Gå til innhold

Avdragsfrihet på lånet, eller ta opp mer lån?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Forklaring: Samboeren og jeg har et forholdsvis stort hus som heldigvis er i ganske god stand. Men i løpet av det siste året har det dukket opp ting som burde ordnes. I tillegg har vi hatt et år der det meste som kunne gå i stykker gjorde det. Les: kjøleskap, fryser, vaskemaskin...og bil!! Det lille vi hadde av buffer er vekk, i tillegg har vi måttet bruke noe kredittkort.

 

For å fikse det som trengs trengs ikke lån i flere hundretusen-klassen. Med litt ekstra hver måned pluss litt av lønna hadde vi klart å fikse det. Vi lurer da på om vi skal be banken om avdragsfrihet på huslånet i feks ett år. Vi kan få mer lån i huset da huset er verdt mer enn vi har i lån, men det har vi ikke så lyst til.

 

Hva ville dere gjort ?

 

Anonymous poster hash: 55371...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avdragsfrihet, helt klart. Da får dere ikke mer gjeld, samtidig som verdien på huset øker. Det gjør den jo også uansett med årene.

 

Anonymous poster hash: c7aaf...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at avdragsfrihet i et år på et eksemplevis 2.mill huslån til 4% rente vil være dyrere enn et forbrukslån på 50.000 til 20% rente i et år. 

Jeg vet ikke, jeg er ingen matematiker og jeg er ingen økonom, men det vil jeg tro. 

 

Vel vi trengte 100.000,- til å ferdistille litt prosjekter, mye oppussingsutgifter hver måned, det mange bekker små blir en stor å. Vi var på 0,- når vi begynte (slik som dere? Bufferen brukt opp)

 

Vel vi er nesten ferdig, vi men ikke helt, vi har dratt det på kredittkort, og suser inn hele lønna på kortet hver måned. Så det er ikke så mange dagene per mnd vi har vært på minus, av og til har det bært over litt til lønning kommer inn. Vel det har tilsammen kostet oss ca 1000 i renter på et helt år. Det er billigere det enn å ta opp et forbrukslån. 

 

Da har vi kjøpt innerdører her og listverk der, vi har betalt håndtverkere etc. Passer på å betale cash regninger like før lønn kommer inn, og benytte oss av den inntil 45 dager rentefrie perioden så godt vi kan. Vi har nesten samme lønningsdag. 



Anonymous poster hash: 1bc68...862
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 😊 Kan liksom ikke skjønne hvordan et forbrukslån kan lønne seg, men men... Får vel høre med banken. Kan jo nevne at vi har et lite topplån på huslånet, som vi ikke vil be om avdragsfrihet på. Kun hovedlånet. Mer lån vil bety mer topplån, og det er vi lite lystne på... Da blir det en telefon til banken i morra 😊 HI

 

Anonymous poster hash: 55371...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...