte kjøpe det selv.. Eneste jeg fikk tilbud om var en stol jeg kunne sitte på når jeg lager mat, men det hjelper ikke armene mine.. Har du vært på sunnaas? De kan hjelpe med tips til hjelpemidler. Masse lykke til, vet godt hvordan du har det. Visp til matlaging er en kjempe ide`! Det har jeg ikke tenkt på! Jeg er faktisk på Sunnaas nå! Jeg var her første gang i oktober og hadde ingen forventninger i det hele tatt! Tenkte at hva i alle dager de kunne gjøre for meg? MEN for en fantastisk plass og folk! Det er en lettelse og endelig erkjenne behov for hjelp og ha dem i ryggen til å hjelpe meg med og få den hjelpa jeg har rett på! :-) De trekker i alle mulige tråder! Tusen takk for svar! Hi Anonymous poster hash: 483ea...003
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 9. desember 2014 #12 Skrevet 9. desember 2014 Du har fått gode råd her. Eneste jeg kommer på er elektrisk visp til matlaging. Jeg har akkurat samme type cp som deg og når jeg fikk ergoterapeut på besøk sa hun at det ikke var så mange hjelpemidler man kunne få lenger pga at man måtte kjøpe det selv.. Eneste jeg fikk tilbud om var en stol jeg kunne sitte på når jeg lager mat, men det hjelper ikke armene mine.. Har du vært på sunnaas? De kan hjelpe med tips til hjelpemidler. Masse lykke til, vet godt hvordan du har det. Visp til matlaging er en kjempe ide`! Det har jeg ikke tenkt på! Jeg er faktisk på Sunnaas nå! Jeg var her første gang i oktober og hadde ingen forventninger i det hele tatt! Tenkte at hva i alle dager de kunne gjøre for meg? MEN for en fantastisk plass og folk! Det er en lettelse og endelig erkjenne behov for hjelp og ha dem i ryggen til å hjelpe meg med og få den hjelpa jeg har rett på! :-) De trekker i alle mulige tråder! Tusen takk for svar! Hi Anonymous poster hash: 483ea...003 Ja sunnaas er fantastisk, har selv vært der 2 ganger og fikk masse hjelp,råd og tips og ikke minst noen som forsto og trodde meg! De er de beste i landet på vår sykdom Om du vil utveksle erfaringer rundt det å ha cp så send meg gjerne en PM
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #13 Skrevet 9. desember 2014 Kjøkkenet: bruk underrskapene til ting dere bruker i hverrdagen. Her byttet vi om i skapene, for ungene skulle hjelpe til med å ta inn og ut av oppvaskmaskin. Hjelpe til med å dekke på osv. Nå som mine hender ikke vil leke med meg ser jeg st dette er lurt. Lettere for meg å ta ut glass når de er i lårhøyde enn i hode høyde. Ungene hjelper til med vaskemaskinen, noe som er til veldig stor hjelp for meg. En krakk har jeg på kjøkkenet for å komme til i overskapene. Lettere å ta ting når jeg ikke må strekke armene opp. Stekeovne i armhøyde. Har du vaskerom i annen etasje enn dere har bad og soverom ville jeg vurdet skittentøys sjakt. Greit å bare slippe det ned istede for å bære det ned. Sparer deg litt. Vi har vaskerom i kjelleren, der har vi også honkler, sengetøy, duker, gardiner og ungene har kleskapet sitt der. Veldig deilig å slippe å bære rundt, bare å legge rett inn når jeg har brettet. Ungene har også blitt flinke til å hjelpe til på vaskerommet. Da er det full musikk og dans mens vi bretter. Jeg slipper å stå der lenge, vi er litt sammen og jeg sparer hendene mine litt. Har du hage og gårdsplass du må måke ville jeg vurdert snøfreser, en snøfreser som også har elekstrisk starter. Jeg klarer ikke å starte den med vanlig starter lenger, men med elektrisk start får jeg måkt selv om mannen ikke er hjemme. Jeg har ingen problemer med å bruke den, værre å feie på trappegangen enn å måke hele gårdsplassen. Ungene feier og måker der jeg ikke kan bruke snøfreseren, dytter det dit jeg skal gå med freseren. Anonymous poster hash: 4d2c1...7b2 I nåværende bolig har vi faktisk glass i skuff under kjøkkenbenken, fatter ikke hvorfor jeg ikke har tenkt at tallerkner også kan være i benkeskapene? Nå har jeg eget garderoberom, der vi har alle klær samlet på samme sted hvilket er helt genialt. Dette er dessverre ikke mulig i det nye huset, da dette er mindre. Sjakt hadde vært genialt, men vet ikke om det er mulig ift romplassering. Mitt rom vil være nede i 1 etg, der også vaskerom er. Ungene sine vil være oppe. Ble med i ei CP fb side i går kveld, etter tips fra ei lenger oppe her. Der var det ei som hadde hev/senk skap på kjøkkenet. Noe som hadde vært helt genialt. Problemet er at kjøkkenet allerede er montert :-( Vet ikke hvor stor "operasjon" dette er jeg? Men er selv avhengig av krakk på kjøkkenet og i kombinasjon med til tider dårlig balanse er det egentlig ikke så bra :-( HI Anonymous poster hash: 483ea...003
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #14 Skrevet 9. desember 2014 Du har fått gode råd her. Eneste jeg kommer på er elektrisk visp til matlaging. Jeg har akkurat samme type cp som deg og når jeg fikk ergoterapeut på besøk sa hun at det ikke var så mange hjelpemidler man kunne få lenger pga at man måtte kjøpe det selv.. Eneste jeg fikk tilbud om var en stol jeg kunne sitte på når jeg lager mat, men det hjelper ikke armene mine.. Har du vært på sunnaas? De kan hjelpe med tips til hjelpemidler. Masse lykke til, vet godt hvordan du har det. Visp til matlaging er en kjempe ide`! Det har jeg ikke tenkt på! Jeg er faktisk på Sunnaas nå! Jeg var her første gang i oktober og hadde ingen forventninger i det hele tatt! Tenkte at hva i alle dager de kunne gjøre for meg? MEN for en fantastisk plass og folk! Det er en lettelse og endelig erkjenne behov for hjelp og ha dem i ryggen til å hjelpe meg med og få den hjelpa jeg har rett på! :-) De trekker i alle mulige tråder! Tusen takk for svar! Hi Anonymous poster hash: 483ea...003 Ja sunnaas er fantastisk, har selv vært der 2 ganger og fikk masse hjelp,råd og tips og ikke minst noen som forsto og trodde meg! De er de beste i landet på vår sykdom Om du vil utveksle erfaringer rundt det å ha cp så send meg gjerne en PM Ja det vil jeg gjerne! Har aldri hatt kontakt med andre som har cp, utenom barn gjennom jobb... Har aldri sendt PM før, men finner vel ut av det :-) Akkurat nå er jeg litt til og fra med avtaler, men det vet du jo alt om siden du har vært her selv :-) Hi Anonymous poster hash: 483ea...003
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #15 Skrevet 9. desember 2014 Takk for tips ! Det har jeg ikke tenkt på... Men jeg tror jeg nok har normal høyde og dette derfor ikke er noe problem, men det skal jeg se på! Har veldig belastningskader i armer og nakke! Kjøkkenet er allerede kommet opp men.... Jeg skulle selvsagt bedt om hjelp tidligere!!! Tusen hjertelig takk for svar iallefall :-) Hi Anonymous poster hash: 483ea...003 Det kan være veldig godt å ha en del av benken litt lavere enn normalt for å kunne komme lett til i dype boller ol. Pass på at stekovn og eventuelt mikro er i god arbeidshøyde. Ikke fliser på gulvet. Det er veldig hardt slik at ting knuser lett om du mister noe. Om du skulle falle slår du deg også mye mer på et så hardt gulv.Samme gjelder på badet. Tenk over avfallsystemet. Du bør ikke trenge å gå langt for å bli kvitt papir eller plast Kort vei fra kjøleskap til spiseplass er lurt. Mat og drikke skal ut og inn mange ganger pr dag. På vaskerommet bør hverken vaskemaskin eller tørketrummel stå på gulvet. Få det opp i god arbeidshøyde. Er det mulig med skittentøyssjakt slik at du slipper å bære det? Rekkverk på begge sider av trappa og sklisikkring av trapp er lurt. Anonymous poster hash: e023b...48c
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #16 Skrevet 9. desember 2014 Takk for tips ! Det har jeg ikke tenkt på... Men jeg tror jeg nok har normal høyde og dette derfor ikke er noe problem, men det skal jeg se på! Har veldig belastningskader i armer og nakke! Kjøkkenet er allerede kommet opp men.... Jeg skulle selvsagt bedt om hjelp tidligere!!! Tusen hjertelig takk for svar iallefall :-) Hi Anonymous poster hash: 483ea...003 Det kan være veldig godt å ha en del av benken litt lavere enn normalt for å kunne komme lett til i dype boller ol. Pass på at stekovn og eventuelt mikro er i god arbeidshøyde. Ikke fliser på gulvet. Det er veldig hardt slik at ting knuser lett om du mister noe. Om du skulle falle slår du deg også mye mer på et så hardt gulv.Samme gjelder på badet. Tenk over avfallsystemet. Du bør ikke trenge å gå langt for å bli kvitt papir eller plast Kort vei fra kjøleskap til spiseplass er lurt. Mat og drikke skal ut og inn mange ganger pr dag. På vaskerommet bør hverken vaskemaskin eller tørketrummel stå på gulvet. Få det opp i god arbeidshøyde. Er det mulig med skittentøyssjakt slik at du slipper å bære det? Rekkverk på begge sider av trappa og sklisikkring av trapp er lurt. Anonymous poster hash: e023b...48c Ingen fliser på kjøkken, rekkverk på begge sider, skal faktisk ha skap under vaskemaskin og tørke trommel slik at de kommer opp fra gulvet! Skittentøys sjakt tror jeg blir vanskelig :-( Så på hev/senk kjøkkenskap på Sunnaas i dag, det hadde virkelig vært drømmen! Det hadde hjulpet meg MYE! Er så takknemlig for ALLE tips jeg får! HI Anonymous poster hash: 483ea...003
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #17 Skrevet 9. desember 2014 Takk for tips ! Det har jeg ikke tenkt på... Men jeg tror jeg nok har normal høyde og dette derfor ikke er noe problem, men det skal jeg se på! Har veldig belastningskader i armer og nakke! Kjøkkenet er allerede kommet opp men.... Jeg skulle selvsagt bedt om hjelp tidligere!!! Tusen hjertelig takk for svar iallefall :-) Hi Anonymous poster hash: 483ea...003 Det kan være veldig godt å ha en del av benken litt lavere enn normalt for å kunne komme lett til i dype boller ol. Pass på at stekovn og eventuelt mikro er i god arbeidshøyde. Ikke fliser på gulvet. Det er veldig hardt slik at ting knuser lett om du mister noe. Om du skulle falle slår du deg også mye mer på et så hardt gulv.Samme gjelder på badet. Tenk over avfallsystemet. Du bør ikke trenge å gå langt for å bli kvitt papir eller plast Kort vei fra kjøleskap til spiseplass er lurt. Mat og drikke skal ut og inn mange ganger pr dag. På vaskerommet bør hverken vaskemaskin eller tørketrummel stå på gulvet. Få det opp i god arbeidshøyde. Er det mulig med skittentøyssjakt slik at du slipper å bære det? Rekkverk på begge sider av trappa og sklisikkring av trapp er lurt. Anonymous poster hash: e023b...48c Ingen fliser på kjøkken, rekkverk på begge sider, skal faktisk ha skap under vaskemaskin og tørke trommel slik at de kommer opp fra gulvet! Skittentøys sjakt tror jeg blir vanskelig :-( Så på hev/senk kjøkkenskap på Sunnaas i dag, det hadde virkelig vært drømmen! Det hadde hjulpet meg MYE! Er så takknemlig for ALLE tips jeg får! HI Anonymous poster hash: 483ea...003 Dessuten er det terrassedør like ved kjøkken, der jeg tenkte å ha søppelkasser, slik at det er enkelt å kaste søppel. Det er kort vei mellom spiseplass og kjøkken, da dette ikke er så stort og det er delvis åpen løsning :-) HI Anonymous poster hash: 483ea...003
geitemarken Skrevet 9. desember 2014 #18 Skrevet 9. desember 2014 For meg er drømmen å ha kjøkkenmaskinen i et skap på en plate som jeg kan folde ut slik at jeg ikke må løfte maskinen ut og inn. Lett å pakke bort og lett og finne den frem slik at den blir brukt.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #19 Skrevet 9. desember 2014 For meg er drømmen å ha kjøkkenmaskinen i et skap på en plate som jeg kan folde ut slik at jeg ikke må løfte maskinen ut og inn. Lett å pakke bort og lett og finne den frem slik at den blir brukt. Ja, de løsningene er geniale. Sånn vil jeg også ha en gang i fremtiden - skal bare få meg eget hus først som jeg kan ha skapet i Bodde en kort periode i utlandet hvor det var en sånn løsning, og det var så enkelt, og ikke minst veldig lett, slippe å løfte så mye. Smart forslag Anonymous poster hash: 09091...ee2
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #20 Skrevet 9. desember 2014 For meg er drømmen å ha kjøkkenmaskinen i et skap på en plate som jeg kan folde ut slik at jeg ikke må løfte maskinen ut og inn. Lett å pakke bort og lett og finne den frem slik at den blir brukt. Ja, de løsningene er geniale. Sånn vil jeg også ha en gang i fremtiden - skal bare få meg eget hus først som jeg kan ha skapet i Bodde en kort periode i utlandet hvor det var en sånn løsning, og det var så enkelt, og ikke minst veldig lett, slippe å løfte så mye. Smart forslag Anonymous poster hash: 09091...ee2 Ja det er sant, det har jeg sett! Genialt :-) HI Anonymous poster hash: 483ea...003
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2014 #21 Skrevet 9. desember 2014 Skal også være kjøkken skap som kan heves og senkes. Anonymous poster hash: 64804...1ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå